Tunnetko isän joka ei osallistu lastensa elatukseen?
Jos tunnet, niin mikä syy ettei taloudellisesti osallistu ala-ikäisten elämään?
Tietysti rahattomuus, mutta mikä on siihen taas syynä?
Kommentit (53)
Tunnen. Omien lasteni isä. Kela maksaa elarit , maksanut jo 10 v. Syynä välinpitämättömyys.
Onhan näitä, yhdessä sovittu lapsen äidin kanssa. Äiti ei ole kertonut kuka on isä, vaikka tämä asuu samassa asunnossa ja sossu maksaa elarit.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä, yhdessä sovittu lapsen äidin kanssa. Äiti ei ole kertonut kuka on isä, vaikka tämä asuu samassa asunnossa ja sossu maksaa elarit.
Minäkin tiedän tälläisen tapauksen, mutta lapset nykyään jo aikuisia ja isäkin kuollut.
Pahinta tässä oli se ettei lapset oikeasti tienneet kuka on heidän isänsä ja se oli pojille tiukka paikka ala-asteella.
Tunnen useita. Osa tienaa keskituloisesti, eli rahasta ei ole kiinni. Parissa tapauksessa nainen teki källit eli pitkän vauvakuumeilun jälkeen "unohtunut" pilleri.
Tai ei vaan kiinnosta, kun elämässä on paljon muuta huomattavasti paljon kivempaa.
Exäni..saan elarit Kelasta ja Kela perii niitä isältä..en tiedä maksaako vai eikö..on vakityössä ollut ikänsä, mutta on sitä mieltä, että koska halusin erota ei minulle kuulu penniäkään. Lapset olivat 1 ja 3 kun erottiin ja nyt jo teinejä. Ei ole koskaan ostanut heille mitään..ei edes joulu/synttärilahjoja. Tapaa lapsiaan satunnaisesti ja kyllä hän silloin heille ruuat tarjoaa, mutta missään maksullisessa jutussa eivät ole koskaan käyneet isän kanssa.. eli syy on katkeruus minua kohtaan..
Vierailija kirjoitti:
Exäni..saan elarit Kelasta ja Kela perii niitä isältä..en tiedä maksaako vai eikö..on vakityössä ollut ikänsä, mutta on sitä mieltä, että koska halusin erota ei minulle kuulu penniäkään. Lapset olivat 1 ja 3 kun erottiin ja nyt jo teinejä. Ei ole koskaan ostanut heille mitään..ei edes joulu/synttärilahjoja. Tapaa lapsiaan satunnaisesti ja kyllä hän silloin heille ruuat tarjoaa, mutta missään maksullisessa jutussa eivät ole koskaan käyneet isän kanssa.. eli syy on katkeruus minua kohtaan..
On siinä isukki lapsille sattunut.
Luulisi hävettävän jossain vaiheessa omien lasten hylkääminen, sillä sitähän se lopulta kuitenkin on.
Lapseni isä ei maksa yhtään mitään. Hakee kelalta aina vapautuksen, koska on pitkäaikaistyötön , tuskin työllistyykään enää, + 50. Koskaan ei ole maksanut / ostanut mitään. Lapsi nyt 10 v ja erosta 7 vuotta. Käynyt katsomassa lasta yhteensä näinä vuosina alle 10 kertaa.
Aikanani halusin itse erota tolkuttoman viinankäytön takia. Otin lapsen ja lähdin, hän sai pitää kaiken = maatilan.
Nyt rappiolla kaikki.
Meillä asiat ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Näin jälkeenpäin ajatellen, kannattiko erota?
Lasteni isä. Eron jälkeen on elänyt tt-tuella. Vien rahaa tai ruokakassin usein lasten mukana, jos ovat siellä pidempään kuin yhden yön.
Lasteni isä on toistaiseksi vapautettu elareista pienten tulojen vuoksi (on työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä). Saan Kelasta elatustuen. Lasten isä tosin tekee töitä minkä ehtii, koska saa niin pientä eläkettä, ettei tule sillä toimeen. Välillä ajattelen, että siitä kuuluisi lapsillekin jotain. Kuitenkin kapakkaan ja tupakkaan riittää hänellä hyvin rahat. Mutta ne hän priorisoikin lasten edelle, kuten teki jo ennen eroa.
Jep. Oman lapseni isä. Syynä "rahattomuus", eli pimeät työt ja jobbaukset, joista pitää rahat itsellään ja elelee herroiksi samalla kun kela maksaa elaria minulle.
En tunne sellaista, joka eivät osallistu lastensa elatukseen. Mutta tunnen monia, jotka osallistuvat ex-vaimonsa elatukseen.
Minä en maksa elatusapua, koska exän jättämät velat ovat niin suuret, etten meinaa selviytyä niistä kokopäivätyöstä huolimatta. Ovat mitoitettu kahden työssäkäyvän mukaan, vaikkei ex töitä suostunut tekemään liitonkaan aikana ja tilini tyhjeni jo silloin. Siispä Kela maksaa elatustuen ja minä elätän lapseni vain kun ovat luonani.
Luonnollisesti en talon arvon romahduksesta johtuen pääsisi myydessä edes veloistani, joten halvemmaksi tulee asua tässä, kuin muuttaa vuokralle. Onpahan lapsilla edes jotain pysyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin jälkeenpäin ajatellen, kannattiko erota?
Kyllä tuollainen kertoo täydestä kyrpyydes*ä joka ei rajoitu vain tuohon asiaan että KYLLÄ KANNATTI.
Minun exäni. Ei ole rahaton mutta ryhtyi juomaan. Lapset eivät ole missään tekemisissä, ovat jo aikuisia. Toinen ei ole viitsinyt kertoa isälleen aivokasvaimestaan. On vihainen isälleen hylkäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en maksa elatusapua, koska exän jättämät velat ovat niin suuret, etten meinaa selviytyä niistä kokopäivätyöstä huolimatta. Ovat mitoitettu kahden työssäkäyvän mukaan, vaikkei ex töitä suostunut tekemään liitonkaan aikana ja tilini tyhjeni jo silloin. Siispä Kela maksaa elatustuen ja minä elätän lapseni vain kun ovat luonani.
Luonnollisesti en talon arvon romahduksesta johtuen pääsisi myydessä edes veloistani, joten halvemmaksi tulee asua tässä, kuin muuttaa vuokralle. Onpahan lapsilla edes jotain pysyvää.
Mikäs "talon arvon romahdutti"? Elätkö jätteiden keskellä jemmaten koprosta purkkeihin?
Omien lasteni isä ei maksa mitään elareita. Tienaa ihan hyvin, kuin myös avopuolisonsa, mutta on kuulemma niin kallista ylläpitää omakotitaloa ettei ole varaa maksaa elareita :D Ja saanhan mä sentään lapsilisät! Joskus osallistuu johonkin kalliimpiin hankintoihin. Yksinäni siis elätän lapsia suht pienellä palkalla, mutta en jaksa lähteä taistelemaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita. Osa tienaa keskituloisesti, eli rahasta ei ole kiinni. Parissa tapauksessa nainen teki källit eli pitkän vauvakuumeilun jälkeen "unohtunut" pilleri.
Tai ei vaan kiinnosta, kun elämässä on paljon muuta huomattavasti paljon kivempaa.
Näille "källi"-naisille ihan oikein. Siis todella sairasta tehdä jollekin noin. Täytyy olla joku mutteri todella löysällä päässä, että tekee näin.
Tunnen. Omani. Syy ei ollut rahattomuus vaan henkiset ongelmat.