Nainen nukkui 28 päivää samoissa petivaatteissa – kurkun tulehduksia, tippuria ihmisihosta ja suuontelosta ihmisen ulosteisiin
"Nukut todennäköisemmin huonommissa oloissa kuin simpanssi"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jess-nukkui-28-paivaa-samoissa-peti…
Miten usein sinä vaihdat lakanat? Tämä motivoi tekemään sitä vähän useammin....
Kommentit (93)
Olen vaihtanut jo vuosia viikottain lakanat, mutta mielenkiintoinen tutkimus silti.
Ohis mutta mulle yksi arjen pieni ilo perjantaisin rankan työviikon jälkeen pujahtaa puhtaisiin lakanoihin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
M-minä olen nukkunut kohta varmaan vuoden samoissa lakanoissa...
T. Masentunut(ko?)
Heräätkö usein kurkku kipeänä? Jos heräät, niin nyt tiedät syyn....
Kannattaa suosiolla heittää nykyiset lakansi roskiin ja vaihtaa kokonaan uusiin. Edes 90 asteen pesu tuskin auttaa siihen rasvamäärään mikä niihin on pinttynyt vuoden aikana.
Puhtaat lakanat nostaa unen tasoakin, joka voi sitten lopulta auttaa masentuneisuudesta ulospääsyyn.
Vaihdan kerran viikossa lakanat. Joskus talvella olen saattanut joka toinen viikko, kun silloin hikoilen vähemmän.
N25
Mikään ei ole parempi tunne, kuin vaihdetut puhtaat lakanat. Huomaa heti, että nukkuu vähän paremmin kuin edellisinä öinä.
Vaikka joskus laiskistuttaa ja tuntuu että vielä näillä pärjää hetken, silti kannattaa vaihtaa useammin.
Eipä kummemmin edes ahdista. Lisään tuohon vielä kolme kissaa ja puolison. Ei olla pahemmin sairasteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Masentunut(ko?)
Heräätkö usein kurkku kipeänä? Jos heräät, niin nyt tiedät syyn....
Kannattaa suosiolla heittää nykyiset lakansi roskiin ja vaihtaa kokonaan uusiin. Edes 90 asteen pesu tuskin auttaa siihen rasvamäärään mikä niihin on pinttynyt vuoden aikana.
Puhtaat lakanat nostaa unen tasoakin, joka voi sitten lopulta auttaa masentuneisuudesta ulospääsyyn.
Juu, tiedän, en minä ollut noita kellastuneita vanhoja enää pesemässäkään, tarkoitus on jo pitkään ollut ostaa uudet, sitten kun jaksan. Tosin nyt kun mietin, niin oikeasti olenkin tainnut ehtiä jo pari vuotta muhia noissa...
Mutta joskus minulla taisi olla samat 3-4 vuottakin. 😅
Siitä, heräänkö usein kurkku kipeänä, en osaa sanoa.
Vaihdan kaksi kertaa viikossa, keskiviikkoisin ja lauantaisin. Minulla on silloin saunapäivät ja tykkään että pääsen puhtaaseen punkkaan nukkumaan. :)
Vaihdan kerran viikossa tai joka toinen viikko. Tyynyliinan vaihdan useammin. Alkaa inhottaa jos nukun samalla tyynyliinalla enemmän kuin 3 päivää.
Menikö koehenkilö nukkumaan peseytyneenä vai päivän liat ihollaan?
Hoho! Myös kotieläimet nukkuvat samoissa lakanoissa ja infektiotauteja ei ole koskaan. Oksutauti viimeksi lapsen tuotua sen päivähoidosta yli 10 vuotta sitten. Kurkkukipua ei koskaan ym. Muuta pahempaa.
Mä oon nukkunut samoissa varmaan 2,5kk. Ei oo anakaan vielä toukkia eikä muita juttuja näkynyt lakanoissa. Toki mikroskooppisia juttuja ei voi nähdä.
t: 28v
Ei ole vielä ainakaan tippuria lakanoistani tullut. Vaikea on uskoa.
Höpsis! Minä olen kymmeniä vuosia vaihtanut kerran kuussa tai jopa harvemmin lakanat eikä ole mitään tuollaisia sairauksia tullut. Jos siinä persiin kohdalla on jotain ulostebakteereja, niin en minä siellä naamaani pidäkään vaan se sama takapuoli siinä kohtaa aina on. Joka aamu käyn suihkussa ja laitan puhtaat vaatteet, en minä nyt niin likainen ole kuin simpanssi joka ei käytä edes vaatteita tai käy suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan kaksi kertaa viikossa, keskiviikkoisin ja lauantaisin. Minulla on silloin saunapäivät ja tykkään että pääsen puhtaaseen punkkaan nukkumaan. :)
Miksi alapeukku? Työskentelin 3 vuotta hotellisiivoojana joten lakanoiden vaihtoon kuluu aikaa maksimissaan 2min.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on pakko sanoa, että tämä on ehkä turhan tiheätä touhua. Ehdit nukkua hädin tuskin 3 yötä ja jo vaihdat? Kerran viikossa riittäisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku? Työskentelin 3 vuotta hotellisiivoojana joten lakanoiden vaihtoon kuluu aikaa maksimissaan 2min.
Ohis, mutta miten hitossa se onnistuu noin nopeasti? Vai vaikuttaako se, että olen niin lyhyt, että vaatii vähän kikkailua, etten pyörittele petivaatteita pitkin lattioita yms?
Kiinnostaisi tietää, miten Untuvakerä hoitaa tämän asian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hotellissa et varmaan vastannut niiden pyykkäyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on pakko sanoa, että tämä on ehkä turhan tiheätä touhua. Ehdit nukkua hädin tuskin 3 yötä ja jo vaihdat? Kerran viikossa riittäisi kyllä.
Mieheni hikoilee melko paljon öisin, oli kämpässä lämpötila 14 tai 30 astetta. Tässä myös syy, ja toki oma mukavuudenhaluni siinä toisena. :D
T. Masentunut(ko?)