Miksei terveyskeskukset ole auki iltaisin? Mihin menen lääkäriin, kun minulla ei ole työterveyttä, mutten pääse virka-aikaan lääkäriin?
Olen yksityinen perhepäivähoitaja, eikä minulla ole työterveyshuoltoa. Pienituloisena yksityiselle meneminen on sekin aika poissuljettu vaihtoehto.
Jos minun pitäisi käydä vaikka gynekologilla tai jos minulla on joku poskiontelontulehdus, niin onko ainut vaihtoehto se, että ilmoitan vanhemmille, etten voi hoitaa lapsia yhtenä päivänä ja menetän koko päivän palkan? Eihän vanhemmat voi tulla hakemaan lapsiaan kesken päivän pariksi tunniksi, että pääsen lääkärille? Joudun siis ottamaan koko päivän vapaaksi.
Mitä vaihtoehtoja minulla on? Mennä lääkäriin neljän alle 3v lapsen kanssa (ei onnistu) tai mennä vaikka poskiontelontulehduksen kanssa illalla päivystykseen (joka on siihen vaivaan väärä paikka)?
Kommentit (22)
Useimmissa terveyskeskuksissa on ns. kiireellisiä iltavastaanottoaikoja. Ei varsinaista päivystystä vaan sellaisia 1-3 pv sisällä hoidettavia juttuja. Päivystykset on yleensä keskitetty sairaalan yhteispäivystykseen. Jos päivällä käynti ei onnistu niin sitten kiirevastaanottoaika tai töiden jälkeen yhteispäivystykseen. Jos on akuutti tilanne niin sitten ilmoitus vanhemmille, että olet sairaana ja menet päivystykseen ja pyydät todistuksen käynnistä ja sairausloman. Gynekologitarkastukset täytyy hoitaa ihan omalla ajalla yksityisellä lääkärillä. Ilta-aikoja saa, kun ajoissa varaa. Tai otat etukäteen jonkun vuosilomapäivän ja varaat sille päivälle parturit, gynekologit ym. kaikki tärkeät käynnit. Näinhän me muutkin toimimme.
Oulusta päivää. Täällä ilta- ja viikonloppupäivystys on OYS:n yhteispäivystys. Sinne "Raatteentielle" ei minkään kovin ei-kiireellisen asian kanssa varmaan viitsi lähteä jonottelemaan, jos edes jonoon pääsee.