Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velat! Luovutatteko munasoluja?

Vierailija
12.06.2019 |

Kysyn ihan vain uteliaisuudesta. Itse pitäisin sitä tosi hienona, koen henkilökohtaisen hyvyyden arvoksi joka tulee vielä pelastamaan maailman, mutta en itse pysty. Olen neljän lapsen äiti, ja salaa sisimmässäni niin kiinni biologiassa. Tuntisin lapset 100% omikseni. Lisäksi pelkään vaikutuksia omaan hedelmällisyyteeni ja luonnolliseen kiertooni.

Eli omat lapset ja biologia on minulle liian tärkeä. Mutta entä te velat? En osaa kuvitella samojen syiden pätevän teihin, joten kysyn mitkä teidän syynne ovat? :) ei aseita, haluan vain ymmärtää.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion luovuttaa. Olen jo ensimmäisen käynnin käynyt ja jossain vaiheessa kunhan elämäntilanne helpottaa, aion luovuttaa munasoluja. En ajattele luovutetuista munasoluista syntyviä lapsia ominani, koska en niitä kanna enkä synnytä.

Vierailija
2/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No way, kuitenkin on yksi kaunis päivä joku räkänokka pimputtelemassa ovikelloa, kun pitää saada biologinen vanhempi selville. Ei, ei ja ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut parisen vuotta suunnitelmissa. Tuntuu vain, että missään kohtaa ei ole hyvä aika. Aina on liikaa töitä, enkä voi olla hormonihuuruissa ja rampata lääkärissä. Nytkin olen vain lyhykäisellä lomalla ja lähtö Saksaan hoitamaan asioita parin viikon päästä ja paluu vasta elokuun puolivälissä. Tuolloin tietenkin hirveä työmäärä odottamassa, kun olen ollut niin pitkään poissa.

Vierailija
4/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Vapaaehtoisesti lapseton kun meinaa, ettei ole lapsia. Mikäli luovuttelee munasoluja niin se tarkoittaa että on lapsia.

Vierailija
5/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus harkitsin tätä vaihtoehtoa, mutta hylkäsin sen hormonihoitojen mahdollisen rankkuuden takia. Olen muutenkin taipuvainen ajattelemaan, että lahjamunasolujen käytön sijasta pitäisi panostaa enemmän adoptiokäytäntöjen helpottamiseen.

Vierailija
6/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuta. 2:n mainitsemasta syystä, plus en näe mitään syytä sille, että pitäisi mahdollistaa täysin vieraan ihmisen lisääntyminen. Sehän olisi myös täysi epäloogista jos vela-päätös on tehty edes osittain ympäristötekomielessä. Lapsettomuus ei myöskään ole henkeä uhkaava tila, joten esim verenluovutus ei ole munasolujen luovuttamiseen verrannollinen.

Vierailija
7/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, mutta koen hormonihoidot vastenmielisiksi. Enkä ole lainkaan varma, että kannattaako näitä geenejä kuitenkaan laittaa eteenpäin. 

Vierailija
8/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa? Olen itse niin hieno äiti, että en voisi luopua, mutta miten te tunteettomat velat... plääh.

Vierailija
9/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuta. Liian huonot geenit. 

Vierailija
10/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut joskus, mutta prosessi on sen verran raskas niin henkisesti kuin fyysisestikin, etten halua sellaista riskiä ottaa tuntemattomien ihmisten vuoksi. Lisäksi en oikeastaan edes kannata hedelmöityshoitoja. Lapsi ei ole mikään ihmisoikeus, joka jokaisen haluavan pitää saada keinolla millä hyvänsä. Jos luonnollinen hedelmöittyminen ei syystä tai toisesta onnistu, kannattaisi mielestäni harkita adoptiota. Maailmassa on varmasti miljoonia orpoja lapsia, joten en ymmärrä, miksi lapsia pitäisi tehdä väkisin lisää.

Vierailija
11/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla millään tavalla edesauttamassa uusien ihmisten pakottamista elämään, kärsimyksiin ja kuolemaan.

Vierailija
12/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin asiaaa, mutta sittemmin on alkanut arveluttaa. Lapsettomuushoidoissa lahjasoluja käyttävät useammin iäkkäämmät naiset ja tuntuu, että heidän lapsihaaveensa on usein vain moraalitonta bisnestä. Minulle maksettaisiin useasta munasolusta vain sentti siitä kuinka paljon niillä soluilla tehtäisiin rahaa tahattomasti lapsettomien kustannuksella. Tietenkään tämä ei ole 100% totuus, mutta iso osa totuutta.

En pelkää ajatusta, että tulevaisuudessa ovelleni astelisi näköiseni ihminen ja kertoisi elämänsä olleen hyvää tai huonoa. En vain halua tukea raakaa hedelmöityshoitobisnestä vaikka muutama tonni helppoa rahaa houkuttaisikin.

Vierailija
13/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Herra avatkoon

Vierailija
14/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasoluja jemmaillaan luovutettavaksi vain terveen lapsen synnyttäneiltä tai itselle esim. syöpähoidoilta turvaan, jolloin voidaan säilöä munasarjakudosta myös.

Ap on niukasti sivistynyt ihminen.

Vierailija
15/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. Vapaaehtoisesti lapseton kun meinaa, ettei ole lapsia. Mikäli luovuttelee munasoluja niin se tarkoittaa että on lapsia.

Tämä. 

Vierailija
16/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan luovuttaisi munasoluja.

Ihmisiä on aivan riittävästi ilman että niitä täytyy keinotekoisesti väen väkisin tehdä lisää, oikein luovuttaa tuntemattomille ikään kuin kyse olisi välttämättömyydestä. Jos haluaisin kehoni tuottavan uuden ihmisen, pitäisin sen sitten itse.

Vierailija
17/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN

Vierailija
18/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen nähnyt millainen prosessi tuo on sille luovuttajalle ja olen tietoinen luovuttajalle aiheutuvista terveysriskeistä. Suurin osa tuntuu ajattelevan että munasolu vain napsaistaan neulalla luovuttajasta ja that's it.

Kaverini, joka luovutti siskolleen munasolun menetti yli puolen vuoden tulot ollessaan niin sairaana ettei voinut työskennellä ja sai kärsiä kaikista hormonihoitojen haitoista. Oli siinä kunnossa että juuri jaksoi itsestään huolehtia. Tuosta ei paljoa puhuta, mutta kannattaa googlettaa.

Vierailija
19/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan luovuta, ja syy on ihan sama kuin ap:llä. En ymmärrä miten jo olemassaolevat lapset tai niiden puute tähän asiaan vaikuttaisi.

Luovuttamastani solusta syntynyt lapsi olisi minun lapseni, ja koska en halua lapsia, en luovuta munasoluja. Simple.

Vierailija
20/34 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion luovuttaa. Olen jo ensimmäisen käynnin käynyt ja jossain vaiheessa kunhan elämäntilanne helpottaa, aion luovuttaa munasoluja. En ajattele luovutetuista munasoluista syntyviä lapsia ominani, koska en niitä kanna enkä synnytä.

Et sä ole vela kun haluat lisääntyä. Tapasi on vain erilainen.