Tasoittaako mielestäsi pitkät lomat huonoa palkkaa?
Kyseessä työ, jonka kk palkka vain 2000e.
Lomaa olisi vuodessa 7vk ja 3pv, ja lomapäiviksi lasketaan vain arkipäivät.
Lisäksi kulttuurisetelit ja työmatkaetu.
Työaika 38.45h/ vk.
Työpaikka kodin vieressä, ei työmatkakuluja.
Miltä kuulostaa? Itse en edes muista, milloin olisin saanut noin pientä palkkaa..
Mietityttää.
Kommentit (52)
En tulisi tuolla palkalla toimeen kun asun yksin Helsingissä ja omistan auton. Mutta jos ei autoa tarvitse eikä asu kalliisti niin tuosta jäisi ihan hyvin rahaa ja pystyisi säästämäänkin.
Asun vuokralla, vuokra 900e.
Ja omistan auton. Kummastakaan en luovu.
Lisätyönä muutama keikkavuoro tuo sen 500-1500e/ kk lisää palkkaa, joten on ”varaa” maksaa tuo vuokra. Joo, on iso, mutta ei täällä halvemmalla oikein ole asuntoja tyrkyllä.
Ap
Olen kunnalla sihteerinä ja lomaa tuon verran. Palkka vähän parempi mutta onhan tämä taloudellisesti vähän tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on työmatkaedusta jos asuu työpaikan vieressä eikä matkakuluja tule muutenkaan?
Kulttuurietu ei olisi itselle millään muotoa työpaikkaa valittaessa mikään kriteeri. Palkka tuntuu kyllä tosi pieneltä, mutta jos siitä riittää hyvin kaikkeen tarvittavaan niin miksipä ei. Onhan tuo loma aika kiva.
Itsellä menossa toinen kesä peräkkäin ettei lomaa ole kuin muutama päivä, ja nekin annetaan pidettäväksi sellaiseen aikaan milloin en itse ollut lomapäiviä toivonut. Mutta elämä on. Voi voi.
rahaa se sekin on. se työmatkaetu 9e/kk.
Eli kahta työtä tekemällä keskimääräinen palkka n.3000e/kk. Eiköhän siinä eläke kerry.
No kyllä oikeastaan. Olen valtiolla rivityöläisenä, joten palkka ei päätä huimaa, mutta lomia on mukavasti. Pitkän uran aikana niihin on tottunut, niin edes parempi palkka ei houkuta siirtymään yksityiselle, vaikka se palkka voisi siellä oikeasti olla melkoisestikin isompi. Ja mitä olen jutellut yksityisellä työskentelevien kavereitteni kanssa, niin kyllä joskus he sanovat, että kaipaavat pidempiä lomia. Kukaan ei ole kyllä valmis pienentämään palkkaansa sen takia :D
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella ei noin pitkiä lomia saa.
Valtion ja kuntien hommissakin tuon pituisen loman saa vain vuosien jälkeen.
Taas yksi kappale provoja.
Ehkä aloittajalla on kuitenkin työkokemusta sen verran plakkarissa, että se riittää pitkiin lomiin?
Ainakin valtiolla se vanha työkokemus vaikuttaa, vaikka ei olisi edes valtion töistä. Tämä lienee edelleen voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnalla sihteerinä ja lomaa tuon verran. Palkka vähän parempi mutta onhan tämä taloudellisesti vähän tiukkaa.
Samoin. Kuten joku jo edellä totesi, kyllä tässä lähinnä miehen elättinä joutuu elämään kun ok-talossa asutaan. Omin rahoin asuisin kunnan vuokrakaksiossa, jos edes sellaisessa.
Minulla on satasen pienempi palkka ja vähemmän lomaa, luulisin (tänä vuonna ei ollut täysiä lomia niin en ole varma). Kyllä pidemmät lomat tasaavat pientä palkkaa, siksi mm. pyrin aina vaihtamaan kesälomarahat vapaaksi.
Otsikosta päättelin opettajan taas valittavan ”pienestä palkastaan”,
mutta
olikin oikeasti pienipalkkainen.
Halvallahan siinä elämänsä myi,
ehkä
päättäjiä ei ole koskaan kiinnostanut pienipalkkaisten todellisuus ja vaikeudet.
Itseasiassa lomia saa yksityiselläkin puolella extraa juuri niin paljon kuin työnantaja keksii antaa.
Itsellä 6 vkoa lomaa, 37,5h/vko mutta ylitöistä ei makseta (niitä on), työmatkoista ei makseta työajasta mitään korvausta (kulut toki maksetaan) jne. Työ on hyvin vapaata, seurantaa ei ole, tulen ja menen omien halujeni mukaan mutta tuloksia tietenkin odotetaan. Vastuuta paljon.
Kk-palkkani on toki paljon suurempi mutta vastaavasti myös paljon suurempi veroprosentti. Eli progressivinen verotus toimii eduksesi tässä; tuolla tulolla nettosi on noin 1500-1600€/kk mikä on ihan mielestäni ok etuihin nähden.
2kk lomaa, 10kk töitä. Vuositasolla työaika tasoittuu aika reippaastikin.
Mitä hyötyä on työmatkaedusta jos asuu työpaikan vieressä eikä matkakuluja tule muutenkaan?
Kulttuurietu ei olisi itselle millään muotoa työpaikkaa valittaessa mikään kriteeri. Palkka tuntuu kyllä tosi pieneltä, mutta jos siitä riittää hyvin kaikkeen tarvittavaan niin miksipä ei. Onhan tuo loma aika kiva.
Itsellä menossa toinen kesä peräkkäin ettei lomaa ole kuin muutama päivä, ja nekin annetaan pidettäväksi sellaiseen aikaan milloin en itse ollut lomapäiviä toivonut. Mutta elämä on. Voi voi.