Mitkä asiat kuuluvat yleissivistykseen?
Mitkä asiat ovat sellaisia, jotka jokaisen kuuluisi tietää? Mikä kuuluu suomalaiseen yleissivistykseen?
Kommentit (30)
- äidinkielen hallinta; luetun ymmärtäminen, viestintätaidot ja medialukutaito
- looginen päättelykyky ja argumentointi; eli matematiikan hallinta
- vähintään kaksi seuraavista: yhden eurooppalaisen tai yhden ei-eurooppalaisen ihmiskielen osaaminen tai yhden ei-ihmiskielen eli ohjelmointikielen osaaminen
- arvot: länsimaisen kulttuuriperimän historian ja sen ainutlaatuisuuden ja säilyttämisen tärkeyden ymmärtäminen
Muut asiat voi sitten opiskella netistä tarpeen mukaan.
Se, ettei onnettomuuspaikoilla jäädä olemaan konteihin ja kuvataan kameralla jotta voidaan levitellä kuvia muiden töllisteltävästi. Oikeasti, meillä oli töissä tästä hyvä keskustelu. Todella vajaata toimintaa.
Käytöstavat,toisten huomioonottaminen,empaattisuus,erinlaisuuden hyväksyminen,luonnon kunnioittaminen,koulutus,terve itsetunto,hygieniasta huolehtiminen.
Tähtitiedettä sen verran, että tietää aurinkokuntamme planeetat. Ymmärtää avaruuden välimatkojen valtavan suuruuden ja taivaankappaleiden suuren lukumäärän. Tietää mistä vuorovesi johtuu ja miksi kuu on joskus sirppinä taivalla. Käsittää mitä tarkoitetaan kun puhutaan galaksista tai mustasta aukosta.
Minä väitän, että hyvillä käytöstavoilla, empaattisuudella ja kohtalaisella tilannetajulla pääsee jo pitkälle. Siis ihmisten kanssa. Sitten mitä syvemmälle mennään, sitä toivottavampaa olisi, että ihminen osaisi ajatella "out of the box", että on itse yhtä mieltä ja toinen toista, ja niin se vain on.
Minulla ei ole laajaa yleissivistystä, eikä oikeastaan edes yhtä kapeaa alaa josta tietäisin paljon. Tiedän vähän hyvin monesta asiasta, hahmotan suurin piirtein kokonaisuuksia vaikka maailmanhistoriasta, mutta en sen kummemmin osaa kertoa mitään Maoreista tai Alaskasta sen enempää kuin että kultaryntäys ja kauppa Yhdysvalloille. Tunnistan jotkin taidesuuntaukset, tiedän perusasiat tähtitieetestä, mutta kemian ja fyysikan kohdalla tulee "ööö". Viime kuukausina opettelin politiikan perussäännöt uudelleen, ja nyt kun katselin HBO:n Tsernobyl - sarjaa, jouduin painamaan paussia moneen kertaan ja miettimään, että ai miten se ydinreaktori siis toimii.
En pidä itseäni fiksuna, mutta pidän itseäni uteliaana ja oppimishaluisena. En ole käynyt muuta kuin peruskoulun, enkä luultavasti koskaan pysty tämän parempaan (minulla on pahoja traumoja ja niistä tulleita mielenterveysongelmia enkä kerta kaikkiaan pärjää ihmisten kanssa. Pelkään). Yritän kuitenkin aina ajatella, että voin ottaa selvää jos en tiedä, voin opetella.
Se harmittaa, kun joskus harvoin keskustelen jonkun kanssa ja 80% näistä kerroista saan kuulla, että etkö sinä muka tiedä?! Jep, en tiennyt mikä on kippuchi enkä tiennyt keitä on Kannunvalajat. Voi jestas sentään. Näissä hetkissä ajattelin hetken että niinpä, olen luuseri. Sitten yritin nostaa päätä pystyyn ja ajatella, että voin aina ottaa selvää. Ja että sentään pidän ovea auki takanatuleville, osaan sanoa kiitos ja anteeksi ja puhua englantia niin, että kansalaisuuttani ei ihan heti saa selville.
Kunpa se riittäisi.
Anteeksi tästä tajunnanvirrasta. Ehkä se toi vertaistukea jollekin samanlaiselle.
Välttämättömät selviytymistaidot ja -tiedot omassa elinympäristössään.
Vierailija kirjoitti:
Minä väitän, että hyvillä käytöstavoilla, empaattisuudella ja kohtalaisella tilannetajulla pääsee jo pitkälle. Siis ihmisten kanssa. Sitten mitä syvemmälle mennään, sitä toivottavampaa olisi, että ihminen osaisi ajatella "out of the box", että on itse yhtä mieltä ja toinen toista, ja niin se vain on.
Minulla ei ole laajaa yleissivistystä, eikä oikeastaan edes yhtä kapeaa alaa josta tietäisin paljon. Tiedän vähän hyvin monesta asiasta, hahmotan suurin piirtein kokonaisuuksia vaikka maailmanhistoriasta, mutta en sen kummemmin osaa kertoa mitään Maoreista tai Alaskasta sen enempää kuin että kultaryntäys ja kauppa Yhdysvalloille. Tunnistan jotkin taidesuuntaukset, tiedän perusasiat tähtitieetestä, mutta kemian ja fyysikan kohdalla tulee "ööö". Viime kuukausina opettelin politiikan perussäännöt uudelleen, ja nyt kun katselin HBO:n Tsernobyl - sarjaa, jouduin painamaan paussia moneen kertaan ja miettimään, että ai miten se ydinreaktori siis toimii.
En pidä itseäni fiksuna, mutta pidän itseäni uteliaana ja oppimishaluisena. En ole käynyt muuta kuin peruskoulun, enkä luultavasti koskaan pysty tämän parempaan (minulla on pahoja traumoja ja niistä tulleita mielenterveysongelmia enkä kerta kaikkiaan pärjää ihmisten kanssa. Pelkään). Yritän kuitenkin aina ajatella, että voin ottaa selvää jos en tiedä, voin opetella.
Se harmittaa, kun joskus harvoin keskustelen jonkun kanssa ja 80% näistä kerroista saan kuulla, että etkö sinä muka tiedä?! Jep, en tiennyt mikä on kippuchi enkä tiennyt keitä on Kannunvalajat. Voi jestas sentään. Näissä hetkissä ajattelin hetken että niinpä, olen luuseri. Sitten yritin nostaa päätä pystyyn ja ajatella, että voin aina ottaa selvää. Ja että sentään pidän ovea auki takanatuleville, osaan sanoa kiitos ja anteeksi ja puhua englantia niin, että kansalaisuuttani ei ihan heti saa selville.
Kunpa se riittäisi.
Anteeksi tästä tajunnanvirrasta. Ehkä se toi vertaistukea jollekin samanlaiselle.
Se riittää kyllä.Koulutus ei tee ihmisestä sivistynyttä.Sivistyneisyys tulee pitkälti omista arvoista ja toisten kunnioittamisesta.
- 95 never forget
- ilmaveivi
- löikö mörkö sisään?
- Saksa on paska maa
- Ehkä otin ehkä en
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa se riittäisi.
Se riittää kyllä.Koulutus ei tee ihmisestä sivistynyttä.Sivistyneisyys tulee pitkälti omista arvoista ja toisten kunnioittamisesta.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos olisi elänyt koko elämänsä pienen suljetun yhteisön sisällä tietämättä muun maailman menosta mitään. Silloin ihminen voisi olla vaikka miten hyvä arvoiltaan ja toisia kunnioittava, mutta hyvästä yleissivistyksestä ei todellakaan voisi puhua! Kyllä yleissivistykseen oleellisena osana kuuluu yleistieto. Pitää olla perillä maailman tapahtumista ja ilmiöistä. Niin nykyisistä kuin menneistä.
Maa jossa enemmistön kieli pitää eristää vähemmistön kielestä että vähemmistön kieli ei kokonaan katoa, paljastaa että maa ei ole kaksikielinen vaan yksikielinen maa jossa on pieni katoava vähemmistö.
Eli
Suomi jossa suomen kieli pitää eristää ruotsin kielestä että ruotsin kieli ei kokonaan katoa, paljastaa että Suomi ei ole kaksikielinen vaan suomenkielinen maa jossa on pieni katoava ruotsinkielinen vähemmistö.
Se ei millään tavalla velvoita enemmistöä ryhtymään kaksikieliseksi tai opiskelemaan pakkoruotsia.