Kesäloma alkoi ja nyt ahdistaa. Makaan sängyssä ja vollotan. Mikä juttu tämä on?
Ensin odotin kesälomaa ja nyt kun se on, olen aivan masentunut. Olen maannut koko viikon sängyn pohjalla ja itken joka asian takia enkä saa mitään aikaan. Oloni on aivan hirveä. Ruoka ei maistu. Minulla ei ole lomalle mitään suunnitelmia enkä stressaa tekemättömiä töitä. Silti ahdistaa ja masentaa hirveästi. Ennen lomaa olin väsymyksen ja uupumuksen partaalla työstressin ja -ahdistuksen takia. Liittyisikö tämä siihen? Onko muilla kokemuksia? Meneeköhän tämä ohi vai soitanko pomolle, että haluan töihin?!
Kommentit (60)
Mieheni on historian opettaja. 2 ekaa viikkoa lähinnä nukkuu.
Opettajan työ on kaukana unelmasta tänä päivänä
Vedä kaks päivää keittoa, nuku päivät ja katso yöt MM -kisoja. Muutamassa päivässä helpottaa, etkä halua enää ikinä takasin duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta herää kahdeksi viikoksi juomaan.
Lomalla pitää ryypätä...ota viinaa kunnolla..
Vierailija kirjoitti:
käristä 4 kabanossi original makkaraa nuotiossa ja syö ne ilman sinappia niin olosi kohenee.
Imase ohessa 15 lonkeroa, niin loppuu se vollotus.
Ryhdyt tekemään jotain itselle mieluista. Ulkoilet, käyt retkellä luonnossa, menet museoon, teet käsitöitä, luet kirjaa, syöt hyvin jne.
Hankit muuta ajateltavaa kuin työt tai muut ahdistavat asiat.
Jokohan ap on toipunut? Aloitus on vuodelta 2019.
Kaikenlaisia vollottajia sitä sitten on. Kyllä vähän tarttisi oppia olemaan pelkästään itsensäkin kanssa, ettei loma, hyvänen aika sentään, mikä on tarkoitettu virkistykseksi, ole jotain vollotusta. Kun ottaa tavakseen nousta ylös ja ruveta tekemään jotain, lähteä jonnekin lomallakin, niin ei pitäisi vollotuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ihan psykoosikin tai burnout. Kannattaa hakea mielenterveysapua.
Reissu viinakauppaan ja äppien poistaminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo edesmennyt sukulaiseni oli opettaja..joi aina koko pitkän kesäloman,ja ramppasi itänaapurissa...viinaa ja pilua, kun vei sukkahousuja yms..
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika paskalta. Entäs jos on masentunu sekä töissä ja lomalla? Loma pelottaa enemmän koska sillon joutuu kohtaa oman yksinäisyyden.
Mulla oli tuollaista silloin kun vielä töitä oli. Itseasiassa se oli jo liikaa että oli tuplavapaa eli paremmin pysyi pää kasassa kun vapaat oli yksittäisinä päivinä eli esim tiistaina ja perjantaina. Se kaksi vapaata sai aikaa jo sen, että töihinmeno alkoi ahdistamaan ja olisi tehnyt mieli lukittautua neljän seinän sisään pysyvästi mutta toisaalta sitten masentui siitä ettei työn ulkopuolella ole minkäänlaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo edesmennyt sukulaiseni oli opettaja..joi aina koko pitkän kesäloman,ja ramppasi itänaapurissa...viinaa ja pilua, kun vei sukkahousuja yms..
No ei ainakaan vollottanut lomillaan!
Tuttua. Lisäksi jos loma on pätkitty osiin niin ekan viikon makaa sängyn pohjalla ahdistuneena ja alakuloisena ja tokan viikon sitten ärsyyntyy siitä, että lomaa on enää tämä viikko eikä mitään ehdi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja, ja pidän taaperon kotona koko kesäloman. Loman alettua tajusi miten uupunut sitä onkaan. Lomaa takana 2 viikkoa, vieläkään en saa nukuttua ja päivät ovat pelkkää selviytymistaistelua uhmaikäisen kanssa. Päällä kestoflunssa joka ei parane millään. Tällä tahdilla olen palautunut uupumuksesta vuonna 2032.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomessa työelämässä muita kuin sairaanhoitajia?
Kyllä on, Loput ovat toimistossa töissä !
Mulla menee kesälomilla eka viikko sihen, että mietin työasioita. Samoin viikkoa ennen töihin paluuta alan miettiä niitä. Tänä kesänä mulla on lomaa 2,5 viikkoa. Eli saan noin 3 päivää olla ihan kunnolla lomalla. Jippijee, mä niin odotan tätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loman alkaessa on lähdettävä välittömästi kotinurkista pois! Ei välttämättä ulkomaille, ellei voi tai halua, mutta irti tavallisesta ympäristöstä. Loma on syytä varata etukäteen, sitten matkaan ja lataamaan akkuja. Kotiin ei pidä jäädä, ei ei ei!
Ehkä se sopii sulle, mutta ei kaikille. Mulle joku matkalle lähtö olisi vain aihe stressaamiseen, ei kiitos.
No jo voi olla vaikeaa!!!!!!! Kotona ei hyvä, matkalla tai toisessa ympäristössä ei hyvä!!!!!!!!!
Matkustaminen on hauskaa muttei missään tapauksessa rentouttavaa. Hanki kesäpoikkis.
Ei tarvi matkustaa kovin kauas. Reppu selkään ja vaikka Helsinkiin hotelliin pariksi yöksi. Nyt kerrot, että asut Helsingissä. No sitten Turkuun tai Tampereelle. Pois kotoa vaan ja mahdollisimman pienellä kynnyksellä vaan johonkin, tekemään jotain. Näkemään, että elämää on muuallakin kuin omassa päässä.
Itselläni on ollut samaa oiretta kuin ap:lla, tosin ei aivan noin pahana. Se on se ristiriita, että toisaalta tietää että pitäisi levätä ja olla kuin Ellun kana, mutta toisaalta näkee kotonakin kaikenlaista keskeneräistä jonka kuntoon laittamisen on lykännyt ajatuksella, että lomalla sitten. Tämän kanssa painiessa tahtookin sitten loma huveta.
Moni sanoo että lomalla pitäisi lähteä johonkin uusiin ympyröihin, että pääsisi eroon arkimurheista. Ymmärrän, mutta minulla tuo ei toimi. Stressaannun ulkomailla; pitää puhua kielillä, yrittää tulla toimeen vieraassa kulttuurissa, ja varoa ties mitä vaaroja joista kotimaassa ei ole tietoakaan. Onneksi ihan kotonakin voi "päästä pois" kun katsoo hyviä elokuvia ja laatusarjoja, ja ennen kaikkea lukee kirjoja.
Uppp