Jos joku sanoo pahasti.. Mitä pitää vastata?
Mitä kuuluu sanoa takaisin tilanteessa, jossa joku ihan vain vaikka vitsillä heittää jonkun kommentin joka itseä satuttaa? Eikä kuitenkaan halua satuttaa tätä toista ihmistä.
Miten kuuluu toimia?
T: sosiaalisesti taidoton
Kommentit (44)
Olen yleensä kostanut jollain muulla tavoin.
Jos joku sanoo pahasti niin sano sinä sille hyvästi.
Aikuinen ihminen laskee kymmeneen eikä sano mitään. Kävelee sitten pois. Tunnustan, joskus palaa päre miullain.
Tuijota tiukasti toista silmiin ja kysy hitaasti: ”Siis MITÄ sä sanoit?”
Itse varmaan sanoisin pistävään sävyyn: "Oliko tuo mielestäsi asiallinen kommentti?" Tai kysyisin ihan suoraan, miksi hän haluaa pahoittaa mieleni.
Minä olen sellaisille oikein korostetun ystävällinen. Hymyilen ja sanon että niinkö, olet siis tuota mieltä, tai jotain vastaavaa. En koskaan alennu typerysten kanssa sanasotaan.
Kerrot, ettei se ollut hauskaa vaan loukkaavaa.
Se on hänenkin etunsa tajuta milloin käytöksensä loukkaa muita.
Parasta tirvaista heti ja säälimättä.
Tarjoat kahvin ja kun hän on juonut sen kerrot, että sekoitit siihen hitaasti vaikuttavaa hermomyrkkyä.
Voit kysyä, onko hänen tarkoituksensa loukata sinua. Jollei ole, niin pyydä jättämään vastaavat kommentit sanomatta tulevaisuudessa. Jos vetoaa, että pitäisi ymmärtää huumoria, niin kerrot ettei muita loukkaava huumori ole hyvää huumoria.
Ajatella, jos puhuisin sulle noin niin miltä susta tuntuisi?
Kannattaa laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja jatkaa juttua jostakin muusta aiheesta.
Ja molemmat saa hyvän mielen. Ja ilkeilijä saa purkaa paineitaan, yleensä taustalla on jokin ongelma ja pahaolo.
Riippuu hiukan onko sanoja joku todella läheinen, hyvänpäivän tuttu vai kokonaan tuntematon? Läheisemmälle ihmiselle on helpompaa sanoa että loukkasi, kavereille välillä vaikeaa kun tietää että suurin osa vitsailee sanomisillaan eikä tarkoita pahalla, ja ei haluaisi olla tiukkapipo/mielensäpahoittaja. Tuntemattomien sanomisille en anna niin paljoa arvoa että jaksaisin valittaa, ellei ole joku asiakaspalvelija tms. jolta pitäisi odottaa asiallista käytöstä.
Tilanteesta riippuu. Jos joku arvostelee vaikkapa ulkonäköäni, huomautan heti sanojan omasta ulkonäöllisestä heikkoudesta.
Muuten jätän omaan arvoonsa, jos olen oikeassa. Jos olen tehnyt tyhmästi, pyydän anteeksi. Kadun oikeasti.
Peilaa takaisin ja katso alkaako toiminta muuttumaan.
Jos se on joku yleisesti tyhmä kommentti, niin sano vain: "Kiitos samoin!"
Jos se on jotain henkilökohtaisempi loukkaava juttu, niin sano mahdollisimman samankaltainen henkilökohtainen loukkaava juttu takaisin.
Ota tämä leikkimielisenä haasteena. Ehkä teistä tulee parhaat vittuilukaverit.
Annatan takasin tietenkin, mutta korostetun ystävällisesti ja sellaiseen sarkastiseen sävyyn, että toinen tuntee ittensä typeräks sen jälkeen. Sehän on vain virkistävää, kun joku tuntematon alkaa piruilemaan ja saat sille jauhot suuhun. Perusluonteeltani olen kuitenkin ystävällinen, enkä mikään riidanhakuinen, mutta tarvittaessa sanavalmis. Parasta on kun itse pysyt rauhallisena ja pidät äänensävyn tasaisena ja toinen raivoaa pää punasena ja nolaa ittensä julkisesti.
Hmm..vinkiksi antaisin, että säilytä oma malttisi ja kommentoi vaikka ohimennen, että "Siinä on tainnu mennä kasvatus pieleen"
Kyllä sinä saat satuttaa toista tuollaisessa tilanteessa.
Muista, että voit aina lähteä kävelemään, jos toinen alkaa käyttäytyä ikävästi.
Sano vaan, että "Tulikin tässä mieleen muuta tekemistä. Heippa!" ja menet menojasi.
Donald Trumpista mallia. Kun joku hyökkää häntä vastaan, hän hyökkää lähes aina takaisin:
"I know it is not at all “Presidential” to hit back at the Corrupt Media, or people who work for the Corrupt Media, when they make false statements about me or the Trump Administration. Problem is, if you don’t hit back, people believe the Fake News is true. So we’ll hit back!"
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1137572134409125890
Oikeutetusti. Ei kannata muiden antaa puhua pskaa sinusta, paitsi jos he ovat mitättömiä ihmisiä.
Sanot sellaisella tuomitsevalla äänensävyllä, ikään kuin et lainkaan hyväksyisi koko tyyppiä, että "Milläs luulet minun tuon antavan sulle anteeksi?" Eli lähdet oletuksesta, että hän ei halunnut loukata sinua, ja nyt on se hetki kun hän odottaa että saa anteeksi.