Miten olit valmistautunut synnytykseen viimeisten viikkojen ajan? Tarkistitko että karvat on varmasti sheivattu ja päällä siistin hienot alkkarit
Jos vaikka synnytys olisikin käynnistynyt millä hetkellä hyvänsä?
Olitko viimeiset viikot jatkuvassa ”valmiustilassa”?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Miten sen ison raskausmahan alle edes näkee mitään sheivata.. kysyn vaan kun en mä ainakaan navan alle nähnyt mitään..
Se oli hankalaa. Viikkoa ennen laskettua aikaa kävin pedikyyrissä, kun en ylettänyt enää lakkaamaan varpaan kynsiä.
Olisi ollut noloa olla harakanvarpailla, jos olisikin tullut sektio.
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos ette sheivaa niin vauvalla on pimpsajarvoja suussa syntyessään. Ihme että nykyään syntyilee jos minkin sukupuolisia lapsia. Jokuhan tässä on muuttunut. Ja varmasti harrastitte seksiä viime metreillä, jolloin lapsi sai ensikosketuksen pippeliin ihan jo pienenä. Iskä on tökkinytkikulilla vauvaa päähän.
hyiiii.... ootte sairaita.
Itse asiassa seksi on eräs keino saada synnytys käynnistymään jos alkaa siinä raskauden loppupuolella olemaan vaimolla tuskainen olo jo ja haluaisi että homma käynnistyy. Tai jos on esim. jo yliaikainen. Siemennesteen sisältämät prostaglandiinit saavat kohdun supistelemaan, tämä kerrottiin lääkiksessä.
Omalla vaimollani oli iskiaskin vaivana raskauden aiheuttaman fysiologisesti korostuneen lannerangan lordoosin takia. Alkoi olla aika tuskainen pari viimeistä viikkoa ja toivoi että alkaisi jo. Viikkoa ennen sitten alkoikin. Rakastelimme ennen synnytyksen käynnistymistä viimeisen vuorokauden aikana kolme kertaa, joista kaksi oli anaaliyhdyntöjä ja viimeinen kolmas sitten emätinyhdyntä, jolloin laukesin sisään vaimon toiveesta vaikka muuten yleensä vedän ulos ellei raskautta yritetä ja vähän ajan kuluttua tästä lapsivesi menikin sitten.
Itse asiassa intiimeimpiä kokemuksiani on ollut se kun olemme olleet vaimon kanssa lusikassa anaaliyhdynnässä ja tuossa vielä samalla suudellessa vaimon ollessa aivan loppuvaiheessa raskaana.
Vaimo naurahtikin myöhemmin synnytyksen jälkeen että vauva tuumi että nyt alkaa olla sellaista menoa että täältä tullaan ulos.
Taisin laittaa kotia kuntoon vauvaa varten ja pakkasin sairaalakassin. Kontrollikäynnillä käynnistettiin synnytys, siellä sitten pyysin suolentyhjennyksen. Pimppikarvat ihan au naturel, toki läpi raskauden siistin tuheroa, ettei karvat kasvanu polviin saakka. Niinkuin ennen raskauttakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt Ruotsissa 1969. Silloin ajettiin peräruiske, joten ei ollut pelkoa kakkia synnyttäessä.
Ystäväni synnytti Hesassa 70- luvulla, ja hänellekin tehtiin suolen tyhjennys.
Missä vaiheessa asiat muuttuivat niin, että kakitaan synnyttäessä?
Kyllä peräruiskeen kai saa vieläkin. Minä synnytin Hgin Kätilöopistolla 2006 ja hoitaja kysyi minulta, että haluatko suolentyhjennyksen. Halusin, sillä pahin pelkoni oli kakkia synnytyspöydälle ja muutenkin olin ihan ummetuksessa viimeiset päivät. Ajattelin myös, ettei tarvitse heti tikatulla pyrstöllä yrittää isoa hätää seuraavina pävinä...
Ja juu, sheivasin lasketun ajan lähestyessä ja synnytyksen alkaessakin kotosalla. Ihan siksi, että j o s joudutaan tikkaamaan, niin karvat ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen ison raskausmahan alle edes näkee mitään sheivata.. kysyn vaan kun en mä ainakaan navan alle nähnyt mitään..
No minulla on ladyshaver, kyllä sillä helposti pystyi vaikkei mahan alle nähnytkään. Höylällä olisi ollut aika mahdotonta.
Silloin joskus annettiin het peräruiske, ettei tarvinnut sotkun kanssa synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo tienny, että synnytystä varten pitää sheivata. :(
Vielä 90-luvulla opetettiin terveydenhuollon oppilaitoksissa, että synnytyksen valmistelut ovat mm. sheivaus ja suolen tyhjennys peräruiskeella.
Minä olen synnyttänyt 70-luvulla, ja silloin valmisteltiin synnyttäjä juuri noin. Eipä tarvinnut huolehtia kakan tulemisesta, kun oli etukäteen tyhjennetty niin perusteellisesti.
Naisteklinikallakin vuonna 1990 sheivattiin talon puolesta ja annettiin myös peräruiske suolen tyhjentämiseksi ihan pyytämättä. Itse varustauduin pakkaamalla kassiin kampetta ja lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo tienny, että synnytystä varten pitää sheivata. :(
Vielä 90-luvulla opetettiin terveydenhuollon oppilaitoksissa, että synnytyksen valmistelut ovat mm. sheivaus ja suolen tyhjennys peräruiskeella.
Ilmeisesti vuonna -96 nämä opit eivät olleet voimassa, kun kerta kukaan ei kehottanut poistamaan karvoja ja Naistenklinikalla ei tarjottu peräruiskua.
Ja kyllä, kakkaa tuli synnytyksen aikana, joten ehkä kätilön/kätilöiden olisi kannattanut peräruisku antaa.
- eri vastaaja
En mitenkään, en ollut pakannut edes sairaalakassia, vaikka muutaman päivän la:n jälkeen syntyi. Tän seuraavan kanssa vois kyl sen tehdä :D suihkussa lotrasin supistuskipuja pois ennen sairaalaan lähtöä, siinä varmaan paikat ihan hyvin peseyty.
Meillä oli lapulle kirjoitettu 2v sitten että suolen tyhjennys, epiduraali ja ilokaasu ovat vaatimuksia. Kaikki toteutettiin. Ja sheivauksen tein sokkona, mies siisti loput ja vibrari, jotta saatiin supistukset ja synnytys käyntiin. Sitä vauvaa nytei kikkelillä päähän olis tökitty ja spermoja sen suuhun laskettu mistään hinnasta. Ootteko hulluja. 17cm pippeli tökkii auenneen kohdunsuun läpi vauvaa otsikkoon ihan mennen tullen, jos kerran kätilökin yltää sinne etusormellaan.
Hygienasta kannattaa huolehtia, koska se vähentää tulehdusriskiä. Tämä on vuosia parantunut.
-kätilö
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapulle kirjoitettu 2v sitten että suolen tyhjennys, epiduraali ja ilokaasu ovat vaatimuksia. Kaikki toteutettiin. Ja sheivauksen tein sokkona, mies siisti loput ja vibrari, jotta saatiin supistukset ja synnytys käyntiin. Sitä vauvaa nytei kikkelillä päähän olis tökitty ja spermoja sen suuhun laskettu mistään hinnasta. Ootteko hulluja. 17cm pippeli tökkii auenneen kohdunsuun läpi vauvaa otsikkoon ihan mennen tullen, jos kerran kätilökin yltää sinne etusormellaan.
Ei minulla ainakaan supistusten keskellä seksi tullut mieleen. Niitä ehti olla pitkään ennen kuin kohdunsuu alkoi aueta.
Vierailija kirjoitti:
Hygienasta kannattaa huolehtia, koska se vähentää tulehdusriskiä. Tämä on vuosia parantunut.
-kätilö
Ja kätilö varmaankin tietää, että sheivaamisella ja hygienialla ei ole sitten niin yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa.
Päinvastoin sheivaamisella saattaa onnistua aikaan saamaan sisäänpäin kasvaneita karvoja, yksi riittää, joka aiheuttaa märkivä paiseen alapäähän. Että se siitä hygieniasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Aika jäykät lihakset saa olla jos ei ohi tai yli pysty katsomaan.
joo täti siellä synnärillä SHEIVAA ihan talon puolesta ja alkkaritkin saat sieltä tarvittaessa
Värjäsin tuherokarvat pinkiksi. Oli siinä kätilöllä ilme kohdallaan, kun eka kerran katsoi sinne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kätilöJa kätilö varmaankin tietää, että sheivaamisella ja hygienialla ei ole sitten niin yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa.
Päinvastoin sheivaamisella saattaa onnistua aikaan saamaan sisäänpäin kasvaneita karvoja, yksi riittää, joka aiheuttaa märkivä paiseen alapäähän. Että se siitä hygieniasta sitten.
Juuri näin tarkoitin hygienialla pesemistä.
Sheivasin karvat (niiltä osin kuin isolta mahaltani pystyin) ja nypitytin kulmat :D
Tästä on parikymmentä vuotta aikaa.