Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mitä tästä eteenpäin?

Vierailija
12.06.2019 |

Pahoittelut tyhmästä otsikosta mutta olen ihan shokissa. Kävin lääkärissä valittelemassa ihan muita juttuja ja samalla otettiin kattavat verikokeet ja tyreotropiiniarvoni on yli viitearvon, 4.2. Lääkäri ei ole tavoitettavissa ja olen ihan kauhuissani! Olen 35 ja aina ollut täysin terve, mutta tuota kilpirauhasarvoa ei ole koskaan tietääkseni otettu, ei ainakaan 20 vuoteen jos sitä ennenkään. Elintavat ovat terveelliset ja olen laiha. Oirekirjo näyttää olevan ihan älyttömän laaja ja pelottaa, että nytkö tässä lähtee hiuksetkin päästä. Olemme yrittäneet raskautta tulee jos on tullakseen -asenteella nyt pari vuotta, johtuukohan onnistamattomuus nyt tästä sitten? Palelen herkästi, koen usein ahdistuksen tunnetta, minulla on selittämätöntä ihottumaa ja sydän muljahtelee päivittäin. Osaako kukaan antaa vertaistukea tai opastaa, mitä nyt teen? Lähden vielä huomenna pois Suomesta ja palaan parin viikon päästä eli en pääse edes lääkäriin, tänään piti soittaa mutta ei ole paikalla. Pitääkö tässä alkaa loppuelämän lääkitys? Onko arvo kovasti koholla? En tiedä mistään mitään :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, onko kohtalontovereita?

Vierailija
2/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Ehkä yksi helpoiten hoidettavista vaivoista.

Elimistösi ei tuota tarpeeksi tyroksiini, joten syöt muutaman pikkuruisen pillerin muodossa tarvittavan määrän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sinulla on ihan lupa syödä ihan mitä tahansa ja niin paljon kuin haluat.

jos lihot,näytät vain lekurin diagnoosilappua.

Töissä voit sluibailla mielin määrin ja syyttää kilpparia.

Kotona myös, jos ei huvita niin sanot että minulla on diagnoosi.

Liikunnan voit lopettaa samantien ,hiki siinä vaan tulee.

Vierailija
4/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Mene lääkäriin.😁

Vierailija
5/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaatoiminta on älyttömän yleinen sairaus ja hoidettavissa lääkityksellä. Tosin sitä lääkitystä voi joutua välillä vähän korjaamaan. Minulla on kilpparin liikatoiminta, johon liittyy silmäsairaus, on hiukan vakavampi kuin vajaatoimita ja sitäkin nyt syksystä asti lääkityksellä yritetty kuntoon.

Onhan tuossa koko kirjo kaikenmaailman oireita ja vaivoja. Törkeä väsymys varmaan rasittavin sellainen ja tuo palelu. Sinä lähdet nyt reissuun, on lääkitystä tai ei. Tuo sairaus ei sinua pääse tappamaan reissusi aikana, joskin ilman lääkkeitä olo voi olla kurja. Hommaat reissun jälkeen lääkityksen, joka kestää todennäköisesti loppuelämän.

N43

Vierailija
6/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo vielä mikään vajaatoiminta ole. Seuraavassa verikokeessa voi hyvinkin olla alle 4, koska kilpirauhasarvot vaihtelevat.

Vierailija
7/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat lääkkeen alkaa uusi elämä kun oireet poistuvat. On todella vaivatonta vetää se puolikas pilleri puoli tuntia ennen aamukaffeeta, ota se aina ennen muuta.

Vierailija
8/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hysteeristä.

Sehän on kuin flunssa.

Vierailija
9/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Et tule noilla arvoilla saamaan lääkitystä, eli käytännössä sinulla ei ole vielä todettu vajaatoimintaa. Voit unohtaa koko jutun ja lähteä kevein mielin matkoille.

Vierailija
10/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä, jos edes osaat... Kilpirauhasen vajaatoiminta on ihkaoikea sairaus, joka vaikuttaa erityisesti aineenvaihduntaan. Näille kuittailijoille toivon karman muistutusta.

Itse potenut monta vuotta, TSH oli 7,2, nyt korjaantunut. Itseltä löytyi totaalisen väsymyksen ja masennuksen vuoksi. Painosta (turvotus) sain "hyvätahtoista" huomauttelua. Taistelin painon kanssa, vaikka söin kevennettyä ja liikuin. Kaiken huipuksi iski vielä diabetes 2. (Sukurasite).

Kilppari on helppo hoitaa, selviää yhdellä päivittäisellä lääkkeellä, ja kontrolliverikokeilla silloin tällöin. En koe ollenkaan olevani sairas, näitä nyt vaan tulee. Sain elämäni takaisin, kun sain lääkityksen.

Vierailija
11/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sairaus. Menee pois kun otat vähän D vitamiinia, turhaan draamailet. Yhtä vaikea sairaus kuin lorvikatarri.

Vierailija
12/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos :D Ei tuohon nykyään edes anneta lääkitystä, on yhtä vakava vaiva kuin pieni nuha. Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei voi kuolla ja se paranee ruokavaliolla ja liikunnalla.

Vierailija
13/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla TSH yli 20, ei lääkitystä ja yhä elossa.

Lääkäri suositteli lisäämään liikuntaa ja kokeilemaan karppausta. Toimii!

Vierailija
14/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit elääväsi terveellisesti, mutta onko näin aivan varmasti? Terveellisyys on paljon muutakin, kuin ravitsemus, lepo ja liikunta. Se on ennen kaikkea niiden tasapaino. Ja jopa näitäkin ratkaisevampaa on... se, että "piiskaatko" kehoasi, vai elätkö sen ehdoilla. Elämällä vuosia liian kurinalaisesti, voi oikeasti pilata hormonitoimintansa!! 

Hedelmättömyys voi johtua monesta asiasta, esim. jos olet syönyt monta vuotta e-pillereitä. Ne ovat melko yleinen hedelmättömyyden syy.

Kyllä hormonitasapainosi saadaan kuntoon vaikka keinotekoisesti. Silti elämäntapojen tarkastelu ei ole kai koskaan pahitteeksi; lääkkeen tarkoitus olisi vain auttaa alkuun. Paitsi jos on ollut piittaamaton kehonsa jaksamisesta jo kauan, ja tuhonnut hormonitoimintansa siinä määrin, että lääkitys on elinikäinen - ei sekään katastrofi ole, kompensoidaan vain sitä minkä ihminen ei keholleen salli. JOS saat vähän boostia, muista huolehtia siitä, että annostus säädetään yksilöllisesti! Älä usko, ettei niin voi tehdä. Vointisi kertoo pidemmän päälle, onko annostus kohdallaan.

Toivottavasti kaikki järjestyy! Hyvää matkaa.

Vierailija
15/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä, jos edes osaat... Kilpirauhasen vajaatoiminta on ihkaoikea sairaus, joka vaikuttaa erityisesti aineenvaihduntaan. Näille kuittailijoille toivon karman muistutusta.

Itse potenut monta vuotta, TSH oli 7,2, nyt korjaantunut. Itseltä löytyi totaalisen väsymyksen ja masennuksen vuoksi. Painosta (turvotus) sain "hyvätahtoista" huomauttelua. Taistelin painon kanssa, vaikka söin kevennettyä ja liikuin. Kaiken huipuksi iski vielä diabetes 2. (Sukurasite).

Kilppari on helppo hoitaa, selviää yhdellä päivittäisellä lääkkeellä, ja kontrolliverikokeilla silloin tällöin. En koe ollenkaan olevani sairas, näitä nyt vaan tulee. Sain elämäni takaisin, kun sain lääkityksen.

Masennus pilaa hormonitoimintaa tehokkaasti. Onneksi hormonitasapainoa voi korjata syömällä niitä hormooneja, joita elimistö ei enää jaksa tuottaa.

Vierailija
16/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan myös itkuinen olo ja kiukuttaa?

Vierailija
17/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa - oma TSH arvo oli 4,2, kun olin käyttänyt tyroksiinia puoli vuotta. Jotta huolet pois.

Vierailija
18/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla TSH yli 20, ei lääkitystä ja yhä elossa.

Lääkäri suositteli lisäämään liikuntaa ja kokeilemaan karppausta. Toimii!

Et näemmä edes tiedä, mikä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Taidat olla tämän palstan trolli (vaarallinen), joka vielä mainostaa nuhan olevan kilpparin vajaatoimintaan verrattava.

Vierailija
19/19 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus pilaa hormonitoimintaa tehokkaasti. Onneksi hormonitasapainoa voi korjata syömällä niitä hormooneja, joita elimistö ei enää jaksa tuottaa.

Masennus oli oire. On tapauksia, jolloin henkilö on "seonnut" vajaatoiminnan vuoksi, asia korjaantunut lääkityksen jälkeen. Kannattaa mennä Kilpirauhasfoorumille lueskelemaan, tämän palstan poppamiehiin en luottaisi.