Petteri Orpon vai Petteri Orvon?
Jos sanoo, että Petteri Orvon, niin voiko siitä luulla, että sukunimi on Orvo?
Kommentit (73)
Entä jos sukunimenä on Susi. Pentti Susi, taivutetaanko se silloin Pentti Susin, ei vaan Suden
Vela -72 kirjoitti:
Mä taivuttaisin Orpon juuri siksi että se on erisnimi tässä tapauksessa. Orvon -muodosta tosiaan voisi saada sellaisen käsityksen että hänen nimensä on Petteri Orvo.
Mutta nämä ovat välillä vähän kinkkisempiä juttuja, koska monesti molemmat mahdolliset taivutusmuodot ovat oikein. Olisi kiva tietää kuinka Petteri itse nimensä taivuttaa.
Orpon -muodosta saa käsityksen, että henkilön nimi on Orppo.
Jos on Urpo niin taipuisi Urvon :)
Se kirjoitetaan Petteri Orpo, mutta lausutaan Throatwobbler Mangrove.
Orpo, orvot, orpoja, orpojen, orvoilta.
Kielitoimiston mukaan Orpon tulisi älytä vaihtaa naurettavan typerä nimensä vähemmän naurettavaan ja typerään. Toisaalta se olisi valehtelua, koska orpo mikä orpo.
Lisäksi Orpo on sopiva ajankohtaiseen Al Hol- leirin orpolapsiin. Molemmissa tapauksissa tunaroidaan, varsinkin jos Orpo on päättämässä orpojen kohtalosta.
Erisnimen taivuttaminen vastaavan yleisnimen tavoin on aina korrektia.
KOTUS: "Suomalaisiin sukunimiin pätee sääntö, että jos kielessä on erisnimeä vastaava sana, nimeä taivutetaan samoin kuin tuota sanaa. Niinpä on oikein taivuttaa Lonka : Longan : Lonkaa (vrt. pilvenlonka : pilvenlongalla), saman säännön mukaan Runko : Rungon : Runkoa. Vaikka nimeen sisältyvä sana ei olisikaan tuttu yleiskielessä, noudattavat nimet perinteiseen tapaan astevaihtelusääntöä, siksi Lanki : Langin : Lankia, Ranki : Rangin : Rankia ja Renko : Rengon : Renkoa."
Olen mieluummin orpona kuin orjana kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mieluummin orpona kuin orjana kyllä.
<sopii Isis-lapsille suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Hän on itse sanonut että sanotaan Orpon kuten oikein onkin.
Saahan sitä sanoa, mutta ei voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
eli jos sukunimi on uusiniemi se taivutetaan uusiniemin?
Uudenniemen
Jotain tarkoittavat nimet taivutetaan pääsääntönä aivan samoin kuin se sana muutenkin taivutetaan. Kuitenkin joissain tapauksissa on voinut vakiintua myös tästä poikkeava tapa kuten Orpon tapauksessa.
Välillä käytetään myös kahta eri tapaa rinnan kuten vaikkapa etunimessä Satu -> Satun tai Sadun.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tarkoittavat nimet taivutetaan pääsääntönä aivan samoin kuin se sana muutenkin taivutetaan. Kuitenkin joissain tapauksissa on voinut vakiintua myös tästä poikkeava tapa kuten Orpon tapauksessa.
Välillä käytetään myös kahta eri tapaa rinnan kuten vaikkapa etunimessä Satu -> Satun tai Sadun.
Millä perusteella on vakiintunut? Ei Orpo mitenkään yleinen sukunimi ole.
Orpon on oikein. Nimen omistaja itse myös ratkaisee, miten nimi taipuu.
Vierailija kirjoitti:
Orpon on oikein. Nimen omistaja itse myös ratkaisee, miten nimi taipuu.
Voi esittää mielipiteensä asiasta, mutta ei voi edellyttää muiden noudattavan. Varsinkaan, jos on kieliopin vastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella on vakiintunut? Ei Orpo mitenkään yleinen sukunimi ole.
Henkilö itse käyttää sitä muotoa ja sitä käytetään myös pääsääntöisesti julkisuudessa = vakiintunut.
Julkisuuden henkilön kohdalla se vakiintuu ihan eri tavalla kuin taviksen koska tiettyä taivutusmuotoa on näkynyt paljon julkisuudessa.
Hän on itse sanonut että sanotaan Orpon kuten oikein onkin.