"Päässä pimenee" raivokohtaukset. Mistä kyse?
Jos nyt ei puhuta mistään rikollisesta tai väkivaltaisesta käytöksestä, mutta kuitenkin hallitsemattomasta äkillisestä aggressiosta (provosoituna, riitatilanne), jota katuu syvästi jälkeenpäin, niin mistä se kontrollin pettäminen johtuu?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli tuollainen p"skat mitään päässä pimeni kunhan tykkäsi raivota hillittömästi! Narsisti ja psykopaatti lisäksi! En koskaan ymmärrä sitä kuinka "päässä pimenee" jos päässä pimenee niin sittenhän raivokohtauksen lisäksi satuttavat jotakin fyysisesti,sellainen on mahdollista.
Tämä minun hillitön raivoaja ei ikinä raivonnut kellekään muulle kuin meille lapsille ja oli täysin passiivinen jos kohtasi jonkun aikuisen joka oli agressiivinen, jopa pelokas. Kun joutui väkivaltarikoksen uhriksi niin ei edes kunnolla puolustanut itseään. Menee sellaiseen uikutus ja vinkumistilaan jos joku hieman ärähtää. Mutta jos oli pienempikokoinen kuten lapsi niin sitä voi lyödä ja repiä ympäriinsä miten huvittaa ilman mitään kunnollista syytä.
Normaali nokkimisjärjestely. Heikot sortaa aina heikompiaan. Näin asiat on aina olleet ja tulevat olemaan. Kukaan heikompi käy isompana kimppuun, kuin korkeintaan aseilla.
Olen miettinyt tuota ilmiötä täällä ulkomailla. Liikenteessä näkee paljon "kilahtamista", mutta täällä ei tietääkseni ole tapana tehdä poliisille ilmoituksia hulluimmastakaan liikennekäyttäytymisestä.
Viimeksi näkemäni oli kun yksi mies kilahti rannalla, hän oli naisen kanssa ulkoiluttamassa koiria ja vastaan tuli vapaana oleva koira, joka varovasti osoitti kiinnostusta heidän koiraansa. Mies alkoi toistaen karjua koiralle: "LÄHTI POIS!" (?). Minä ulkopuolisena totesin tilanteeseen, että koira on vaaraton... (tilanne hallinnassa), en tiedä kuuliko mies kiihdyksissään. Nainen hänen perässään moitti miestä sanomalla hänelle vaivaantuneen oloisesti: "lopeta toi huutaminen, onko pakko huutaa?" Vapaana olevan koiran omistaja huusi koiransa pois. Siinä samassa mies kilahti, ja ryhtyi kuin SILMITTÖMÄN raivon vallassa uhkailemaan koiranomistajaa; jos tämäkin olisi kilahtanut, olisi varmasti syttynyt "psykoottinen" kahakka, jossa kaikki järki on totaalisesti poissa tilanteesta. Kuin akuutti psykoosi siis. Kenties miehen paradoksaalinen reaktio (aggression yltyminen) syttyi tunteesta, että hän kokee vääryyttä, mutta saa empatian tilalle nöyruytystä.
Elokuussa nuorimies hakkasi minut koska kilahti. Olin syrjäseudulla, tie päättyi autoromuihin ja tien varrella oli kahvila & tenniskenttä, jossa asiakkaita. Ei kylttiä yksityisalueesta, ei autoja... Minä en siis tiennyt, ettei alueella saa kulkea. Mies lähestyi minua toistaen kiihtyneesti "private area". Tiesin heti, etten jäisi juttelemaan sellaisen tyypin kanssa, joten sanoin välittömästi "okei" ja lähdin kävelemään. Mutta kävelin tien päätyyn (15-25 m) sen sijaan, että olisin linnuntietä poistunut (kasvillisuuden seasta, ja hänen läheltään)... lisäksi en puhunut hänelle, kun hän alkoi hädissään toistaa "PRIVATE AREA!!!", vaan kiihdytin askeleitani. Hän tuli minua vastaan tien päätyyn ja sanoi, etten saisi lähteä mihinkään, sillä hän soittaa poliisin paikalle. Silloin kerroin, että haluan vain poistua, mutta tietä pitkin. Ja jos hän todella haluaa minut pois, hän antaa minun mennä. Hän vastasi, ettei poistuminen käy. Kun yritin jatkaa kävelyä hän potkaisi minua polveen todella kovaa. Kun yritin karata (naisena en halunnut tappeluun kilahtaneen miehen kanssa), hän löi minua nyrkillä leukaan... ei kovaa, mutta kuitenkin niin että huuli vähän halkesi. Yritin juosta karkuun, jolloin hän veti eteeni metalliaidan, kompastuin sillä hän riuhtasi aitaa ylityksen aikana. Hän sai avukseen kaverinsa, joka ei kuitenkaan koskenut minuun, ja vaikutti siltä että kilahtaminen alkoi silloin hälvetä sillä hän ei pystynyt rationaalisesti perustelemaan käytöstään.
^huomadin kirjoitusvirheen, piti kirjoittaa ei AITOJA (sanan autoja sijaan).
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tuota ilmiötä täällä ulkomailla. Liikenteessä näkee paljon "kilahtamista", mutta täällä ei tietääkseni ole tapana tehdä poliisille ilmoituksia hulluimmastakaan liikennekäyttäytymisestä.
Viimeksi näkemäni oli kun yksi mies kilahti rannalla, hän oli naisen kanssa ulkoiluttamassa koiria ja vastaan tuli vapaana oleva koira, joka varovasti osoitti kiinnostusta heidän koiraansa. Mies alkoi toistaen karjua koiralle: "LÄHTI POIS!" (?). Minä ulkopuolisena totesin tilanteeseen, että koira on vaaraton... (tilanne hallinnassa), en tiedä kuuliko mies kiihdyksissään. Nainen hänen perässään moitti miestä sanomalla hänelle vaivaantuneen oloisesti: "lopeta toi huutaminen, onko pakko huutaa?" Vapaana olevan koiran omistaja huusi koiransa pois. Siinä samassa mies kilahti, ja ryhtyi kuin SILMITTÖMÄN raivon vallassa uhkailemaan koiranomistajaa; jos tämäkin olisi kilahtanut, olisi varmasti syttynyt "psykoottinen" kahakka, jossa kaikki järki on totaalisesti poissa tilanteesta. Kuin akuutti psykoosi siis. Kenties miehen paradoksaalinen reaktio (aggression yltyminen) syttyi tunteesta, että hän kokee vääryyttä, mutta saa empatian tilalle nöyruytystä.
Elokuussa nuorimies hakkasi minut koska kilahti. Olin syrjäseudulla, tie päättyi autoromuihin ja tien varrella oli kahvila & tenniskenttä, jossa asiakkaita. Ei kylttiä yksityisalueesta, ei autoja... Minä en siis tiennyt, ettei alueella saa kulkea. Mies lähestyi minua toistaen kiihtyneesti "private area". Tiesin heti, etten jäisi juttelemaan sellaisen tyypin kanssa, joten sanoin välittömästi "okei" ja lähdin kävelemään. Mutta kävelin tien päätyyn (15-25 m) sen sijaan, että olisin linnuntietä poistunut (kasvillisuuden seasta, ja hänen läheltään)... lisäksi en puhunut hänelle, kun hän alkoi hädissään toistaa "PRIVATE AREA!!!", vaan kiihdytin askeleitani. Hän tuli minua vastaan tien päätyyn ja sanoi, etten saisi lähteä mihinkään, sillä hän soittaa poliisin paikalle. Silloin kerroin, että haluan vain poistua, mutta tietä pitkin. Ja jos hän todella haluaa minut pois, hän antaa minun mennä. Hän vastasi, ettei poistuminen käy. Kun yritin jatkaa kävelyä hän potkaisi minua polveen todella kovaa. Kun yritin karata (naisena en halunnut tappeluun kilahtaneen miehen kanssa), hän löi minua nyrkillä leukaan... ei kovaa, mutta kuitenkin niin että huuli vähän halkesi. Yritin juosta karkuun, jolloin hän veti eteeni metalliaidan, kompastuin sillä hän riuhtasi aitaa ylityksen aikana. Hän sai avukseen kaverinsa, joka ei kuitenkaan koskenut minuun, ja vaikutti siltä että kilahtaminen alkoi silloin hälvetä sillä hän ei pystynyt rationaalisesti perustelemaan käytöstään.
Siellä oli jotain rikollista toimintaa mitä suojeli. Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä.
Onko se alkanut vasta nyt? Sulla saattaa olla burnout/masennus. Olet ihan loppu kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli tuollainen p"skat mitään päässä pimeni kunhan tykkäsi raivota hillittömästi! Narsisti ja psykopaatti lisäksi! En koskaan ymmärrä sitä kuinka "päässä pimenee" jos päässä pimenee niin sittenhän raivokohtauksen lisäksi satuttavat jotakin fyysisesti,sellainen on mahdollista.
Tämä minun hillitön raivoaja ei ikinä raivonnut kellekään muulle kuin meille lapsille ja oli täysin passiivinen jos kohtasi jonkun aikuisen joka oli agressiivinen, jopa pelokas. Kun joutui väkivaltarikoksen uhriksi niin ei edes kunnolla puolustanut itseään. Menee sellaiseen uikutus ja vinkumistilaan jos joku hieman ärähtää. Mutta jos oli pienempikokoinen kuten lapsi niin sitä voi lyödä ja repiä ympäriinsä miten huvittaa ilman mitään kunnollista syytä.
Jep kummasti päässä pimenee aina heikompien ja pienempien kohdalla mutta nämä ikiraivoajat eivät ikinä kurmuuta tai raivoa itseään henkisesti ja fyysisesti vahvemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päässä ei pimene. Se on tekosyy ja selittelyä. Nämä päässä pimenee henkilöt toimii aina erinomaisen harkitusti, satuttaa ja tuhoaa juuri ja vain niitä henkilöitä/ asioita joita haluavat. He eivät koskaan esim tuhoa omaa omaisuuttaan.
He vain ovat väkivaltaisia ja käyttävät väkivaltaa saadakseen valtaa. Myöhemmin selittelevät pimahtamisella jotta ei joutuisi kantamaan asiasta vastuuta ja saisi ehkä jopa sympatiaa.
Tässäpä ihminen joka ei koskaan ole lukenut puolikastakaan artikkelia traumoista, dissosiaatiosta ja hermoston (mitattavien, kuvantamalla todennettavien mutta korjattavien!) ominaisuuksien vaikutuksesta tunnesäätelyyn.
Tässäpä ihminen joka selittelee omaa pskaa täysin kontrolloitua käytöstään dissosiaatiolla ja muilla lässytyksillä.
Kaikki pimahtaneet toimivat täydellisen harkitusti. He eivät koskaan tee mitään, mitä eivät halua tehdä.
Ylirasitustilassa liskoaivot ohittaa järkeilyn. Minulle tapahtui tuota, kun lapset oli pieniä (viha kohdistui tilanteeseen mutta rankaisin siitä itseäni). Painelin apua hakemaan.
Koska kohtauksen syttyessä en pysty sitä pysäyttämään, ainoa toimiva keino on ennaltaehkäisy. Oma harrastus, palautuminen, lepo. Kilarit loppuivat siihen paikkaan. Toki terapiassa kävin sen 3 vuotta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain jatkuvan henkisen pahoinpitelyn seurauksena raivokohtauksia. En herkällä menetä malttiani ja kupin nuriin menemiseen vaaditaan kyllä aika paljon.
Yksi narsistin uhrinnoireista:
Kannattaa katsoa tämä:
Nämä "pimahtavat" eivät koskaan esim hyökkää puolisonsa kimppuun vaikka kaupassa tai muussa julkisessa tilassa vaan odottavat rauhassa kotii. Ja "sekoavat" sitten.
He toimivat täydellisen harkitusti ja tietävät 100% mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Ylirasitustilassa liskoaivot ohittaa järkeilyn. Minulle tapahtui tuota, kun lapset oli pieniä (viha kohdistui tilanteeseen mutta rankaisin siitä itseäni). Painelin apua hakemaan.
Koska kohtauksen syttyessä en pysty sitä pysäyttämään, ainoa toimiva keino on ennaltaehkäisy. Oma harrastus, palautuminen, lepo. Kilarit loppuivat siihen paikkaan. Toki terapiassa kävin sen 3 vuotta kuitenkin.
En usko liskoaivoihin, mutta verenpaine kun nousee korkealle voi käydä noin myös.
Joillskin raivokohtauksiin voi vaikuttaa verensokerin laskeminen liian alas.
Kaikki jotka h a k k a a naisia ja lapsia ei voi sille mitään. Ne vaan pimahti koska stressi/ trauma/ uhrius. Vapaalle jalalle vaan.
Kaikki jotka m u r h a a ihmisiä ei voi sille mitään. Ne vaan pimahti koska stressi/ trauma/ uhrius. Vapaalle jalalle vaan.
Kaikk jotka yrittää polttaa exänsä talon ja ihmiset sisällä ei voi sille mitään. Ne vaan pimahti koska stressi/ trauma/ uhrius. Vapaalle jalalle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko liskoaivoihin, mutta verenpaine kun nousee korkealle voi käydä noin myös.
Jos olisi normaalia että ihmiset alkaa h a k k a a toisiaan stressissä tai nälässä, meistä kukaan ei olisi täällä hengissä.
Nämä tyypit ei vaan voi myöntää, että haluavat h a k a t a. Ja toiset vielä tukee ja sallii tämän käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli kuvainnollinen ilmaus. Kyllä minullakin on ihan ihmisen aivot :-D Korkeammat kognitiiviset toiminnot lamaantuvat hetkeksi.
Hei ehkä sarjakur1stajallakin oli vain vähä matala verensokeri. Päästäkää se vapaaksi ja antakaa karkkipussi käteen!
Vierailija kirjoitti:
Nämä "pimahtavat" eivät koskaan esim hyökkää puolisonsa kimppuun vaikka kaupassa tai muussa julkisessa tilassa vaan odottavat rauhassa kotii. Ja "sekoavat" sitten.
He toimivat täydellisen harkitusti ja tietävät 100% mitä tekevät.
Eri ihmiset pimahtavat eri syistä. Narsistin uhri tai traumataustainen reagoivat aidosti. Sitten on toki narsisteja, jotka reagoivat kontrolloidakseen.
Nämä ovat eri asioita.
Ihmnen ei enää hallitse itseään verenpaineen noustessa korkealle. Kyseessä on selviytymisreaktio. Ihminen reagoi kokemaansa uhkaan.
Tulee jos on nälkä tai on väsynyt. Pakko siis huolehtia supersäänöllisestä ateriarytmistä, aina joku välipala mukana. Vähän niin kuin taaperolla, mutta aikuisella. Toiset on vaan herkempiä fyysiselle epämukavuudelle, mutta kun kroppansa tuntee, voi ennaltaehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ja liian pitkään jatkuneen ylirasitustilan seurauksena iskee masennus.
Vierailija kirjoitti:
Hei ehkä sarjakur1stajallakin oli vain vähä matala verensokeri. Päästäkää se vapaaksi ja antakaa karkkipussi käteen!
Liian matala verensokeri tekee ihan oikeasti aggressiiviseksi. Tämä on asia joka opetetaan esim. EA-kursseilla.
Osa ihmisistä sairastaa diabetesta tietämättään eli ei välttämättä ole tiedossa miksi joku on aggressiivinen. Jokin muukin asia voi aiheuttaa sokeritasapainon laskun myös.
Mutta aloituksessa viitattiin todennäköisesti traumatriggeröityyn raivoon?