Keisarinleikkauksen jälkeiset oudot oireet - kenelläkään kokemusta?
Tiedostan ettei täällä paljoa lääkäreitä hengaa, mutta kysytään epätoivoisesti nyt täältäkin. Tilanteeni on se, että keisarinleikkauksesta on kulunut jo yli kuukausi, mutta oudot oireet jatkuvat vain. Lääkärissä on juostu niin paljon että heikompaa hirvittää, mutta asia ei selviä. Verikokeet, sisätutkimus kohtuun ja kaiken maailman muuta perustutkimusta on tehty, röntgeniä tai uittaa lukuunottamatta (tuntuu olevan vaikeaa saada julkisella puolella).
Oireet: leikkauksen jälkeen jatkunut ylävatsakipu (toki myös leikkausalueen aristus ja kipu, jopa kosketusarkuus). Etenkin ylävatsa huolettaa, sillä sitä ei ole tutkittu. Kipu tuntuu eräänlaisena särkynä (alkaa yhtäkkiä ja jatkuu) heti kylkiluiden alla keskellä. Närästyslääke ei auta ja parasetamolia saa syödä aika kivasti ennen kuin auttaa. Verikokeet eivät osoita mitään hälyttävää, mutta usein nousee myös korkeahko kuume. Onko kenelläkään keisarinleikkauksen läpikäynneellä mitään vastaavia/ muita vatsaoireita? Kohtutulehdusta mietin, mutta sekin on tarkastettu, eikä säteilisi muutenkaan ylävatsaan.
Mikä teidän kokemus on, kannattaako lähteä yksityiselle puolelle ultraan?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Palkeatyrä?
Se kävi itselläkin mielessä. Onko kuinka yleinen keisarin jälkeen?
Isäni sai sellaisen kun tehtiin tähystysleikkaus vatsapeitteiden kautta.
Ehkä kannattaisi ultrata ylävatsa ja tutkia labrassa crp, maksa- ja haima-arvot. Oireesi eivät välttämättä ollenkaan liity itse sektioon, etenkin kun on kuumettakin.
Toivottavasti asia selviää.
(Oma kokemukseni ylävatsakivusta on parin vuoden takaa. Kärsin vasemmanpuoleisesta kivusta aina joidenkin ruoka-aineiden jälkeen vuosia. Välillä ei edes ruoka-aineista tiennyt tuliko siitä vai ei. 2016 syksyllä aloin juomaan päivittäin pari kupillista kamomilla teetä. Se on makuuni paras tee, eikä sisällä kofeiinia. Puoli vuotta juotuani huomasin ettei minulla ollut enää tuota kipua. Se on ollut minulla kerran tuin jälkeen. Uskon, että tuo tee auttaa minenlaiseen, vaikka ei ole tieteellisesti todistettu. Samoin kuin villiyrtit jne.)
Kyseessähän on suuri avoleikkaus, joten kannattaa googlailla leikkauksien komplikaatioita yms. Tiedän myös yhden tapauksen, jolla oli leikkauksessa unohtunut leikkauksen apuväline sisään ja keho alkanut hylkimään sitä voimakkaasti.
Kyllä mä kävisin ultrassa ja röntgenissäkin tiettyjen asioiden poissulkemiseksi. Tehtiinkö sektioviilto pystyyn vai poikittain?
No ei tuo ainakaan normaalia ole. Jos kunnallisella homma ei etene niin menisin sinuna yksityiselle.
Jos kuumeiluakin on niin vaatisin kuvantamista.
Toisinaan voi sydämeen liittyvät ongelmat tuntua ylävatsalla kylkiluiden alapuolella.
Aloittaja: ja uittaa=ultraa