Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaslääkäri valehteli minulle kun olin lapsi, ja aiheutti elämän mittaisen tragedian

Vierailija
15.06.2019 |

Minulla oli lapsena yläetupurenta, ja sitä oiottiin yöraudoilla. Joskus 12-13-vuotiaana oikomislääkäri katsoi että oikomisen voi lopettaa...Minä kuitenkin kysyin että tuo yläetuhampaiden välissä oleva rako pitäisi saada vielä kurottua umpeen. Tähän hammaslääkäri totesi että "Se menee itsestään umpeen ajan kanssa" Tietysti uskoin hammaslääkäriä, ja annoin asian olla. Olin lapsi.

Noh, 19-vuotiaana tuo rako oli vielä edelleen olemassa samanlaisena, ja tajusin että ei se taida olla mihinkään katoamassakaan. Tässä vaiheessa olin jo saanut kuullakin usealta ihmiseltä tuosta esteettisestä haitasta, teinit kun alkavat kiinnittää huomiota ulkonäköön. Asia myös vaivasi minua suunnattomasti. Se oli sellainen särö ulkonäössäni, joka pilasi kokonaisuuden täysin.
Päädyn sitten tuolloin ottamaan "quick fixin", eli menin hammaslääkärille joka laittoi molempien yläetuhampaiden pinnalle muovipaikat, jotka kuroivat tuon raon umpeen. Olin todella onnellinen tästä muutoksesta, ja se kohotti itsevarmuuttani valtavasti. Miinuspuolena hommassa oli se, että omaa hammasta jouduttiin vähän sellaisella paperilla hiomaan (hammaslääkäri ei mielellään lähtenyt "niin hienoja ja terveitä hampaita pilaamaan"), ja lisäksi tuo ei ole mikään elämän läpi kestävä ratkaisu...Siihen tulenkin seuraavaksi.

otin siis nuo muovinpalat 19-vuotiaana, ja 21-vuotiaana armeijassa ollessani toinen niistä lohkesi (ilmeisesti näkkäriä syödessä). Tuon muovin lohkeamisen jälkeen hammasta myös vihloi aivan tajuttomasti, No, ei muuta kuin yksi lomapäivä käyttämään ja siviiliin korjauttamaan asia.
Seuraavan kerran paikka lohkesi 25-vuotiaana, ja taas kävin heti yksityisellä korjauttamassa.

Tuon jälkeen menikin todella pitkään että tuo ratkaisu on kestänyt. Minä kyllä tietoisesti vältän käyttämästä etuhampaitani minkään kovan pilkkomiseen tai vastaavaan. Näkkärin jätin kokonaan. Kuitenkin eilen, nyt 33-vuotiaana tuo muovi lohkesi TAAS 33-vuotiaana. Vain toisesta, joten näyttää epäsymmetriseltä ja oudolta.
Tietysti se lohkesi myös perjantai-iltana, joten hammaslääkäriin en nyt pääse pariin päivään. Olen nyt sitten linnoittaunut kotiini ja miettinyt tätä asiaa.

Olen tässä tilanteessa siksi, koska kunnallinen oikomislääkäri valehteli lapselle päin naamaa...asiassa joka tulee vaikuttamaan koko hänen elämänsä aikana. Luultavasti rako oltaisiin oikomishoidolla tuolloin sulkea, mutta hän taisi haluta päästä helpommalla. Jos nyt uusin taas tuon muovin, niin ei sekään kestä ikuisesti...voi kestää vuoden, tai voi kestää 8 vuotta. Enkä tiedä sitäkään kuinka monta kertaa nuo paikat voi laittaa, kun omaa hammasta joudutaan aina karhentamaan jotta paikka tarttuu kiinni. Oikomishoidot yksityisellä taas maksavat valtavasti, enkä tiedä onko minulla sellaiseen varaa. Googletin asiaa, ja huomasin että nykyään on jotain nopeita oikomishoitoja, joilla voisi 6kk aikana saada korjauksen.

Voinko mennä valittamaan tästä kunnalliseen valittamaan? Lapsena tapahtuneesta vääryydestä siis...Se on aiheuttanut minulle valtavasti vaivaa, ja ongelmia henkisellä puolella. He valehtelivat minulle kun olin lapsi, joten voinko nyt vaatia asian korjaamista, ja esimerkiksi että he tekisivät minulle tuollaisen oikomishoidon?
Onko kellään muulla ollut samantyyppistä ongelmaa?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hammasrako olisi edes oikomisella todennäköisesti lähtenyt ja jos olisi niin purentasi olisi päin honkia.

Vierailija
2/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robocop.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika.

Vierailija
4/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se hammasrako olisi edes oikomisella todennäköisesti lähtenyt ja jos olisi niin purentasi olisi päin honkia.

Kyllä meidän lapselta hävisi rako etuhampiden välistä oikomishoidossa.

Vierailija
5/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ne muovit. Jos sitä hammasta on jo hiottu vuosikausia ja paikkailtu uudelleen, sitä ei voi koskaan enää jättää ilman mitään kuoria, vaikka ne hampaat oiottaisiinkin. Vaihdatat ne muovit posliinikuoriin tai sitten radikaalisti kruunut päälle. Maksaa muutaman tonnin, mutta kestää kauemmin kuin muovi, eikä värjäydy kahvista tai mistään muustakaan.

Vierailija
6/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, että tuollainen ruikuttava neiti on edes käynyt armeijan.

Vierailija
7/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se häviää, mutta ap:n ongelmaa ei oikomishoito enää poista, koska hampaat on jo muovilla päällystetty. 

Vierailija
8/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa tarvita enemmän psykiatria kuin hammaslääkäriä...

Vierailija
9/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa joo, hampaistahan ne kaikki sun elämän ongelmat on johtuneet.

Vierailija
10/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että on erilaisia purentoja ja oiontatarpeita? Itsellä päättyi juuri 5v kestänyt oikominen ja rako on edelleen olemassa. Eri.

Vierailija
11/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oikomishoidossa laitettiin etuhampaiden rako umpeen. Muutaman vuoden kuluessa oikomishoidon lopetuksesta rako palasi melkein ennalleen. Ei ole kyllä juurikaan haitannut elämää.

Vierailija
12/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. Armeija hoitaa omiensa hampaat eikä siihen tarvitse uhrata lomapäiviä.

Vierailija
13/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiä ihmisen ongelmia... Toivottavasti saat tekarit sekä sympatiaa.

Vierailija
14/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella ei oiota tuollasisia pieniä kauneusvirheitä. Ja jos sitä rakoa olisi silloin lähdetty oikomaan umpeen tai lähdetttäisiin nyt oikomaan umpeen, muu purenta luultavasti muuttuisi ja tulisi muita ongelmia. Mutta fakta on se, että koska hampaita on jo monesti hiottu, ei niitä voi enää jättää ilman kuoria, joten oikominen myöhäistä.

Vierailija
15/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei ole voinut tietää asiaa varmaksi, miten hampaat lopulta asettuvat. En syyttäisi lääkäriä. Teet vaan asialle jotain. Itsellänikin on laitettu yksityisellä etuhampaat nätiksi muovipaikoilla, ja hyvin on kestäneet. Toimenpide oli mielestäni helppo, asia hoitui yhdellä käynnillä ja maksoi reilun satasen. Posliinihampaat tulisivat maksamaan noin pari tonnia.

Vierailija
16/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut yhdessä hampaassa sellainen muovilisäpala sivussa jo 20 vuotta. Ei ole etuhammas, vaan siinä vieressä. On minullakin huono kokemus lapsuuden hammashoidosta, mutta eipä voi mitään. Nyt nämä hampaat ovat mitä ovat ja niiden hoitoon tarvitsee rahaa. Toisille osuu paremmat hamppilääkärit kuin toisille. 

Vierailija
17/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono provo. Armeija hoitaa omiensa hampaat eikä siihen tarvitse uhrata lomapäiviä.

En usko että tällaisia kosmeettisia juttuja hoitavat. Vaikka hoitaisivat, niin en usko että kovin hyvin. Tämä on minulle arka paikka, ja halusin hoidattaa jossakin sen laitoksen ulkopuolella, salassa.

ps. ei ole provo...voin laittaa sinulle kuvan hampaistani jos et usko

ap

Vierailija
18/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua miksi aloitukseni sai noin paljon negatiivisa ääniä :/

ap

Vierailija
19/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda ne muovit. Jos sitä hammasta on jo hiottu vuosikausia ja paikkailtu uudelleen, sitä ei voi koskaan enää jättää ilman mitään kuoria, vaikka ne hampaat oiottaisiinkin. Vaihdatat ne muovit posliinikuoriin tai sitten radikaalisti kruunut päälle. Maksaa muutaman tonnin, mutta kestää kauemmin kuin muovi, eikä värjäydy kahvista tai mistään muustakaan.

Hammaslääkärikin sanoi että nuo värjäytyisivät, mutta ei ole ollut mitään ongelmaa sen kanssa. Ei edes tuon 8v aikana. En tupakoi tai juo kahvia.

ap

Vierailija
20/64 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaikutit aloituksessasi pakkomielteiseltä. Unohda valituksen tekemiset ja hoidata ne muovit kuntoon.