Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?
Miten suomalainen turisti erottuu muista turisteista?
Näitä on niin hauskaa lukea, ihan hyväntahtoisesti siis. Itsekin olen luultavasti tunnistettavissa suomalaiseksi :)
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
MIehen tunnistaa siitä että se on ruma insinöörin näköinen savolainen ja ottaa kengät pois paikoissa, joissa ei paikkakuntalaisilla ikimaailmassa tulisi niin mieleen tehdä. Eräskin suomalainen insinööri otti hienossa kahvilassa kengät pois ja koska oli hölmö savolainen, ei ymmärtänyt muiden paheksuvista katseista yhtään mitään.
Hassua, ei käsittääkseni edes Savossa oteta kenkiä pois kahviloissa. Kotioloissa kyllä.
Palstaa vuosia seuranneena sanoisin, että vihlovasta emättimestä ja miehen spermavuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Monet saksalaiset muistuttavat ulkonäöltään suomalaisia.
Saksalaiseksi tai kanadalaiseksi minuakin on yleensä veikattu ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Tuulipuvusta ja vyölaukusta. ;D
Vyölaukuthan on nykyään taas muotia, heh!
Vierailija kirjoitti:
Istuu nurkassa tunnistamassa suomalaisia ja jupisee itsekseen, kuinka valtavasti hävettää.
Hah tää on hyvä XD
Haluaa ruokaa, joka on kaloritonta ja rasvatonta ja joka sisältää mahd. paljon keinotekoisia aineita.
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota ulkomailla tatuoitujen vähäiseen määrään verrattuna suomalaisten tatuoitujen määrään? Itselläni se on pistänyt silmään. Esim. Tanskassakaan, saatikka etelämmässä en ole nähnyt montakaan tatuoitua ihmistä ja Suomessa tatuointi on jo todella monella nuoremmalla ja keski-ikäisellä. Ja siis tähän kiinnittää huomiota kun näkee uima-asuisia ihmisiä.
Itse väittäisin että suomalaisen tunnistaa parhaiten suomenkielestä. Kohdemaasta riippuen myös vaaleudesta/ihon väristä ja fyysisestä koosta (vaikka onhan meitäkin moneen lähtöön, mutta harvoin ollaan ihan pienimpiä ja sirompia, tai tosi tummia).
Hauskoja sinänsä nuo monen vastaukset. Itse turisteina käytämme mielellämme taksia ja ainakin minä puhun suht äänekkäästi (paha tapa myös kotimaassa). Tosin lenkkarit/vapaa-ajan kengät ovat usein jalassa (mutta siistit/uudet) ovat jalassa, jos tarkoitus kävellä pidempään. Kasvonpiirteet ja väritys eroaa minulla ja miehelläni (miehellä voimakkaammat kasvojen luut ja on vaalea, itselläni pyöreämmäksi kasvot ilman kilojakin ja olen tummempi). Mutta olemme monissa maissa suht isoluisia, vaikka ei ole ylimääräisiä kilojakaan (lantio ja rintakehä/hartiat on isommat).
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnistan 90% varmasti suomalaisen ulkomailla ulkonäöstä ja olemuksesta. Valitettavasti aika moni suomalainen on persjalkainen.
Ja hymy ei irtoa luontaisesti oikein missään tilanteessa.
Itseäni luullaan lähes joka kerta italialaiseksi olenpa missä päin tahansa maailmaa. Minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät. Iho kuitenkin vaalea.
Ehkä se johtuu siitä, kun kuulevat r- kirjaimen vahvana kun puhun Suomea.
En kyllä ylpeilisi, jos luultaisiin italialaiseksi. Suomalaisilla ei ole ulkomailla mitään hävettävää. Itse olen ainakin ylpeästi suomalainen. Monet luonnehdinnat ovat voineet pitää paikkansa joskus turistimatkailun alkuaikoina, muttei enää.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyenläntä pyylevä olemus.vitivalkoinen,punoittava iho.Hikikarpalot otsalla.Ohuet hiukset,perunanenä ja tihrusilmät.Lauma lapsia mukana.Yli-innostunut käytös,kun on kerrankin saanut turkin matkan säästettyä.
Ramppaaminen kaikissa turistinähtävyyksissä.Kantaa mukana tuttipullomaista vesipulloa,jota imee minuutin välein.
Sitten on tietysti tämä kovaääninen känniörveltäjä tyyppi,jonka kaikki tietääkin.
Suomalaiset keskimäärin huomattavasti pitempiä kuin eteläeurooppalaiset tai aasialaiset.
Vierailija kirjoitti:
Jykevä leuka, aaltoileva hopeinen tukka, suora ryhti ja kuuluva ääni. Ottaa muut ihmiset huomioon. Seurapiirihai, myös ketuksi kutsuttu. Vetää nuoria naaraita puoleensa magneetin lailla.
Ei ole naaraita eikä nuoria. Biologiaa ei enää ole hölmö vanhus.
Vaaleat silmät, ohut suorahko hiuslaatu, vakava ja puhumaton, sporttinen vaatetus plus kalliit merkkisilmälasit yhdistelmä. Talvella musta tai muu tumma takki ja pillifarkut. Reppu aikuisilla. Jos puhuu englantia, niin ei käytä sanaa please, tai you're welcome, it was my pleasure yms kohteliaisuuksia. Nuorempi polvi sen sijaan käyttää kaikkia mahdollisia kirosanoja. Hauska että kaikki muut kommentoijat on sanoneet että en ole kuitenkaan ITSE tuollainen, vaan kaikki luulevat jonkin muun maalaiseksi. Siinäpä sitten se viimeinen meitä yhdistävä tekijä: huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnistan 90% varmasti suomalaisen ulkomailla ulkonäöstä ja olemuksesta. Valitettavasti aika moni suomalainen on persjalkainen.
Ja hymy ei irtoa luontaisesti oikein missään tilanteessa.
Itseäni luullaan lähes joka kerta italialaiseksi olenpa missä päin tahansa maailmaa. Minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät. Iho kuitenkin vaalea.
Ehkä se johtuu siitä, kun kuulevat r- kirjaimen vahvana kun puhun Suomea.En kyllä ylpeilisi, jos luultaisiin italialaiseksi. Suomalaisilla ei ole ulkomailla mitään hävettävää. Itse olen ainakin ylpeästi suomalainen. Monet luonnehdinnat ovat voineet pitää paikkansa joskus turistimatkailun alkuaikoina, muttei enää.
Miksi ei saisi olla ylpeä jos on italialainen?
Tosiaan tuo "please" -sanan käyttämättömyys on se mistä suomalaisen tunnistaa, ellei rallienglannista jo ole päätellyt kansalaisuutta. Starbucksissa mennään kassalle, ei tervehditä ja töksäytetään vaan "One coffee!". Siinä on kassatyöntekijällä nieleskelemistä että mistä tuo ylitöykeä ja röyhkeä ihminen on oikein kotoisin. Suomen maan onneksi tosin harva sitä suomalaisuuttaan siinä kahvia tilatessaan mainostaa.
Ryyppää viikon yksin hotellihuoneessa, vasta lähtiessä huomataan toikin kundi oli matkalla.
Hyvistä käytöstavoista ja paikallisten kunnioittamisesta. En käy junttien suosimissa kohteissa.
Vierailija kirjoitti:
Alakommunikaatio, subcommunication. Se tietty alakommunikaatio, jonka kautta suomalainen tunnistaa suomalaisen heti vaikkei suuta avaisi. Monesti on tullut ulkomailla ihan avattua keskustelu "oletko suomalainen?" ja kyllähän se on ollut.
Jokin siinä vain on. Silmät paljastaa paljon.
Mikä ihmeen alakommunikaatio 😄
Ei mistään koska nykyään kaikki jotka sandaalinsa lyövät Suomen maaperälle ovat suomalaisia itsensä ja vihervasureiden mukaan.
Kävely epävarman tuntuista, kuin olisivat vieraalla maaperällä. Vaatteet silmiinpistävän kuluneita ja huonosti istuvia. Varmimmat tuntomerkit turistikohteissa: naisilla vaakaraitainen t-paita, jossa raidan toinen väri valkoinen, miehillä tumma t-paita, jossa joku iso painokuvio.
Minuakin on Keski-Euroopassa asuessani luultu usein hollantilaiseksi tai tanskalaiseksi. Joskus on veikattu myös ruotsalaiseksi tai britiksi, irlantilaiseksi kai lähinnä tummien silmien ja punaisten hiusten takia. Suomalaiseksi ei ole veikannut oikein kukaan. Mutta se johtuu ehkä lähinnä siitä, etteivät toiset ole edes muistaneet maata nimeltä Suomi. :D