Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävällä traumaattisia parisuhteita menneidyydessä

Vierailija
17.06.2019 |

Olen seurustellut puoli vuotta miehen kanssa, joka tuntuu minulle hyvältä matchilta. Meillä on yhteensopivat ajattelutavat, arvomaailmat ja huumorintaju.
Miehellä on takana pitkä suhde narsistisen kiusaajan kanssa joka päättyi reilu kolme vuotta sitten. Sen jälkeen hänellä oli noin puolen vuoden suhde joka päättyi kun toinen osapuoli muutti pois maasta. Mies oli kaksi vuotta sinkku ennen kuin tavattiin ja on ollut traumaterapiassa suhteen jättämien paniikkitilojen takia.
Meillä on miehen kanssa mukavaa ja hauskaa, sekä voimme puhua syvällisesti elämästä. Molemmat pohtivat asioita. Olemme olleet samoilla linjoilla suhteen etenemisestä (kumpikaan ei halua lapsia eikä ainakaan lähitulevaisuudessa muuttaa yhteen).
Mies on päällisin puolin rauhallinen ja sinut itsensä kanssa. Traumaterapia oli kuulemma auttanut käsittelemään mennyttä suhdetta.
Mies kuitenkin selkeästi elää mennyttä suhteessa minuun. Esimerkiksi jos olen sanonut jostain oikeasta asiasta joka häiritsee minua (kuten myöhästely), mies on vajonnut häpeän valtaan koska kritiikki osui niin syvälle. Olemme voineet puhua ja käsitellä asiat.
Tai olimme juuri ekan pitkän viikonlopun lomalla. Mies oli selkeästi hieman pelokas, esim ei tehnyt aloitetta kosketukseen tai seksiin, meillä oli seksiä kerran matkan aikana. Meillä sujui kaikki hyvin ja olimme rauhallisia jopa myöhässä olleiden junien yms. kanssa, kumpikaan ei stressannut tai valittanut pikkuasioista. Mies kuitenkin muisteli jotain menneitä, että ex oli passiivisaggressiivisesti mäkättänyt puolet ajasta matkoilla eikä ollut rentoutunut ollenkaan. Mies sanoi, ettei ex pitänyt lomailusta tai ei pitänyt siitä HÄNEN kanssaan. Minä en näe miksi ei pitäisi, mies on maailman kiltein ja mukavin. Hän oli ihmeissään, yllättynyt ja kiitollinen miten hyvin meillä sujui. Tämä oli tietty kiva kuulla ja arvostan miehen avoimuutta menneisyydestään, mutta nyt minua vaivaa miten paljon mies on yhä menneen vanki. Jos perusolettamus olisi, että rakastan häntä (mies edelleen jotenkin pelkää minua ja pelkää että hyökkään häntä vastaan) asiat voisivat rakentua sen päälle ja olla vielä mainiommin, mutta luomme perusluottamuksen perusteita aina uudelleen.
Nyt mietin, voiko tästä päästä yli ja kuinka kauan luottamusta pitää rakentaa?
Minulla on omat erokokemukset taustalla , mutta tuntuu että olen voinut pitää ne pois tästä suhteesta.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minulla on hyvin samanlainen tilanne kuin sinulla, paitsi että suhde on jatkunut kaksi vuotta. Meillä on ollut lisävaikeutta vielä siksi, että emme asu samassa maassa, eli kaukosuhde on jo sinänsä tuonut omat vaikeutensa tilanteeseen.

Alussa mies oli kanssani onnellinen ja hyvin kiitollinen siitä, että oli kohdannut kaltaiseni hyvän ja turvallisen naisen. Vähitellen tilanne kuitenkin muuttui. Minulla ei ollut suhteessa ollenkaan tilaa olla inhimillinen ja epätäydellinen. Miehen taustassa on narsistisia, psykopaattisia ja mm. yksi patologisesti mustasukkainen nainen. Aina jos reagoin johonkin asiaan vähänkin kielteisesti, miehen vastareaktio oli suhteettoman raju. Esimerkki (ei pahimmasta päästä, en kehtaa kertoa niitä pahimpia juttuja): kun tapasin ensimmäistä kertaa hänen tuttavapiiriään, olimme ravintolassa ja hän istui erään vanhemman naispuolisen ystävänsä vieressä. Minua loukkasi illan aikana tapa, jolla hän jatkuvasti kosketteli ja syleili tätä naista. Koin jääväni itse täysin vaille huomiota, ihan kuin olisin ollut joku ulkopuolinen ihminen siinä ravintolapöydässä. Ajattelin, ettei minulla ole välttämättä mitään todellista syytä loukkaantua, vaan kyseessä voi olla aiheeton mustasukkaisuus (en tosin yleensä ole mustasukkainen ihminen). Otin illan jälkeen asian puheeksi asialliseen sävyyn ja kerroin miehelle, ettei tämä ole tehnyt mitään väärin, mutta minusta tuntui silti hankalalta ja tarvitsen vähän aikaa ja ehkä keskustelua asian prosessoimiseen, jotta pääsen siitä yli. Mies kiihtyi välittömästi nollasta sataan, lakkasi puhumasta minulle, osoitti mieltään mm. alkamalla ryömiä pitkin lattioita, ja on edelleen tänäkin päivänä - yli vuosi tapahtuneen jälkeen - minulle aiheesta suunnattoman vihainen.

Mitä useampia sellaisia tilanteita meille tuli, joissa en pystynyt olemaan täydellisen enkelin ja pyhimyksen kaltainen, sitä enemmän mies alkoi vihata minua. Nyt tilanne on se, että hän on useamman kuukauden ajan puhunut minulle niin rumasti - syyttäen minua milloin narsistiksi, milloin manipulatiiviseksi, itsekkääksi, valehtelijaksi jne. jne. - että en vain pysty olemaan hänen lähellään enää. Tiedän etteivät miehen puheet minusta ole totta, koska olen ollut elämäni aikana useammassa täysin toimivassa ja hyvässä parisuhteessa. Silti ne satuttavat ja kalvavat, ja syövät jaksamistani.

Kun nämä ikävyydet alkoivat, kerroin miehelle selkeästi että en voi jatkaa suhdetta, jossa minua kohdellaan tällä tavalla. Mies aloitti sen jälkeen terapian, ja kehitystä on selkeästi tapahtunut. Ei kuitenkaan niin nopeasti, että olisin voinut jäädä suhteeseen odottelemaan tilanteen muuttumista. Itsetuntoni on nyt kahden vuoden jälkeen lähes murskana. Mies on aivan kuin eri ihminen. 

Tältä pohjalta kehottaisin sinua harkitsemaan todella tarkasti, jatkatko suhdetta. Itse ajattelin, että vaikeudet ovat vain väliaikaisia ja kunhan mies tajuaa, että minuun voi luottaa enkä ole samanlainen kuin nuo hänen kamalat eksänsä, hän rauhoittuu ja onnellinen parisuhde tulee mahdolliseksi. Yritimme molemmat parhaamme, mutta se ei riittänyt. Mies ei päässyt irti epäluottamuksestaan ja vihastaan siinä ajassa, minkä minä jaksoin sietää myrkyllistä tilannetta. Hän on älykäs ja monella tavalla erittäin hyvä ihminen, ja itse olen hyvin kärsivällinen ja ymmärtävä, mutta silti lopputulos on tämä.

Ei ei, ja vielä kerran ei. Jos miehellä on ttakanaan "narsisteja, psykopaatteja jne" niin hän on itse yleensä kaikkea sitä mitä toisesta väittää. Nyt äkkiä sekä ap, että sinä ulos näistä suhteista ennen kuin te olette niitä traumatisoituneita!!

Olen selvittänyt tilannetta sen verran, että tiedän ettei kyseessä ole pelkkä puhe. Miehen eksät ovat aidosti paljon kamalampia kuin hän on itse koskaan ollut. Mutta hänellä on toki omat ongelmansa, joista yksi on ollut myrkyllisiin suhteisiin jääminen ja yritys ymmärtää ja parantaa näitä täysin toivottomia naisia. Ainakin yksi heistä on ollut totaalisen paha ihminen, jonka useampi kumppani on tehnyt itsemurhan. Miehellä on ollut julma, väkivaltainen isä ja läheisriippuvainen äiti. Hän on selviytynyt vaikeista lähtökohdistaan huolimatta ihailtavan hyvin ja hänellä on mm. kohtalaisen hyvät tunnetaidot. Hän myös kertoi hyvin avoimesti itsestään ja asioistaan. Siksi halusin yrittää suhdetta kaikesta huolimatta.

En kuitenkaan halua enää, koska minäkin ansaitsen hyvän kumppanin. Suhteemme on jo laitettu katkolle, jotta voimme rauhassa pohtia tilannetta. Joka päivä saan enemmän rohkeutta irtautua. Näen tänään parasta ystävääni ja kerron hänelle tilanteesta ja siitä että aion erota, jotta saan häneltä tukea tarvittaessa.

Vierailija
22/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minulla on hyvin samanlainen tilanne kuin sinulla, paitsi että suhde on jatkunut kaksi vuotta. Meillä on ollut lisävaikeutta vielä siksi, että emme asu samassa maassa, eli kaukosuhde on jo sinänsä tuonut omat vaikeutensa tilanteeseen.

Alussa mies oli kanssani onnellinen ja hyvin kiitollinen siitä, että oli kohdannut kaltaiseni hyvän ja turvallisen naisen. Vähitellen tilanne kuitenkin muuttui. Minulla ei ollut suhteessa ollenkaan tilaa olla inhimillinen ja epätäydellinen. Miehen taustassa on narsistisia, psykopaattisia ja mm. yksi patologisesti mustasukkainen nainen. Aina jos reagoin johonkin asiaan vähänkin kielteisesti, miehen vastareaktio oli suhteettoman raju. Esimerkki (ei pahimmasta päästä, en kehtaa kertoa niitä pahimpia juttuja): kun tapasin ensimmäistä kertaa hänen tuttavapiiriään, olimme ravintolassa ja hän istui erään vanhemman naispuolisen ystävänsä vieressä. Minua loukkasi illan aikana tapa, jolla hän jatkuvasti kosketteli ja syleili tätä naista. Koin jääväni itse täysin vaille huomiota, ihan kuin olisin ollut joku ulkopuolinen ihminen siinä ravintolapöydässä. Ajattelin, ettei minulla ole välttämättä mitään todellista syytä loukkaantua, vaan kyseessä voi olla aiheeton mustasukkaisuus (en tosin yleensä ole mustasukkainen ihminen). Otin illan jälkeen asian puheeksi asialliseen sävyyn ja kerroin miehelle, ettei tämä ole tehnyt mitään väärin, mutta minusta tuntui silti hankalalta ja tarvitsen vähän aikaa ja ehkä keskustelua asian prosessoimiseen, jotta pääsen siitä yli. Mies kiihtyi välittömästi nollasta sataan, lakkasi puhumasta minulle, osoitti mieltään mm. alkamalla ryömiä pitkin lattioita, ja on edelleen tänäkin päivänä - yli vuosi tapahtuneen jälkeen - minulle aiheesta suunnattoman vihainen.

Mitä useampia sellaisia tilanteita meille tuli, joissa en pystynyt olemaan täydellisen enkelin ja pyhimyksen kaltainen, sitä enemmän mies alkoi vihata minua. Nyt tilanne on se, että hän on useamman kuukauden ajan puhunut minulle niin rumasti - syyttäen minua milloin narsistiksi, milloin manipulatiiviseksi, itsekkääksi, valehtelijaksi jne. jne. - että en vain pysty olemaan hänen lähellään enää. Tiedän etteivät miehen puheet minusta ole totta, koska olen ollut elämäni aikana useammassa täysin toimivassa ja hyvässä parisuhteessa. Silti ne satuttavat ja kalvavat, ja syövät jaksamistani.

Kun nämä ikävyydet alkoivat, kerroin miehelle selkeästi että en voi jatkaa suhdetta, jossa minua kohdellaan tällä tavalla. Mies aloitti sen jälkeen terapian, ja kehitystä on selkeästi tapahtunut. Ei kuitenkaan niin nopeasti, että olisin voinut jäädä suhteeseen odottelemaan tilanteen muuttumista. Itsetuntoni on nyt kahden vuoden jälkeen lähes murskana. Mies on aivan kuin eri ihminen. 

Tältä pohjalta kehottaisin sinua harkitsemaan todella tarkasti, jatkatko suhdetta. Itse ajattelin, että vaikeudet ovat vain väliaikaisia ja kunhan mies tajuaa, että minuun voi luottaa enkä ole samanlainen kuin nuo hänen kamalat eksänsä, hän rauhoittuu ja onnellinen parisuhde tulee mahdolliseksi. Yritimme molemmat parhaamme, mutta se ei riittänyt. Mies ei päässyt irti epäluottamuksestaan ja vihastaan siinä ajassa, minkä minä jaksoin sietää myrkyllistä tilannetta. Hän on älykäs ja monella tavalla erittäin hyvä ihminen, ja itse olen hyvin kärsivällinen ja ymmärtävä, mutta silti lopputulos on tämä.

Ei ei, ja vielä kerran ei. Jos miehellä on ttakanaan "narsisteja, psykopaatteja jne" niin hän on itse yleensä kaikkea sitä mitä toisesta väittää. Nyt äkkiä sekä ap, että sinä ulos näistä suhteista ennen kuin te olette niitä traumatisoituneita!!

Olen selvittänyt tilannetta sen verran, että tiedän ettei kyseessä ole pelkkä puhe. Miehen eksät ovat aidosti paljon kamalampia kuin hän on itse koskaan ollut. Mutta hänellä on toki omat ongelmansa, joista yksi on ollut myrkyllisiin suhteisiin jääminen ja yritys ymmärtää ja parantaa näitä täysin toivottomia naisia. Ainakin yksi heistä on ollut totaalisen paha ihminen, jonka useampi kumppani on tehnyt itsemurhan. Miehellä on ollut julma, väkivaltainen isä ja läheisriippuvainen äiti. Hän on selviytynyt vaikeista lähtökohdistaan huolimatta ihailtavan hyvin ja hänellä on mm. kohtalaisen hyvät tunnetaidot. Hän myös kertoi hyvin avoimesti itsestään ja asioistaan. Siksi halusin yrittää suhdetta kaikesta huolimatta.

En kuitenkaan halua enää, koska minäkin ansaitsen hyvän kumppanin. Suhteemme on jo laitettu katkolle, jotta voimme rauhassa pohtia tilannetta. Joka päivä saan enemmän rohkeutta irtautua. Näen tänään parasta ystävääni ja kerron hänelle tilanteesta ja siitä että aion erota, jotta saan häneltä tukea tarvittaessa.

t. 5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5: sinä itse olet tainnut törmätä narsistiin....

Ei ole narsisti, mutta käytös on kyllä usein tosi samantapaista, eli minun kannaltani tilanne muistuttaa narsistisesti häiriintyneen kanssa seurustelua. Siksi aion erota, vaikka pahalta tuntuukin.

t. 5

Kuulostaa miehen käytös siltä, että hänen exällään on ollut aihetta mustasukkaisuuteen. Niin on ollut sinullakin. Ei se todellakaan ole ok, että noin paljon osoitetaan hellyyttä toiselle naiselle. Ehkä se exä ei ole ollut narsistisen mustasukkainen, vaan mies itse käytöksellään sen aiheuttanut - ja hänen käytöksensä kertoo, että hänen tekosissaanhan ei ole mitään vikaa, vaan naisystäviensä.

Ap:lle antaisin neuvoksi edetä rauhassa. 

Olen itse jokaisessa edellisessä suhteessani tullut petetyksi monilla eri tavoin, ja voin sanoa, että luottavainen suhde parantaa ne viimeiset haavat. Siksi miehesi on ällistynyt onnistuneesta lomamatkasta, koska odotti sitä pahinta - henkisesti varautui siihen. Se on raskasta sinulle, mutta äärimmäisen raskasta miehellesi. Hyvät kokemukset eheyttävät. 

Sanoisin kuitenkin, että puhukaa ja sopikaa suhteenne rajoista. Mikä on OK ja mikä ei, jotta kumpikaan ei tule rikkoneeksi niitä rajoja. Rajojen rikkominen ainakin alkuun vie kymmenen askelta taaksepäin, kun oli just päässyt kaksi eteenpäin - eikä siitä suhde enää selviä, kun toinen on edellisessä/edellisissä suhteissa saanut pahoja kokemuksia ja kolauksia.

Vierailija
24/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumoista palautumisessa turvallinen ihmissuhde (tässä tapauksessa parhaimmillaan kaksikin eli terapia + parisuhde) on hedelmällisintä mahdollista maata paranemiselle. Prosessi on kesken, mutta mies työstää asiaa.

Kuinka monet traumatisoituneet ihmiset vain alistuvat kohtaloonsa ja jäävät loppuelämäkseen elämään pelkojen kanssa? Ihan AV-lonkkaveikkauksena sanoisin että todella monet. Jos teillä synkkaa hyvin niin ei minusta ainakaan ihan helposti kannata antaa periksi.

Vierailija
25/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traumoista palautumisessa turvallinen ihmissuhde (tässä tapauksessa parhaimmillaan kaksikin eli terapia + parisuhde) on hedelmällisintä mahdollista maata paranemiselle. Prosessi on kesken, mutta mies työstää asiaa.

Kuinka monet traumatisoituneet ihmiset vain alistuvat kohtaloonsa ja jäävät loppuelämäkseen elämään pelkojen kanssa? Ihan AV-lonkkaveikkauksena sanoisin että todella monet. Jos teillä synkkaa hyvin niin ei minusta ainakaan ihan helposti kannata antaa periksi.

Ihan vaan sen verran realismia kehiin, että jos mies ei itse vielä edes näe mitään syyseuraussuhdetta oman lapsuutensa ja vanhempisuhteensa kanssa vaan syyttää kaikesta eksää, voi toipuminen tapahtua tai olla tapahtumatta tai tapahtua todella pitkän lenkin kautta.

Veikkaisin, että mies on odottanut eksänsä korjaavan haavansa mutta eksästä ei ollut siihen ja suhde meni myrkylliseksi ja kaoottiseksi, ehkä eksä itsekin rikkinäinen ja nyt sitten miehellä on lapsuushaavojen lisäksi eksähaavat, mutta ne lapsuushaavat ovat kyllä ne vaikeammat. Eksien rääkkäyksestä toipuu kyllä, lapsuudessa rakentumatta jääneen minuuden muuttaminen tai korjaaminen onkin ihan eri työsarka. 

Vierailija
26/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä traumaattinen lapsuus ja nuoruus jättää ihmiseen pahemmat jäljet kuin traumaattiset parisuhteet.

Vierailija
27/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, milloin toinen on liian traumatisoitunut? Minusta miehen persoonallisuus ja perusluonne on kunnossa, mutta hän on ottanut aika rankasti mm. perheensä määrittelyä siitä kuka hän on, vaikka hänellä on itsenäinen minäkäsitys. Silti hän vitsailee itsestään rankalla tavalla ja odottaa minun naureskelevan hänelle. Korjaan aina, että "minä en nauranut sinulle tilanteessa x, vaan olin sinun puolellasi". Luulen, ettei kukaan ole ollut hänen puolellaan eikä rakastanut aidosti.

Vierailija
28/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, milloin toinen on liian traumatisoitunut? Minusta miehen persoonallisuus ja perusluonne on kunnossa, mutta hän on ottanut aika rankasti mm. perheensä määrittelyä siitä kuka hän on, vaikka hänellä on itsenäinen minäkäsitys. Silti hän vitsailee itsestään rankalla tavalla ja odottaa minun naureskelevan hänelle. Korjaan aina, että "minä en nauranut sinulle tilanteessa x, vaan olin sinun puolellasi". Luulen, ettei kukaan ole ollut hänen puolellaan eikä rakastanut aidosti.

AP

Vierailija
29/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös, onko minun tehtäväni 'hoitaa' miehen traumoja. Tietenkään en halua satuttaa lisää tai olla ilkeä ja kohtuuton ihminen, mutta jos koko ajan "todistan" olevani luottamuksen arvoinen, energiaa menee siihen eikä uuden elämän rakentamiseen yhdessä.

Ap

Vierailija
30/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä traumaattinen lapsuus ja nuoruus jättää ihmiseen pahemmat jäljet kuin traumaattiset parisuhteet.

Onko syyllä väliä?

Ehkä otsikko voisi olla "menneisyydessä traumaattisia IHMISsuhteita".

Vierailija
31/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain itse tiedät, kannattaako yrittää vai luovuttaa.

"helpompi on luovuttaa kuin yrittää koska silloin ei ees nää mitä menettää"

Vierailija
32/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kaikki tekevät. Miehesi on vain sanonut sen ääneen.

Totta!

Vierailija
33/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä vain kerran pitkän viikonlopun aikana? Puolen vuoden suhde? Minusta teillä pitäisi olla juuri nyt honeymoon-vaihe jolloin ette voi pitää näppejänne erossa toisesta.

Vierailija
34/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksiä vain kerran pitkän viikonlopun aikana? Puolen vuoden suhde? Minusta teillä pitäisi olla juuri nyt honeymoon-vaihe jolloin ette voi pitää näppejänne erossa toisesta.

Mikä sxxx fanaatikko täällä kirjoittelee? Elämässä on muutakin.

Vierailija
35/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

osoitti mieltään mm. alkamalla ryömiä pitkin lattioita

Siis mitä h*lvettiä??? :D

Vierailija
36/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sxxx fanaatikko täällä kirjoittelee? Elämässä on muutakin.

Aseksuaali, onko pakko spämmiä luonnonvastaista ideologiaasi jokaiseen ketjuun?

Vierailija
37/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoileva, seksitön mies, joka ei ole mitenkään valmis uuteen suhteeseen?

Joo, ei kiitos.

Vierailija
38/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoileva, seksitön mies, joka ei ole mitenkään valmis uuteen suhteeseen?

Joo, ei kiitos.

Ei AP:n mies ole sekoilut? Se oli tuon nro 5 mies.

Vierailija
39/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseksuaali ei harrastaisi kertaakaan seksiä.

Vierailija
40/45 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä on yksi huono suhde takana, voi mies oikeasti olla itse ok, ja hänellä on vain huono tuuri. Jos miehellä on useampi huono ja ’narsisti’ eksä, todennäköisesti mies on se ongelma, ja sinä tulet olemaan se seuraava hullu narsisti, josta kerrotaan muille.