FM-tutkinto AMK:sta
Jopas jotain. Luin eilen paikallislehdestä, että xx oli valmistunut x amkista filosofian maisteriksi pääaineena matematiikka, kemia ja fysiikka. Melko mystinen ilmoitus.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyt tietysti "university" ja tuo amkien hämäävä englanninkielinen nimi "university of applied sciences" sekaisin.
Yllättävän yleistä. Itse olin vasta AMKin valmistujaisjuhlassa vieraana ja rehtori englanninkielisessä puheessaan usemman kerran "unohti" tuon "of applied sciences" tuosta perästä ja puhui pelkästä "universitystä".
Minusta se on ihan täysin luonnollinen tapa puhua. Koska eihän englanninkielisissä maissa ole mitään erillistä ammattikorkeakoulua. Kaikkialla muualla nämä koulut olisi ihan vaan yliopistoja muiden joukossa. Vähän erilaisella painotuksella käytännön osaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyt tietysti "university" ja tuo amkien hämäävä englanninkielinen nimi "university of applied sciences" sekaisin.
Yllättävän yleistä. Itse olin vasta AMKin valmistujaisjuhlassa vieraana ja rehtori englanninkielisessä puheessaan usemman kerran "unohti" tuon "of applied sciences" tuosta perästä ja puhui pelkästä "universitystä".
Minusta se on ihan täysin luonnollinen tapa puhua. Koska eihän englanninkielisissä maissa ole mitään erillistä ammattikorkeakoulua. Kaikkialla muualla nämä koulut olisi ihan vaan yliopistoja muiden joukossa. Vähän erilaisella painotuksella käytännön osaamiseen.
Käytännön osaamiseen? Meillä aloitti vasta AMKista valmistunut nyt töissä ja käytännön osaamista ei kyllä tunnu juurikaan olevan. Ihan perus työkalujen käyttökin on ollut ihan hukassa ja muut käytännön asiat. Osaa lähinnä tietokonetta käyttää ja tietää teoriassa jotain, mutta ei kuitenkaan syvällisesti hallitse mitään vaan kaikkea pitää "selvittää" ennenkuin saa mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa muutakin hämärää kuin tuo AMK. Nimittäin pääaineita on vain yksi. Muut ovat sivuaineita. Pääaine on se, mistä tehdään opinnäytetyö, eli maisterin tutkinnossa gradu.
Tuossa ei ole mitään muuta hämärää kuin ap, jonka tiedot eivät riitä toimivan trollauksen luomiseen.
Pirkanmaalainen muutaman pikkukunnan yhteisjulkaisu. Ilmestyy torstaisin. Ota itse selvää. Itse valmistunut tietää mikä on totuus. Joku tietämätön sukulainen innoissaan ottanut lehteen yhteyttä luulisin. Itseäni nolottaisi ja pyytäisin korjauksen.
Ota itse selvää? Montako kurssia olet ehtinyt käydä, kun lähteiden ilmoittaminen on noin tuntematon asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista tietämättömyyttä kielestä, muiden maiden koulutusjärjestelmistä ja etenkin siitä, että Suomessa yliopiston ja ammattikorkeakoulun ero on kiistämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön osaamiseen? Meillä aloitti vasta AMKista valmistunut nyt töissä ja käytännön osaamista ei kyllä tunnu juurikaan olevan. Ihan perus työkalujen käyttökin on ollut ihan hukassa ja muut käytännön asiat. Osaa lähinnä tietokonetta käyttää ja tietää teoriassa jotain, mutta ei kuitenkaan syvällisesti hallitse mitään vaan kaikkea pitää "selvittää" ennenkuin saa mitään aikaiseksi.
Ja tämä liittyy nyt käytävään keskusteluun miten? Harmi sinänsä jos hän ei ole oppinut koulussa mitään ja teillä on tullut rekrytoitua väärä henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvitaan linkki tai edes kuva. Anonyymipalstoilla voi trollata AMK-maistereista, mutta lehteen ei hölmöinkään toimittaja tai amkilainen sitä kirjoita.
No en nyt kopio tätä kuvaa. Olen itse yliopistotutkinnon suorittanut. Ehkä kysyn maanantaina lehden toimituksesta asiaa. Helsingin AMK? Aalto yliopisto vai mitä? Ja voiko yliopistossa pääaineena olla kaikki nuo? Ei mielestäni.
Ai et aio kertoa lehden nimeä? ;)
No eihän provoa voi paljastaa.
Se on valmistunut provoon AMKsta. Piste!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista tietämättömyyttä kielestä, muiden maiden koulutusjärjestelmistä ja etenkin siitä, että Suomessa yliopiston ja ammattikorkeakoulun ero on kiistämätön.
Englannissa valmistutaan Universitystä niihin samoihin ammatteihin vastaavalla ammattitaidolla kuin Suomessa ammattikorkeakouluista.
Mitä tietämättömyyttä siinä on? Näin se nyt vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa muutakin hämärää kuin tuo AMK. Nimittäin pääaineita on vain yksi. Muut ovat sivuaineita. Pääaine on se, mistä tehdään opinnäytetyö, eli maisterin tutkinnossa gradu.
Tuossa ei ole mitään muuta hämärää kuin ap, jonka tiedot eivät riitä toimivan trollauksen luomiseen.
Pirkanmaalainen muutaman pikkukunnan yhteisjulkaisu. Ilmestyy torstaisin. Ota itse selvää. Itse valmistunut tietää mikä on totuus. Joku tietämätön sukulainen innoissaan ottanut lehteen yhteyttä luulisin. Itseäni nolottaisi ja pyytäisin korjauksen.
Ota itse selvää? Montako kurssia olet ehtinyt käydä, kun lähteiden ilmoittaminen on noin tuntematon asia?
Lol, luuletko av:n olevan joku tieteellinen julkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä liittyy nyt käytävään keskusteluun miten? Harmi sinänsä jos hän ei ole oppinut koulussa mitään ja teillä on tullut rekrytoitua väärä henkilö.
Liittyy nimenomaan siihen, että AMK mainostaa keskittyvänsä "käytännön osaamiseen", jota ei sitten työelämään tullessa kuitenkaan ole. Työkalut ei pysy kädessä eikä ole koskaan edes nähnyt miten jotain oikeasti tehdään käytännössä, ei koulussa tällaisia opeteta. Vähän on jotain labrassa ehkä tehty mutta muuten ei mitään tuntumaa käytännön töihin. Eikä tämä ole vain yksi henkilö vaan samaa on ollut vuosikaudet.
En tiedä miten nämä rekrytoidaan kun ei kuulu minun palkkaluokkaan ne päätökset ja haastattelut mutta minun kanssa näitä on useampikin vuosien mittaan aloittanut ja tiedän aika hyvin millä tasolla AMKissa mennään.
Osaamisen taso on suurinpiirtein sitä että yleensä tiedetään MITÄ pitäisi tehdä mutta ei kuitenkaan että MITEN ja myös syvällinen teoriapohja siitä että MIKSI näin tehdään ei ole myöskään itsestäänselvyys. Sitten jos mennään esimerkiksi vähän vanhempiin juttuihin ja työelämässä usein tarvittavaan "ei-painettuun" ja hiljaiseen tietoon ja menetelmiin jotka ei ehkä ole ihan oppikirjan mukaisia niin eipä näistä ole mitään hajuakaan.
Eli käytännössä juuri AMKista valmistunut ei osaa käytäntöä eikä teoriaakaan kunnolla ja työelämä aloitetaan ihan harjoittelemalla ekat viikot perusasioita kun ei sille vasta valmistuneelle heti mitään pomon paikkaakaan irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, luuletko av:n olevan joku tieteellinen julkaisu?
Normaaliin keskusteluun kuuluu olennaisesti se, että kun esitetään yleisesti pöyristyttävä väite, lähteeksi annetaan jotakin kouriintuntuvampaa kuin "paikallislehti".
Jotkut opiskelijat puhuvat kandin työstä tai gradusta vaikka näitä tehdään vain yliopistossa. Amk:ssa on opinnäytetyö. Jos haluaa olla maisteri niin miksi ei sitten suoraan mene yliopistoon. Eikö pääse? Esim. näin se hääohjelman typykkä.
Onko AP valmistunut humanistimaisteriksi käsien heiluttelijaksi? Ymmärrän jos ei oikeita töitä löydy.