Tuttavaperhe taaperoineen luulee tulevansa mökillemme- Laitoin viestin, että vietämme juhannuksen oman perheen kesken
Tuttavaperhe taaperoineen on ollut aina innoissaan, kun ovat päässeet meidän mökille juhannuksena. Nyt kuitenkin tuotin heille pettymyksen ja tuo äiti kilahti täysin. Olemme kuulema kohtuuttomia, kun emme päästä heitä mökillemme , kun tiedämme, ettei heillä ole varaa muutoin mökkeilyyn yms. Kesälomareissuihin.
Mielestäni en ole kohtuuton. En jaksa sitä jatkuvaa siivoamista. He jättävät tavaransa siihen, mihin kädestä tippuu eivätkä siivoa sotkujaan. Viimeksikin pyysin, että voisivat korjata omat jälkensä, mutta mitään ei tapahtunut. Kai meillä on oikeus päättää, kutsummeko heitä mökille hyvänen aika sentään! Haluan kerrankin viettää juhannuksen ja nauttia siististä siivotusta omasta mökistä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitäpä sitä ystävää auttamaan, jos se vaatii pientäkin tinkimistä omasta mukavuudesta.
Minä en todellakaan päästä ketään omin päineen meidän mökille. Se ei ole mikään lomakohde, vaan meidän oma mökki. Luuletko tosiaan, että antaisin siitä tuttavaperheen sotkemiskohteen? Joku raja sentään!
Niin kuin sanoin. Ystävyys on joillekin tärkeää, joillekin ei ole. Sulle ei ole.
Ystävyys on vastavuoroista. Se, että persaukinen haluaa loisia juhlapyhät aina toisen mökillä ei ole ystävyyttä vaan lokkeilua.
Totta kai se on vastavuoroista. Mistä sinä tiedät, mitä se kaveri puolestaan ap:n puolesta joustaa ja jeesaa? Mutta tuskin jatkossa niin tekee.
Ihminen, jolle joutuu kyläpaikassa huomauttaman jälkien siivoamisesta eikä siivoa sittenkään, tuskin on kovin kelpo ystävä kenellekään.
Kylässä pitää olla siistimmin kuin kotona. Sen luulisi jokaisen ymmärtävän.
No jo on.
Minusta ketjussa esitetty ehdotus antaa ystäväperheen lomailla mökillä omin päin on suorastaan erinomainen ratkaisu.
Minulla on miehen kanssa kiva kesämökki, joka ostettiin omilla rahoilla 9 vuotta sitten. Mutta itse ajattelen, että jos ystävällä on rahat tiukassa ja tarve lomalle, voisin ihan hyvin antaa hänen lomailla mökillämme vaikkapa viikon sellaisena ajankohtana, jolloin emme ole siellä itse. Tietysti sillä edellytyksellä, että ajavat nurmikon ja siivoavat jälkensä.
Tietysti tuo on sellaista, jota itse tarjotaan, eikä ystävä voi sellaista edellyttää, saati vaatia. On hoopoa, jos joku loukkaantuu siitä, ettei saa joka juhannus kutsua yhteiseen juhannuksenviettoon.
Mutta silti kuulostaa aika jyrkältä, että kolmihenkisen perheen ainoa kesäloma suistaa ap:n mökin tuhoon ja juhannuksen pilalle ja ajatuskin siitä, että ystävä perheineen kävisi mökillä omin päin on tuollainen no-no.
Onko ystäväperhe kenties pyromaanikoita tai varkaita tai mistä moinen ajattelutapa? Se, jos jotkut pienten lasten vanhemmat eivät älyä joka hetki siivota lapsen leluja tms. sivuun, ei suinkaan tarkoita, etteikö perheen kanssa voisi sopia loppusiivouksesta.
Mutta jokainen tietysti päättää ihan itse. Minulle ei mökki ole mikään salainen ja intiimi sfääri, jolla ystävä ei saisi oleilla silloin, kun minä en ole vahtimassa. Jollekin toiselle - kuten ap:lle - se on sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitäpä sitä ystävää auttamaan, jos se vaatii pientäkin tinkimistä omasta mukavuudesta.
Minä en todellakaan päästä ketään omin päineen meidän mökille. Se ei ole mikään lomakohde, vaan meidän oma mökki. Luuletko tosiaan, että antaisin siitä tuttavaperheen sotkemiskohteen? Joku raja sentään!
Niin kuin sanoin. Ystävyys on joillekin tärkeää, joillekin ei ole. Sulle ei ole.
Ystävyys on vastavuoroista. Se, että persaukinen haluaa loisia juhlapyhät aina toisen mökillä ei ole ystävyyttä vaan lokkeilua.
Totta kai se on vastavuoroista. Mistä sinä tiedät, mitä se kaveri puolestaan ap:n puolesta joustaa ja jeesaa? Mutta tuskin jatkossa niin tekee.
Ihminen, jolle joutuu kyläpaikassa huomauttaman jälkien siivoamisesta eikä siivoa sittenkään, tuskin on kovin kelpo ystävä kenellekään.
Kylässä pitää olla siistimmin kuin kotona. Sen luulisi jokaisen ymmärtävän.
No eikä tarvitse. Ja jotkut ovat aika neuroottisia sen siisteydensä kanssa, me emme voi tietää asiaa.
Joka tapauksessa tuskin tuo ystävyys nyt rajoittui pelkästään juhannuksen mökkikeikkoihin. Muusta et voi tietää mitään, en minäkään. Turhaan siis arvuuttelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin sanoin. Ystävyys on joillekin tärkeää, joillekin ei ole. Sulle ei ole.[/
Ei se ole meidän ongelma, että jollain ei ole varaa. On tuettuja lomia, joita voi hakea. Ei toisia voi vaatia siihen, että annetaan lupa lomailla toisen mökillä ja kyse ei ole mistään hyvästä ystävyydestä. Me emme ole llleet mitään ystäviä, vaan tuttavaperhe. Mies on aikoinaan tutustunut perheen mieheen, jonka jälkeen olen tutustunut perheen äitiin. Emme me vietä aikaa kahdestaan tuon äidin kanssa ikinä. Mökille olemme kutsuneet silloin tällöin, mutta en koe heitä mitenkään niin läheisiksi. Eri asia, jos olisi hyvä ystävä.
Pilasit taaperoiden juhannuksen - julmaa ja itsekästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin sanoin. Ystävyys on joillekin tärkeää, joillekin ei ole. Sulle ei ole.[/
Ei se ole meidän ongelma, että jollain ei ole varaa. On tuettuja lomia, joita voi hakea. Ei toisia voi vaatia siihen, että annetaan lupa lomailla toisen mökillä ja kyse ei ole mistään hyvästä ystävyydestä. Me emme ole llleet mitään ystäviä, vaan tuttavaperhe. Mies on aikoinaan tutustunut perheen mieheen, jonka jälkeen olen tutustunut perheen äitiin. Emme me vietä aikaa kahdestaan tuon äidin kanssa ikinä. Mökille olemme kutsuneet silloin tällöin, mutta en koe heitä mitenkään niin läheisiksi. Eri asia, jos olisi hyvä ystävä.
En mä vaatimisesta puhunut, vaan avarasydämisestä halusta auttaa ja tukea ystävää. Tätä ei selvästi sulle kukaan saa väännettyä rautalangasta, koska olet noin minä-minä-minä -ajattelulla varustettuja.
Jos ne on ikäviä tyyppejä, asia on eri. Et tosin sanonut sitä alussa, joten vähän epäilen tuota jälkikäteen keksityksi asiaksi.
Niimpä, kukapa se ei mieluummin mökkeilisi ilmaiseksi toisten mökeillä. Onhan se rasittavaa maksaa vuosikausia mökkilainaa ja ylläpitää paikkoja. Tai edes vuokrata sellainen omalle porukalle kun sinne on niin hinku.
Asuntovaunut ja -autot on myös sellainen asia mitä tuttavapiiri kuvittelee voivansa lainata kun se ei ole oman porukan käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo.
Ensinnäkin, kenelläkään ei ole velvollisuutta majoittaa ulkopuolisia mökillään. Ja sellaisen edellyttäminen on moukkamaista.
Toiseksikin, kaveria auttaakseen voisi ehkä silti joustaa. Taapero tuskin aiheuttaa mitään mayhemiä teidän mökillä, ja jos et viimeksi sanonut tarpeeksi selkeästi, että haluat lelut korjuuseen, niin ehkä voisit asiasta sanoa selvemmin ja määritellä sanoessasi, MIKÄ tarkalleen ottaen sinun silmääsi loukkaa. On vähän kaksi eri asiaa sanoa "voisitte korjata jälkenne" kuin sanoa, että "voisitko viedä nämä vaatteet tästä sohvalta laukkuunne, että sohvalla voi istua". Ensimmäinen lause on liian yleisluontoinen ja jos äiti katsoo ympärilleen, eikä erilaisen siisteyskäsityksen omaavana NÄE mitään korjattavaa, hän ei myöskään toimi asian suhteen.
Joten ystäväsi on oikeastaan aivan oikeassa loukkaantuessaan. Tuo oli ystävyyden mittari ja sinä juuri osoitit, että sinulle on tärkeämpää se, ettei mökin eteisessä ajelehdi vieraiden jalkineita kuin se, että kaveri pääsee kerran kesässä perheineen lomalle.
Koska kuitenkin ykköskohtakin on totta, voisitteko vaikka ajatella sellaista mahdollisuutta, että koska haluatte olla juhannuksena yksin mökillä, antaisit kaverin olla siellä oman perheensä kanssa joskus muulloin, siis omin nokkineen?
Jälkisiivousta edellyttäen toki.[/
En todellakaan anna. Ei tule kuuloonkaan. Meidän mökki ei ole mikään vieraiden lomakohde, vaan meidän oma mökki.
ApMoni jopa vuokraa mökkiään... Ja kutsuu sinne hui kauhia YÖVIERAITA!!!
Mutta ei hätää. Ystävyytenne ohuus kävi nyt hienosti ilmi. Ei tarvitse sen toisen perheenkään joustaa missään asiassa teidän takianne. Varmaan paras näin.
Tuskinpa ap tuontapaisia ystäviä jää kaipaamaan. Ystävien on paras olla samanlaisesta sosioekonomisesta asemasta niin ei tule tällaisia ongelmia rupusakin kanssa.
Eikä aina riipu sosioekonomisesta asemasta, statuksesta tms. Äveriäillä ystävyksillä voi olla riita maksamattomasta 100k:n lainasta, kun taas jo kympinkin menetys on jollekin suuri menetys, oli sitten rupua tai ei. Ihminen voi olla ihmiselle susi asiassa kuin asiassa, vaikka olisi kuinka kunnioitettu hlö maineeltaan. Samalla periaatteella: Siivoamaton mökki, loisiminen, laiskottelu kun muut tekevät kaiken, suuttuminen jos ei pääse sinne mökille jne.
Mulla ainakin on niin paljon pettymyksiä kusipäistä, että en ikimaailmassa antaisi omaa piilopirttiäni jonkun käyttöön. Ei ne sitä kohtelisi kuin omaansa.
En ole vielä kenenkään kuullut kertovan, kuinka ystävät olivat pilkkoneet puut, siivonneet, lämmittäneet saunan, haravoineet tai tuoneet kuivatavaraa kaapin täytteeksi, kyllä ne jutut yleensä aina on päinvastaisia olleet; puut loppu, roskat viemättä, sauna siivoamatta, vene täynnä vettä, likaisia astioita, tavaraa hukassa, työkaluja rikki, jne
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä asia jo käsitelty, miksi aina pitää tehdä kopioaloitus.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3486950/miten-kertoa-sukulaisperheelle-…
Keksi oma juttusi.
Aloittaja keksikin oman aloituksen. Hän oli jo sanonut, että tuttavaperhe ei ole tervetullut.
Edellisessä ketjussa vasta kyseltiin, miten kertoa se.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole ystävä. Kyseessä on lokkiperhe.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama miniän ja lastensa kanssa. ILmoitin, että kiitos ei, ollaan mökillä tyttären perheen kanssa, tänne ei ole tulemista. Mökin omistaja saa päättää!
Saa päättää mutta ei pidä olla tyhmä tai epäreilu
Vierailija kirjoitti:
Pilasit taaperoiden juhannuksen - julmaa ja itsekästä!
No niinpä! Missä ne taaperot nyt ryyppää jos ei mökillä???
Uteliaisuudesta kysyn, että jos tämä ap:n tuttavaperhe on niin köyhä ettei ole mitään varaa kesäksi järjestää, osallistuivatko he edes kustannuksiin vai pitikö niille ruokakin maksaa -ja luultavasti vielä valmistaa? Toivatko mitään tuliaisia? En siis tarkoita mitään JuhlaMokka-pakettia ja valmista keksikassia vaan jotain sellaista minkä kanssa oikeasti kehtaa mennä yövieraisiin.
Tuollaiset yhteismökkeilyt on hirveän hankalia järjestää eri tulotason ihmisten kesken pelkkien syömisasioiden takia. Meidän juhannusappeet maksaa helposti vähintään 50e/hlö. Jos ap:n tuttavaperheellä ei ole varaa vuokrata itselleen mökkiä, niillä tuskin olisi varaa tuollaiseen syömiseen. Söisikö ne sitten lauantaimakkaraa ja kaljaa siinä vaiheessa kun me syömme kampasimpukoita ja juomme samppanjaa?