Muita kaljuuntuvia naisia?
Kyllä tämä edelleen masentaa, vaikka olen pikkuhiljaa alkanut hyväksyä kohtaloni. Hiukset ovat aina olleet ohuet, mutta kolmikymppisenä alkoi raju oheneminen erityisesti päälaelta. Lääkärissä on juostu, hormoniasiat todettu normaaleiksi - perinnöllistä vaikuttaa olevan, oikea lottovoitto. Kaljuja naisia ihan lähisuvussa ei ole, mutta isä kaljuuntui jo kaksivitosena.
Käytän Rogainea päivittäin ja se on auttanut jonkun verran. Toppikia laitan juhliin tms, ettei päälaki paistaisi niin pahasti läpi. Spironolaktoni-kuurinkin söin pari vuotta sitten ja se kyllä auttoi, mutten haluaisi koko ajan käyttää lääkkeitä, jotka aiheuttavat sikiövaurioita...ja ne kalium-mittauksetkin vielä. Peruukki se on todennäköisesti hankittava ennen 40 ikävuotta. On kyllä ikävä vaiva. (Ja niille jotka asiasta eivät tiedä: naisten kaljuuntuminen ei ole ihan samanlaista kuin miehillä, vaan hiukset ikään kuin ohentuvat päälaelta kauttaaltaan ja päälaki alkaa paistaa läpi).
Olisi kiva kuulla kohtalontovereiden mietteitä asiasta.
Kommentit (24)
Aloin kaljuuntua jo 16-vuotiaana ja pahimmillaan tilanne oli sellainen etten kehdannut olla ilman pipoa missään. Nyt tilanne hieman parempi mutta en uskalla jättää spironolactonea enkä rogainea. Ikinä ei ole miestä ollut eikä tule tällä ulkonäöllä olemaankaan niin samapa tuo...
-n32
Täällä yksi kohtalontoveri, hiukset ohenee hurjaa vauhtia ihan kauttaaltaan ja päänahka paistaa ikävästi jo läpi. Kuivashampoolla yritän saada vähän runsautta tähän mutta eihän se tuohon päänahan paistamiseen auta. En käytä rogainea, tietynmerkkisiä e-pillereitä käytän, jotka ihotautilääkärin mukaan voivat aavistuksen hidastaa tätä hiusten ohentumista. Peruukkia alan pikkuhiljaa katselemaan.
N29
Käytän MSM-orgaanista rikkiä ja Berberiiniä, molemmat kasvattaa kynsiä ja hiuksia, kannattaa kokeilla.
Kolmas kommentoija: Toppik saattaa olla parempi kuin tavallinen kuivashampoo. Se on kuin hiusten väristä hiuspuuteria. Itse en laita sitä suoraan jakaukseen, mutta jakauksen molemmille puolille. Se vähentää kaljun paistamista. Värin valitsemisessa tosin kannattaa olla tarkkana, tummemmat sävyt toimivat paremmin. Miinusta siitä, että joskus ärsyttää päänahkaa. Aine on tehty lampaanvillasta, mutta kuulemma vastaavia tuotteita on myös puuvillasta, jotka saattavat ärsyttää vähemmän.
Ja toinen kommentoija. Tuntuuko, että kehosi kestää ihan hyvin jatkuvaa Spironolaktonia? Sinulle ei ole tullut paljon sivuoireita? Toivottavasti löydät kuitenkin jossain vaiheessa ihanan miehen - oma puoliso on ollut tosi ymmärtäväinen tämän hiusasian kanssa, mikä on ollut tosi tärkeää. Niin kliseistä kuin onkin sanoa, ei hiukset onneksi ole kaikille miehille erityisen merkittävä juttu. Mutta ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin, että asia aiheuttaa epävarmuutta.
Ja noista peruukeista sen verran, että itse olen niitä katsellut aika paljonkin ja todennut, että niitä on todella kauniita olemassa. Aidosta hiuksesta tehdyt peruukit etenkin ja jos hiusrajan luonnollisuus epäilyttää niin esim. otsahiukset peruukissa tavallaan poistaa sen ongelman. Suosittelen liittymistä Facebookissa alopeciaklubi -ryhmään, siellä on alopeciaa sairastavien lisäksi myös meitä, joilla hiukset ohenevat rajusti ja hiustenlähtö on perinnöllistä. Paljon vinkkejä esim. Siihen miten peruukin saa näyttämään mahdollisimman luonnolliselta.
N29 (viesti nro 3)
Vierailija kirjoitti:
Kolmas kommentoija: Toppik saattaa olla parempi kuin tavallinen kuivashampoo. Se on kuin hiusten väristä hiuspuuteria. Itse en laita sitä suoraan jakaukseen, mutta jakauksen molemmille puolille. Se vähentää kaljun paistamista. Värin valitsemisessa tosin kannattaa olla tarkkana, tummemmat sävyt toimivat paremmin. Miinusta siitä, että joskus ärsyttää päänahkaa. Aine on tehty lampaanvillasta, mutta kuulemma vastaavia tuotteita on myös puuvillasta, jotka saattavat ärsyttää vähemmän.
Ja toinen kommentoija. Tuntuuko, että kehosi kestää ihan hyvin jatkuvaa Spironolaktonia? Sinulle ei ole tullut paljon sivuoireita? Toivottavasti löydät kuitenkin jossain vaiheessa ihanan miehen - oma puoliso on ollut tosi ymmärtäväinen tämän hiusasian kanssa, mikä on ollut tosi tärkeää. Niin kliseistä kuin onkin sanoa, ei hiukset onneksi ole kaikille miehille erityisen merkittävä juttu. Mutta ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin, että asia aiheuttaa epävarmuutta.
Olen joskus ostanut tuollaisia hiuskuituja ja ongelma itselläni on se, että kun hiukset on vaaleat ja ainoat sävyt mitä noista löytyy vaaleita, ovat todella keltaisia. Eli sitten se keltainen jauhe paistaa sieltä hiusten lomasta. Tummempiin hiuksiin varmasti käy hyvin.
N29
Myös naiset voi käydä hiustensiirrossa jos tilanne menee tarpeeksi pahaksi.
Turkissa maksaa keskimäärin 2000-4000€
Vierailija kirjoitti:
Myös naiset voi käydä hiustensiirrossa jos tilanne menee tarpeeksi pahaksi.
Turkissa maksaa keskimäärin 2000-4000€
Paitsi tulos ei ole hyvä jos hiukset ovat kauttaaltaan ohenneet. Kun ei ole siellä niskan alueellakaan runsaasti hiusta, mistä ottaa.
N29: Minulla on myös vaaleat hiukset ja yllättäen tummempi jauhe sopi - vaalea näytti vain juuri niiltä keltaisilta laikuilta.
Ja kiitos Facebookin ryhmävinkistä! Itsekin olen jonkun verran googlaillut peruukkeja ja miettinyt, millainen voisi toimia. Kovasti kuitenkin toivon, että selviäisin vielä muutaman vuoden ilman peruukkia.
Apteekin hilseshampoota käytän myös säännöllisesti, kun vaikuttavan aineen (ketonatsoli tms, jotain sinne päin) on todettu vähentävän hiustenlähtöä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
N29: Minulla on myös vaaleat hiukset ja yllättäen tummempi jauhe sopi - vaalea näytti vain juuri niiltä keltaisilta laikuilta.
Ja kiitos Facebookin ryhmävinkistä! Itsekin olen jonkun verran googlaillut peruukkeja ja miettinyt, millainen voisi toimia. Kovasti kuitenkin toivon, että selviäisin vielä muutaman vuoden ilman peruukkia.
Apteekin hilseshampoota käytän myös säännöllisesti, kun vaikuttavan aineen (ketonatsoli tms, jotain sinne päin) on todettu vähentävän hiustenlähtöä.
Ap
Mitä sävyä käytät? :)
N29
Pikku hiljaa viiden vuoden aikana tukasta lähtenyt yli puolet.
Kun se alkoi olin viljattomalla.
Tukan tippuessa kokeilin maidottoman ruokavalion,kananmunia puolivuotta,pesu pari kertaa viikossa,tämä pahensi (tietämättäni)
talitöhnää päänahassa 😞
Vuosi sitten rupesin maitoa juomaan,hiilareita syön jos huvittaa,päänahalle nizoral kuuri,system 4,green tea tree shampoot käytössä,b12 1mg ja biotiinia 20mg päivässä johan pysyy tukka päässä,kun en stressaa enää syömisillä 😊
Ei ole spironoista tullut tietääkseni mitään sivuoireita ja olen niitä kuitenkin syönyt varmaan 5-7v.
Unohtui mainita että pco-taipumusta löytyi ja söin myös yhdistelmäehkäisyä pitkään kunnes yli vuosi sitten oli pakko lopettaa kun ihan puskista tuli migreenikohtaus joka vei puhekyvyn. Pelkäsin pahinta mutta onneksi ei ole vaikuttanut mitenkään hiustilanteeseen.
Hiukset on tällä hetkellä tuuheammassa kunnossa kuin ehkä 7 vuoteen vaikka olin jo ihan luopunut toivosta että uutta hiusta enää voisi kasvaa kun karvatuppi ollut elottomana niin pitkään. Peruukkia mietin myös pitkään mutta niitä ilmeisesti täytyy uusia yllättävän tiheästi. Koen toppikin ja nutturan tupeerauksen ainakin tällä hetkellä helpommaksi keinoksi. (Spironoitakin voisi kokeilla lopettaa, hämärästi muistelen että niiden toimintamekanismi oli sellainen että paikkaavat jonkun puutoksen hiustupessa ja vuoden-parin jälkeen keho oppisi muistamaan sen ilman lääkitystäkin.)
-2
Matala varastorauta (ferritiini) aiheuttaa myös hiustenlähtöä, tämä kannattaa ehdottomasti tutkia myös!
Minulla sama vaiva, nyt +35v päälaki alkanut paistaa läpi, hiukset ei koskaan ole mitkään paksut olleetkaan, ponnariakaan en voi käyttää koska mielestäni näyttää niin rumalta pikkurillin paksuinen ponnari. Ja nyt muistan kuinka isänäidillänikin oli päälaelta melkein kalju, eli olenkohan perinyt asian sieltä. Mummilla oli aina sifonkihuivi päässä.
N29: Käytän sävyä light brown ja tosiaan sillä tavalla, että suihkuttelen vain jakauksen sivuille, en ihan täysin jakaukseen. Jos laitan jakaukseen, niin väri näkyy. Minulla ainakin toimii suhteellisen hyvin! :) Hiukseni ovat siis luonnonvaaleat. Joskus olen saattanut laittaa sitä vaaleaa "hutiostosta" vielä himpun verran tumman päälle. Toppikin sivuilla oli muuten myös neuvoja, että kuiduista voi yrittää myös sekoittaa oman miksauksen.
2: Kiva kuulla, jos olet voinut käyttää Spironolaktonia noin pitkään ilman sen suurempia sivuoireita. Olen miettinyt, että pitäisikö sitä syödä kuuri uudestaan, mutta jatkuva käyttö epäilyttää - senkin vuoksi, että meillä on vauvasuunnitelmia ensi vuodelle. Minulta suljettiin kyllä pois tuo PCOS jo - ultrattiin siis munasarjat ja gyne oli muutenkin sitä mieltä, että hän kyllä huomaisi, jos minulla olisi testosteroniarvot koholla. Sitä en kyllä tosi ihan ymmärrä, että pakkohan arvojen on olla edes hitusen koholla, kun hiukset alkoivat pudota ja antiandrogeeninen spironolaktoni auttoi...Oireiliko sinulla PCOS muuten kuin hiustenlähdöllä?
Ja siis ap äsken jälleen, en näköjään muista pistää sitä viestieni perään. :D
Vierailija kirjoitti:
Matala varastorauta (ferritiini) aiheuttaa myös hiustenlähtöä, tämä kannattaa ehdottomasti tutkia myös!
Minulla sama vaiva, nyt +35v päälaki alkanut paistaa läpi, hiukset ei koskaan ole mitkään paksut olleetkaan, ponnariakaan en voi käyttää koska mielestäni näyttää niin rumalta pikkurillin paksuinen ponnari. Ja nyt muistan kuinka isänäidillänikin oli päälaelta melkein kalju, eli olenkohan perinyt asian sieltä. Mummilla oli aina sifonkihuivi päässä.
Minä syön jo rautaa lääkärin neuvosta, mutta en ole huomannut vaikutusta. Eiköhän tämä perinnöllistä ole :(, kun niin selkeästi lähtee juuri päälaelta ja nuo perinöllisen hiustenlähdön lääkkeet ovat jonkun verran auttaneet. Minulla muuten Rogaine kasvattanut paksumpia hiuksia! Eli hieman nurinkurisesti ponnari on kyllä näiden hoitojen myötä paksuuntunut, mutta kalju paistaa päälaella.
ap
Vierailija kirjoitti:
2: Kiva kuulla, jos olet voinut käyttää Spironolaktonia noin pitkään ilman sen suurempia sivuoireita. Olen miettinyt, että pitäisikö sitä syödä kuuri uudestaan, mutta jatkuva käyttö epäilyttää - senkin vuoksi, että meillä on vauvasuunnitelmia ensi vuodelle. Minulta suljettiin kyllä pois tuo PCOS jo - ultrattiin siis munasarjat ja gyne oli muutenkin sitä mieltä, että hän kyllä huomaisi, jos minulla olisi testosteroniarvot koholla. Sitä en kyllä tosi ihan ymmärrä, että pakkohan arvojen on olla edes hitusen koholla, kun hiukset alkoivat pudota ja antiandrogeeninen spironolaktoni auttoi...Oireiliko sinulla PCOS muuten kuin hiustenlähdöllä?
Oli muitakin oireita kuin hiustenlähtö, kuten leukakarvojen kasvu ja erittäin epäsäännölliset kuukautiset. Munasarjat ultrattu ja selvät rakkulat sieltä löytyi. Hormonit joskus mitattiin ja muistaakseni joku androgeeni oli hieman koholla, ei kuitenkaan hälyttävästi.
Oma teoriani onkin ollut että joku mättää hormonitasapainossa jolloin estrogeeni ei enää suojaa hiuksia ja ne alkavat tippua ennenaikaisesti. Normaalistihan naisilla aktivoituu kaljugeeni vasta vaihdevuosien jälkeen. Tilanteesi on kyllä aika erikoinen.
-2
Parikymppisenä alkoi raju hiustenputoilu, säikähdin alkuun että onko joku syöpä tai vastaava kun ykskaks kourallisia hiuksia alkoi tippuilla. Sain hiustenlähdön kuriin seuraavilla keinoilla:
- hiustenvärjäily pitkälle tauolle
- enemmän vitamiineja päivittäiskäyttöön, ruokavalion monipuolistaminen
- liian kova treenaus kevyemmäksi
- ehkäisypillerit vaihtoon
- liiat stressailut pois
- unenlaadusta ja - määrästä huolehtiminen
Kodin Kuvalehdessä taisi olla jossain tämän vuoden numerossa juttu peruukintekijästä ja siinä oli haastateltu myös hänen naisasiakkaitaan. Jos et ole juttua nähnyt, niin kannattaa etsiä, se oli hyvä.