Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairauden pelko, luulotauti - onko vertaistukea?

Vierailija
10.06.2019 |

Mulla on ollut tätä lapsesta asti ja tosi pitkään nyt on ollut hyvä jakso. Siis sanotaanko, että viimeisen neljä vuotta olen helposti päässyt pelon yläpuolelle eikä ole alkanut ahdistaa kauheasti. Silloin neljä vuotta sitten olikin ehkä elämäni pahin jakso.

Mutta nyt, kun mulla on elämässä kaikki hyvin ja paljon hyvää ympärillä ja kesäksi tiedossa oikein erityisen hyvää niin nämä lyö päälle. Viimeiset pari viikkoa panikoni jotain gynekologista syöpää ja kävinkin lopulta gynellä ja kaikki kunnossa. Meni muutama päivä hyvin kunnes eilen aloin tuijottaa kasvoissa yhtä hyvin hyvin vaaleaa pientä pistettä, josta en ole varma kauanko se on ollut siinä. Onko se luomi vai onko se jokin finnin kohta mikä ei ole vielä kokonaan kaikonnut näkyvistä.

Tämä on niin helvetin raskasta ja ahdistavaa ja tiedostan, että tämä liittyy nyt varmasti siihen että pelkään jotain kauheaa sattuvan juuri nyt, kun kaikki on hyvin ja on kaikkea tiedossa.

Kaipaan nyt vertaistukea.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin ihan samasta taudista. Tätä ollut jo 10-15 vuotta. Tosiasia on se, että meistä tulee sellaisia kuin ajattelemme. Jos koko ajan antaa pelolle aikaa ja märehtii esim. jotain luomia yms, niin sitä enemmän ahdistus kasvaa, asian "käsittely" vain siis lisää pelkoa. Jos koetat päivä kerrallaan ajattelua, niin pikkuhiljaa huomaa että oma ajattelukin alkaa osin muuttua. " Tänään en ajattele yhtään". Helppo sanoa, tiedän, itse olen käyttänyt lääkitystäkin yms, joten tilanteeni ollut todella paha. Mutta on vain niin totta, ettei voi hallita menneitä, ei tulevia ja turha käyttää energiaa siihen, mitä ei mitenkään voi hallita.

Vierailija
2/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan tuossa on juuri se, että jos kaikki on hyvin, niin pelon kyllä löytää ihan mistä vaan. Riittää, että tarkkailee vaikka ihoaan, aina sieltä joku näppy löytyy, mistä luulosairas saa pelon aikaiseksi. Ongelma on siis se irrationaalinen pelko, joka hakee kyllä ns.kohteen mistä vaan jos maaperä on otollinen. Ajattelun muutos, mielialalääkitys auttoi itseäni, välillä silti pelko iskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä yksi luulosairas. Pelkään siis jatkuvasti sairastuvani milloin mihinkin. Esim. syön e-pillereitä ja vaikka mulla ei muita riskitekijöitä ole, pelkään sairaalloisesti veritulppaa. Mietin oireita ja alan välillä melkein kuvittelemaan niitä. Jos rinnassa tuntuu kipua, automaattinen ajatus on rintasyöpä tai jos ihossa on joku ihan normaalikin näppy, niin olen lähes varma, että ihosyöpä. Mulla on lähes koko elämäni ollut sellainen pelko, että tulen kuolemaan nuorena johonkin sairauteen.

Nämä omat pakkoajatukseni eivät liity myöskään pelkästään sairauksiin vaan muutenkin olen katastrofiajattelija ja jos elämä on muuten mallillaan niin alan ajattelemaan mahdollisia pahimpia skenaarioita, mitä voisi tapahtua.

Vierailija
4/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, täällä yksi luulosairas. Pelkään siis jatkuvasti sairastuvani milloin mihinkin. Esim. syön e-pillereitä ja vaikka mulla ei muita riskitekijöitä ole, pelkään sairaalloisesti veritulppaa. Mietin oireita ja alan välillä melkein kuvittelemaan niitä. Jos rinnassa tuntuu kipua, automaattinen ajatus on rintasyöpä tai jos ihossa on joku ihan normaalikin näppy, niin olen lähes varma, että ihosyöpä. Mulla on lähes koko elämäni ollut sellainen pelko, että tulen kuolemaan nuorena johonkin sairauteen.

Nämä omat pakkoajatukseni eivät liity myöskään pelkästään sairauksiin vaan muutenkin olen katastrofiajattelija ja jos elämä on muuten mallillaan niin alan ajattelemaan mahdollisia pahimpia skenaarioita, mitä voisi tapahtua.

Mulla on juuri tuota, että alan etsiä niitä asioita mitä voi tapahtua etten saakaan olla onnellinen tässä hetkessä.

Vierailija
5/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku ihomuutos niin käy ihmeessä näyttämässä ihan jo oman mielenterveyden takia. Ei noita kannata jäädä itse vatvomaan. Varaat ajan ja varaudut siihen että saat sen 2kk päähän. (Jos kyse pienestä pisteestä, asia ei ole kiireinen.)

Samalla keräät mielenrauhaa siitä että vaalea/punertava pieni piste ei kuulosta melanoomalta, eli pahin kauhuskenaario olisi tyvisolusyöpä, joka ei leviä, pysyy paikallisena ja aina kasvaa. Eli tuon odottelun aikana voit rauhassa sitä ihmetellä ja huomata että niin kauan kun ei kasva niin voit pitää mielenrauhasi. (Finni toki voi kasvaakin. 😅).

Joskus jos oma mielenrauha menee, kannattaa ehkä jo maksaa yksityiselle eikä viettää pitkiä aikoja pelossa. Sinnehän saa ajan heti ja ottavat näytteen heti. Itse olen omasta mielenrauhasta maksanut jo PALJON eikä kaduta yhtään.

Tuo sinun ihomuutos ei kuitenkaan kuulosta sellaiselta että siitä kannattaa panikoida, käy kuitenkin näyttämässä.

Vierailija
6/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ollut kans oireita jotka pistää stressaamaan ja se stressi sitten aiheuttaa lisää oireita. Koita unohtaa sairaudet ja elää yksi päivä kerrallaan ja nuku hyvin, kukaan ei selviä elämästä hengissä. Itellä helpottanut parin vuoden takaisesta.

Vierailija
7/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat ne pillerit niin on yksi huoli vähemmän.

Lisäksi kalat ja vesistö kärsivät e-pillerien jäämistä.

Vierailija
8/8 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on joku ihomuutos niin käy ihmeessä näyttämässä ihan jo oman mielenterveyden takia. Ei noita kannata jäädä itse vatvomaan. Varaat ajan ja varaudut siihen että saat sen 2kk päähän. (Jos kyse pienestä pisteestä, asia ei ole kiireinen.)

Samalla keräät mielenrauhaa siitä että vaalea/punertava pieni piste ei kuulosta melanoomalta, eli pahin kauhuskenaario olisi tyvisolusyöpä, joka ei leviä, pysyy paikallisena ja aina kasvaa. Eli tuon odottelun aikana voit rauhassa sitä ihmetellä ja huomata että niin kauan kun ei kasva niin voit pitää mielenrauhasi. (Finni toki voi kasvaakin. 😅).

Joskus jos oma mielenrauha menee, kannattaa ehkä jo maksaa yksityiselle eikä viettää pitkiä aikoja pelossa. Sinnehän saa ajan heti ja ottavat näytteen heti. Itse olen omasta mielenrauhasta maksanut jo PALJON eikä kaduta yhtään.

Tuo sinun ihomuutos ei kuitenkaan kuulosta sellaiselta että siitä kannattaa panikoida, käy kuitenkin näyttämässä.

En nyt tiedä oletko itse ollut luulosairas, mutta ei tästä taudista kärsivä saa mielenrauhaa sillä että ravaa lääkärissä aina kun huomaa jonkun oireen...