Apua! Raskaus puolessa välissä ja +7kg jo hankittu :(
Ahdistaa, miten tässä näin kävi? Olen syönyt mielestäni suht samalla lailla kuin viimeiset vuodet, silti jo ihan tolkuton painonnousu! Mikä ihme tässä nyt on?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Minä painoin raskauden alussa (eka neuvolakäynti) noin 86 kg, oletan että tulin raskaaksi vuoden yrityksen jälkeen juuri siksi, että aloin pudottaa painoa. Lähtöpaino vuoden alussa oli 96 ja tosiaan 10 kg lähti nopeasti. Pääsin noin 84 kg asti, kävin omasta tahdostani ravintoterapeutillakin varmistamassa etten syö liian vähän tms, ja siellä sanottiin että syön ihan täydellisesti eikä haittaa jos paino vielä putoaa ja hyvä jos putoaa tai pysyy samassa niin pitkään kuin mahdollista.
Nyt rv 22+4, ja painoin tänä aamuna 87. Viime viikolla painoin jo melkein 89. Vähän alkoi ahdistaa, että jo tässä vaiheessa alkaa kiloja kertyä, kun niitä ei pitänyt tulla yhtään lisää. Olen mahdoton iltasyöppö, joten suurin muutos vuoden alusta oli, että aloin kirjoittaa ylös kaiken mitä syön ja juon ja yritän olla syömättä klo 18 jälkeen. Ravintoterapeutin mukaan jälkimmäinen on turhaa, mutta minulla se juuri toimii.
En kuitenkaan viitsi ottaa hirveää stressiä asiasta. Tiedostan, että olen syönyt viime viikkoina herkkuja vähän turhan usein ja liikaa hiilihydraatteja, mutta ensi vuonna sitten taistelen itseni normaalipainoon. Lihavuudesta ei ole onneksi ilmennyt mitään haittoja, raskausdiabetesta tms, ainoastaan se raskaaksi tuleminen kesti. Ja vähän kurjaa kun minusta ei varmaan vielä pitkään aikaan varmuudella näe, että olen raskaana, vaan voisi luulla että läskillä on vain keskivartalolihavuutta. Vain raskaudesta tietävät näkevät eron. Ehkä sitten seuraavassa raskaudessa minulla on sutjakka kroppa ja sellainen söpö masu kuten vaikka mungis-bloggaajalla samoilla viikoilla ja paljon aikaisemminkin!
Hei tiedäthän että myös ylipainoisille suositellaan oikeasti pientä painonnousua? Vaikka ravintoterapeuttisi ei pitänytkään painon tippumista haitallisena. Nyt kun sisälläsi kasvaa uusi ihminen, ei ole lainkaan varmaa että painosi lähtee rasvasta, myös lihakset ym. voi kärsiä. Tsemppiä oman ulkonäkötuskan kanssa painimiseen! Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä minkä kokoinen olit raskauden alussa. Hoikalla voi nousta paljonkin ja ylipainoisella ei pitäisi nousta juurikaan. Jos nousu jatkuu samanlaisena niin kannattaa fiksata ruokavaliota kasvispainotteisemmaksi.
Bmi taisi olla 22 eli niin normaali kuin vain voi. Olen aika lihaksikas naiseksi joten rasvaa ei ihan äärettömästi tainnut olla, ja tiedän että sitä minun vartaloni vaati viimeksi alku painosta +6kg katsottuna jotta maitoa tuli.
Ap
Ihan normaalia tuo on. Mulla tuli molemmista heti alkuun paljon painoa ja lopussa ei sitten juurikaan. Esikoisesta tuli joku 10kg ja toisesta 15kg. Olen nyt 6kk synnytyksestä about saman painoinen kun ennen raskautta.
Mulla kanssa viikon päästä puoliväli ja tullut jo 6kg. Mulla on pco:n ja sukurasitteen vuoksi tosi korkea radi-riski. Ja siksi oon syönyt melkein radi ohjeiden mukaan koko raskauden vaikka sitä siis ei vielä ekassa sokerirasituksessa ainakaan todettu. Oon myös liikkunut ihan normaalisti ja paino ollut normaali ennen raskautta niin tuntuu kyllä hurjalta, että näin paljon jo tullut. Ja oma työkin jonkin verran fyysistä, eikä mitään istuskelua.
Painonnoususta ei liikaa kannata stressata. Mulla rv 23 ja tullut +22kg. Kaikissa kolmessa radkaudessa aina tullut n. 30kg jotka lähteneet itsekseen ilman laihduttamista. Synnärille jää aina jo puolet (15kg) joten paino on osittain myös kudosnestettä tms. Koska kaikki aina katoaa 3-4kk sisällä synnytyksen jälkeen ilman laihdutusta, niin en stressaa. Ja ei, en ahmi, joudun vain syömään tiuhaan pahoinvoinnin takia joka jatkuu koko raskauden ajan.
Tuohan on ihan normaali painonnousu. Ekassa raskaudessa mulla oli puolivälissä juurikin 6-7kg noussut paino. Lopussa painoa oli noin 18-20kg. Meniköhän synnytyksen jälkeen edes kuukautta kun olin jo alkuperäisessä painossani melkein, ehkä 2-3kg jäi ja nekin lähti kun lopetti imetyksen puolen vuoden jälkeen.
Nyt menossa toka raskaus ja puolessa välissä oli taas tuo 6-7kg, varmaan menee lähemmäs 20kg siis taas.
Ja olen ilman raskauksia siis ihan normaalipainoinen/hoikka. Maha oli iso ja vauva oli iso, luultavasti sama juttu taas tälläkin kertaa.
Äitini raskauskuvia olen nähnyt, hänelläkin maha oli aivan valtava, vaikka muuten oli hoikempi kuin minä. Perintötekijätkin vaikuttaa, lapsiveden määrä, jne. Älä stressaa jos ei naama selvästi näytä peilistä läskiltä tai reidet pursua penkistä yli, älä sitä peiliä tuijota! Samallakin äidillä ne eri raskaudet voi olla aivan erilaisia.
Lisäksi vielä semmoinen fakta, että jos hieman ylimääräistä kertyykin, niin yleensä imettämällä paino putoaa nopeasti, joten se on ihan ok jos synnärin jälkeen on muutama kilo on ylimääräistä, ettet näytä anorektikolta sitten imetyksen loputtua. Toisaalta on myös sellaisia äitejä joilla imetys laittaa hormonit aivan sekaisin, eikä paino laske ollenkaan. Paino putoaa vasta kun imetyksen lopettaa. Tälläisiäkin äitejä mahtuu lähipiiriin! Eli ota ihan rauhallisesti, ihmiset on yksilöitä tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan normaali painonnousu. Ekassa raskaudessa mulla oli puolivälissä juurikin 6-7kg noussut paino. Lopussa painoa oli noin 18-20kg. Meniköhän synnytyksen jälkeen edes kuukautta kun olin jo alkuperäisessä painossani melkein, ehkä 2-3kg jäi ja nekin lähti kun lopetti imetyksen puolen vuoden jälkeen.
Nyt menossa toka raskaus ja puolessa välissä oli taas tuo 6-7kg, varmaan menee lähemmäs 20kg siis taas.
Ja olen ilman raskauksia siis ihan normaalipainoinen/hoikka. Maha oli iso ja vauva oli iso, luultavasti sama juttu taas tälläkin kertaa.
Äitini raskauskuvia olen nähnyt, hänelläkin maha oli aivan valtava, vaikka muuten oli hoikempi kuin minä. Perintötekijätkin vaikuttaa, lapsiveden määrä, jne. Älä stressaa jos ei naama selvästi näytä peilistä läskiltä tai reidet pursua penkistä yli, älä sitä peiliä tuijota! Samallakin äidillä ne eri raskaudet voi olla aivan erilaisia.
Lisäksi vielä semmoinen fakta, että jos hieman ylimääräistä kertyykin, niin yleensä imettämällä paino putoaa nopeasti, joten se on ihan ok jos synnärin jälkeen on muutama kilo on ylimääräistä, ettet näytä anorektikolta sitten imetyksen loputtua. Toisaalta on myös sellaisia äitejä joilla imetys laittaa hormonit aivan sekaisin, eikä paino laske ollenkaan. Paino putoaa vasta kun imetyksen lopettaa. Tälläisiäkin äitejä mahtuu lähipiiriin! Eli ota ihan rauhallisesti, ihmiset on yksilöitä tässäkin asiassa.
Kuuluin ainakin viimeksi tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Minulla tuntuu jopa nousevan paino jos imetän. Sen takia kauhulla odotan tuota 20 kg, koska laitokselle jää tod näk noin 10 kg..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Painonnoususta ei liikaa kannata stressata. Mulla rv 23 ja tullut +22kg. Kaikissa kolmessa radkaudessa aina tullut n. 30kg jotka lähteneet itsekseen ilman laihduttamista. Synnärille jää aina jo puolet (15kg) joten paino on osittain myös kudosnestettä tms. Koska kaikki aina katoaa 3-4kk sisällä synnytyksen jälkeen ilman laihdutusta, niin en stressaa. Ja ei, en ahmi, joudun vain syömään tiuhaan pahoinvoinnin takia joka jatkuu koko raskauden ajan.
Tuo kuulostaa todella hurjalle, mutta kerran kaikki itsestään häviää sinun kroppa vaan tarvitsee tuon. Kaikkien vartalot ei kuitenkaan toimi niin että imettäessä lähtisi 15 kg tuosta noin vaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole aika normaalia? Mä katsoin just neuvolakorttiani, kun täällä joku niin kovasti väitti, että tiettyihin raskausviikkoihin mennessä ei pitäisi tulla painoa. En nyt siis muuten pitäisi omaa raskauttani jonain mittatikkuna, mutta kun kätilö sanoi molemmissa raskauksissa, että mun painonnousu meni juuri kuin oppikirjan mukaan. Mulla oli viikolla 21 tullut painoa jotain 6 ja 7 kilon välillä, jos nyt oikein muistan.
Juuri tuo "puoleen väliin mennessä ei tarvitse tulla yhtään" ahdistaa! Joka paikassa lukee noin. Mulla on tissit kasvaneet pari kokoa ja vatsa tosi iso normaaliin verrattuna. Lihasten kustannuksellako tässä olisi pitänyt kasvaa?
Paljonko sulle lopulta kertyi?
Ap
Missä noin lukee? Onko tieto muuttunut tässä muutaman vuoden sisään? Mä oon saanut lapset 2011 ja 2014, ja molemmissa raskauksissa kätilö-th, joka oli tuossa vaiheessa ollut neuvolassa lähemmäs 20 vuotta sanoi mulle, että painonnousuni on todella kuin oppikirjasta. Mulla tuli molemmissa raskauksissa sama määrä, 12–13 kg. Lähtöpaino sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluin ainakin viimeksi tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Minulla tuntuu jopa nousevan paino jos imetän. Sen takia kauhulla odotan tuota 20 kg, koska laitokselle jää tod näk noin 10 kg..
Ap
No niin, eli tiedät että paino putoaa viimeistään sitten kun lopetat imetyksen! :) eli älä stressaa, se paino putoaa kyllä.
Ei mullakaan laitokselle jäänyt kuin 10-13 kg (en punninnut ihan heti itseäni), mutta jälkivuotokin kesti sen 4 viikkoa ja sen jälkeen kyllä painoa ei ollut enää kuin se muutama kilo ylimääräistä, jotka putosivat hiljalleen lähiviikkoina kun imetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole aika normaalia? Mä katsoin just neuvolakorttiani, kun täällä joku niin kovasti väitti, että tiettyihin raskausviikkoihin mennessä ei pitäisi tulla painoa. En nyt siis muuten pitäisi omaa raskauttani jonain mittatikkuna, mutta kun kätilö sanoi molemmissa raskauksissa, että mun painonnousu meni juuri kuin oppikirjan mukaan. Mulla oli viikolla 21 tullut painoa jotain 6 ja 7 kilon välillä, jos nyt oikein muistan.
Juuri tuo "puoleen väliin mennessä ei tarvitse tulla yhtään" ahdistaa! Joka paikassa lukee noin. Mulla on tissit kasvaneet pari kokoa ja vatsa tosi iso normaaliin verrattuna. Lihasten kustannuksellako tässä olisi pitänyt kasvaa?
Paljonko sulle lopulta kertyi?
Ap
Tuo on ihan puppua. Mullekin tuli lähinnä alussa painoa, sitten hidastui selvästi. Mitään ei neuvolassa koskaan tästä sanottu, kuulemma ihan normaalia oli. Loppujen lopuksi tuli painoa 9 kg lisää, vk 30 jälkeen ei tullut enää edes kiloa. Lapsi oli ihan normaali kokoinen ja täysin terve.
Jos vaikka saisi jonkin lähteen sille, että puoleenväliin mennessä ei pitäisi tulla mitään. Kun en ole löytänyt sellaisia paikkoja, joissa lukisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee se kaikki paino tuohon mennessä, lopussa ei enää. Ei ole edes suuri kertymä.
Sama täällä, molemmissa raskauksissa. Yhteensä paino tuli 11 kg, ja lähes kaikki lähti parissa viikossa. Tarkka valitti ekassa raskaudessa. Tokassa päätin, että syön terveellisesti enkä käy vaalla. Tarkalla kerroin aina jonkun tekaistun painon - ideaalikertymäb mukaan. Laitoksella ennen synnytystä punnitsin, ja ihan täsmälleen arvaamani paino oli.
Älä stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä painolla siis on? Normaalia on painonnousu 3-30kg. Riippuu lähtöpainostasi, kuinka iso vauva on tulossa, jne... "Luonto hoitaa". Älä käy vaa'alla jos stressaa!
Mulle tuli lähemmäs 30kg. Lähtöpaino oli normaalipaino. Kaikki tuo 30kg tuli puolenvälin jälkeen :D kyllä siinö totisesti paisuin! synnärille jäi ehkä vajaa 10kg ja loput tippui hitaasti itsekseen vauvavuoden aikana. Viiden kilon "säteellä" olen samanpainoinen nyt kuin juuri ennen raskautta.
Nämä ovat ihan yksilöllisiä juttuja, ja itse en kyllä hirveästi viitsisi ajatella raskausajan painoa. Kamalaa, että sinulla aloittaja on noin pahoja kehonkoostumus-komplekseja. Kuulostaa todella ahdistavalta elämältä.. joutua miettimään omaa painoa ja "elämää pulleana" (mitä väliä?). Tsemppiä! Yritä unohtaa painojutut kokonaan, mieti niitä ens kerran kun olen lopettanut imetyksen 3kk sitten , vauva on yli vuoden ja saat nukkua täydet yöunet. Jos kaikki nämä seikat eivät täyty niin sun painosi ei tarvitse olla minkäänlainen prioriteetti...
Niin on kamalaa. Lapsena olin lihava ja minua haukuttiin. Sitten tuli murrosikä, minusta tuli kaunis ja elämä oli kivaa. Olen erityisen näköinen ja saanut sillä paljon huomiota, mikä on tuntunut hyvälle läskiksikiusaamisen jälkeen. Ulkonäkö määrittelee minua valitettavan paljon. Nykyisin koitan pyrkiä terveeseen vartaloon jossa on hyvä olla, en niinkään laihuuteen vaikka se aina taustalla pyörii.
Joten mielelläni olisin miettimättä painoa jos voisin :) tiedostan hyvinkin miten hölmöä tämä on, en vain mahda sille mitään.
Ap
Sama minulla. Olin myös lapsena kiusattu, vaikken ylipainoinen. 16 vuotiaana minusta tuli kaunis. Sitä olin koko aikuisuuden, kunnes täytin 40 :(. Elämä oli kauniina helpompaa, vaikka ei helppoa erityisesti.
Paino ollut aina kipeä asia, vaikka normaalipainon rajoissa olen aina seilannut. Siksi päätin olla punnitsematta itseäni. Ja lisään, että terveydentilan on aina ollut loistava, vaikka BMI vaihdellut 19-25 välillä.
Mulle tuli molemmissa raskauksissa siis ihan rutkat 20-30kg, oon päätynyt siihen että mun keho nyt vaan toimii noin. Ekasta lähti synnäriltä kotiutumisen jälkeen 15kg kahdessa viikossa ihan vaan hikoilemalla öisin lakanat litimäriksi, eli hiukan oli nesteitä kertynyt. Toinen lapsi peräkanaa ja vielä oli jonkin verran ekalta jääneitä kiloja, eipä se auttanut ja nautiskella vaan terveistä lapsista ja antaa kehon palautua rauhassa ja nyt tänään, lapset 3v ja 1v, enää 3kg enemmän kuin koko hommaan ryhtyessä. Jos vielä sen 3 tai vaikka neljäkin kiloa lähtis, niin taputtaisin kyllä aivan perhanan lujaa itseäni selkään.
Kyllä se siitä. Saa se harmittaakin, mutta tiedä että jos tulee reilusti kiloja niin on niistä mahdollista päästä aikanaan eroonkin. Hetken aikaa pitää sitten vaan priorisoida asioita ja muistaa ottaa palautuminen huomioon (esim. erkauma, sektiohaavan mahdollinen kipeytyminen vielä vuodenkin päästä).
Toivottavasti kaikki sujuu muuten kivasti raskauden/synnytyksen/vauvan kans! Onnea perheenlisäyksestä!
Niin on kamalaa. Lapsena olin lihava ja minua haukuttiin. Sitten tuli murrosikä, minusta tuli kaunis ja elämä oli kivaa. Olen erityisen näköinen ja saanut sillä paljon huomiota, mikä on tuntunut hyvälle läskiksikiusaamisen jälkeen. Ulkonäkö määrittelee minua valitettavan paljon. Nykyisin koitan pyrkiä terveeseen vartaloon jossa on hyvä olla, en niinkään laihuuteen vaikka se aina taustalla pyörii.
Joten mielelläni olisin miettimättä painoa jos voisin :) tiedostan hyvinkin miten hölmöä tämä on, en vain mahda sille mitään.
Ap