Keskenmeno???
Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja nyt viikoilla 7+4. Perjantaina seksin jälkeen illalla alkoi kirkkaan punainen niukka vuoto ja ajattelin, että jokin ”hinkkaushaava”... Pe-la yön oli sekalaista vatsakipua ja huonosti nukuttu yö, aamuyöllä kirkasta haaleaa vuotoa. Lauantai aamulla klo 9.00 kuukautismaista runsasta tummaa vuotoa ja mustaa hyhmää. Tuon jälkeen on ollut vain hyvin niukkaa punaisen rusehtavaa vuotoa jonka juuri ja juuri huomaa. Soitan tänään neuvolaan, mutta olisi ihanaa jos joku voisi jo auttaa.
Kommentit (20)
Voi olla keskenmeno tai sitten ei. Odottele rauhassa, ei tuossa tilanteessa voi tehdä asialle mitään.
Ei välttämättä ole keskenmeno, itselläni oli tismalleen samoilla viikoilla runsastakin verenvuotoa pienten hyytymien kanssa. Sain ajan aikaiseen ultraan jossa syke jo näkyi :) Minulle sanottiin että tuollaiset alkuraskauden vuodot ovat hyvin yleisiä. Nyt menossa rv 36!
Ei välttämättä ole keskenmeno, itselläni oli tismalleen samoilla viikoilla runsastakin verenvuotoa pienten hyytymien kanssa. Sain ajan aikaiseen ultraan jossa syke jo näkyi :) Minulle sanottiin että tuollaiset alkuraskauden vuodot ovat hyvin yleisiä. Nyt menossa rv 36!
Voi olla että on, voi olla että ei. Itsellä oireili sekä keskenmeno että onnistunut raskaus noin alussa.
Voi olla keskenmeno tai alkava sellainen. Varsinkin kun sulla on ollut mahakipuja niin ei hyvältä kuulosta :(
Kivut voi ainakin kuulua ihan normaaliin raskauteen. Mulla varsinkin ekassa raskaudessa oli alussa todella voimakkaita kipuja. Kyllähän se silloin huolestutti, varsinkin kun monet hokee sitä kivut ei kuulu raskauteen mantraa.
Mulla ei tosin vuotoja näihin kipuihin ikinä liittynyt.
Ja osallahan tulee menkkoja raskauden alussa ihan ”normaalisti”.
En tiedä mitä ne neuvolassa noilla viikoilla tekee. Jos haluat nopeita vastauksia niin varmaan kannattaa mennä yksityiselle ultrattavaksi. Noilla viikoilla kun sen sykkeen pitäisi jo löytyä.
Raskauden keskeytyminen tai hedelmöittyneen munasolun menetys ovat huomattavasti elävänä syntyneitä vauvoja yleisempi ilmiö. Vain n 18% hedelmöittyneistä munasoluista syntyy vauvana. Siksi neuvolassa eivät ole innostuneita tekemään mitään. Jos mitään tulehdusoireita ei tule, ei mitään tarvitse tehdä vaikka olisi keskenmeno.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne sanoi neuvolasta?
Neuvolasta sanoivat, että kuulostaa keskenmenolta ja olivat jo perumassa ensimmäistä neuvolakäyntiä. Kehottivat ottaa yhteyttä terveyskeskukseen jossa taas sairaanhoitaja sanoi, että kuulostaa normaalilta ja nyt kannattaa jatkaa normaalia elämää ja seurata tilannetta ja jos pahenee niin soitto sairaalaan. Hoitsu ei epäillyt keskenmenoa vaan sanoi, että vuoto kuulostaa normaalilta sillä sehän on jo melkein loppukin.
Onko sulla muita raskausoireita, kuten arat rinnat? Itse sain keskenmenon varhaisilla viikoilla (6+3) pari päivää plussatestin jälkeen niin, että ensin pyyhittäessä tuli hieman kirkkaanpunaista verta, sitten alkoikin mahakivut ja kunnon vuoto mustien hyytymien kera. Käytän kuukuppia, joten pystyin arvioimaan, että kirkasta verta tuli yhteensä noin desilitra. Tämän jälkeen jo seuraavana päivänä turvonneet ja arat rintani palautuivat normaaleiksi, mistä tiesin keskenmenon varmasti tapahtuneen. :(
Voimia sulle Ap, mikäli km on tosiaan tapahtunut! Onko tämä eka raskautesi? Itse kävin vielä gynellä tarkistuksessa, joka sanoi että kaikki raskausmateriaali on poistunut luonnollisesti ja lisäsi, että kunhan ovulaatio seuraavan kerran tulee, uutta raskautta voi yrittää saman tien. Kohtu on keskenmenon jälkeen nimittäin (gynen mukaan) jo hieman "myllätty" ja vastaanottavaisempi uudelle raskaudelle. Itse ovuloin pari viikkoa keskenmenosta, ja tuloksena olen nyt raskaana rv 17+4!
Mulla tuli edellisessä raskaudessa 12+1 viikoilla runsas verenvuoto, yöllä heräsin kun holahti vaan sänkyyn ehkä parin kahvimukin verran verta ja lapsivettä. Edellisenä päivänä oli ollut eka ultra jossa kaikki ok. Yöllä päivystykseen jossa lääkäri ei jostain syystä ottaut äitipolille vaikka noilla viikoilla pitäisi jo päästä suoraan. Sanoi että selvä keskenmeno ja itkeskelin sitten siinä yön ja aamulla sinne äitipolille. Ultrassa kuitenkin löytyi ihme kyllä, ihan elävä ja hyvin voiva pikkutyyppi. Mulla oli kai sikiöpussissa semmoinen outo väliseinämä, joka siinä 12vk ultrassakin näkyi, ja siitä se väliseinän takainen osio siliöpussia oli sitten puhjennut. Veri oli kirkasta ja lapsiveden sekaista. Niitä vuoteluita oli sitten vähäisempänä useita viikkoja, varmaan jonnekki 17 viikolle saakka, ja neuvolatäti sanoi aina että jos vuodat niin tule ultraan niin ei tarvitse huolissaan olla. Oli kyllä hienoa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla muita raskausoireita, kuten arat rinnat? Itse sain keskenmenon varhaisilla viikoilla (6+3) pari päivää plussatestin jälkeen niin, että ensin pyyhittäessä tuli hieman kirkkaanpunaista verta, sitten alkoikin mahakivut ja kunnon vuoto mustien hyytymien kera. Käytän kuukuppia, joten pystyin arvioimaan, että kirkasta verta tuli yhteensä noin desilitra. Tämän jälkeen jo seuraavana päivänä turvonneet ja arat rintani palautuivat normaaleiksi, mistä tiesin keskenmenon varmasti tapahtuneen. :(
Voimia sulle Ap, mikäli km on tosiaan tapahtunut! Onko tämä eka raskautesi? Itse kävin vielä gynellä tarkistuksessa, joka sanoi että kaikki raskausmateriaali on poistunut luonnollisesti ja lisäsi, että kunhan ovulaatio seuraavan kerran tulee, uutta raskautta voi yrittää saman tien. Kohtu on keskenmenon jälkeen nimittäin (gynen mukaan) jo hieman "myllätty" ja vastaanottavaisempi uudelle raskaudelle. Itse ovuloin pari viikkoa keskenmenosta, ja tuloksena olen nyt raskaana rv 17+4! [/
On ensimmäinen raskauteni. Rinnat eivät ole läheskään niin arat ja turvonneet mitä pahimmillaan oli ja vuoto on nyt kokonaan loppunut. En kyllä usko että keskenmenoon riittää yksi pieni musta riekale... Tässä on ihan tietämätön no onneksi viikon päästä se neuvola. Olen kyllä aivan järkyttävän väsynyt..
Ei ole kokemusta, mutta etkö voi mennä päivystykseen? Kai ne siellä osaavat jotain tehdä/sanoa? Viikko kuulostaa tuossa tilanteessa aika pitkältä ajalta vaan velloa epätietoisuudessa.
Nussit pari kertaa uudestaa ni johan siellä massussa on uusi kersa. Saa mieskin kerrankin sitä hyvää, eli pillua.
Koska toi alkoi heti seksin jälkeen, niin epäilisin, että kohdunkaula on saanut osumaa ja siellä on voinut alkaa vuotaa jokin verisuoni. Kohdunkaula ja limakalvot on raskauden aikana tosi verekkäät. Vois myös olla, että kohdussa on ollut hyytymä, joka on alkanut vuotaa. Tietenkin voi myös olla, että keskenmeno on sattumalta alkanut seksin jälkeen. Mulle kätilö sanoi keskenmenon jälkeen, että sitä ei voi itse aiheuttaa esim. seksillä.
Mun keskenmenoa ei tutkittu julkisella, koska kivut ei olleet pahoja ja vuoto oli niukkaa, vaan käskettiin seurata tilannetta ja tehdä parin viikon päästä raskaustesti. Kävin sitten yksityisellä ultrassa.
Valitettavasti vain tilanteen seuraaminen on järkevää. Noilla viikoilla ei voida tehdä mitään mikäli keskenmenosta on kyse. Mikäli kaikki on kunnossa, tämäkin on mahdollista, silloinkin vain seurataan. Poliklinikat toimivat virka-aikaan, päivystysaikana ei tehdä kontrolliultria. Mikäli et pärjää kipujen tai vuodon kanssa, silloin on aiheellista hakeutua päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vain tilanteen seuraaminen on järkevää. Noilla viikoilla ei voida tehdä mitään mikäli keskenmenosta on kyse. Mikäli kaikki on kunnossa, tämäkin on mahdollista, silloinkin vain seurataan. Poliklinikat toimivat virka-aikaan, päivystysaikana ei tehdä kontrolliultria. Mikäli et pärjää kipujen tai vuodon kanssa, silloin on aiheellista hakeutua päivystykseen.
Niin, eli julkisen puolen kanta on, että naisen ei tarvitse tietää, onko raskaus mennyt kesken vai ei? Sitten vasta ekassa ultrassa selviää aikanaan, onko mahassa elämää vai ei. Itse en kestäisi tuollaista epätietoisuutta, menisin yksityiselle utraan selvittämään asiaa.
Keskenmeno on