Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missäpäin Suomea on toimiva julkinen terveydenhuolto? Ei ainakaan pk-seudulla, eikä kuulemma Lahdessa, Jyväskylässä...

Vierailija
13.06.2019 |

Viimeisimmän vuoden aikana kun poikaystäväni on yrittänyt saada (kiireetöntä, tietenkin) aikaa terveyskeskukseen, ei ole siinä onnistunut, koska takaisinsoittopalvelu ei toimi työssäkäyvälle ihmiselle, jolla kuitenkaan ei ole työterveyshuoltoa - ei siis pysty vastaamaan puhelimeen työpäivän aikana. Soittavat kerran jos ollenkaan. Itse olen käynyt julkisella pari kertaa päivystyksessä ja pari kertaa gynekologilla. Ihan hyviä kokemuksia, mutta jos olisin tämän 10:n Helsingissä vietetyn vuoden aikana joutunut turvautumaan vain julkiseen, niin olisin luultavasti eri mieltä. Olin pitkään opiskelija (YTHS) ja sittemmin työnantajalla, joka kustantaa kattavan työterveyden. Kaikilla ei kuitenkaan näin hyvin ole asiat.

En tiedä onko muualla tilanne vielä huonompi vai ei. Ainakin Lahdesta ja Jyväskylästä olen kuullut huonoa, kun tuttuja ja sukulaisia niissä asuu. Oikeastaan ainut tapa "päästä hoitoon" on mennä päivystykseen ja toivoa, ettei käännytetä kotiin saman tien. Silloinkin joutuu odottelemaan monen monta tuntia, kiireisemmät (ihan oikeutetusti toki) pukkaavat aina ohi ja jono pitenee pitenemistään.

Onko asuinpaikkakunnallasi toimiva terveydenhuolto? Miten se käytännössä toimii?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oULUSA

Vierailija
2/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kokkolassa ja ainakin omalle kohdalleni on sattunut vain hyviä kokemuksia joka vaivan kanssa. Olen kyllä todella tyytyväinen meidän terveyskeskukseen, työterveyteen ja keskussairaalaan. Olen saanut aina apua.

T. kroonisesta sairaudesta + muista vaivoista kärsivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä ja olen aina saanut samalle päivälle lääkärin, joskus jopa saman tien. Ainakin viimeiset 5 kertaa, joten hyvin mielestäni toimii. Ehkä siinä vaikuttaa se, että asun terveyskeskuksen vieressä joten en joudu koskaan soittamaan vaan menen suoraan paikalle.

Vierailija
4/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä ja olen aina saanut samalle päivälle lääkärin, joskus jopa saman tien. Ainakin viimeiset 5 kertaa, joten hyvin mielestäni toimii. Ehkä siinä vaikuttaa se, että asun terveyskeskuksen vieressä joten en joudu koskaan soittamaan vaan menen suoraan paikalle.

Siitä varmaan on tosiaan apua, koska soittamalla ei aikaa tunnu saavan, ja jos ei ole akuutti vaiva niin on paha lähteä kesken työpäivän talsimaan terveyskeskukseen ja tulla sitten kuitenkin takaisin ilman mitään todistusta että on käynyt, jos ei saakaan aikaa. Akuuteissa asioissa varmaan toimii ihan hyvin, ja päivystyksestä on apua saatu. Ajan varaaminen olisi vaan jotenkin inhimillisempää...

-ap

Vierailija
5/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Vantaalla, joskus toimii joskus ei. Myös kunnan sisällä vaihtelee. 

Mutta nostaisin positiivisessa mielessä esiin Tikkurilan terveysaseman, mun mielestä siellä homma toimii. Aina pääsee sairaanhoitajalle, jos tarvetta, pääsee lääkärille, ja mulle sattuneet lääkärit ovat olleet huolellisia ja on tutkittu ja tullut kohdattu olo. Ap

Vierailija
6/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkupaikkakunnalla! Aina olen saanut ajan samalle päivälle, vaikka vaivan kanssa voisi vielä odotellakin (myös puolen päivän jälkeen soittaessa). Tarvittaessa lähettävät toki OYS:iin, kun terveyskeskuksessa eivät kummempia voi tehdä. :) Kiireettömistä ajoista en tosin tiedä, ei ole kokemusta.

Vierailija
7/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kiireetöntä aikaa voi hakea nettilomakkeella, johon kerrotaan oireet yms. Seuraavana päivänä tuli tekstarilla aika. Että ei ole välttämätöntä soittaa. Vaikkei mulla siitäkään ole pahaa sanottavaa. Facen puskaradiossa kyllä haukkuja näkee, mutta omalla kohdalla kaikki toiminut aina hyvin.

Vierailija
8/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käyttäks joku oikeesti julkisia? Miksi ihmeessä, kun ykstyiselle pääsee aina ja saa palvelua?

Vierailija
9/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Espoossa ja täällä kyllä toimii kaikki ihan hyvin, joskus jopa nopeammin ja paremmin kuin olen ajatellut. Perheessämme on kolme lasta ja me vanhemmat, joten välillä tarvitsemme lääkäriä tai hammaslääkäriä paljonkin. Aina olen saanut ajan soittamalla ja takaisinsoiton kautta aika on tullut heti tai sitten olen mennyt lapsen kanssa aamulla hoitajan luokse. Jonotusaika on ollut noin 1 - 15 minuuttia ja hoitajan todettua lääkärin tarpeen on lääkäri tullut meidän luoksemme muutamassa minuutissa.

Hoito on ollut aina moitteetonta ja myös atooppisen ja koivuallergisen lapsen lääkereseptit on uusittu parissa päivässä. Itse olen yrittäjä ja olen käynyt joka syksy terveysasemalla labran kautta ns. työterveystarkastuksessa. Siitäkään palvelusta en mitään muta kuin kehua ja olen kehunutkin netissä ja paikan päällä. Viimeksi aikani oli muistaakseni joskus klo 16, joten ilta-aikojakin saa.

Hammaslääkäriin sain lapsille ikätarkastukset suuhygienistille myös hyvin, toinen oli viikon päähän ja toinen kolmen viikon päähän. Lapsen oikomishoito on onnistunut myös täydellisen hyvin ja esimerkiksi rikkoutuneen oikomiskojeen näyttöön aika tuli parin tunnin päähän soitosta.

Vierailija
10/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin suht nopeesti leikkaukseen. Peruutuspaikka.

Vierailija
11/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käyttäks joku oikeesti julkisia? Miksi ihmeessä, kun ykstyiselle pääsee aina ja saa palvelua?

Se on tyhmä maksaa liikaa.

Sitä paitsi yksityisen tyhmä lääkäri sanoi minua terveeksi ja kumma juttu kun julkisen lääkäri löysi ison ongelman ja sain siihen hyvin nopeasti avun naistenklinikalta.

Vierailija
12/22 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa puoli vuotta lääkärille, tai vielä kauemmin jos aikaa taas siirretään.

Vierailija
13/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuusulassa. Olen käyttänyt palveluja viimeisen vuoden aikana 4x ja joka kerralla päässyt heti lääkäriin tai saanut samalle päivälle kiireettömän ajan. Jos vaiva on vaatinut labroja, niin aika annettu ennen 12, jotta ehdin labraan samalla käynnillä. Kätevää. Sama (kiireetön) lääkäri ollut vuosia, eikä tarvitse selitellä taustaa. Kerran sain jopa aikaa varattaessa lähetteen suoraan labraan ja samalla reseptin apteekkiin, kun tiesi vaivani. Ei tarvinnut turhaan rampata. Hammashoito siellä myös hyvä ja edullinen. En paljoa käytä työterveyspalveluja yksityisellä, kun nurkan takana paremmat palvelut. Ja jos terveysasemalla joutuu joskus kotvan odottamaan, niin joutuu sitä yksityiselläkin. 

Vierailija
14/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarinassa ei ainakaan toimi. Minulla on ollut esim virtsatieinfektio, enkä päässyt lääkärille. Sairaanhoitaja soitti puhelimella, kysyi tiedot ja sanoi, että lääkäri soittaa ab-reseptin apteekkiin. Painotin, että minulla on penisilliiniallergia.

Kun menin hakemaan lääkettä, farmaseutti huomautti, että kyseinen lääke ei sovi penisilliiniallergikoll - tiedoissani näkyi tämä allergia. Soitin terveyskeskukseen, joka oli vielä 15 min auki. Hoitaja väitti, että lääkäri oli tässä yhteydessä päätellyt, että minulle nyt voisi kuitenkin sopia tämä lääke. Miten? Kun ei ollut minua edes nähnyt, eikä edes kanssani puhelimessa puhunut?

Oli vaan kirjattu yleisin vti-antibiootti ja se siitä.

Raision terveyskeskuksessa aikoinaan lääkäri passitti minut kipujen vuoksi Tyksiin, pelitellen, että muutaman tunnin päästä voin olla kuollut. Ei sitten ollut niin päinkään.

Sukulaisellani todettiin todella korkea verenpaine, johon lääkitys olisi pitänyt saada sairaanhoitajan mukaan heti. Aikaisin kiireinen lääkäriaika oli 3 kk päästä.

Sanon vaan, että ei toimi.

Vierailija
15/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt aina päivystyksen kautta niin olen päässyt sisään

Vierailija
16/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla. Terveyskeskukseen ja lääkäriin pääsee heti menemällä vaan terveyskeskukseen, ei ole pakko varata aikaa eikä ole ennakkokarsintaa josta palautetaan kotiin kuten pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
17/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshoito toimii ainakin joissain isommissa firmoissa. Samoin julkinen siellä missä se on ylimitoitettu, esim. helsingin jotkut rikkaammat alueet joissa porukka on joko työterveydenhoidossa tai käyttää yksityisiä joten terveysasemilla on vähemmän ruuhkaa. Samoin ruotsinkielisillä alueilla se on reippaasti ylimitoitettu suomenkielisiin viereisiin alueisiin verrattuna.

Terveydenhoidon toimiminen ei tarkoita että se tekisi pelkästään oikeita diagnooseja koska sellainen on nykyään aika mahdotonta. Se tarkoittaa että hoitoa saa tarvittaessa ja nopeasti jos on syytä, eikä potilas jää poukkoilemaan eri tahojen väliin kuin flipperipallo saamatta hoitoa.

Vierailija
18/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Vantaalla, joskus toimii joskus ei. Myös kunnan sisällä vaihtelee. 

Mutta nostaisin positiivisessa mielessä esiin Tikkurilan terveysaseman, mun mielestä siellä homma toimii. Aina pääsee sairaanhoitajalle, jos tarvetta, pääsee lääkärille, ja mulle sattuneet lääkärit ovat olleet huolellisia ja on tutkittu ja tullut kohdattu olo. Ap

Oletko työtön vai eläkeläinen? Vantaalla työssäkäyvä ei pääse julkiseen terveydenhoitoon kuin yksityiseltä haetulla lähetteellä. Tai ehkä lanssilla, jos onnistuu jotenkin keinottelemaan kyytiin, siihenkin on kova ennakkokarsinta jo häkeen soittaessa.

Käsittääkseni soteuudistuksen yksi tavoite onkin saada hyvin toimiva maaseudun julkinen terveydenhoito samalle tasolle kuin suurissa kaupungeissa, eli lakkauttaa se.

Vierailija
19/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme Espoossa ja täällä kyllä toimii kaikki ihan hyvin, joskus jopa nopeammin ja paremmin kuin olen ajatellut. Perheessämme on kolme lasta ja me vanhemmat, joten välillä tarvitsemme lääkäriä tai hammaslääkäriä paljonkin. Aina olen saanut ajan soittamalla ja takaisinsoiton kautta aika on tullut heti tai sitten olen mennyt lapsen kanssa aamulla hoitajan luokse. Jonotusaika on ollut noin 1 - 15 minuuttia ja hoitajan todettua lääkärin tarpeen on lääkäri tullut meidän luoksemme muutamassa minuutissa.

Hoito on ollut aina moitteetonta ja myös atooppisen ja koivuallergisen lapsen lääkereseptit on uusittu parissa päivässä. Itse olen yrittäjä ja olen käynyt joka syksy terveysasemalla labran kautta ns. työterveystarkastuksessa. Siitäkään palvelusta en mitään muta kuin kehua ja olen kehunutkin netissä ja paikan päällä. Viimeksi aikani oli muistaakseni joskus klo 16, joten ilta-aikojakin saa.

Hammaslääkäriin sain lapsille ikätarkastukset suuhygienistille myös hyvin, toinen oli viikon päähän ja toinen kolmen viikon päähän. Lapsen oikomishoito on onnistunut myös täydellisen hyvin ja esimerkiksi rikkoutuneen oikomiskojeen näyttöön aika tuli parin tunnin päähän soitosta.

Hammashoidon puolelta ihan päinvastaista kokemusta nyt viimeiseltä vuodelta. Hammastarkastukseen oli tuskaisen vaikea päästä, kun jouduin ensimmäisen ajan perumaan angiinan takia. Uusi aika peruttiin lääkärin kesäloman vuoksi, tosin tästä minulle ei kukaan muistanut ilmoittaa. Sain lopulta onneksi soittamalla peruutusajan, nyt sitten hygienisti joskus syksyllä. Varasin siis ensimmäisen kerran ajan viime syyskuussa ja sattumusten takia, en olisi ilman peruutusaikaa päässyt ennen seuraavaa syyskuuta.

Ehkä tässäkin on vaihtelua kunnan sisällä ja tietysti ehkä (toivottavasti) lasten suunterveydenhuolto pelittää paremmin.

Vierailija
20/22 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki ja hyvin toimii. Takaisinsoittopalvelu toimii myös hyvin, hoitaja soittaa keskimäärin puolen tunnin sisällä soittarin jättämisestä. Lääkäriajan olen aina saanut samalle tai seuraavalle viikolle, siis ei mitään moitittavaa. Hammashoidon systeemit onkin sitten eri asia.

Mutta ap, miten sun poikaystävälle sitten saadaan tieto lääkäriajasta, jos ei pysty päivisin vastaamaan puhelimeen. Vähän itsekritiikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän