Missäpäin Suomea on toimiva julkinen terveydenhuolto? Ei ainakaan pk-seudulla, eikä kuulemma Lahdessa, Jyväskylässä...
Viimeisimmän vuoden aikana kun poikaystäväni on yrittänyt saada (kiireetöntä, tietenkin) aikaa terveyskeskukseen, ei ole siinä onnistunut, koska takaisinsoittopalvelu ei toimi työssäkäyvälle ihmiselle, jolla kuitenkaan ei ole työterveyshuoltoa - ei siis pysty vastaamaan puhelimeen työpäivän aikana. Soittavat kerran jos ollenkaan. Itse olen käynyt julkisella pari kertaa päivystyksessä ja pari kertaa gynekologilla. Ihan hyviä kokemuksia, mutta jos olisin tämän 10:n Helsingissä vietetyn vuoden aikana joutunut turvautumaan vain julkiseen, niin olisin luultavasti eri mieltä. Olin pitkään opiskelija (YTHS) ja sittemmin työnantajalla, joka kustantaa kattavan työterveyden. Kaikilla ei kuitenkaan näin hyvin ole asiat.
En tiedä onko muualla tilanne vielä huonompi vai ei. Ainakin Lahdesta ja Jyväskylästä olen kuullut huonoa, kun tuttuja ja sukulaisia niissä asuu. Oikeastaan ainut tapa "päästä hoitoon" on mennä päivystykseen ja toivoa, ettei käännytetä kotiin saman tien. Silloinkin joutuu odottelemaan monen monta tuntia, kiireisemmät (ihan oikeutetusti toki) pukkaavat aina ohi ja jono pitenee pitenemistään.
Onko asuinpaikkakunnallasi toimiva terveydenhuolto? Miten se käytännössä toimii?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Vantaalla, joskus toimii joskus ei. Myös kunnan sisällä vaihtelee.
Mutta nostaisin positiivisessa mielessä esiin Tikkurilan terveysaseman, mun mielestä siellä homma toimii. Aina pääsee sairaanhoitajalle, jos tarvetta, pääsee lääkärille, ja mulle sattuneet lääkärit ovat olleet huolellisia ja on tutkittu ja tullut kohdattu olo. Ap
Oletko työtön vai eläkeläinen? Vantaalla työssäkäyvä ei pääse julkiseen terveydenhoitoon kuin yksityiseltä haetulla lähetteellä. Tai ehkä lanssilla, jos onnistuu jotenkin keinottelemaan kyytiin, siihenkin on kova ennakkokarsinta jo häkeen soittaessa.
Käsittääkseni soteuudistuksen yksi tavoite onkin saada hyvin toimiva maaseudun julkinen terveydenhoito samalle tasolle kuin suurissa kaupungeissa, eli lakkauttaa se.
Olen eri kuin keneltä kysyit. Olen työssäkäyvä ja silti viimeisen vuoden sisällä laitettu julkisella molempiin polviin tekonivelet. Leikkausjonossa molemmilla kerroilla kaksi kuukautta, mikä oli mulle ihan ok, koska kyse ei ollut mistään kiireellisestä asiasta. Erittäin hyvää hoitoa sekä Myyrmäen terveysasemalla että Peijaksen sairaalassa.
Etelä-Karjalassa aika onneton tilanne tällä hetkellä, vaikka valtakunnallisesti Eksotea pidetään jonain mallioppilaana, onneksi itse kuulun työterveyden piiriin.