Miksi niin monet ihmiset kokevat oikeudekseen ängetä toisen viereen julkisissa kulkuvälineissä niin, että ikkunan vieressä istuja joutuu tekemään erityisen paljon tilaa heille?
Istun ihan normaalisti omalla penkilläni tai penkinpuolikkaalla ja aina kun joku tulee viereen, hän oikein painautuu minuun kiinni sukupuolesta riippumatta. Tuntuu siltä kuin nämä tyypit kuvittelisivat olevansa jotenkin etuoikeutettuja istumaan oikein leveästi.
Miksi niin monet käyttäytyvät näin?
Kommentit (15)
Enpä ole törmännyt tällaiseen. Enemmän olen nähnyt sitä, että pienetkin reput ja laukut pidetään penkillä vieressä, eikä tilaa suostuta vapaaehtoisesti antamaan, vaikka julkisissa olisi ruuhkaa ja ihmiset joutuvat seisomaan. Laukut syliin ja mummoille tilaa istua kiitos
Pari vuosikymmentä aktiivisesti busseja käyttäneenä en ole moista ongelmaa huomannut, vaikka eräänkin kerran olen ruuhkabussissa matkustanut. Ahdistutko ylipäätään ihmisten läheisyydestä? Ei sen käytäväpaikalle istujankaan tarvitse vain toisen kankun varassa nököttää, ettei vahingossakaan hipaise vieressäolijan olkavartta omalla olkavarrella.
Kysy häneltä, joka änkeää. Emmehän me voi tietää.
Trollihan tämä aloitus on, jos joku ei sitä vielä huomanut.
Kyllä minuakin ärsyttää jos joku mummo väkisin änkeää siihen viereen vaikka siinä paikalla olevan laukkuni pitäisi viestiä, että kaipaan yksityisyyttä. Pitää terveen mummon jaksaa muutama pysäkinväli seisoa tai sitten odottaa seuraavaa liikennevälinettä.
Kerran bussissa minulla oli todella painava reppu. Siihen aikaan asuin kaukana keskustasta ja kauppoja ei ollut, joten kannoin kaikki ostokset bussissa. Eräs nainen ilmestyi siihen ja tunki itsensä puoliväkisin viereeni. Sitten istuin se valtava reppu sylissä. Bussi alkoi tyhjentyä vähitellen, mutta nainen ei lähtenyt minnekään vaan istuttiin siinä kuin sillit suolassa melkein päätepysäkille asti.
Teki mieli sanoa, että mene pois siitä kun paikkoja on näin paljon. Ilmeisesti hän halusi antaa minulle opetuksen, että laukku on oltava sylissä. Ehkä minun olisi pitänyt tunkea se hänen syliinsä, niin olisi tajunnut.
Või jessus näitä ihmisiä. Miten voi noin paljon ahdistaa toinen ihminen. Totta v itussa toinen tulee viereen istumaan, jos ei ole muualla paikkoja. H elvetti näiden kerma perse tyttöjen kanssa. Kaikki ahistaa ja on yök.
Ihmis- ja kosketusriippuvaisia on paljon, kuten myös etenkin suurimmissa kaupungeissa mielenterveysongelmaisia yms. Usein nämä ovatkin synonyymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran bussissa minulla oli todella painava reppu. Siihen aikaan asuin kaukana keskustasta ja kauppoja ei ollut, joten kannoin kaikki ostokset bussissa. Eräs nainen ilmestyi siihen ja tunki itsensä puoliväkisin viereeni. Sitten istuin se valtava reppu sylissä. Bussi alkoi tyhjentyä vähitellen, mutta nainen ei lähtenyt minnekään vaan istuttiin siinä kuin sillit suolassa melkein päätepysäkille asti.
Teki mieli sanoa, että mene pois siitä kun paikkoja on näin paljon. Ilmeisesti hän halusi antaa minulle opetuksen, että laukku on oltava sylissä. Ehkä minun olisi pitänyt tunkea se hänen syliinsä, niin olisi tajunnut.
Olitko maksanut myös viereisestä paikasta?
Ai että bussin pitäisi liikkua puolityhjänä, jos joku ei halua ketään viereiselle penkille?
Vierailija kirjoitti:
Ihmis- ja kosketusriippuvaisia on paljon, kuten myös etenkin suurimmissa kaupungeissa mielenterveysongelmaisia yms. Usein nämä ovatkin synonyymisiä.
Päätellen kutosen kirjoitustaidosta höpinäsi perustuu tunneperäiseen mutuun eikä kognitioperäiseen dataan.
Voi jeesus. Anteeksi, että istun viereesi, mutta on turvallisempi istua kuin seistä. Ja saatathan sinä olla niin hemmetin leveäperseinen, että tilaa jää niukasti. Kyllä se kosketus on minullekin vastenmielinen, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko maksanut myös viereisestä paikasta?
Kaupungin sisäisissä busseissa maksetaan matkasta eikä istumapaikasta, joten koko kysymys on typerä.
Ja ne änkeytyjät ovat aina hieltä haisevia läskejä.
Itse jätän meetoo välin aina ihan varmuuden vuoksi.