Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri valehteli minulle kun olin lapsi, ja aiheutti elämän mittaisen tragedian

Vierailija
15.06.2019 |

Minulla oli lapsena yläetupurenta, ja sitä oiottiin yöraudoilla. Joskus 12-13-vuotiaana oikomislääkäri katsoi että oikomisen voi lopettaa...Minä kuitenkin kysyin että tuo yläetuhampaiden välissä oleva rako pitäisi saada vielä kurottua umpeen. Tähän hammaslääkäri totesi että "Se menee itsestään umpeen ajan kanssa" Tietysti uskoin hammaslääkäriä, ja annoin asian olla. Olin lapsi.

Noh, 19-vuotiaana tuo rako oli vielä edelleen olemassa samanlaisena, ja tajusin että ei se taida olla mihinkään katoamassakaan. Tässä vaiheessa olin jo saanut kuullakin usealta ihmiseltä tuosta esteettisestä haitasta, teinit kun alkavat kiinnittää huomiota ulkonäköön. Asia myös vaivasi minua suunnattomasti. Se oli sellainen särö ulkonäössäni, joka pilasi kokonaisuuden täysin.
Päädyn sitten tuolloin ottamaan "quick fixin", eli menin hammaslääkärille joka laittoi molempien yläetuhampaiden pinnalle muovipaikat, jotka kuroivat tuon raon umpeen. Olin todella onnellinen tästä muutoksesta, ja se kohotti itsevarmuuttani valtavasti. Miinuspuolena hommassa oli se, että omaa hammasta jouduttiin vähän sellaisella paperilla hiomaan (hammaslääkäri ei mielellään lähtenyt "niin hienoja ja terveitä hampaita pilaamaan"), ja lisäksi tuo ei ole mikään elämän läpi kestävä ratkaisu...Siihen tulenkin seuraavaksi.

otin siis nuo muovinpalat 19-vuotiaana, ja 21-vuotiaana armeijassa ollessani toinen niistä lohkesi (ilmeisesti näkkäriä syödessä). Tuon muovin lohkeamisen jälkeen hammasta myös vihloi aivan tajuttomasti, No, ei muuta kuin yksi lomapäivä käyttämään ja siviiliin korjauttamaan asia.
Seuraavan kerran paikka lohkesi 25-vuotiaana, ja taas kävin heti yksityisellä korjauttamassa.

Tuon jälkeen menikin todella pitkään että tuo ratkaisu on kestänyt. Minä kyllä tietoisesti vältän käyttämästä etuhampaitani minkään kovan pilkkomiseen tai vastaavaan. Näkkärin jätin kokonaan. Kuitenkin eilen, nyt 33-vuotiaana tuo muovi lohkesi TAAS 33-vuotiaana. Vain toisesta, joten näyttää epäsymmetriseltä ja oudolta.
Tietysti se lohkesi myös perjantai-iltana, joten hammaslääkäriin en nyt pääse pariin päivään. Olen nyt sitten linnoittaunut kotiini ja miettinyt tätä asiaa.

Olen tässä tilanteessa siksi, koska kunnallinen oikomislääkäri valehteli lapselle päin naamaa...asiassa joka tulee vaikuttamaan koko hänen elämänsä aikana. Luultavasti rako oltaisiin oikomishoidolla tuolloin sulkea, mutta hän taisi haluta päästä helpommalla. Jos nyt uusin taas tuon muovin, niin ei sekään kestä ikuisesti...voi kestää vuoden, tai voi kestää 8 vuotta. Enkä tiedä sitäkään kuinka monta kertaa nuo paikat voi laittaa, kun omaa hammasta joudutaan aina karhentamaan jotta paikka tarttuu kiinni. Oikomishoidot yksityisellä taas maksavat valtavasti, enkä tiedä onko minulla sellaiseen varaa. Googletin asiaa, ja huomasin että nykyään on jotain nopeita oikomishoitoja, joilla voisi 6kk aikana saada korjauksen.

Voinko mennä valittamaan tästä kunnalliseen valittamaan? Lapsena tapahtuneesta vääryydestä siis...Se on aiheuttanut minulle valtavasti vaivaa, ja ongelmia henkisellä puolella. He valehtelivat minulle kun olin lapsi, joten voinko nyt vaatia asian korjaamista, ja esimerkiksi että he tekisivät minulle tuollaisen oikomishoidon?
Onko kellään muulla ollut samantyyppistä ongelmaa?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole voinut tietää asiaa varmaksi, miten hampaat lopulta asettuvat. En syyttäisi lääkäriä. Teet vaan asialle jotain. Itsellänikin on laitettu yksityisellä etuhampaat nätiksi muovipaikoilla, ja hyvin on kestäneet. Toimenpide oli mielestäni helppo, asia hoitui yhdellä käynnillä ja maksoi reilun satasen. Posliinihampaat tulisivat maksamaan noin pari tonnia.

Oho. Milloin etuhampaasi (montako?) on muovitettu?

Yksityinen hl ei kylläpinnoita useampia hampaita "reilulla satasella".

Toisekseen, eikö niistä otettu ensin rtg kuvat? Oma hl ei tee mitään pinnoituksia ennen kuin selvittää, ettei hampaassa ole (piilevää) vikaa.

Minulle on laitettu metallokeraamiset kruunut juurihoidettuihin hampaisiin.

Hyvin ovat kestäneet.

Ap:lle voin kertoa,että isohko hammasrakoni etuhampaiden välissä meni umpeen joskus nelikymppisenä, ihan itsestään!

Koskaan en ajatellut, ettäse pitäisi "korjauttaa", oli persoonallisen näköinen.

Vanessa Paradis (J Deppin exä) ei ole fiksannut vaaaltavaa hammasrakoaan!!

Minulle tuli muovipaikka kahteen etuhampaaseen. Ennen sitä kaikki hampaat oli kuvattu niin, että suuhun tuli joku pieni laite, seisoin jossain kuvaushuoneessa, ja kamera kiersi samalla. Kuvassa näkyy koko hampaistoni ja on aina esillä, kun käyn tarkastuksessa. Se kuvaus maksoi ehkä satasen? En muista enää tarkkaan.

Etuhampaat laitettiin noin viisi vuotta sitten, ja ovat olleet kestävät, en ole varonut syödessäni. Olen ollut todella tyytyväinen niihin. Kerran on hiottu hampaiden pintaa tarkastuksen yhteydessä. Kyseessä on esteettiseen hammashoitoon erikoistunut yritys Kuopiossa.

Vierailija
42/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihuutelijoille:

https://postimg.cc/PC8v61Mx/b109487e

Tuossa on äsken kuva etuhampaistani.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollihuutelijoille:

Ap

äsken otettu*

ap

Vierailija
44/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noissa ole mitään vikaa! Turhaan piilottelet kämpässäsi.

Vierailija
45/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollihuutelijoille:

Ap

Toihan on tosi pieni rako, ei siihen varmaan kukaan muu kiinnitä huomiota edes kuin sä itse.

Mutta jos se sua häiritsee, niin mene laitattamaan laminaatit/kuoret, kestävät paremmin kuin muovipaikat. 

Oikojahammaslääkäri ei varmasti viitsinyt enää lähteä korjaamaan tuollaista pientä ulkonäkövikaa, jos sun hampaisto ja purenta oli muuten jo saatu oikeanlaiseksi.

Vierailija
46/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollihuutelijoille:

Ap

Toihan on tosi pieni rako, ei siihen varmaan kukaan muu kiinnitä huomiota edes kuin sä itse.

Mutta jos se sua häiritsee, niin mene laitattamaan laminaatit/kuoret, kestävät paremmin kuin muovipaikat. 

Oikojahammaslääkäri ei varmasti viitsinyt enää lähteä korjaamaan tuollaista pientä ulkonäkövikaa, jos sun hampaisto ja purenta oli muuten jo saatu oikeanlaiseksi.

Ota huomioon että toisella puolella on vielä ehjä muovipaikka. Ei se rako kyllä muistaakseni alunperin mikääm älytön ollut...ehkä millin? En sitten tiedä onko noiden muovien laittaa useaan kertaan kaventanut omaa hammasta, ja ilman muoveja olisi nykyään leveämpi rako kuon ennen ensimmäisten laittoa (sillä nyt näyttää jo melkein yhtä isolta raolta kuin silloin, vaikka puuttuu vain toiselta puolelta)

Vierailija
47/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun hampaasi ovat kuvan perusteella ihan hyvät. Minä ottaisin tuollaisen persoonallisen pikku kanjonin heti näiden omien hampaideni tilalle.

Minulla on hyvin näkyvät vampyyrinhampaat. Maitohampaat niiden kohdalta eivät suostuneet lähtemään, joten hammaslääkäri kiskoi ne irti ja sanoi oikomisesta kyseleville vanhemmilleni, että pysyvät hampaat siirtyisivät itsestään paikoilleen, eikä oikomista tarvittaisi. Eivätpä hampaat siirtyneet, koska niillä ei ollut tarpeeksi tilaa. Parikymppisenä kyselin itse oikomisesta, mutta ainoa mahdollisuus olisi ollut poistaa kulmahampaat ja korvata ne tekohampailla. Minulla on neulakammo ja pelkään hammaslääkäriä hirvittävästi, joten kallis operaatio ei ollut toteutettavissa.

En ole niitä ihmisiä, joille tullaan aukomaan päätä kasvotusten, mutta katseiden suunnan perusteella tiedän hampaideni keräävän negatiivista huomiota. En koskaan hymyile niin, että hampaani näkyisivät. Hampaani ovat aivan varmasti vaikuttaneet parisuhdehistoriaani, joka ei ole vielä päässyt alkuun eikä tule pääsemäänkään. Olen reilusti yli 50-vuotias.

Hoidata hampaasi niin, että ne pysyvät terveinä. Älä pilaa elämääsi sympaattisen hammasrivisi varjolla.

Vierailija
48/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärit sanoo kaikenlaista. Tyttärelleni sanottiin lapsena, että hampaat suoristuvat itsestään kun kysyin että eikö vinoja alahampaita voisi suoristaa raudoilla. Tyttärellä oli silloin jo raudat ylähampaiden takana purentavirheen takia, joten samalla olis voitu suoristaa alahampaat. No, tytär on nyt 18 v. ja alahampaat ovat edelleen vinot, eivät suoristuneet itsestään.

Vierailija
49/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jotain suhteellisuuden tajua, ap. Ensinnäkin esteettinen haitta on hyvin pieni. Toisekseen se, että joudut käymään harvakseltaan uusimassa paikat hammaslääkärissä, ei ole mikään tragedia. Ole onnellinen terveistä hampaista ja suusta! Elämässä on hieman suurempiakin tragedioita kuin lohjenneet hampaat. Ei ole tainnut sun kohdalle niitä osua...

Vierailija
50/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun hampaasi ovat kuvan perusteella ihan hyvät. Minä ottaisin tuollaisen persoonallisen pikku kanjonin heti näiden omien hampaideni tilalle.

Minulla on hyvin näkyvät vampyyrinhampaat. Maitohampaat niiden kohdalta eivät suostuneet lähtemään, joten hammaslääkäri kiskoi ne irti ja sanoi oikomisesta kyseleville vanhemmilleni, että pysyvät hampaat siirtyisivät itsestään paikoilleen, eikä oikomista tarvittaisi. Eivätpä hampaat siirtyneet, koska niillä ei ollut tarpeeksi tilaa. Parikymppisenä kyselin itse oikomisesta, mutta ainoa mahdollisuus olisi ollut poistaa kulmahampaat ja korvata ne tekohampailla. Minulla on neulakammo ja pelkään hammaslääkäriä hirvittävästi, joten kallis operaatio ei ollut toteutettavissa.

En ole niitä ihmisiä, joille tullaan aukomaan päätä kasvotusten, mutta katseiden suunnan perusteella tiedän hampaideni keräävän negatiivista huomiota. En koskaan hymyile niin, että hampaani näkyisivät. Hampaani ovat aivan varmasti vaikuttaneet parisuhdehistoriaani, joka ei ole vielä päässyt alkuun eikä tule pääsemäänkään. Olen reilusti yli 50-vuotias.

Hoidata hampaasi niin, että ne pysyvät terveinä. Älä pilaa elämääsi sympaattisen hammasrivisi varjolla.

Eivät nämä hampaat minun maailmaani lapsena kaataneet, kun sitä keskittyy vähän kaikenlaiseen muuhun silloin. Tuolloin 12-13-vuotiaana kun hammaslääkäri valehteli, niin minulle oli jo kehittynyt tietoisuutta itsestäni sen verran että halusin ehdottomasti raon umpeen. Hammaslääkärin toteamuksen jälkeen annoin asian olla, eikä se suuresti minua häirinnyt ennen kuin siitä teini-iässä alkoi kuulla muilta ikätovereilta. Sen myötä toi vika alkoi harmittamaan todella suuresti. Niin suuresti että päädyin tuohon ratkaisuun 19-vuotiaana.

Tuollainen itselläsi oleva "canine tooth", jopa tuplana on mielestäni hieno (vaikkakin tuplana sitten). Pitäisi tosin nähdä kuva jotta tiedän että puhumme samasta asiasta.

Itsellänikin on toinen kulmahammas varsin suuri ja terävä, mutta pidän siitä.

-ap

Vierailija
51/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä hampaat minun maailmaani lapsena kaataneet, kun sitä keskittyy vähän kaikenlaiseen muuhun silloin. Tuolloin 12-13-vuotiaana kun hammaslääkäri valehteli, niin minulle oli jo kehittynyt tietoisuutta itsestäni sen verran että halusin ehdottomasti raon umpeen. Hammaslääkärin toteamuksen jälkeen annoin asian olla, eikä se suuresti minua häirinnyt ennen kuin siitä teini-iässä alkoi kuulla muilta ikätovereilta. Sen myötä toi vika alkoi harmittamaan todella suuresti. Niin suuresti että päädyin tuohon ratkaisuun 19-vuotiaana.

Tuollainen itselläsi oleva "canine tooth", jopa tuplana on mielestäni hieno (vaikkakin tuplana sitten). Pitäisi tosin nähdä kuva jotta tiedän että puhumme samasta asiasta.

-ap

Ihan oikeasti, ymmärrän että tämä asia on kasvanut valtaviin mittasuhteisiin näiden vuosien aikana, mutta jos sulla on se pari tonnia tai saat lainalla/osamaksulla sen maksettua, niin käy ottamassa ne posliinikuoret. Ne kestää sen 15-20 vuotta tai jopa koko loppuelämän. Saat rauhan ja pari tonnia siitä kaikkien vuosien jälkeen tuskin on kovin paha hinta?

Vierailija
52/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esteettisiä oikomishoitoja ei tehdä kunnallisella. Rako hampaissa on esteettinen. Nykyisin voit teettää hampaat, implantit, yksityisellä. Jos asia vaivaa.

Vierailija
53/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esteettisiä oikomishoitoja ei tehdä kunnallisella. Rako hampaissa on esteettinen. Nykyisin voit teettää hampaat, implantit, yksityisellä. Jos asia vaivaa.

Jos oikominen oltaisiin kunnallisella suoritettu loppuun, ei aloittajalla olisi tällaista ongelmaa

Vierailija
54/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Joudut nyt uskomaan ilman kuvaa, että minulla ei ole sellaisia särmikkään tyylikkäitä kulmahampaita kuten vampyyrielokuvissa, vaan kaikilla mittapuilla rumat.

Vierailija
55/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Joudut nyt uskomaan ilman kuvaa, että minulla ei ole sellaisia särmikkään tyylikkäitä kulmahampaita kuten vampyyrielokuvissa, vaan kaikilla mittapuilla rumat.

Uskon kyllä...ja vaikka olisikin toisten mielestä hienot, niin itse saattaa niitä inhota.

-ap

Vierailija
56/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskni valehteli mitään

Vierailija
57/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskni valehteli mitään

Mihin ikään mennessä tuo muutos olisi sitten tapahtunut? 19-vuotiaana on kasvu jo loppunut...eikä muutosta ole senkään jälkeen tapahtunut...

-ap

Vierailija
58/64 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/64 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsena vinot hampaat ja hlääkäri sanoi, että multa pitää poistaa koko alaleuka..joo en oo käyny hammaslääkärissä 10vuoteen..

Vierailija
60/64 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hammaslääkärit kunnallisella korjaa esteettisiä "vikoja".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi