Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei terveyskeskukset ole auki iltaisin? Mihin menen lääkäriin, kun minulla ei ole työterveyttä, mutten pääse virka-aikaan lääkäriin?

Vierailija
17.06.2019 |

Olen yksityinen perhepäivähoitaja, eikä minulla ole työterveyshuoltoa. Pienituloisena yksityiselle meneminen on sekin aika poissuljettu vaihtoehto.

Jos minun pitäisi käydä vaikka gynekologilla tai jos minulla on joku poskiontelontulehdus, niin onko ainut vaihtoehto se, että ilmoitan vanhemmille, etten voi hoitaa lapsia yhtenä päivänä ja menetän koko päivän palkan? Eihän vanhemmat voi tulla hakemaan lapsiaan kesken päivän pariksi tunniksi, että pääsen lääkärille? Joudun siis ottamaan koko päivän vapaaksi.

Mitä vaihtoehtoja minulla on? Mennä lääkäriin neljän alle 3v lapsen kanssa (ei onnistu) tai mennä vaikka poskiontelontulehduksen kanssa illalla päivystykseen (joka on siihen vaivaan väärä paikka)?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin yksityinen perhepäivähoitaja, niin en sairastanut kertaakaan neljän vuoden aikana. Mutta jos olisin, en todellakaan tiedä, mitä olisin tehnyt. Olisin ehkä mennyt hoitolasten kanssa lääkäriin, jos olisin siis ollut muuten työkuntoinen. Tai sitten maksanut sen yksityisen. Ehkä olisin ottanut jonkun sairasvakuutuksen itselleni?

Vierailija
2/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat vanhemmille, että olet sairas ja jonotat päivystyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin aina päivystykseen, koska muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ollut. Minulta oli kielletty lasten kanssa lääkäriin meno, joten hain ihan allergialääkkeetkin päivystyksestä, kun en muualta saanut.

Aivan älytöntä, ettei terveyskeskukset ole iltaisin auki edes yhtenä päivänä viikossa.

Vierailija
4/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole yksityiseen varaa, niin sitten vaihtoehdot ovat siinä, että kerrot vanhemmille, että sinä ja sinä päivänä klo se ja se, lafka on kiinni. Tai hankit itsellesi sijaisen lääkärikäynnin ajaksi. Toki voit myös suunnitelmallisesti säästää rahaa lääkärikäyntejä ja muita hätätapauksia varten tilille, johon et koske kuin vasta kun on oikeasti hätä.

Vierailija
5/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen illalla.

Gynet tekee töitä illallakin, yksityisellä.

Vierailija
6/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat vanhemmille, että olet sairas ja jonotat päivystyksessä.

No mutta jos olen täysin työkunnossa, mutta pitäisi vain käydä lääkärissä? Esim. juuri joku allergialääkkeet tai poskiontelontulehdus. Ei ne estä työssäkäyntiä, mutta vaatii käynnin lääkärissä. Ihan älytöntä ottaa koko päivä vapaaksi 10 minuutin lääkäriajan takia. Kaiken lisäksi terveyskeskus on tuossa pihan toisella puolella, eli matkoihinkaan ei kulu aikaa.

ap

Vierailija
7/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain kunnissa on iktapäivystystä mutta melko harvassa. Julkinen sektori ei palvele ketään (paitsi itseään) joten tuskin tulee palveluita lisää. Siksi olisi pitänyt saada sote läpi edellisessä hallituksessa.

Vierailija
8/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän terveyskeskus ole auki kuin 8-16? Mihin ihmiset sitten menee? Meilläkin on pieni paikkakunta mutta terveyskeskus sentään 24h auki. Onko teillä naapurikunnassa mitään terveyskeskusta?

Vierailija
9/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuspäivystykseen tietenkin. Terveyskeskuksissa on myös ilta-aikoja, samoin työterveydessä.

Gynekologia ei kuulu kummankaan palveluihin. TK:ssa voidaan tehdä perustutkimusta, mutta lähetettä gynekologille on erittäin vaikea saada. Tarkoitus että käyt yksityisellä.

Joissain kunnissa on vielä joku ehkäisyneuvola, jota voit komplisoituneissa ehkäisyasioissa käyttää.

Ja ainakin pääkaupunkiseudulla 3-4 alle kouluikäistäkin on äitinsä matkassa tk:ssa...

toisilla onnistuu.

Vierailija
10/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat aamulla itsellesi akuuttiajan, jos kerran TL vieressä. Vie sitten 15 min hakea se resepti, ei jonotusta.

Vierailija
11/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teidän terveyskeskus ole auki kuin 8-16? Mihin ihmiset sitten menee? Meilläkin on pieni paikkakunta mutta terveyskeskus sentään 24h auki. Onko teillä naapurikunnassa mitään terveyskeskusta?

24h auki??? Mitä ihmettä? Meillä on auki tasan virka-aikaan 8-16. Ole itse töissä 7.30-16.30, joten menee täysin työaikani kanssa päällekkäin. 

Sitä tässä juuri ihmettelen, että minne minun pitäisi mennä. Kotiäitinä oli helppo käydä päiväsaikaan, työssäkäyvänä työterveydessä työaikaan, mutta nyt yrittäjänä olen täysin sidottu neljään pieneen hoidettavaan, enkä voi hypätä missään lääkärissä kesken päivän.

ap

Vierailija
12/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitat aamulla itsellesi akuuttiajan, jos kerran TL vieressä. Vie sitten 15 min hakea se resepti, ei jonotusta.

Ei se jonotus tässä ole se juttu, vaan se, että joutuisin menemään neljän hoitolapsen kanssa lääkäriin. Ei mikään helppo juttu lääkärin katsoa vaikka korviani tai kurkkua, jos samassa tilassa on neljä pientä, jotka kaiken lisäksi varmasti vieroksuvat uutta ihmistä ja haluaisivat kaikki tulla syliin..

ap

Vierailija
13/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen syy on se, että lääkäriliitto on onnistunut lobbaamaan lääkisten sisäänottomäärät niin pieniksi, että Suomessa on tuhansien lääkäreiden vaje. Tämän vajeen vuoksi lääkäreiden palkat ovat kivunneet aivan omiin sfääreihinsä. Suurin osa lääkärin työstä on melko rutiininomaista asiantuntijatyötä, joka voidaan fiksulle ihmiselle opettaa. On järjetöntä, että lääkärien liksat alkavat olla kaksinkertaiset diplomi-insinööreihin verrattuna.

Kunnilla on vaikeuksia pitää terveyskeskukset auki päivisinkin. Jos ne olisivat illallakin auki, systeemi romahtaisi potilastulvaan.

Vierailija
14/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja varten on olemassa ne perhepäivähoitajaklikit. Toiset hoitajat voi katsoa mukuloides perään, kun piipahdat lääkärissä hakemassa reseptin.

Näin ennenvanhaan toimittiin. Eli kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
15/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kommentoin. Meidän kunnassa arvauskeskus on auki 8-16, niin kiireetön ajanvaraus kuin päivystyskin, kuin myös työterveys. Klo 16-8 ja viikonloppuna päivystys on sairaalassa, johon on matkaa vähän yli 80km eikä sinne kulje siihen aikaan julkista liikennettä. Siinä sitten mietit miten lääkäriin pääset. Yksityinenkin lääkäri täällä on... joskus aina silloin tällöin harvakseltaan ja silloinkin niin, että joskus siellä on yleislääkäri, joskus ortopedi, on kai siellä joskus gynekologikin tai joku muu.

Vierailija
16/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä onko teillä etävastaanottoa tietokoneen välityksellä. Joissain paikoissa näitä on jo käytössä.

Vierailija
17/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniin juttuihi apu voi löytä etävastaanotoilta. Yksityisillä on tarjolla ja ovat huomattavasti halvempia, kuin itse vastaanotolla käynti. Tietysti nämä toimii vain selkeillä oireilla ym, mutta itse olen saanut mm virtsatietulehdukseen lääkkeet ym hoidettua.

Vierailija
18/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimmäinen syy on se, että lääkäriliitto on onnistunut lobbaamaan lääkisten sisäänottomäärät niin pieniksi, että Suomessa on tuhansien lääkäreiden vaje. Tämän vajeen vuoksi lääkäreiden palkat ovat kivunneet aivan omiin sfääreihinsä. Suurin osa lääkärin työstä on melko rutiininomaista asiantuntijatyötä, joka voidaan fiksulle ihmiselle opettaa. On järjetöntä, että lääkärien liksat alkavat olla kaksinkertaiset diplomi-insinööreihin verrattuna.

Kunnilla on vaikeuksia pitää terveyskeskukset auki päivisinkin. Jos ne olisivat illallakin auki, systeemi romahtaisi potilastulvaan.

Näin. Meidän pienellä paikkakunnalla on monta lääkärinvirkaa auki, mutta niihin ei saada lääkäreitä. Terveyskeskusta pidetään auki keikkaa tekevien kandien avulla, jotka vetävät siitä keikkatyöstä enemmän liksaa kuin virkalääkäri kuukaudessa.

Vierailija
19/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienehkö paikkakunta, eikä meilläkään ole tk auki kuin juurikin 8-16. Ennen hyvinä aikoina oli päivystys kellon ympäri ja viikonloput myös. Nyt jos tulee hätä "virka-ajan" ulkopuolella, niin päivystykseen on lähdettävä vieraalle paikkakunnalle.

Vierailija
20/22 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitajat saa lapset ryhmäperhepvä kotiin. Ota selville äläkä valita.