YLE:n kolumni "Suomen vähennettävä autoilua" --eiköhän heti autoriippuvaiset ala itkeen kuin on pakko ajaa 4km työmatka keskustassa...
...kesät-talvet omalla autolla.
Syy: koska maaseudulla ei ole joukkoliikennettä.
Joten ei autolaiskat voi liikkua muuten kaupungeissakaan!
Kommentit (96)
Myös teidn kunnasspito on valtiolle melko kallis lasku
Vierailija kirjoitti:
AV-mammat ja kaupunkilaiset ei tartte mitään autoa. Sitä paitsi sieltä kaupungista ne suurimmat päästöt tulee kun kaupunkilaiset käyttää tyhjäkäynnillä autojaan jonoissa.
Annetaan maalla asuville verohelpotuksia autoiluun ja kaupunkilaisille autoilu on tehtävä hyvin kalliiksi. Jos maalta tullaan kaupunkiin töihin niin yhteiskunnan on taattava ilmainen parkkipaikka, mielellään ihan työpaikan vierestä. Olen puhunut, uh!
Täh, no jopas oli kommentti.
1. Miksi maalla asuvien autoilua pitää helpottaa sen enempää mitä kaupunkilaistenkaan. Miksi kaupunkilaisia rangaistaan vielä autoilusta, kun asunnot ovat jo superkalliita.
2. Jos maalta tullaan töihin kaupunkiin niin miksi kaupunkilaisen pitää siitä maksaa. Jos on halunnut maalle, niin eikö sitä työtä siellä tehdä. Aina voi muuttaa kaupunkiin, jos niin haluaa.
3. kaupunkilaiset eivät tosiaan niin paljon tarvitse autoa, joten eivätköhän ne ole niitä maalaisia, jotka tulee kaupunkeihin ruuhkaksi saakka autoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eniten nillittää ne jotka ovat muuttaneet joukkoliikentee ulottumattomiin halvan asumisen perässä. Nyt itketään, kun pitää maksaa lisää bensasta. Kaupunkilaiset maksaa jo todella moninkertaisesti asumisesta ja useimmille silti autokin on pakollinen. Joten eikös maalla voisi vähän tulla vastaan ja kompensaationa maksaa bensasta.
Helsinkiin ruuhkamaksu. Tätä kannatan lämpimästi, muualta maasta poistetaan auto ja polttoainevero.
Jep, kaikki maalta helsinkiin tulevat maksaisivat ruuhkamaksun. Oikein. Miksi maalaisten ei pitäisi maksaa polttoaine ja autoveroa?
Koska maalaiset elättää hesalaiset. Potaatit, maidot ja kurkut ei tuu kauppoihin ilman kumipyöriä.
Ammattiliikenne on asia erikseen. Ja kyllä sinunkin pitää maksaa verot lasten päivähoitoon kuskaamisestasi. Minä vielä lapset pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää ”syrjäseutujen” asukkaat ei valittamisen sijaan laita sitä joukkoliikennettä kuntoon? Helsinkiläistenkö se on heille tehtävä?
Lopulta kyse ei ole mistään muusta kuin laiskuudesta
Kerro mulle, miten käytännössä laitetaan itse se joukkoliikenne kuntoon, jos kuntapäättäjillä ei ole siihen halua? Itse asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, alle 15 km päässä keskustasta, ja näin kesäaikaan (ja muutenkin koulupäivien ulkopuolella arkisin) meiltä menee 3 bussivuoroa päivässä. 1 aamulla, 1 päivällä ja 1 illalla. Koulupäivinäkin bussi kulkee vain sellaista reittiä, millä pääsee kouluihin, ei sen kauemmas.
Ei siis tämän kauemmas tarvitse mennä keskustasta, kun huomaa jo asuvansa "syrjäseudulla". Tämä on tietystä kohdasta 5 km väärään suuntaan, kun muualla suuralueellamme bussit kyllä kulkee.
Esitys ylimielisen hesalaisten kurittamiseksi: KAIKKI kumipyörillä kulkevat tavara- ja elintarvikekuljetukset lopetettava täydellisesti vähintään kuukaudeksi, ja pidemmäksikin aikaa mikäli uppiniskaisuus ei lopu.
Tjaa. Älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkiin mimä käsken?
Eräskin ällällä alkava täti deittailee ex-liigakiekkoilijaa. Ei vissiin tekojäät, hallit ja matkustelu kauhesti haittaa, kun tapahtuu perhepiirissä.... Köh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eniten nillittää ne jotka ovat muuttaneet joukkoliikentee ulottumattomiin halvan asumisen perässä. Nyt itketään, kun pitää maksaa lisää bensasta. Kaupunkilaiset maksaa jo todella moninkertaisesti asumisesta ja useimmille silti autokin on pakollinen. Joten eikös maalla voisi vähän tulla vastaan ja kompensaationa maksaa bensasta.
Helsinkiin ruuhkamaksu. Tätä kannatan lämpimästi, muualta maasta poistetaan auto ja polttoainevero.
Jep, kaikki maalta helsinkiin tulevat maksaisivat ruuhkamaksun. Oikein. Miksi maalaisten ei pitäisi maksaa polttoaine ja autoveroa?
Koska maalaiset elättää hesalaiset. Potaatit, maidot ja kurkut ei tuu kauppoihin ilman kumipyöriä.
Siksi mm. näiden tuotteiden kuljettaminen Helsinkiin on lopetettava kokonaan määräajaksi. Saisivat siinä pienen demon miksi autoilua ei kannata kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Eräskin ällällä alkava täti deittailee ex-liigakiekkoilijaa. Ei vissiin tekojäät, hallit ja matkustelu kauhesti haittaa, kun tapahtuu perhepiirissä.... Köh.
Koska on viimeksi liukunut ammatikseen jäällä?
Miksi hermanni ei pidä suutansa kiinni jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa? Luulen että hermanni pian jo ehdottaa, että jos me suomalaiset muuttaisimme marssiin, niin maapallo pelastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on viimeksi liukunut ammatikseen jäällä?
Eiköhän liukuile edelleen. SAASTUTTAJA!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kulutus ja tavaroiden kuskaaminen ympäri maailmaa alas, lentomatkustamisen (turhan) kieltäminen ja ympäristöystävällisemmän liikkumisen tukeminen, siinä mitä yksityiseltä ihmiseltä voidaan vaatia. Teollisuudella ne ratkaisun avaimet kuitenkin on kädessään.
Virheellisiä kuvitelmia sulla. Tavaroiden kuskaaminen ympärimaailmaa on mitätöntä ympäristön kannalta. Kaiken laivaliikenteen päästöt pyörivät 2,2 %:ssa. Lentoliikenne ei sekään ole paria prosenttia suurempi kuormittaja. "Kulutus" ei tarkoita mitään järkevää, eikä kulutuksessa mitään ongelmaa ole. Ongelma on fossiilisten polttoaineiden käyttämisessä. Siihen puolestaan on avaimet poliitikoilla, eikä teollisuudella.
Kivihiililaitokset käsittävät 38 % hiilidioksidipäästöistä. Maakaasu 17 %. Maaöljy 30 %. Nämä ovat ne ongelmakohdat. Ratkaisuiksi toimivat ydinvoimalat sekä sähköautot, joiden yhteisvaikutuksella saadaan päästöt tiputettua 70 %. Paljoa muuta ei edes tarvita. Toki lisäksi saadaan 5 % päästöistä pois, jos vaihdetaan lento- ja laivaliikenteen polttoaineet biopolttoaineisiin. Muut päästöt (kuten betoni, metaani riisi- ja lihatuotannosta) korjaantuvat hiljalleen teknologian kehittyessä, eikä niillä pienuutensa vuoksi mikään kummoinen kiire olekaan.
Aivan kauhea itku joka paikassa heti kun tätä pyhää aihetta hiemankin sohaistaan. Tuntuu että tässä ei ole mitään suhteellisuudentajua, heti jokainen rientää kertomaan kuinka mahdoton juuri oma työmatka on julkisilla ja kyselee miten kolumnisti kuvittelee juuri hänen pääsevän sukulaisiin. Heille voisi vastata, että tuskinpa se kolumnisti juuri sinua ajattelee, todennäköisesti ei edes tunne sinua eikä tiedä tilannettasi. Ei kaikessa tarvitse olla niin mustavalkoinen. Jos on joku matka mihin välttämättä tarvitset autoa niin käytä ihmeessä autoa. Kyse on turhan autoilun vähentämisestä. Eikä kolumnisti edes sano, että nyt autot pois kaikilta maalaisilta vaan esittää vaihtoehtojen kehittämistä. Olen itsekin maalainen ja voin myöntää että kyllä mulla tulee paljon turhaa ajoa ja niin tuntuu tulevan naapurillakin. Oma panokseni on, että yritän tehdä asialle jotain. Paremmat julkiset yhteydet toivotan innolla tervetulleeksi ja tosiaan toivon että niihin panostettaisiin. Kyllä minä mieluummin talviaamuna istahtaisin lämpimään bussiin lueskelemaan aamun uutisia ammattilaisen kyydissä kuin alan unenpöpperössä raapimaan autoa lumesta ja ajelemaan liukkaita teitä pimeän keskellä kieli keskellä suuta.
Vierailija kirjoitti:
Pellehermanni varmaan ostaa mulle sit sellaisen Teslan, eihän ne maksa enää ku 70 000€.
Jos Pellehermanni tai edes valtio ei sitä tee, niin olen valitettavasti pakotettu kulkemaan töissä nykyisellä 800€ polttomoottori-Toyotallani, koska näillä 2k€/kk bruttotuloilla ei todellakaan uusia autoja ostella. Vastaavasti voisin ottaa saman rahan tukiaisena, jolloin voisin pysyä kotona työttömänä, mutta luontoa saastuttamatta.
Justiin joutu lapsi ostaan auton, kun sai työpaikan sellaisesta paikasta, minne ei bussit kulje kolmivuorotyön vuorojen mukaan. Vaikka siis asuu kaupungissa ja melkein keskustassa. Mutta kun nää attendot ja muut rakentaa ne paikkansa halvemmille tonttimaille, niin autollahan niissä on pakko kulkea. Ja ei ollut varaa ostaa vastavalmistuneena sähköautoa, vaan osti tonnin rontosen, millä pystyy töissä kulkemaan.
Kaverin lapsi osti samanlaisen tonnin ronttosen, kun meni kotihoitoon. Oma auto pakollinen. Ei ollut tälläkään varaa ostaa mitään sähköteslaa, jotta voi kulkea mummoille lääkkeitä jakamassa ja auttamassa vessaan.
Ei paljon ilma saastu, kun auto "lepää" tallissa. Olenhan työtön eko-ihminen :D Silti Trafi tarttee monta sataa euroa vaikka auto ei ees "hengitä".
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauhea itku joka paikassa heti kun tätä pyhää aihetta hiemankin sohaistaan. Tuntuu että tässä ei ole mitään suhteellisuudentajua, heti jokainen rientää kertomaan kuinka mahdoton juuri oma työmatka on julkisilla ja kyselee miten kolumnisti kuvittelee juuri hänen pääsevän sukulaisiin. Heille voisi vastata, että tuskinpa se kolumnisti juuri sinua ajattelee, todennäköisesti ei edes tunne sinua eikä tiedä tilannettasi. Ei kaikessa tarvitse olla niin mustavalkoinen. Jos on joku matka mihin välttämättä tarvitset autoa niin käytä ihmeessä autoa. Kyse on turhan autoilun vähentämisestä. Eikä kolumnisti edes sano, että nyt autot pois kaikilta maalaisilta vaan esittää vaihtoehtojen kehittämistä. Olen itsekin maalainen ja voin myöntää että kyllä mulla tulee paljon turhaa ajoa ja niin tuntuu tulevan naapurillakin. Oma panokseni on, että yritän tehdä asialle jotain. Paremmat julkiset yhteydet toivotan innolla tervetulleeksi ja tosiaan toivon että niihin panostettaisiin. Kyllä minä mieluummin talviaamuna istahtaisin lämpimään bussiin lueskelemaan aamun uutisia ammattilaisen kyydissä kuin alan unenpöpperössä raapimaan autoa lumesta ja ajelemaan liukkaita teitä pimeän keskellä kieli keskellä suuta.
Tai sitten laskee asteella asuinlämpötilaa. Minun panokseni saa riittää se että en kaada kaikkia metsiäni. Eikä tällä piiperryksellä ole mitään merkitysti! Ei mitään. Jos on niin lukuja paljon turhan ajamisen lopettamisella on vaikutusta ilmaston hiilikuormaan. Jos taas et pysty sanomaan tuota edes suunnilleen, niin et ymmärrä koko asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon ilma saastu, kun auto "lepää" tallissa. Olenhan työtön eko-ihminen :D Silti Trafi tarttee monta sataa euroa vaikka auto ei ees "hengitä".
Oletko tyhmä? Tottakai se saastuttaa koska se auto on valmistettu ja nyt sillä ei ades aja ketään, eli pitää valmistaa yksi auto enemmän. Urpo.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauhea itku joka paikassa heti kun tätä pyhää aihetta hiemankin sohaistaan.
Se itku tulee siitä, kun ei osata sohia oikein. Eivät ihmiset pääsääntöisesti hupiin ostele autoja, vaan niille on oikea tarve. Joku teini ehkä ostaa auton plllurallia varten, mutta valtaosalla aikuisista on muutakin käyttöä rahoilleen kuin pistää 2000-5000 euroa vuosittain "turhaan autoon".
Mitkään "no mutku julkiset" -lässytykset voi työntää sinne, missä aurinko ei paista. Jos ne julkiset riittäisivät, niin harvallahan se auto olisi. Ne, joille julkiset riittävät, niin niillähän ei sitä autoa yleensä ole.
Kyse on turhan autoilun vähentämisestä.
Paskat on. Turhaa autoilua on niin naurettavan vähän, että miksi siitä pitäisi edes puhua?
Vierailija kirjoitti:
Autoista saadaan kyllä lähes päästeettömiä, mutta mitenkäs kaikki tämä tavara, jota tuotetaan? Tai kaikkia rahtilaivat tai vaikka kaikki turha ”ruoka” jota pakataan ja kuljetetaan kaikkialle? Ja kaikki nämä vaatteet, jotka langasta lähtien valmistetaan, tehtaissa jotka saastuttavat, kuljetetaan saastuttavilla rahtilaivoilla lopulta vain poltettavaksi?
Ruohonleikkurit, mönkijät, mopot? Mitenkäs ne? Kauppojen jäähdytyslaitteet?
Mikään mainitsemasi asia ei juurikaan saastuta, jos fossiiliset polttoaineet vaihdetaan fossiilittomiin.
Vierailija kirjoitti:
Monille yksityisliikkumisen hyödyt avautuvat vasta sitten, kun tulee perhettä tai vanhenee. Tällä touhulla on sitten turha enää itkeä, kun kunto loppuu ja kauppareissutkin pitäisi tehdä.
Ja ei, kuljetukset eivät ole ratkaisu. Ei toiminut 1800-1900 -luvulla, eikä toimi nyt.
Kumma juttu, kun ei avautunut perheen myötä . Pyörän varustelu vaan muuttui. Lapsi tai pari kulkee peräkärryssä tai laatikkopyörässä. Harvalla on niin tiuha lapsentekotahti, että yli kahta kyyditettävää pitäisi pystyä kuljettamaan kerrallaan. Vanhana ajattelin muuttaa palveluiden viereen pienempään asuntoon.
Eli siksi autoilet kauniina kesäpäivänä sen alle 6km työmatkan?