Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ranskalainen vaimoni on kauhuissaan suomalaisten tavasta jakaa ravintolalasku.

Vierailija
09.06.2019 |

Hän ei ymmärrä miksi naisten pitää ns. tasa-arvon vuoksi kasvattaa pallit.

Laskua ei jaeta, jakaminen on barbaarista. Toinen maksaa, olkoon mies tai nainen.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa aina olla naama häpeästä vihreänä kun ravintolassa porukalla ollessa joku kehtaa sanoa että laskut sit erikseen. Tarjoilijoiden ilmeet kertoo kyllä paljon!  Ei voi olla vaikeaa että JOKAINEN, siis JOKAINEN varaa mukaansa KÄTEISTÄ rahaa sen verran omat tilailut ja tippi hoituu sillä, ja nämä rahat sitten maksuhetkellä kerätään yhteiseen nippuun ja annetaan tarjoilijalle maksuksi YHDELLÄ LASKULLA!

Vierailija
62/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kauhuissani, siis aivan tolaltani. Miten tällainen voi olla mahdollista?Mitä meidän pitäisi nyt tehdä asialle?

En varmaankaan saa ensi yönä nukutuksi, voi olla etten koko viikkoon. Voi harmistuksen harmistus, no niin mistä olikaan kysymys unohdin kun olin niin tohkeissani?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ranskalainen mieheni taas ei ymmärrä sitä, että suomalaiset naiset eivät hyväksy miehensä julkirakastajatarta. Kuulemma suomalainen tapa ottaa vaimo mukaan teatteriin tai illalla ravintolaan on todella outo, Ranskassa mies ottaa rakastajattarensa.

Totta. Tämä siis paremmissa piireissä ja korkeammissa yhteiskuntaluokissa. Tätä jos kertoo Suomessa niin moni ei edes usko. Itse asiassa kuuluu asiaan ja on osoitus korkeasta yhteiskunnallisesta asemasta että miehellä on rakastajatar.

Asia on niin että miehillä on nuori opiskelijatyttönen rakastajattarena, näin opiskelija pääsee elokuviin, teattereihin, konsertteihin ja ravintolaillallisille joihin hänellä muuten ei olisi varaa. Mies siis luonnollisesti maksaa Ranskassa kaiken, eikä rakastajattarilla olisi varaakaan siis maksaa. Tässä hyötyvät molemmat: mies saa nuoren naisen joka on halukas ja kiihkeä, nainen saa rahanarvoisia etuja. Kun nainen siitä kasvaa ja valmistuu yliopistosta niin perustaa oman perheen sitten ja alkaa itse maksaa osan menoistaan ja mies hankkii uuden rakastajattaren taas.

Mitäs se kotiin hylätty vaimo sitten hyötyy?

No ehkä sen, että ryttypakarainen ukkeli ei ole häiritsemässä hänen iltaansa ja hönkäilemässä vanhan miehen hajua, vaan leikkii valloittajaa jonkun tyttösen kanssa oopperassa.

Vierailija
64/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa aina olla naama häpeästä vihreänä kun ravintolassa porukalla ollessa joku kehtaa sanoa että laskut sit erikseen. Tarjoilijoiden ilmeet kertoo kyllä paljon!  Ei voi olla vaikeaa että JOKAINEN, siis JOKAINEN varaa mukaansa KÄTEISTÄ rahaa sen verran omat tilailut ja tippi hoituu sillä, ja nämä rahat sitten maksuhetkellä kerätään yhteiseen nippuun ja annetaan tarjoilijalle maksuksi YHDELLÄ LASKULLA!

Nytkö pitäisi taas mennä käteiseen kun siitä yritetään päästä pois? Maksa sinä koko seurueen lasku, kyllä ne toiset jossain vaiheessa oman osuutensa sinulle hoitavat.

Vierailija
65/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ranskalainen mieheni taas ei ymmärrä sitä, että suomalaiset naiset eivät hyväksy miehensä julkirakastajatarta. Kuulemma suomalainen tapa ottaa vaimo mukaan teatteriin tai illalla ravintolaan on todella outo, Ranskassa mies ottaa rakastajattarensa.

Totta. Tämä siis paremmissa piireissä ja korkeammissa yhteiskuntaluokissa. Tätä jos kertoo Suomessa niin moni ei edes usko. Itse asiassa kuuluu asiaan ja on osoitus korkeasta yhteiskunnallisesta asemasta että miehellä on rakastajatar.

Asia on niin että miehillä on nuori opiskelijatyttönen rakastajattarena, näin opiskelija pääsee elokuviin, teattereihin, konsertteihin ja ravintolaillallisille joihin hänellä muuten ei olisi varaa. Mies siis luonnollisesti maksaa Ranskassa kaiken, eikä rakastajattarilla olisi varaakaan siis maksaa. Tässä hyötyvät molemmat: mies saa nuoren naisen joka on halukas ja kiihkeä, nainen saa rahanarvoisia etuja. Kun nainen siitä kasvaa ja valmistuu yliopistosta niin perustaa oman perheen sitten ja alkaa itse maksaa osan menoistaan ja mies hankkii uuden rakastajattaren taas.

Mitäs se kotiin hylätty vaimo sitten hyötyy?

No ehkä sen, että ryttypakarainen ukkeli ei ole häiritsemässä hänen iltaansa ja hönkäilemässä vanhan miehen hajua, vaan leikkii valloittajaa jonkun tyttösen kanssa oopperassa.

Naisilla on luonnollisesti omat rakastajansa, ei ne yksin kotona iltoja istu.

Vierailija
66/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö pitäisi taas mennä käteiseen kun siitä yritetään päästä pois? Maksa sinä koko seurueen lasku, kyllä ne toiset jossain vaiheessa oman osuutensa sinulle hoitavat.

Mitä tuokaan tarkoittaa, "yritetään päästä pois"? Ilmaise täsmällisemmin: kuka yrittää? En minä ainakaan yritä.

Olisi kaikkien muidenkin etu, että käteisestä ei yritetä päästä pois. Syytä on yleensäkin pitää varalla jonkin verran käteistä, niin ravintoloissa kuin muuallakin. Minä ainakin annan katusoittajillekin käteistä, sinä et varmaan koskaan anna kenellekään mitään?

Vierailija
67/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuokaan tarkoittaa, "yritetään päästä pois"? Ilmaise täsmällisemmin: kuka yrittää? En minä ainakaan yritä.

Olisi kaikkien muidenkin etu, että käteisestä ei yritetä päästä pois. Syytä on yleensäkin pitää varalla jonkin verran käteistä, niin ravintoloissa kuin muuallakin. Minä ainakin annan katusoittajillekin käteistä, sinä et varmaan koskaan anna kenellekään mitään?

Just näin. Nuo kaikki kortilla-epelit yrittää aina luistaa kaikista mahdollisista maksuista. Esim. kaveriporukalla kun ajetaan taksilla tms. niin aina löytyy ne pakolliset jotka ilmoittaa ettei just nyt oo käteistä, mut maksavat osuutensa sitten kyllä. Harvemmimpa vaan tulee mitään maksua.

Vierailija
68/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset ovat epämiellyttäviä ja tylyjä, luulevat olevansa jotain erityistä - en koskaan menisi Ranskaan, sillä inhoan kaikkea teeskentelyä.

Samaa mieltä olen ja olen käynyt Ranskassa pari kertaa. Siellä ei ollut yhden yhtä edes suurinpiirtein kohteliasta paikallista, vaan kaikki olivat nokka pystyssä olevia tylyjä tyyppejä, jotka yrittivät kyniä parhaansa mukaan turisteilta rahaa. Saimme sieltä mieheni ja ystävieni kanssa myös ihan karmean ruokamyrkytyksen, jossa paska lensi ja balalaikka soi pitkään.

En siis hirveästi arvosta sen maan ihmisiä ja heidän hienostelua. Ranskan kielikin on ihan hirveän ruman kuuloista.

Kieli rumaa, mutta helppo oppia, koska selkeä kielioppi. Toisin kuin esim.englannissa. Ainut aine, josta sain kympin aikoinaan.

Meikämanne

Ranskan kielioppi ei todellakaan ole helppoa. Et tainnut lukea kovin pitkälle ko kieltä. - eri

Vierailija
69/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset naiset ei tiedä mitä ravintolassa ruoka maksaa kun siellä ei ole hintoja näkyvillä eivätkä itse näe sitä laskua. Helppohan se on maksattaa toisella ja ajatella että pikku juttu.

Vierailija
70/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän kummallista.

Mieheni kanssa maksetaan aina vuorotellen. Suomessa käydessäni on jännää jos mennään kaverin kanssa syömässä niin tarjoilijat tiedustelevat että tuleeko erilliset laskut. Mielestäni on kavereidenkin kesken normaalia että toinen maksaa ja sitten toinen tarjoutuu maksamaan osan.

Täh? En ymmärtänyt tuota kaveri maksaa osan -juttua. Molemmat maksavat tietenkin omansa, jos kaverin kanssa syömään mennään! Eihän siitä mitään tule, jos siinä aletaan pelleilemään maksun osuuksien kanssa, vaan kumpikin maksaa juuri ne sapuskat ja juomat, mitä on kitaansa pistänyt. Piste.

Sori, olin epäselvä.

Tarkoitin että jos lasku on vaikka 50€ niin kaveri tarjoutuu maksamaa puolet/oman osansa. Mutta niin kuin joku tossa ylempänä kirjoitti niin ulkosuomalaisena olen tottunut siihen että ravintolaskuja maksetaan vuorotellen, eli minä vaikka maksan tämän lounaan ja kaveri sitten kun nähdään seuraavan kerran. Mutta tämä järjestely ei tunnu sopivan suomalaisiin tapoihin.

Ei sovi, koska suomalainen tilaa sinun laskuusi 150 eurolla ja haluaa maksaa omalla maksuvuorollaan 10 euroa sinun osuuttasi.

Vierailija
71/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi mennä takaisin Ranskaan.

Vierailija
72/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiilisovellus ratkaisee tuonkin pulman. Yksi maksaa ja muut siirtävät saman tien hänen tililleen. On todellakin ärsyttävää, että ruvetaan säätämään jotain erikseen laskuja ja sitten vielä lasketaan pennilleen, jos joku söi/joi halvemmin tai kalliimmin :O. Yksi lasku ja se jaetaan tasan osallistujien kesken, ei siinä kukaan mahdottomia summia häviä.

Esim. Espanjassa pidetään äärimmäisen epäkohteliaana jakaa laskuja, se hoidetaan vasta ravintolasta poistuttua. Ja nainen ei maksa ikinä, jos mies on seurueessa.

Vierailija
73/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ranskalaisten tapaa kasvattaa lapsiaan, ranskalaisten miesten sivusuhteita, ranskalaista nirppanokkaisuutta muita kieliä kohtaan... englanti tuntuu olevan äätettö,än hankalaa.

Vierailija
74/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin jos olisi hämmästynyt mutta kauhuissaan! Mitä se oikein pelkää?

Vierailija
75/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset nyt tuppaa olemaan kauhuissaan kaikesta, mikä on erilaista kuin Ranskassa. Tsemppiä vaimosi kanssa.

Vierailija
76/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilisovellus ratkaisee tuonkin pulman. Yksi maksaa ja muut siirtävät saman tien hänen tililleen. On todellakin ärsyttävää, että ruvetaan säätämään jotain erikseen laskuja ja sitten vielä lasketaan pennilleen, jos joku söi/joi halvemmin tai kalliimmin :O. Yksi lasku ja se jaetaan tasan osallistujien kesken, ei siinä kukaan mahdottomia summia häviä.

Esim. Espanjassa pidetään äärimmäisen epäkohteliaana jakaa laskuja, se hoidetaan vasta ravintolasta poistuttua. Ja nainen ei maksa ikinä, jos mies on seurueessa.

Ja espanjalaisten tarjoilijoiden mielipiteen pitäisi kiinnostaa syystä että?

Vierailija
77/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän kummallista.

Mieheni kanssa maksetaan aina vuorotellen. Suomessa käydessäni on jännää jos mennään kaverin kanssa syömässä niin tarjoilijat tiedustelevat että tuleeko erilliset laskut. Mielestäni on kavereidenkin kesken normaalia että toinen maksaa ja sitten toinen tarjoutuu maksamaan osan.

Miksi ei saman tien kaverin kanssa maksa erikseen kun kuitenkin joutuu maksamaan oman osuutensa. Laskemaan kuitista, että sun viini ja mun kokis.

Vierailija
78/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi AP vielä löytää joku, jota tuo sinun vaimosi mielipide kiinnostaa. Persereikä ja mielipide löytyy kaikilta.

Vierailija
79/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osa porukasta tilaa ruualla viiniä pöytään ja juo useita alkoholijuomia ja itse syön ruokansa ja juo jäävettä, niin ei itseäni ainakaan kiinnostaa jakaa tasasummaksi tällaista ravintolailtaa.

Vierailija
80/103 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tykkää ravintolalaskun jakamisesta romanttisilla treffeillä. Se vaan latistaa tunnelmaa jotenkin. Se ikäänkuin erottaa meidät kahdeksi itsenäiseksi ihmiseksi, joista kumpikin huolehtii vain itsestään. Sen sijaan, että olisimme pari joka huolehtii myös toisistaan.

Tässä oli hyvin puettu sanoiksi se miksi ravintolalaskun jakaminen on tunnelmanlatistaja! En ole koskaan osannut sanoin määritellä miksi se tuntuu niin tylsältä, mutta tämän viestin lukeminen antoi ahaa-elämyksen. Se, että kumpikin maksaa oman annoksensa, synnyttää jonkinlaisen emotionaalisen etäisyyden meidän kahden välille. Kun taas tarjoaminen on ele, että "pidän sinusta huolta". Kavereiden kanssa samanlaista intiimiä yhteenkuluvuutta ei edes tarvi/tavoittele, joten siksi kavereiden kesken laskun jakaminen ei tunnu mitenkään pahalta.

Joo, totta. Kyllä yhteisen ravintolalaskun maksamisesta tulee sellanen turvallinen tunne, että ollaan yhtä ja toinen pitää seurastani niin paljon, että on valmis siihen satsaamaan nyt ja tulevaisuudessa.