Petteri Orpon vai Petteri Orvon?
Jos sanoo, että Petteri Orvon, niin voiko siitä luulla, että sukunimi on Orvo?
Kommentit (73)
Suomen kielen ihmeellisyys. Eipä oo muissa kielissä tällaisia taipumiskummallisuuksia.
Orpon. Ajattelen sen samoin kun Urpo, Urpon. Lehdissä on näkynyt tuo "Orvon" ja jotenkin kuulostaa hölmöltä. :D
Vierailija kirjoitti:
Bourbon
Juncker taipuu (ja horjuu) noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bourbon
Juncker taipuu (ja horjuu) noin.
:D
Kuten eräällä keskustelupalstalla aikoinaan todettiin: Orpo mikä Orpo, ja saa taipua siinä kuin muutkin orvot!
Mä ajattelen että Orpon, koska tässä yhteydessä Orpo on erisnimi eikä siis tarkoita henkilöä, jonka molemmat vanhemmat ovat kuolleet = orpo. Jälkimmäisessä merkityksessähän sana taipuu orvon.
Tässä tapauksessa se on erisnimi ja taipuu Orpon.
Vierailija kirjoitti:
Orpon. Ajattelen sen samoin kun Urpo, Urpon. Lehdissä on näkynyt tuo "Orvon" ja jotenkin kuulostaa hölmöltä. :D
Toisaalta se on helppo sekoittaa yleisnimeen orpo ja taivuttaa samoin kuin se taivutetaan, eli orvon.
Ei ole koskaan väärin taivuttaa sukunimeä yleisnimen tapaan.
Mä taivuttaisin Orpon juuri siksi että se on erisnimi tässä tapauksessa. Orvon -muodosta tosiaan voisi saada sellaisen käsityksen että hänen nimensä on Petteri Orvo.
Mutta nämä ovat välillä vähän kinkkisempiä juttuja, koska monesti molemmat mahdolliset taivutusmuodot ovat oikein. Olisi kiva tietää kuinka Petteri itse nimensä taivuttaa.
"Silloin, kun nimelle on identtinen yleissanavastine, taipuu nimi yleensä toisin kuin yleissana".
eikö juuri tullut suositus, että sukunimet taivutetaan henkilön haluamalla tavalla. mammat ei ole oikein kartalla :D
eli jos sukunimi on uusiniemi se taivutetaan uusiniemin?
Orpon