Hammaslääkäri valehteli minulle kun olin lapsi, ja aiheutti elämän mittaisen tragedian
Minulla oli lapsena yläetupurenta, ja sitä oiottiin yöraudoilla. Joskus 12-13-vuotiaana oikomislääkäri katsoi että oikomisen voi lopettaa...Minä kuitenkin kysyin että tuo yläetuhampaiden välissä oleva rako pitäisi saada vielä kurottua umpeen. Tähän hammaslääkäri totesi että "Se menee itsestään umpeen ajan kanssa" Tietysti uskoin hammaslääkäriä, ja annoin asian olla. Olin lapsi.
Noh, 19-vuotiaana tuo rako oli vielä edelleen olemassa samanlaisena, ja tajusin että ei se taida olla mihinkään katoamassakaan. Tässä vaiheessa olin jo saanut kuullakin usealta ihmiseltä tuosta esteettisestä haitasta, teinit kun alkavat kiinnittää huomiota ulkonäköön. Asia myös vaivasi minua suunnattomasti. Se oli sellainen särö ulkonäössäni, joka pilasi kokonaisuuden täysin.
Päädyn sitten tuolloin ottamaan "quick fixin", eli menin hammaslääkärille joka laittoi molempien yläetuhampaiden pinnalle muovipaikat, jotka kuroivat tuon raon umpeen. Olin todella onnellinen tästä muutoksesta, ja se kohotti itsevarmuuttani valtavasti. Miinuspuolena hommassa oli se, että omaa hammasta jouduttiin vähän sellaisella paperilla hiomaan (hammaslääkäri ei mielellään lähtenyt "niin hienoja ja terveitä hampaita pilaamaan"), ja lisäksi tuo ei ole mikään elämän läpi kestävä ratkaisu...Siihen tulenkin seuraavaksi.
otin siis nuo muovinpalat 19-vuotiaana, ja 21-vuotiaana armeijassa ollessani toinen niistä lohkesi (ilmeisesti näkkäriä syödessä). Tuon muovin lohkeamisen jälkeen hammasta myös vihloi aivan tajuttomasti, No, ei muuta kuin yksi lomapäivä käyttämään ja siviiliin korjauttamaan asia.
Seuraavan kerran paikka lohkesi 25-vuotiaana, ja taas kävin heti yksityisellä korjauttamassa.
Tuon jälkeen menikin todella pitkään että tuo ratkaisu on kestänyt. Minä kyllä tietoisesti vältän käyttämästä etuhampaitani minkään kovan pilkkomiseen tai vastaavaan. Näkkärin jätin kokonaan. Kuitenkin eilen, nyt 33-vuotiaana tuo muovi lohkesi TAAS 33-vuotiaana. Vain toisesta, joten näyttää epäsymmetriseltä ja oudolta.
Tietysti se lohkesi myös perjantai-iltana, joten hammaslääkäriin en nyt pääse pariin päivään. Olen nyt sitten linnoittaunut kotiini ja miettinyt tätä asiaa.
Olen tässä tilanteessa siksi, koska kunnallinen oikomislääkäri valehteli lapselle päin naamaa...asiassa joka tulee vaikuttamaan koko hänen elämänsä aikana. Luultavasti rako oltaisiin oikomishoidolla tuolloin sulkea, mutta hän taisi haluta päästä helpommalla. Jos nyt uusin taas tuon muovin, niin ei sekään kestä ikuisesti...voi kestää vuoden, tai voi kestää 8 vuotta. Enkä tiedä sitäkään kuinka monta kertaa nuo paikat voi laittaa, kun omaa hammasta joudutaan aina karhentamaan jotta paikka tarttuu kiinni. Oikomishoidot yksityisellä taas maksavat valtavasti, enkä tiedä onko minulla sellaiseen varaa. Googletin asiaa, ja huomasin että nykyään on jotain nopeita oikomishoitoja, joilla voisi 6kk aikana saada korjauksen.
Voinko mennä valittamaan tästä kunnalliseen valittamaan? Lapsena tapahtuneesta vääryydestä siis...Se on aiheuttanut minulle valtavasti vaivaa, ja ongelmia henkisellä puolella. He valehtelivat minulle kun olin lapsi, joten voinko nyt vaatia asian korjaamista, ja esimerkiksi että he tekisivät minulle tuollaisen oikomishoidon?
Onko kellään muulla ollut samantyyppistä ongelmaa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa joo, hampaistahan ne kaikki sun elämän ongelmat on johtuneet.
Mainitsinko aloituksessa mistään muusta kuin hampaiden ulkonäöstä, ja sen aiheuttamasta itsetunnon puutteesta? Enpä tainnut syyttää niitä mistään muista ongelmista, enkä mielestäni edes maininnut muita ongelmia?
ap
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikutit aloituksessasi pakkomielteiseltä. Unohda valituksen tekemiset ja hoidata ne muovit kuntoon.
Minusta ap. Pakkomielteistä on parjata, kun mielipidettä tai neuvoa kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikutit aloituksessasi pakkomielteiseltä. Unohda valituksen tekemiset ja hoidata ne muovit kuntoon.
Sitä voi ehkä olla ulkopuolisen vaikea käsittää miten iso asia tämä on minulle. Kun silloin 19-vuotiaana hoidatin tuon asian kuntoon, en sen jälkeen keksinyt mitään uutta "vikaa", vaan olen ollut tyytyväinen ulkonäkööni tämän 14 vuoden ajan. Enkä ole myöskään oppinut pitämään tuosta raosta tänä aikana, vaan edelleen se mielestäni pilaa ulkonäköni.
Sanon nämä asiat siksi, että aloitukseen monet varmaan sanoisivat että "opit pitämään siitä, personaallisen näköinen" tai "sun pitää mennä psykiatrille, keksisit uuden vian itsestäsi raon paikattuasi"
ap
Se, että sulla on joku helv... rako hampaissa, ei ole mikään "tragedia", eikä aiheuta "valtavasti" vaivaa tai ole mikään "vääryys". Jotain suhteellisuudentajua.
Minulla oli 80-luvulla alhaalla kiinteät raudat mutta oittavat hampaat palasi lähes ennalleen, silloin ei ymmärretty vissiin pitää niitä tarpeeksi kauan koska nyt omalla lapsellani oli raudat ylhäällä että alhaalla pari vuotta ja hampaista tuli täydelliset.
33-vuotiaalla pitäisi olla jo muita prioriteettejä elämässä kuin ulkonäkö.
Minulla oli myös nuorena valtavat raot kaikkien yläetuhampaiden välissä. Raot menivät itsestään umpeen, kun viisaudenhampaat kasvoivat. Eli hammaslääkärisi ei huijannut, mutta oli väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Ahhaha, äitihullu!
että mitä?
ap
Mulla kasvoi etuhampaiden rako umpeen.
Minulla myös vastaavanlaiset muovinpalat etuhampaissa peittämässä rakoa. Hyvin ovat pysyneet, jo lähemmäs 15 vuotta? Pari kertaa suuhygenisti on ko. muovinpaloja hionut jos niihin on värjäymää tms tarttunut, mutta muuten olen ollut todella tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös vastaavanlaiset muovinpalat etuhampaissa peittämässä rakoa. Hyvin ovat pysyneet, jo lähemmäs 15 vuotta? Pari kertaa suuhygenisti on ko. muovinpaloja hionut jos niihin on värjäymää tms tarttunut, mutta muuten olen ollut todella tyytyväinen.
Missä nuo on laitettu? Oliko kosmeettiseen hoitoon erikoistunut hammaslääkäri? Firman nimi?
ap
Vierailija kirjoitti:
Se, että sulla on joku helv... rako hampaissa, ei ole mikään "tragedia", eikä aiheuta "valtavasti" vaivaa tai ole mikään "vääryys". Jotain suhteellisuudentajua.
Kaikki on suhteellista. Luin lehdestä Turo Tuomisen poismenosta ja ap:lla sitten on tällainen tragedia.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ala-lahde-kauhean-kauas-turo-tuom…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä nuo on laitettu? Oliko kosmeettiseen hoitoon erikoistunut hammaslääkäri? Firman nimi?
ap
En tiedä muuta kuin että oli yksityinen hammaslääkäri ja paikka sijaitsi Helsingin keskustassa, muistaakseni Aleksanterinkadulla. En tiedä onko ko. lafkaa enää olemassa.
Ja se lopullinen tragedia on, ettei ap ole saanut naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pysyvyys johtuu mm. purennasta ja paikan koosta. Suosittelen ottamaan pysyvää materiaalia esim. laminaatin tai kruunun, jos muovipaikka lähtee usein pois. Juttele asiasta, kun menet seuraavan kerran hammaslääkäriin. Tuskin on oikomishammaslääkäri sinulle valehdellut. Et ole ehkä ymmärtänyt kaikkea, mitä hän on sinulle kertonut/olet unohtanut hänen perustelunsa. T: hammaslääkäri
Siksi saat niin paljon negatiivista kommenttia, kun jankutat tuon hammaslääkärin valehdelleen lapselle. Se on tehnyt ammatillisen arvion, että tämä rako saattaa mennä umpeen kasvun myötä (hampaat hakeutuvat keskilinjaa kohti kuolemaan saakka.) No ei mennyt, mutta ei se mikään vale ole, mistä saisit mitään korvauksia.
Menet julkiselle hammaslääkärille ja kysyt korvaako julkinen terveydenhuolto. Jos ei, niin menet yksityiselle ja kerrot kuinka usein muoveja joudutaan uusimaan ja laitat sitten ne, mitä se suosittelee.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei ole voinut tietää asiaa varmaksi, miten hampaat lopulta asettuvat. En syyttäisi lääkäriä. Teet vaan asialle jotain. Itsellänikin on laitettu yksityisellä etuhampaat nätiksi muovipaikoilla, ja hyvin on kestäneet. Toimenpide oli mielestäni helppo, asia hoitui yhdellä käynnillä ja maksoi reilun satasen. Posliinihampaat tulisivat maksamaan noin pari tonnia.
Oho. Milloin etuhampaasi (montako?) on muovitettu?
Yksityinen hl ei kylläpinnoita useampia hampaita "reilulla satasella".
Toisekseen, eikö niistä otettu ensin rtg kuvat? Oma hl ei tee mitään pinnoituksia ennen kuin selvittää, ettei hampaassa ole (piilevää) vikaa.
Minulle on laitettu metallokeraamiset kruunut juurihoidettuihin hampaisiin.
Hyvin ovat kestäneet.
Ap:lle voin kertoa,että isohko hammasrakoni etuhampaiden välissä meni umpeen joskus nelikymppisenä, ihan itsestään!
Koskaan en ajatellut, ettäse pitäisi "korjauttaa", oli persoonallisen näköinen.
Vanessa Paradis (J Deppin exä) ei ole fiksannut vaaaltavaa hammasrakoaan!!
Nykyään on paljon esteettiseen hammashoitoon erikoistuneita yrityksiä, joten sinne vaan.
Jonnet nälvii kun ei muutakaan ole peruskouluissa oppineet.