Mistä saan apua mahdolliseen syömishäiriöön
Havahduin eilen tilanteeseeni kun löysin itseni taas pyörtyneenä vessanpöntön luota. Syön nykyään yhden lämpimän aterian päivässä ja jos muuten syön jotain, oksennan ne pois. En enää itsekään tiedä miten normaalit ihmiset syövät enkä hahmota mikä on normaali määrä ruokaa. Olen laihtunut tässä viimeisten kuukausien aikana yli 20 kiloa mutta en ole alipainoinen sillä laihdutus alkoi lievästä ylipainosta. Kävin tänään päivystyksessä ja labrat ja ekg normaalit. Kerroin että en pysty syömään ja että koen tarvitsevani apua, lääkäri kehotti opettelemaan syömään säännöllisesti ja lähetti kotiin. Ilmeisesti en ole sitten tarpeeksi sairas saamaan edes apua. En enää tiedä että mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä, en vain pärjää yksin.
Kommentit (5)
Valitettavasti kaikki lääkärit eivät tajua kuinka vakavasta sairaudesta on kyse, joten sinuna varaisin ajan ihan terveyskeskukseen tai menisin yleiselle. Mitä nopeammin haet apua, sitä paremmin toipumisesi lähtee käyntiin.
Itse valitettavasti en hakenut apua ajoissa (toisaalta, koska en ensin tajunnut sairastuneeni ja toisaalta koska häpesin niin valtavasti). Sairauteni on kroonistunut ja toipuminen vaati huomattavasti enemmän työtä.
Apua on saatavilla, mutta joskus sitä täytyy osata itse vaatia.
Syömishäiriöliitolla on neuvontapuhelin maanantaisin klo 9-15, sinnekin kannattaa soittaa niin saat apua ja neuvoa. Syömishäiriöliitolla on myös monenlaista vertaistukitoimintaa ja toimintaan voi osallistua jos kokee syömisen ongelmalliseksi. Ei siis tarvita mitään diagnoosia jotta voi toimintaan osallistua.
Lisää tietoa täältä https://syomishairioliitto.fi/
Tärkeintä olisi nyt, ettet jää ongelmasi kanssa yksin. Syömishäiriöstä voi toipua, mutta se vaatii sitä että otat avun vastaan ja rehellisesti katsot tilannettasi ja tahdot muutosta.
Toivotan sulle kaikkea hyvää ja voimia toipumiseen!
Voimia. Älä luovuta yhden idioottilääkärin takia.
Itse menin kerran terveyskeskuksen päivystykseen pyytämään apua, kun en saanut syötyä. He ottivat mut vakavasti ja lähettivät ambulanssilla sairaalaan. Siellä mut haastatteli kaksi kandia, jotka käskivät mun mennä kotiin ja "syöt vaan hyvin".
Lamaannuin niin, etten saanut sanottua vastaan. Palasin odotusaulaan ja purskahdin itkuun ja soitin äidilleni, joka asui toisella paikkakunnalla. Äidin ohjeen mukaan menin seuraavana aamuna uudelleen terveyskeskuksessa, jossa he eivät voineet uskoa sitä, ettei mua otettu osastolle. No, jotain puhelinsoittoja ja olin sitten 3 kk siellä...
Voit kysyä Syömishäiriöliitosta apua. Apua saa helpoiten vasta siinä vaiheessa kun on jo vakavasti alipainoinen.. Silloin valitettavasti monet Bed, ednos ja bulimiaa sairastavat jäävät vaille hoitoa.. :( Varsinkin tuo bulimia on todella, todella elimistöä rasittava, tai siihen yhdistettynä raskas liikunta jne.
Varausin lääkärille ajan ja sanoisin nuo mitä tähän kirjoitit.. kyllä se siitä lähtee purkautumaan. Parempi mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä Syömishäiriöliitosta apua. Apua saa helpoiten vasta siinä vaiheessa kun on jo vakavasti alipainoinen.. Silloin valitettavasti monet Bed, ednos ja bulimiaa sairastavat jäävät vaille hoitoa.. :( Varsinkin tuo bulimia on todella, todella elimistöä rasittava, tai siihen yhdistettynä raskas liikunta jne.
Varausin lääkärille ajan ja sanoisin nuo mitä tähän kirjoitit.. kyllä se siitä lähtee purkautumaan. Parempi mahdollisimman pian.
Kyllä mä sain apua lääkärista vaikka olen aina ollut normaalipainoinen (mulla epätyypillinen ahmimishäiriö diagnoosina). Tosi paljon riippuu lääkäristä ottaako tosissaan vai onko suhtautuminen tuota "no ala syömään" En ole koskaan ollut varsinaisessa sairaalahoidossa joten en sitten tiedä millä kriteerillä syömishäiriöinen otetaan esim. psykiatriselle osastolle. Mutta kyllä avohoidostakin apua saa, ainakin omassa asuinkaupungissani olen saanut.
Ala syömään, kyllä se siitä. Pyydä vaikka joltain läheiseltä apua