Miten jaksaa ex:n negailua, kun "ero tuli yllätyksenä"?
Olimme yhdessä 15 vuotta ja varsinkin viimeiset vuodet olivat todella huonoja. Pelkkää riitelyä ja ahdistavaa ilmapiiriä. Seksi ja läheisyys puuttuivat täysin. Myös lapset kärsivät selvästi tilanteesta. Tein kaikkeni (en nyt ala luettelemaan mitä kaikkea tämä sisälsiI), mutta se ei riittänyt ja ero oli mielestäni ainoa vaihtoehto. Aloin järjestelemään käytännön asioita. Mies ei auttanut lainkaan, vaan sätti minua siitä miten luovutan liian helposti enkä ole koskaan mitään avioliiton eteen tehnyt. Hänen käytöksensä oli sellaista, että olin koko ajan varmempi päätöksestäni. Hän ei todellakaan tehnyt mitään sellaista, että olisin halunnut jäädä suhteeseen.
Erosta on nyt puoli vuotta aikaa. Edelleen mies on sitä mieltä, että erosimme turhaan ja perhe-elämä oli niin hyvää. Hän venkoilee elareiden maksussa ja kommunikoi ikävästi. Hän selittää tuttavilleen, että ero tuli täysin puskista ja maalaa minusta kuvaa hirveänä ex-vaimona, joka rikkoi perheen ja nyhtää häneltä maksuja. Tarinassa hän on täydellinen aviomies ja täydellinen isä. Avioliittomme todellisuus oli jotain ihan muuta. Itseäni suututtaa miehen tapa uhriutua. Olen pyrkinyt lastenkin vuoksi säilyttämään asialliset välit exään, vaikka oikeasti haluaisin räjähtää ja antaa exälle täydellä mitalla takaisin! Mielestäni hän on todella epäreilu väittäessään, että kyllä hän haluaisi palata yhteen, mutta minä olen niin vaikea. Käytännössä hän ilkeilee, eikä edes yritä käyttäytyä niin ,että voisin edes teoriassa harkita yhteenpaluuta.
Miten saan exän hyväksymään eron ja menemään eteenpäin? En jaksa enää hänen esittämistään.
Kommentit (20)
Ois kannattanut miettiä mitä tekee. Varmaan paljon tottakin eksäsi jutuissa kun täällä puolustelet itseäsi.
Olet jo voiton puolella kun olet päässyt eroon huonosta suhteesta. Anna ajan kulua, kyllä mies jossain vaiheessa hyväksyy eron. Raskasta sinulla on varmasti, mutta noille tuollaisille tapauksille voi harvoin mitään.
Mun ex oli just samanlainen (narsisti) ja koitin jonkun aikaa oikaista hänen puheitaan ja käsityksiään, mutta en sitten enää jaksanut. Aika lailla yks lysti nyt, varsinkin kun elämä on muuten paljon paljon parempaa. Siinäpähän puhelee ja on hankala.
Vierailija kirjoitti:
Ois kannattanut miettiä mitä tekee. Varmaan paljon tottakin eksäsi jutuissa kun täällä puolustelet itseäsi.
En väitä olevani täydellinen, mutta ex liioittelee pahemman kerran huonoja puoliani. Olen työssäkäyvä kaikki lasten asiat (mm päivähoitokuskaukset olivat 99 prosenttisesti minun harteillani) ja kodin hoitava äiti, mutta miehen puheissa olin pelkkä saamaton loinen, joka ei koskaan tehnyt mitään. En hauku exääni ja haluaisin hoitaa asiat rauhanomaisesti, joten on rasittavaa, kun toinen haukkuu minkä ehtii.
ap
Kyllä ap:n mies on tässä oikeassa. Jos olet yksipuolisesti sitä mieltä, että ero oli ainoa vaihtoehto niin sitten sinun pitää kärsiä toisen kipuilut erosta. Kannat vastuun varsinkin kun päätös oli sinun.
Vierailija kirjoitti:
Aina noille miehelle tulee ero ihan yllätyksenä. Tuskin siihen mikään auttaa.
Tämä. Oma ex sälytti aina vastuun konfliktien synnystä (ja ratkaisusta) yksinomaan minun harteille, kun itse yritin aina parhaani mukaan puhua minä-viesteillä ja ratkoa ongelmia rakentavasti. Sitten kun lopulta sain tarpeekseni, luovutin kuulemma helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väitä olevani täydellinen, mutta ex liioittelee pahemman kerran huonoja puoliani. Olen työssäkäyvä kaikki lasten asiat (mm päivähoitokuskaukset olivat 99 prosenttisesti minun harteillani) ja kodin hoitava äiti, mutta miehen puheissa olin pelkkä saamaton loinen, joka ei koskaan tehnyt mitään. En hauku exääni ja haluaisin hoitaa asiat rauhanomaisesti, joten on rasittavaa, kun toinen haukkuu minkä ehtii.
ap
Kysy mieheltä, miksi hän sitten halusi jatkaa kanssasi, jos kerran olit niin surkea vaimo.
Hei hän rakastaa sinua, sinä satutit häntä ja tässä lopputulos.
Loppuajasta oli riitoja.. fine , mikä oli alkusyy?
Pihtasitko seksiä ja torjuit miestä?
Tiedätkö että pohjimmiltaan riidoissa on yleensä kyse nk. Negatiivisesta kehästä
Joka taas johtuu siitä että tunneyhteys on katkennut eikä asioista ole osattu tai pystytty puhumaan.
Googlaa kielteinenkehä ja tunnekeskeinen pariterapia.
Tiedötkö että kun toinen loukkaa , vihaisuus on keino yrittää suojella itseään, usein se ei toimi, mutta on luonnollista.
Mullakin yksi eksistä luuli, et kaikki on hyvin kun lopetin hänelle puhumisen. Koko kesänä ei huomannut, että vastasin vain jos hän jotain sanoi. Syksyllä lähdin opiskelemaan ja jätin. Hän oli yllättynyt "meillähän meni hyvin kun et enää valittanut".
Tuttu juttu. Ex toimii ihan just tuolleen ja erosta 5v.
En tiedä mitä tekisin. Yhteen ei ole paluuta. Ärsyttää. Olen paska äiti, exän sanat lapsille.
Yleensä näissä tapauksissa ei ole eroa hoidettu hyvin eropäätöksen tehneen puolelta. Mitä pidempi suhde takana, sitä tärkeämpää olisi ihan oikeasti uhrata kunnolla aikaa sen eron hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Monet tänne kommentoivista miehistä ovat myöskin sitä mieltä että oma vaimo on patalaiska joka vie vain kaikki rahat...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näissä tapauksissa ei ole eroa hoidettu hyvin eropäätöksen tehneen puolelta. Mitä pidempi suhde takana, sitä tärkeämpää olisi ihan oikeasti uhrata kunnolla aikaa sen eron hoitamiseen.
Puhuin edeltävät 7v ettei hyvin mene. Miestä ei kiinnostanut, kuulemma nalkutin. Lakkasin puhumasta kunnes ilmoitin erosta.
Ero tuli ihan yllättäen. Nyt kun meillä oli just mennyt niin hyvin.
Jotta älä tule neuvomaan miten se ero on tullut hoidettua. Vaikeaa se on aikuista miestä hoitoonkaan viedä. Hänelle oli ok että hoidin kodin ja 3 lasta kun hän kävi töissä kuten minäkin, söi kaupasta hakemani ainekset jotka keitin ruuaksi. Katteli illan telkkaa. Otti kaapista puhdasta vaatetta päälle ja nukkui puhtaissa lakanoissa ja lähti työhön.
Olin myöskin laiska kun kotona oli epäjärjestys eikä aina ollut tiskattu.
Ja koska olin tilanteeseen epätyytyväinen, erosin. Ihan yllättäen.
Kyllähän ero tulee yllätyksenä jos ei oo sanonut että harkitsen eroa, jos xxxx asia ei muutu.
Jos ex on sellainen ettei suoraa puhetta usko, niin seuraavaksi paras tapa on jättää tyyppi mahdollisimman vähälle huomiolle. Ja siihen kyllä löytyy keinoja. Kommunikoit vain ja ainoastaan lasten asiat, ja nekin vain esim. viestien tai sähköpostin kautta. Elareita jos ei maksa, haet ne viranomaiskautta. Lähimmille selvennät erosta sen mitä haluat kertoa, muuten sanot että et enempää jaksa asiasta keskustella etkä exän juoruja kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole hoidettu? Mitä minun olisi pitänyt tehdä, kun toinen kuittaa kaiken nalkutuksena tai jättää sanomiseni kokonaan huomioimatta. Aivan sama mikä on aiheena. Hoidin eroon liittyvät käytännön asiat aivan yksin. Mies ei sanonut mitään siinä vaiheessa. Kyselin häneltä mm miten hän haluaa, että lasten asiat järjestetään. Sitten kun asiat oli järjestyksessä, mies valitti, että väärin hoidettu. Tämä tosin oli havaittavissa jo yhdessäolon aikana ja oli osasyy eroon. Se ettei mies ota mitään vastuuta päätöksistä vaan pakottaa minut siihen ja lopulta valittaa huonoista ratkaisuista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin edeltävät 7v ettei hyvin mene. Miestä ei kiinnostanut, kuulemma nalkutin. Lakkasin puhumasta kunnes ilmoitin erosta.
Ero tuli ihan yllättäen. Nyt kun meillä oli just mennyt niin hyvin.Jotta älä tule neuvomaan miten se ero on tullut hoidettua. Vaikeaa se on aikuista miestä hoitoonkaan viedä. Hänelle oli ok että hoidin kodin ja 3 lasta kun hän kävi töissä kuten minäkin, söi kaupasta hakemani ainekset jotka keitin ruuaksi. Katteli illan telkkaa. Otti kaapista puhdasta vaatetta päälle ja nukkui puhtaissa lakanoissa ja lähti työhön.
Olin myöskin laiska kun kotona oli epäjärjestys eikä aina ollut tiskattu.
Ja koska olin tilanteeseen epätyytyväinen, erosin. Ihan yllättäen.
Ehditkin lähettää viestisi ennen kuin sain omani lähetettyä, mutta tämä oli kuin suoraan meiltä!
ap
No et voi kuin oppia tulevaisuuteen, että kommunikointi on ilmeisesti ollut heikkoa, jos miehelle tuli yllätyksenä ero joka on ollut ilmassa vuosia. Et kai sitten tarpeeksi hyvin kommunikoinut sitä??
Tai sitten mies perustyylisesti valitsee uhriutua, vaikka tiesikin että ero oli tulossa.
Mutta, kokemuksesta voin sanoa että pitkistä suhteista miehellä kestää toipua erosta vuosia. 2-3v päästä hän on päässyt jo joten kuten yli sinusta ja sitten se paranee.
Aina noille miehelle tulee ero ihan yllätyksenä. Tuskin siihen mikään auttaa.