Ranskalainen vaimoni on kauhuissaan suomalaisten tavasta jakaa ravintolalasku.
Hän ei ymmärrä miksi naisten pitää ns. tasa-arvon vuoksi kasvattaa pallit.
Laskua ei jaeta, jakaminen on barbaarista. Toinen maksaa, olkoon mies tai nainen.
Kommentit (103)
Ap kuuluu siihen porukkaan, jonka mielestä suomalaisen pieru on järkyttävää moukkamaisuutta, mutta kun ulkomaan elävä pieraisee, niin se se vasta on aitoa ja sivistynyttä ja ihanaa. Että hävetkää suomalaiset. Kaikkea.
Niin minäkin vaikka olen suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
En mä puolita laskua kuin silloin kun mennään naisporukalla tai tyttökaverin kanssa ulos.
Jos mennään pariskuntina, miehet maksaa _lähes aina_ ja _aina_ kierroksen. Mä saatan joskus myös maksaa sen ns kierroksen, koska haluan - ja miehen mielestä se on ihan fine. Mutta siihen liittyy myös sitä, että kaikki laskujen puolitukset on köyhäilyä ja nillitystä. Jos haluaa säilyttää kasvonsa, maksaa koko laskun ja tarjoutuu maksamaan.
En ymmärrä näitä ”kierroksien” tarjoamista. Paras kun jokainen tilaa oman juomansa mitä haluaa ja siihen tahtiin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset ovat epämiellyttäviä ja tylyjä, luulevat olevansa jotain erityistä - en koskaan menisi Ranskaan, sillä inhoan kaikkea teeskentelyä.
Ranskalaiset naiset ovat kyllä ylpeitä ja koppavia, mutta seksuaalisesti toisaalta lähes kyltymättömiä. Ranskalaisten naisten poikkeuksellisen viriilistä seksuaalisuudesta on lukemattomia kirjoja ja elokuvia.
Maassa on tapana etenkin korkeammissa yhteiskuntaluokissa että miehellä on rakastajatar ja vaimolla on rakastaja tai esim. puutarhurina toimiva nuori mies (tai poika) tyydyttää kotirouvan tarpeet.
Ehkä heille sopiva parisuhteen malli, mutta minulle ei sopisi. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin jos olisi hämmästynyt mutta kauhuissaan! Mitä se oikein pelkää?
Pelkää joutuvansa itse maksamaan 😁
Suomalaiset ovat usein käytännöllisiä, ranskalaiset idealisteja.
Mun mies maksaa lähes aina ravintolassa kaiken. En pistä pahakseni. Mielestäni ihan reilua ja huomaavaista. :)
Ai Ranskasta? Hyvä että sanoit heti alkuun. Jos ihan ranskalainen kummeksuu niin äkkiä vauhdilla omaa kulttuuria paheksumaan ja muuttamaan. Suurempi hoppu tulis vaan kun ruotsalaiset kommentoisi samaa. Ei tässä miksikään metsäsuomalaisiksi voi leimautua. Vauhdilla mannermaista tapaa jokaiseen savupirttiin niin pystyy taas olla hetken nolostelematta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies maksaa lähes aina ravintolassa kaiken. En pistä pahakseni. Mielestäni ihan reilua ja huomaavaista. :)
Just näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa aina olla naama häpeästä vihreänä kun ravintolassa porukalla ollessa joku kehtaa sanoa että laskut sit erikseen. Tarjoilijoiden ilmeet kertoo kyllä paljon! Ei voi olla vaikeaa että JOKAINEN, siis JOKAINEN varaa mukaansa KÄTEISTÄ rahaa sen verran omat tilailut ja tippi hoituu sillä, ja nämä rahat sitten maksuhetkellä kerätään yhteiseen nippuun ja annetaan tarjoilijalle maksuksi YHDELLÄ LASKULLA!
Mobiilisovellus ratkaisee tuonkin pulman. Yksi maksaa ja muut siirtävät saman tien hänen tililleen. On todellakin ärsyttävää, että ruvetaan säätämään jotain erikseen laskuja ja sitten vielä lasketaan pennilleen, jos joku söi/joi halvemmin tai kalliimmin :O. Yksi lasku ja se jaetaan tasan osallistujien kesken, ei siinä kukaan mahdottomia summia häviä.
Esim. Espanjassa pidetään äärimmäisen epäkohteliaana jakaa laskuja, se hoidetaan vasta ravintolasta poistuttua. Ja nainen ei maksa ikinä, jos mies on seurueessa.
Ja espanjalaisten tarjoilijoiden mielipiteen pitäisi kiinnostaa syystä että?
Kuuluu yleissivistykseen tuntea muidenkin maiden tavat ja kunnioittaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa aina olla naama häpeästä vihreänä kun ravintolassa porukalla ollessa joku kehtaa sanoa että laskut sit erikseen. Tarjoilijoiden ilmeet kertoo kyllä paljon! Ei voi olla vaikeaa että JOKAINEN, siis JOKAINEN varaa mukaansa KÄTEISTÄ rahaa sen verran omat tilailut ja tippi hoituu sillä, ja nämä rahat sitten maksuhetkellä kerätään yhteiseen nippuun ja annetaan tarjoilijalle maksuksi YHDELLÄ LASKULLA!
Mobiilisovellus ratkaisee tuonkin pulman. Yksi maksaa ja muut siirtävät saman tien hänen tililleen. On todellakin ärsyttävää, että ruvetaan säätämään jotain erikseen laskuja ja sitten vielä lasketaan pennilleen, jos joku söi/joi halvemmin tai kalliimmin :O. Yksi lasku ja se jaetaan tasan osallistujien kesken, ei siinä kukaan mahdottomia summia häviä.
Esim. Espanjassa pidetään äärimmäisen epäkohteliaana jakaa laskuja, se hoidetaan vasta ravintolasta poistuttua. Ja nainen ei maksa ikinä, jos mies on seurueessa.
Jos osa porukasta tilaa ruualla viiniä pöytään ja juo useita alkoholijuomia ja itse syön ruokansa ja juo jäävettä, niin ei itseäni ainakaan kiinnostaa jakaa tasasummaksi tällaista ravintolailtaa.
Jaa. Ei minua haittaa. Helpointa jakaa tasan, en ole niin pennin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän kummallista.
Mieheni kanssa maksetaan aina vuorotellen. Suomessa käydessäni on jännää jos mennään kaverin kanssa syömässä niin tarjoilijat tiedustelevat että tuleeko erilliset laskut. Mielestäni on kavereidenkin kesken normaalia että toinen maksaa ja sitten toinen tarjoutuu maksamaan osan.
Erilliset laskut on oikein pätevä ja kätevä juttu. Miksi sun pitää maksaa ja sitten odottaa toiselta rahaa, kun ravintola tekee sen siinä paikan päällä ihan näpsästi?
Ja tiedoksenne, se ei ole mikään vaiva tai haasteellista, suurimmista osista kassajärjestelmää tilaukset lyödään koneelle tuoleittain, eli laskua ei edes tarvitse lähteä erikseen jakamaan.
Ranskalaiset naiset ovat oikeita naisia.
Siinä pieni ero.
Siis kyttääkö vaimosi tuntemattomia ja näiden maksutapahtumia ravintolassa?
Ei voisi juntimmaksi akka mennä. Kunnon Ulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän kummallista.
Mieheni kanssa maksetaan aina vuorotellen. Suomessa käydessäni on jännää jos mennään kaverin kanssa syömässä niin tarjoilijat tiedustelevat että tuleeko erilliset laskut. Mielestäni on kavereidenkin kesken normaalia että toinen maksaa ja sitten toinen tarjoutuu maksamaan osan.Täh? En ymmärtänyt tuota kaveri maksaa osan -juttua. Molemmat maksavat tietenkin omansa, jos kaverin kanssa syömään mennään! Eihän siitä mitään tule, jos siinä aletaan pelleilemään maksun osuuksien kanssa, vaan kumpikin maksaa juuri ne sapuskat ja juomat, mitä on kitaansa pistänyt. Piste.
Sori, olin epäselvä.
Tarkoitin että jos lasku on vaikka 50€ niin kaveri tarjoutuu maksamaa puolet/oman osansa. Mutta niin kuin joku tossa ylempänä kirjoitti niin ulkosuomalaisena olen tottunut siihen että ravintolaskuja maksetaan vuorotellen, eli minä vaikka maksan tämän lounaan ja kaveri sitten kun nähdään seuraavan kerran. Mutta tämä järjestely ei tunnu sopivan suomalaisiin tapoihin.
Suomen palkkatasolla perusduunarille 50€ on tosi iso summa maksettavaksi kerralla. Mielummin maksaa oman osansa.
Tai minä, joka kasvissyöjänä ottaa aina listan halvimman ja juomaksi veden, häviää aina, kun seuralaiset vetävät naamaan pihvit ja oluen. Ei se mitään jos olisi varaa, mutta jos ei ole niin kyllä se kirpaisee kun joutuu miettimään mihin itsellä on varaa.
Ai ihanko on kauhuissaan? Ei varmaan ole sitten paljoa matkustellut tai muuten miettinyt asioita, jos erilaisista tavoista vallan kauhistuu. Oletteko pohtineet, miten lähtisitte asiaa purkamaan? Varmaan hänellä löytyy paljon muitakin kauhun aiheita, mitä varmaan olisi hyvä jotenkin työstää ettei elämä muutu aivan kauhukammioksi.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset naiset ovat oikeita naisia.
Siinä pieni ero.
On Suomessakin vielä naisellisia naisia jotka odottavat että mies maksaa. Ja herrasmiehiä jotka eivät suostu älyttömään laskun jakoon.
Ei sulla ole ranskalaista vaimoa. Olet trolli, toedennäköisesti yksi niistä ulisijamiehistä, jotka toisissa ketjuissa haukkuvat naisia lo1siksi.