Lainanmaksu eri tulotasoilla parisuhteessa
Te, jotka olette ottaneet omat asuntolainat puolison kanssa ja on jonkin verran tuloeroa, miten olette toimineet? Eli molemmat hoitaa oman osansa omaan tahtiin, jolloin toinen on velaton esim 10 vuodessa ja toisella kestää 25 vuotta maksaa sama laina pois. Kompensoiko velaton puoliso yhteisissä menoissa parempaa tulotasoa vai kaikki puoliksi muutenkin? Mikä on ollut teidän systeemi? Meillä piakkoin ajankohtanen asia, tällä hetkellä maksetaan yhteiselle taloustilille prosentuaalinen osuus palkasta, mutta molemmat maksaisi omat saman kokoiset lainansa pois omaan tahtiin.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut pitkään hyvin samansuuruiset tulot, toisella himpun paremmat. On maksettu 80% nettotuloista yhteiselle taloustilille ja sieltä maksettu lainaa. Omistukset on puoliksi eikä ole avioehtoa.
Nyt tilanne on vähän muuttunut hetkellisesti kun sain kohtalaisen perinnön. Olen arponut että maksanko ison osan lainaa pois vai jatketaanko entisellä maksuohjelmalla ja laitanko perinnön sijoituksiin. Jos tulee ero tai kuolema, niin puoliksi menee joka tapauksessa.
Kuinka pienet palkat tai isot menot pitää oikein olla, että tuloista 80% menee yhteisiin (oletettavasti pakollisiin) menoihin 😮?
Ei kannata kurkottaa niin korkealle puuhun. Jos olet pienempi tuloinen nainen niin ota pienenmpi tuloinen mies. Jos olet köyhä niin ota köyhä mies. Toiseen suuntaan en tätä sano, koska se on turhaa.
Ai nainenko muka ottaisi itseään köyhemmän miehen?! Hehe no joo....
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut pitkään hyvin samansuuruiset tulot, toisella himpun paremmat. On maksettu 80% nettotuloista yhteiselle taloustilille ja sieltä maksettu lainaa. Omistukset on puoliksi eikä ole avioehtoa.
Nyt tilanne on vähän muuttunut hetkellisesti kun sain kohtalaisen perinnön. Olen arponut että maksanko ison osan lainaa pois vai jatketaanko entisellä maksuohjelmalla ja laitanko perinnön sijoituksiin. Jos tulee ero tai kuolema, niin puoliksi menee joka tapauksessa.
Itse asiassa kuolemassa ei mene automaattisesti kaikki puoliksi. Riippuu siitä kumpi kuolee ensin. Jos ne sijoitukset on vainajan ne jaetaan, mutta jos ne on lesken, niin niihin ei kosketa (paitsi jos leski niin haluaa).
Molemmat maksaa saman verran lainan lyhennystä tietysti, jos omistatte 50/50. Meillä on yhteinen laina eli jos mies nyt päättää maksaa sitä ylimääräistä niin se lyhenee molemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kurkottaa niin korkealle puuhun. Jos olet pienempi tuloinen nainen niin ota pienenmpi tuloinen mies. Jos olet köyhä niin ota köyhä mies. Toiseen suuntaan en tätä sano, koska se on turhaa.
Ai nainenko muka ottaisi itseään köyhemmän miehen?! Hehe no joo....
En tiedä. Itse olen mies jonka naisystävä (ja toivottavasti aikanaan ihana vaimo) tienaa enemmän (tulevaisuudessa ehkä merkittävästikin) kuin minä. Tosin itselläni on enemmän omaisuutta ja sijoitustulot kyllä tasaavat hieman.
Häntä ei häiritse, mutta on puhuttu, että ollaan avioehdon kannalla, niin molemmilla jos ero tulisi säilyisi omansa.
Jos asunnon omistus on puoliksi, myös molemmat vastas puolikkaastaan. Tätä ei tarvi kompensoida mitenkään. Muut yhteiset kulut maksatte tulojenne suhteessa kuten tähänkin asti.
Metidän tuloero on siis noin 1000e/kk. Tämä siksi, etten voi tehdä miehen tavoin vuorotyötä, koska meillä on pieni lapsi. Teoriassa pstyn maksamaan lainaa samaa tahtia miehen kanssa pois, mutta miehelle jää noin 800e enemmän käyttörahaa kuussa, koska maksimi lainanlyhennysmääräni on suhtessa suurempi kuin miehen.
Joku sanoi, että on yhteinen laina, koska siten sai pienemän marginaalin. Onko kukaan tietoinen mitentämä eroaa jos toisen palkka on noin 3000e ja toisen 4000e? Minun työllistymiseni on kuitenkin huomattavasti varmempaa, miehellä tuore työ, josta herkästi yt:ssä voi joutua tuoreimpana ulos, onko sill väliä lainanhaussa?
Ap
Meillä on velkaa vain miehellä. Minä maksoin oman osuuteni asunnosta myymällä ekan asuntoni ja säästöillä. Olisimme voineet odottaa siihen asti, että miehelläkin on tarvittava summa kasassa, mutta mies ei halunnut. Velattomana en maksa yhteisistä menoista sen enempää kuin mieskään. Miehellä oli ihan samat mahdollisuudet säästää kuin minullakin, mutta hän käytti rahansa mieluummin muuhun. En näe mitään syytä, miksi mun pitäisi maksaa enemmän siksi, että olen aina ollut säästäväisempi kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Metidän tuloero on siis noin 1000e/kk. Tämä siksi, etten voi tehdä miehen tavoin vuorotyötä, koska meillä on pieni lapsi. Teoriassa pstyn maksamaan lainaa samaa tahtia miehen kanssa pois, mutta miehelle jää noin 800e enemmän käyttörahaa kuussa, koska maksimi lainanlyhennysmääräni on suhtessa suurempi kuin miehen.
Joku sanoi, että on yhteinen laina, koska siten sai pienemän marginaalin. Onko kukaan tietoinen mitentämä eroaa jos toisen palkka on noin 3000e ja toisen 4000e? Minun työllistymiseni on kuitenkin huomattavasti varmempaa, miehellä tuore työ, josta herkästi yt:ssä voi joutua tuoreimpana ulos, onko sill väliä lainanhaussa?
Ap
Useimmiten kaksi maksajaa taidetaan jo katsoa sellaiseksi riskejä vähentäväksi tekijäksi, että sillä voi marginaalia saada alas.
Vaikka itse olen jopa avioehdon kannalla mielestäni yhteinen laina on siksi paras. Kuitenkin sama asunto siinä on vakuutena, eli ei toisen lainaosuutta maksamatta voi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Useimmiten kaksi maksajaa taidetaan jo katsoa sellaiseksi riskejä vähentäväksi tekijäksi, että sillä voi marginaalia saada alas.
Vaikka itse olen jopa avioehdon kannalla mielestäni yhteinen laina on siksi paras. Kuitenkin sama asunto siinä on vakuutena, eli ei toisen lainaosuutta maksamatta voi jättää.
Kiitos vastauksesta. Onkohan myös asp-lainassa eroa marginaalissa jos on yksi tai kaksi lainanottajaa?
Meillä laina on 50/50. Minä tienaan nettona noin 1500/kk, mies 3000-4000/kk. Lainaa on otettu sen verran ja sellaisella maksuajalla, ettei minullekaan ole mikään ongelma maksaa omaa osuuttani. Vähemmän laina on kuin vuokra ennen oman ostoa. Tämä toki ei välttämättä onnistu esim pääkaupunkiseudulla jossa asunnot huomattavasti kalliimpia. Mies tekee välillä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, jotka lyhentää kummankin lainaa. Jokusen olen minäkin tehnyt. Tavoite kuitenkin maksaa laina nopeammin pois kuin mikä maksuajaksi sovittiin. Näin pankissakin neuvottiin, mielummin pienempi lainaerä ja maksaa ylimääräisiä eriä kuin lainaerä sellaiseksi että joutuu kituuttamaan.
Muuten meillä mies maksaa arjessa jonkun verran enemmän kuin minä yhteisiä kuluja, mutta minä taas huolehdin enemmän lapsista ja kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikka itse olen jopa avioehdon kannalla mielestäni yhteinen laina on siksi paras. Kuitenkin sama asunto siinä on vakuutena, eli ei toisen lainaosuutta maksamatta voi jättää.Kiitos vastauksesta. Onkohan myös asp-lainassa eroa marginaalissa jos on yksi tai kaksi lainanottajaa?
Yleensä taitaa olla, mutta kilpailuttaminen taitaa olla ainoita tapoja selvittää sitä. Yhtä foorumia olen joskus lukenut, jolla porukka kertoilee millaisia marginaaleja ovat mistäkin saaneet ja siinä on ainakin huomattavissa onko yksi vai kaksi hakijaa. Marginaalit alkaen 0,4% luokasta ja yksinäiset tavallisilla tuloilla sitten yleensä 0,6-0,8% näyttäneet olevan.
Täh? Mitä mä just luin??
Jo on kolikoiden kyttäämistä teillä..!
Mites jos sairastut ja tulot tippuu olemattomiksi, niin mies ei maksa sun kulujasi, hoida ite???? Kyllä meillä on eri tilit mutta yhteiset menot.
Mä en tuolla ratkaisulla voisi edes luottaa että se toinen hoitaa hommansa. Olisi epämukava olo että loppuuko se laina ikinä ja meneekö katto pään päältä, kun noin eriparisesti lyhennetään, jos se jättääkin maksamatta... 25 vuotta on pitkä aika ja kaikkea voi sattua.
Järkevintä olisi yhdessä maksaa tulojen suhteessa ja laittakaa mieluummin omistussuhteet lyhennysosuuksien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pienet palkat tai isot menot pitää oikein olla, että tuloista 80% menee yhteisiin (oletettavasti pakollisiin) menoihin 😮?
Kaipa se on ne isot menot: 2 kiinteistöä, lainanhoitokulut 2000€/kk. Niihin liittyvät sähkö-, vesi-, jäte- ja vakuutusmaksut ja huolto ja kunnostuskulut. 2 autoa, niiden kulut, 2 lasta. Ruoka-, vakuutus- ja lasten vaate- ja harrastusmenot. Vähän loma ja ”kodinkonevara” -säästöjä joka kk. Helposti menee yhteensä 4000€/kk näihin kaikkiin eli 6000€/ kk yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa se on ne isot menot: 2 kiinteistöä, lainanhoitokulut 2000€/kk. Niihin liittyvät sähkö-, vesi-, jäte- ja vakuutusmaksut ja huolto ja kunnostuskulut. 2 autoa, niiden kulut, 2 lasta. Ruoka-, vakuutus- ja lasten vaate- ja harrastusmenot. Vähän loma ja ”kodinkonevara” -säästöjä joka kk. Helposti menee yhteensä 4000€/kk näihin kaikkiin eli 6000€/ kk yhteensä.
Madness. Tällaiset ihmiset ovat juuri niitä jotka ovat todella pulassa kun tulot joskus tippuvat.
Olemme olleet molemmat täysin vailla tuloja aiemmin ja nyt molemmilla menee kivasti taloudellisesti. Tietenkin jos toisen tulot huomattavasti laskevat, se otetaan tilanteessa huomioon. Minä olen kantanut päävastuun taloudesta pian 4 vuotta, nyt olisi miehenmvuoro. Laina vaa on sellanen asia, ettei kumpikaan halua mitään kränää aiheesta. Muuten tietty maksetaan asiat tulojen suhteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole elämä hankalaa, molemmat pitävät siitä, että on selkeästi sekä omia että yhteisiä rahoja. Itsestäni tuntuisi pahalta, jos joutuisin ostamaan tamponini ja vaatteeni miehen rahoilla, joka tienaa enemmän kuin minä. Tämä sopii meille, mietin vaan miten toimitte siinä vaiheessa kun toinen on velaton. Yksi yhteinen lapsi on, hänen juttunsa maksetaan puoliksi.
Ap
Ei saatama, pakko olla provo taas. Nää on varmaan semmoselta yksittäiseltä ihmiseltä tai ryhmittymältä, joka ajaa jotain naiset pois miesten kukkarolta-agendaa. Ilmeisesti vastaliikettä sille että naiset pärjää nykyään opiskelussa ja töissä miehiä paremmin, ja on alkanut pelottaa heitä että kohta naiset kautta maan saavatkin isompaa palkkaa noin yleisesti ottaen, kuin miehet. Ei voi muuten olla mahdollista että kukaan kyselee näin typeriä yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot nettona suunnilleen 1800€ (vaimo) ja 3800€ (minä). Meillä on yhteinen laina, eli yhteisvastuullisesti maksetaan lainaa pois. Lainaa suunnilleen 250 000€. Pankki suositteli tuollaista lainaa, koska erillislainoissa vaimolla olisi ollut huomattavasti korkeampi marginaali johtuen heikosta tulotasosta. Meillä nyt muutenkin ovat rahat yhteisiä, joten ei mietitä mitä kumpikin maksaa. En kokenut sitä reiluksi, että itse maksan lainani 10 vuodessa pois ja vaimo maksaa vielä isuuttaan 15 vuotta senkin jälkeen.
Meillä kyllä neuvoteltiin koko laina yhdessä, kilpailutettiin pankit. Ilmoitettiin molempien palkat ja laina jaettiin puoliksi, kumpikin lyhensi omaa osuuttaan. Meidän bruttopalkat tuossa vaiheessa oli 3800 ja 4800.
Kuulostaa kovin omituiselle tuo erilliset marginaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikka itse olen jopa avioehdon kannalla mielestäni yhteinen laina on siksi paras. Kuitenkin sama asunto siinä on vakuutena, eli ei toisen lainaosuutta maksamatta voi jättää.Kiitos vastauksesta. Onkohan myös asp-lainassa eroa marginaalissa jos on yksi tai kaksi lainanottajaa?
Meillä oli molemmila omat aspit samaan kohteeseen ja samat marginaalit, kuten myöskin muut lainaehdot.
Jos tuloero on tuota luokkaa, että toisen laina kestää 10 vuotta ja toisen 20 vuotta, niin ostaisin asunnon esim 30/70 suhteessa. Näin lyhennys on molemmille kohtuullinen.
Me otimme lainan aikoinaan 50/50 suhteessa. Minulla oli enemmän alkupääomaa kuin miehelläni ja mieheni halusi pienemmän lyhennyserän kuin minä. Erilliset lainat, minun laina-aika 13v miehen 17v.käytännössä mies on tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä omaan lainaansa, minulla oli pienennetty lyhennyserä työttömyyden aikana yhden vuoden.
Minusta omat lainat on helppo valinta. Nyt meillä on jo lapsiakin ja lapsethan meidät perivät sitten aikoinaan eli omistussuhteella ei ole merkitystä.
Mielestäni on kuitenkin tärkeää omistaa edes osa asunnosta ettei käy niin, että löydät itsesi talousmenojen kustantajana ja eron sattuessa et omista mitään.