Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?
Miten suomalainen turisti erottuu muista turisteista?
Näitä on niin hauskaa lukea, ihan hyväntahtoisesti siis. Itsekin olen luultavasti tunnistettavissa suomalaiseksi :)
Kommentit (79)
MIehen tunnistaa siitä että se on ruma insinöörin näköinen savolainen ja ottaa kengät pois paikoissa, joissa ei paikkakuntalaisilla ikimaailmassa tulisi niin mieleen tehdä. Eräskin suomalainen insinööri otti hienossa kahvilassa kengät pois ja koska oli hölmö savolainen, ei ymmärtänyt muiden paheksuvista katseista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "taikinanaama"? Monesti ollut tässä ketjussa. Ei nyt tule kuvaa mieleen miltä se näyttää.
MInä tarkoitin sillä sellaista pyöreyttä, jossa kasvonluut ei oikein erotu, ja koko naama on vähän sellainen piirteetön. Usein tähän liittyy myös todella lyhyt kaula ja pienet korvat ja yleinen pötkylämäinen olemus. :) Nyt meni kyllä tieteelliseksi... :D
Turistikohteissa suomalainen ei välttämättä eroa pukeutumisellaan venäläisestä tai saksalaisesta. Puheesta suomalaisen tunnistaa, ehkä kävelytyylistä sekä tietynlaisesta vaatimattomuudesta. Ruotsalainen haluaa aina parhaan hotellihuoneen ja on ensimmäisenä valittamassa, jos retkibussi joutuu odottamaan hieman kauemmin huoltoasemalla kuin mitä on etukäteen sovittu. Suomalaisturisti tyytyy siihen mitä saa.
Suomalaisen tunnistaa siitä että hän käyttää englannissaan suoraan suomesta käännettyjä idiomeja. Ei ole opetellut kieltä syvällisemmin, vaan kääntää ikään kuin omasta kielestään toiselle kielelle.
Vierailija kirjoitti:
MIehen tunnistaa siitä että se on ruma insinöörin näköinen savolainen ja ottaa kengät pois paikoissa, joissa ei paikkakuntalaisilla ikimaailmassa tulisi niin mieleen tehdä. Eräskin suomalainen insinööri otti hienossa kahvilassa kengät pois ja koska oli hölmö savolainen, ei ymmärtänyt muiden paheksuvista katseista yhtään mitään.
Tämä on valitettavasti erittäin totta. Olen nähnyt suomalaisten miesten ottavan kengät pois ulkomailla mm oopperassa, kahviloissa, ravintoloissa ja odotushuoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on valitettavasti erittäin totta. Olen nähnyt suomalaisten miesten ottavan kengät pois ulkomailla mm oopperassa, kahviloissa, ravintoloissa ja odotushuoneissa.
+1
Suomalaisen tunnistaa tuijottamisesta. Tapitetaan toisia ihmisiä kuin vähäjärkiset. Todella moukkamaista ja töykeää kuten suomalaisten käytös monesti yleensäkin.
Niin on, olen kiinnittänyt samaan huomion. Koen tämän pelkästään hyvänä asiana. Suomalaisten ei kannattaisi värjätä niin paljon hiuksiaan kun oma hiustenväri on upea.
Nuorena asuin Pariisissa ja siellä naureskelimme toisen suomalainen kanssa siitä, miten tunnistamme eri maiden turistit. Muistaakseni silloin asiat olivat niin, että suomalaisen tunnisti maripaidasta, ruotsalaisilla oli puukengät ja norjalaisilla vaellusreppu.
Ei taida enää päteä, kun kaikilla voi olla selässä Kånken ja vaatteet Kappahlin, Lindexin tai H&M:n valikoimista.
Suomalaisen tunnistaa metsäläismäisestä tapituksesta esim lentokentällä. Ovat myös hiljaisia. Olmimaiset kasvonpiirteet, silmälasit, maantienharmaa polkkatukka naisilla. Persjalkaisuus, ylipaino tai täysi muodottomuus. Miehillä kaljamaha. Suomalaiset tunnistaa myös tatuoinneista ja kännäämisestä,. Hirveä tankero/rallienglanti, tökstökstöks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "taikinanaama"? Monesti ollut tässä ketjussa. Ei nyt tule kuvaa mieleen miltä se näyttää.
MInä tarkoitin sillä sellaista pyöreyttä, jossa kasvonluut ei oikein erotu, ja koko naama on vähän sellainen piirteetön. Usein tähän liittyy myös todella lyhyt kaula ja pienet korvat ja yleinen pötkylämäinen olemus. :) Nyt meni kyllä tieteelliseksi... :D
Tämähän tarkoittaa käytännössä ihmistä jolla on korkea kehon rasvaprosentti. Kasvonluut alkaa erottumaan sitä myöten kun laskee kehonrasvaa. Kaulakin alkaa erottumaan kun tuplaleuka lähtee.
Jos jostain löytyy jono, niin suomalaiset ovat saman tien jonon jatkeena. Vaikka eivät edes tiedä mihin jonotetaan ja siinä sitten pälyilevät epävarmoina ympärille.
Itse tunnistan 90% varmasti suomalaisen ulkomailla ulkonäöstä ja olemuksesta. Valitettavasti aika moni suomalainen on persjalkainen.
Ja hymy ei irtoa luontaisesti oikein missään tilanteessa.
Itseäni luullaan lähes joka kerta italialaiseksi olenpa missä päin tahansa maailmaa. Minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät. Iho kuitenkin vaalea.
Ehkä se johtuu siitä, kun kuulevat r- kirjaimen vahvana kun puhun Suomea.
Tuijotuksen ja metsäläisyyden lisäksi, tulee mieleen myös tietynlainen passiivis-aggressiivisuus, "minä olin tässä ensin" -mentaliteetilla. Kun väkisin singahdetaan takaa jonkun toisen naaman edestä vaikka juuri avatulle kassalle, niin ei takuuvarmasti pyydetä anteeksi, saati että annettaisi siinä jonossa ensin olleitten mennä avatulle kassalla, vaikka kuinka "jonotuskulttuuria" muka ollaan. Samalla jos kadulla vaikka vahingossa törmää toiseen niin anteeksipyyntöä on turha odottaa. Tällaisesta saa äkkiä juntin ja Jenkeissä varsinkin "jerk"in maineen. Toinen passiivis-aggressiivinen tapa on suomalaisille tuttu äänekäs tuhahtelu jos joku ei satu miellyttämään. Vaikka jos siinä jonossa joutuu pari minuuttia pitempään seisomaan niin alkaa äänekäs tuhahtelu, aivan kun nyt ei maatuska jaksaisi sitä paria minuuttia siinä jonossa olla. Suomalainen on hyvin itsekäs ja ajattelee usein vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eihän Suomessakaan oteta vai otetaanko?
Vierailija kirjoitti:
Naisilla ruma kotiväri tukassa tai kouvolatukka, ja rumat lyhyet hiukset, joissa ehkä vielä vanhaa permanenttia jäljellä. Ylipaino, leggingsit ja pitkä paita. Moukkamainen käytös.
En viitsi edes jatkaa miehistä.
Nämä tyypit ei matkustele.
Tai ehkä johonkin turkkiin bulgariaan tai tallinnaan hakemaan viinaa...
Tuo nöyrä alistuva ilme oikein houkuttaa tänne tulleet valloittamaan.
Istuu nurkassa tunnistamassa suomalaisia ja jupisee itsekseen, kuinka valtavasti hävettää.
MInusta myös. On sitäkin hämmentävämpää kun ihminen puhuu ihan ymmärrettävää englantia, mutta aivan uskomattoman törkeästi.