Niina 18 ja Tommi 19 aikovat jäädä eläkkeelle 30v iässä
– Olen ollut työharjoittelussa ja huomannut, että se ei ole hirvittävän mukavaa. Yli 40-vuotiaana se tulee olemaan jo todella raskasta ruumiillista työtä. Ei olisi mukavaa olla vanhana tekemässä niitä hommia, Penttilä sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/45b369e7-5836-476b-a284-a8ff4ee0b50d
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ihminen tuleekaan vihaiseksi jos nuo onnistuvat tavoitteessaan...
Tunnustan katkeroituvani tuollaisesta, vaikken katkeroidu siitä kun joku voittaa miljoonan lotossa. Mistä johtuu, että jonkun kohdalla tuuri on helpompi hyväksyä kuin toisen?
Siitä, että lottoajan tietää tyhmäksi, mutta sijoittaja saattaa olla fiksu. Miksi tyhmälle pitäisi olla kateellinen, vaikka sillä olisikin paljon rahaa?
Osa sijoittajista on varmasti fiksuja, mutta onko Niinan ja Tommin harjoittama sijoittaminen fiksua?
Alku on ainakin lupaava.
Veikkaan, että nämä on muutaman vuoden päästä työttöminä ja joutuu myymään sijoituksensa halvalla, kun toimeentulotukea ei saa jos on omaisuutta. Haave aikaisesta eläköitymisestä vaihtuu haaveeseen työstä josta saatava palkka riittää normaaliin keskiluokkaiseen elämään.
Jos nyt jotain positiivistakin sanotaan niin ainakin nuo käyttää omia rahojaan. Toivottavasti oppii kerrasta eikä käy niin, että seuraavaksi haksahdetaan johonkin verkostomarkkinointihuijaukseen ja sen jälkeen otetaankin jo pikavippejä uutta wincapitaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas oli lehdessä joku Itä-Suomessa asuva 25v. yh-äiti selittämässä, miten aikoo jäädä eläkkeelle 4-kymppisenä! Lol. Eikö hän ymmärrä, että tuosta ei tule jäämään mitään sellaista siivua käteen, joka hänet elättäisi. Jos ne kämpätkin on ostettu sieltä Itä-Suomesta, niin keitähän siellä on vuokra-asukkaina vielä 15 vuoden päästä? Miten kalliita remontteja taloyhtiöihin on tehtävä? Mitä sitten kun korot nousevat? Entä asuntojen omat remontit? Miten hän kuvittelee muka voivansa jäädä eläkkeelle 4-kymppisenä, vaikka ostikin NYT kolmannen asuntonsa. Ainahan niitä ostaa voi. Korot ovat nyt alhaalla. Mutta saada niistä tuottoa jolla elää on täysin toinen asia.
No se täytyy tietenkin asuntosijoittajan katsoa se taloyhtiö josta sen sijoitusasunnon ostaa. Eli yhtiö jossa on isot remontit tehty jo. Toki asunto on vähän kalliimpi näistä yhtiöistä mutta ei niin paljon että kannattaisi ostaa huonosta yhtiöstä se asunto, jossa on putkitemontit ja julkisivuremontit tulossa.
Itä-Suomesta esim. Kotkasta jossa on ammattikorkeakoulu tai yliopistokaupunki Lappeenrannasta saa prosentuaalisesti paljon paremman vuokratuoton kuin esim. Helsingistä. Kotkasta saa 50.000€:lla hyvästä taloyhtiöstä yksiön, josta saa vuokraa 400€/kk ja vastike on pienestä yksiöstä 100€/kk. Helsingistä Herttoniemestä saa yksiön 200.000€:lla ja vuokraa 600€/kk, vastike hyvästä yhtiöstä sen 100€ sielläkin. 200.000€ sijoituksesta saa siis tuottoa 500€/kk kun Kotkasta saa 50.000€ sijoitukselle tuottoa 300€/kk. Kotkasta saa 200.000€:lla neljä yksiötä joista saa 1.200€/kk tuottoa eli 2,4 kertaa enemmän saa tuottoa Kotkasta kuin Helsingistä asuntosijoitukselleen.
Asuntojen arvon kehitys on tietysti yksi asia sijoittajalle, mutta se on epävarmaa tuottoa toisin kuin vuokratulo ja toisekseen se realisoituu vasta asunto myytäessä. Lisäksi Kotkassa pienten yksiöiden hinta on pysynyt vuosikaudet samana eikä laskua ole odotettavissa jos asunto on hyvällä sijainnilla, Helsingissä hinnat vanhoissa yksiöissä alkavat olla tapissa lisäksi, ei yksiöiden hinnat nouse mihinkään 300.000 euroon.
Lisäksi laman aikana (jonka on ennustettu tulevan lähivuosina) laskee asuntojen hinnat eniten juuri Helsingissä, jossa on eniten hintakuplaa. Edellisessä lamassa 2008-2009 tosin ei hinnat juurikaan laskeneet Helsingissä eikä muuallakaan Suomessa, asiaa auttoi se että korkotaso painui lähelle nollaa. Sen sijaan sitä edellisessä lamassa v. 1993-1994 laski asuntojen hinnat Helsingissä puoleen ja korkotaso ampaisi pilviin. Nyt seuraavassa tulevassa lamassa on ennustettu korkojen jälleen lähtevän nousuun eivätkä ne tietysti nollasta elvytyksellä mihinkään voisi laskeakaan ja tulevassa lamassa ei elvytystä ole näköpiirissä vaan korkotason nousu.
Ihan hyvä muuten, mutta missään ei jää yksiön vuokrasta sijoittajalle käteen 300€/kk. Vaikka yhtiövastike olisi vain 100€ (se on muuten esim. meillä 3,5€ neliöltä, eli 32 neliön yksiöstä 112€, koska laajakaista ja pihatyöt sisältyy), niin vähintäänkin jotain hoitovastiketta yleensä maksetaan. Ei tarvitse olla taloyhtiössä kuin asfaltin vaihto, lämmitysjärjestelmän vaihto tai vesiputkien sukitus, niin jo vastike tuplaantuu vuosiksi. Remonttikuluihin menee 1000-5000€ vuodessa. Ei tarvitse olla kummoinen tapetinvaihto tai kuten meillä laminaatit lattiaan ja astianpesukoneelle rakennettiin paikka, niin jopa oli rahanmenoa parin tonnin edestä. Asunto on ostettu osittain lainarahalla, eli siitä maksetaan todellisuudessa korkojen kanssa enemmän kuin ostohinta oli. Tuo sinun tuottoarviosi on fiktiota ja täysi mahdottomuus.
Laske uudestaan, hoitovastikkeen voi nimittäin vähentää vuokratun asunnon verotuksessa, samoin pääomavastikkeen jos se on tuloutettu.
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on, jos saa rahaa vanhemmilta, perintöjä tms. Itse en ole ikinä saanut mitään taloudellista apua opiskeluaikana tms ja silti olen saanut "useamman tonnin" säästöön. Mutta ton ikäsenä olin ollut yhden kesän töissä ja rahaa oli ehkä 2000e. Mistä ovat nyt, täysin kokemattomina työmaailmasta saaneet jo useamman tonnin sijoitettua?
Ne aloitti sijoittamisen kesätyörahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ihminen tuleekaan vihaiseksi jos nuo onnistuvat tavoitteessaan...
Tunnustan katkeroituvani tuollaisesta, vaikken katkeroidu siitä kun joku voittaa miljoonan lotossa. Mistä johtuu, että jonkun kohdalla tuuri on helpompi hyväksyä kuin toisen?
Siitä, että lottoajan tietää tyhmäksi, mutta sijoittaja saattaa olla fiksu. Miksi tyhmälle pitäisi olla kateellinen, vaikka sillä olisikin paljon rahaa?
Osa sijoittajista on varmasti fiksuja, mutta onko Niinan ja Tommin harjoittama sijoittaminen fiksua?
Alku on ainakin lupaava.
Kurssien nousut ja laskut vuorottelee säännöllisen epäsäännöllisesti ennalta arvaamattomin väliajoin. Sillä ei ole mitään väliä mihin suuntaan kurssit kehittyy alussa, jos omistaa samat osakkeet vielä 10 vuotta myöhemmin. Ei siis todellakaan mitään väliä, vaikka oltaisiin kuplassa 300% voiton puolella - tai pörssiromahduksen jäljiltä 50% tappiolla. Kurssit ehtii muuttua vielä moneen kertaan, ja voitot tai tappiot on todellisia vasta sitten kun myy sijoituksensa.
Ei mitään mahdollisuuksia.
Saavat kuitenkin kolmekymppisenä mukavaa pääomatuloa jolla voi kerryttää varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mahdollisuuksia.
Saavat kuitenkin kolmekymppisenä mukavaa pääomatuloa jolla voi kerryttää varallisuutta.
Mahdollisuudet on surkeat, mutta kuitenkin paremmat kuin lottoajilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä haaveilin jääväni pois työelämästä viiskymppisenä viimeistään ja onnistuihan se, en todellakaan kaipaa tstoihin viettämään suurinta osaa päivästäni. Muistan kuinka harmissani olin töissä ollessani, kun kaikki vuodenajatkin sujahtivat nopeasti ohi eikä niistä ehtinyt kunnolla nauttia, kun lomat oli rajattuja niin pituudeltaan kuin ajankohdaltaan, surkeaa!Todellakaan työelämä ei ole sen arvoista, että sinne kannattaisi uhrata sitä aikaa elämästään, jolloin vielä on toimintakykyinen moneen asiaan. Poikkeuksena tietty, mikäli on unelmatyössään eli lähinnä harrastuksenomaista kevyttä puuhailua ilman stressiä ja ilman niskaan huohottajia
Minäkin haaveilin. No vähän reilu kolmekymppisenä tämä suuri haaveeni toteutui ja jäin pois työelämästä kun selkärankani murtui auton ja kallioleikkauksen kohdatessa toisensa. Nykyisin katselen toisinaan ikkunasta kun ihmiset menevät aamuisin töihin ja ajattelen että kuinka onnellisia he voivatkaan olla... kaikesta huolimatta.
Olisihan tuo hienoa, jos olis rahaa ja osais sijoittaa.
Mä tykkään tehdä töitä.
Oon jo nuoresta tykännyt.
Tykkään tehdä.
Sijoittaminen on tuuri ja taitolaji.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuo hienoa, jos olis rahaa ja osais sijoittaa.
Mä tykkään tehdä töitä.
Oon jo nuoresta tykännyt.
Tykkään tehdä.Sijoittaminen on tuuri ja taitolaji.
Jos perusteet on hallussa eikä tee typeriä aloittelijan virheitä, kyse on melkein pelkästään tuurista. Eli siitä, mihin aikaan on liikkeellä ja tuleeko elämässä vastaan jotain yllättävää, joka pakottaa myymään sijoitukset huonolla hetkellä. Taidolla on vain vähän tekemistä onnistumisen kanssa, jos jättää pahimmat virheet tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on, jos saa rahaa vanhemmilta, perintöjä tms. Itse en ole ikinä saanut mitään taloudellista apua opiskeluaikana tms ja silti olen saanut "useamman tonnin" säästöön. Mutta ton ikäsenä olin ollut yhden kesän töissä ja rahaa oli ehkä 2000e. Mistä ovat nyt, täysin kokemattomina työmaailmasta saaneet jo useamman tonnin sijoitettua?
Ne aloitti sijoittamisen kesätyörahoillaan.
Miten niin? Työharjoittelusta ei saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä, ettei pakanakansat sijoitusta harrasta. Täällä ihmetellään, että miten miljoona riittää. Sanooko korkoa korolle mitään?
Jep tai osingot. Jos miljoonalla on osakkeita niin eiköhän niistä ”muutama” kymmenen tuhatta vuodessa tule osinkoa...
No ei tuollaiset häviäjät tule ikinä saamaan miljoonan arvosta osakkeita. Lyhyt megatukkainen tumppi ja jakkuun puettu rautanaama.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt jotain positiivistakin sanotaan niin ainakin nuo käyttää omia rahojaan. Toivottavasti oppii kerrasta eikä käy niin, että seuraavaksi haksahdetaan johonkin verkostomarkkinointihuijaukseen ja sen jälkeen otetaankin jo pikavippejä uutta wincapitaa varten.
Onhan noiden sijoittaminen ja paremmasta tulevaisuudesta haaveilu parempi kuin se, että käytetään rahat turhuuksiin ja ahdistutaan heti, jos omaa elämää ei saada näyttämään somessa hienolta. Eihän nuo edes kuvittele rikastumista mitenkään varmaksi vaan kertoo varautuneensa siihen, että takkiin voi tulla ja pahasti.
Eli itse olen sitä mieltä että saahan sitä haaveilla ja kokeilla onneaan. Moni tekee elämässään paljon huonompiakin valintoja, etenkin kun on vielä nuori.
Vierailija kirjoitti:
Millainenkohan yhteiskunta täällä on parinkymmenen vuoden päästä. Iso osa väestöstä on sairaita vanhuksia ja puolet nuorista aikuisista aikoo jäädä eläkkeelle 30-vuotiaana.
Ja toinen puoli on jo nyt ostareilla velttoilemassa, meinaan nämä tummempi pigmenttiset. Kukahan työt silloin mahtaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haaveilin jääväni pois työelämästä viiskymppisenä viimeistään ja onnistuihan se, en todellakaan kaipaa tstoihin viettämään suurinta osaa päivästäni. Muistan kuinka harmissani olin töissä ollessani, kun kaikki vuodenajatkin sujahtivat nopeasti ohi eikä niistä ehtinyt kunnolla nauttia, kun lomat oli rajattuja niin pituudeltaan kuin ajankohdaltaan, surkeaa!Todellakaan työelämä ei ole sen arvoista, että sinne kannattaisi uhrata sitä aikaa elämästään, jolloin vielä on toimintakykyinen moneen asiaan. Poikkeuksena tietty, mikäli on unelmatyössään eli lähinnä harrastuksenomaista kevyttä puuhailua ilman stressiä ja ilman niskaan huohottajia
Minäkin haaveilin. No vähän reilu kolmekymppisenä tämä suuri haaveeni toteutui ja jäin pois työelämästä kun selkärankani murtui auton ja kallioleikkauksen kohdatessa toisensa. Nykyisin katselen toisinaan ikkunasta kun ihmiset menevät aamuisin töihin ja ajattelen että kuinka onnellisia he voivatkaan olla... kaikesta huolimatta.
Olen pahoillani kohtalostasi, mutta juuri sen takia varmaan ymmärrät, miksi moni haluaa pois työelämästä vielä silloin kun on terve. Elämä on arvaamatonta ja ennenkaikkea lyhyt, sen takia en itse ainakaan halua olla töissä 70-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä, ettei pakanakansat sijoitusta harrasta. Täällä ihmetellään, että miten miljoona riittää. Sanooko korkoa korolle mitään?
Jep tai osingot. Jos miljoonalla on osakkeita niin eiköhän niistä ”muutama” kymmenen tuhatta vuodessa tule osinkoa...
No ei tuollaiset häviäjät tule ikinä saamaan miljoonan arvosta osakkeita. Lyhyt megatukkainen tumppi ja jakkuun puettu rautanaama.
Iso miinus viestille, jossa tuomitaan toiset noin vahvasti ulkonäön perusteella.
Jos itse haluais tohon, pitäis saada tonni/kk sijoituksiin. Tällä hetkellä sinne nenee n. 200/kk
Kelpaishan se miljoonaomaisuus kolmekymppisenä, mutta ilman lottovoittoa taitaa olla turha haave.