Miten oppia rakastamaan itseään?
Minulla on todella huono itsetunto ja itsearvostus. En ole oikein koskaan oppinut pitämään itsestäni ja tunnun helposti ajattelevan, etten ansaitse mitään tai kaikki on minun syyni.
Miten te olette oppineet rakastamaan itseänne? Niin että omissa nahoissa on hyvä olla ja voi olla itsevarma siitä, että osaa asioita ja selviää hankalistakin tilanteista.
Kommentit (5)
Hakeudu kivojen ihmisten luo. Vaikka mielenterveys yhdistykseen.
Aloita pitämällä itsestäsi mahdollisimman hyvää huolta.
Muuta sisäistä puhettasi sellaiseksi kuin mitä sanoisit rakkaalle hyvälle ystävälle.
Harjoittelemalla oppii paremmaksi.
Mene itsepuolustuskurssille. Ymmärrät että olet suojelemisen arvoinen, arvokas ihminen. Hikinen treeni ja siitä selviäminen kasvattaa itseluottamusta jos mikä.
Joskus tarvitaan korvaavia kokemuksia siitä mitä ei lapsena tai myöhemminkään ole saanut riittävästi, terapiasta tai muualta. Esim sitä empaattista sisäistä puhetta ei välttämättä pysty itse synnyttämään itselleen jos ei ole sitä koskaan keltään kuullut (esim en minä tiedä koskaan miten lohduttaa tai kehua ketään muutakaan, saati itseäni, joten minulle ei toimi tuo "miten puhuisit ystäville", niitäkin ollut aina hyvin väjän jos ollenkaan eikä mitään kehusuhteita.
Itseluottamus rakennetaan pitkälti lapsuudessa, kuin kivijalka jolle rakentaa.
Huomio ihan pieniä asioita joissa olet hyvä.
Se mitä ajattelee eniten, voimistuu.