Neuvolassa neuvolatäti ihasteli mun vatsaa kun ei ole tullut yhtään raskausarpea (rv 38)
Kysyi että oonko rasvaillut mun mahaa, sanoin että en oo, enkä oo tehny yhtään mitään muutakaan raskausarpien ehkäisemiseksi.
Toinen raskaus menossa, eikä kummassakaan oo tullut yhden yhtäkään arpea. Täytyy olla tyytyväinen että on perinyt näin kimmoisan ihon. 🤗
Kommentit (52)
Mulle on tullut raskausarpia. Mun on vaikea hyväksyä niitä ja en tykkää olla sen vuoksi alasti ja harrastaa seksiä mieheni kanssa.
Eikö ole mitään keinoa millä ne arvet saisi pois?
Hieno homma. Hyvä, että teit tästä keskustelun 😃
Ei tullu mullekaan, mutta en kyllä koskaan ajatellut asiaa sen enempää. Ihan sama.
Työkaveri näytti vatsansa joka kauttaaltaan isojen punaisten raskausarpien peittämä. Kertoi että raskaana ei tullut ainokaistakaan arpea mutta lapsen synnyttyä tuli kaikki arvet kerralla vatsan kutistuessa nopeasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei sanoisi noin potilaalle. Ei todellakaan. Ulkonäön arvostelu ei kuulu mitenkään asiaan, joten en usko.
Kai toisen ulkonäköä voi kehua! Loukkaannutko, jos joku sanoo sinua kauniiksi?
En loukkaannu, eikä se liity mitenkään tähän. Kysymys on terveydenhuollon henkilöstöstä. Heidän tehtävänkuvaan eikä moraaliin kuulu potilaiden arvostelu missään asiassa. Eivät he halua luoda ulkonäköpaineita äideille, ei hyvässä eikä huonossa mielessä. He ottavat jokaisen potilaan ammattimaisesti vastaan omana yksilönään. Sinun on turha väittää vastaan. Tiedän, kyllä, miten asia on. Ja tämä aloitus on provo, jonka tavoitteena on luoda ulkonäköpaineita.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei kannata uskoa kaikkea soopaa, mitä media sylkee. Vähän aika sitten oli iso kampanja siitä, miltä synnyttäneet naiset "oikeasti" näyttävät. Taustalla hieno ajatus nostaa synnyttäneiden naisten itsetuntoa. Mutta kun itselle ei tullut yhtään raskausarpia ja keho ei muuttunut mitenkään suuresti, tuntui minusta, että miksi media valehtelee. Ei kaikkille tule arpia! Ja mitä uimahallissa olen äiteeihmisten vatsoja nähnyt, eivät ne kovin arpisia ole. Olisin itse tehnyt lapset arvista huolimatta, mutta kaikki ehkä eivät. Minullekin yksi nuori nainen sanoi, ettei hän hanki lapsia, koska hän ei halua pilata kroppaansa. Eli nyt nuoret naiset eivät uskalla hankkiutua raskaaksi arpien pelossa. Tämä näkyy jo syntyvyyden laskussa yhtenä osatekijänä. Minusta on ihan oikein kertoa myös, ettei kaikille tule arpia. En halua loukata arpia saaneita, mutta minusta valehtelukin on väärin. Joillekin tulee arpia, joillekin ei, geeneistä riippuen.
Ei minulle ainakaan tule arvet ensimmäiseksi mieleen kun sanotaan että lapsien saaminen "pilaa" vartalon. Raskaus muuttaa vartaloa monella tapaa eikä kroppa enää koskaan ole sen jälkeen ennallaan, tuli arpia tai ei.
Eikä kukaan jätä lapsia tekemättä ainoastaan vartalon takia, tai jos jättääkin niin sekin on ihan ok syy. Jokaisella on lupa elää omannäköistä elämää.
Minulla ei ole arpia vatsassa ja vatsa muutenkin palautui todella hyvin. Sen sijaan rinnat ovat arpiset ja tyhjät pussit raskauden ja imetyksen jälkeen, ja takapuolessa ja reisissä ja jopa pohkeissa on raskausarpia.
Raskautta enemmän muutoksia on tullut kuitenkin ihan vain iän myötä, mutta ihan kiva kroppa tästä kuitenkin on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tullut raskausarpia. Mun on vaikea hyväksyä niitä ja en tykkää olla sen vuoksi alasti ja harrastaa seksiä mieheni kanssa.
Eikö ole mitään keinoa millä ne arvet saisi pois?
Ehkä plastiikkakirurgialla/jollain laserilla? Itse kyllä odottaisin ensin, että vähän haalistuisi ajan kanssa (muutaman vuoden), suurin osa kun haalenee jo ihan itsestään ilmaiseksi. Menisin johonkin korjaavaan operaatioon muutenkin vasta aikaisintaan kun lapsiluku täynnä.
Ehkä olisi hyvä muutenkin tehdä jonkinlaisia luottamusharjoituksia. Miehesi voisi tukea sua hyväksymään vartalosi muutokset ihan vain niinkin, että keskitytte intiimiin läheisyyteen (vaikkei ihan seksi-seksiin jos sinulle täysi alastomuus ja varmaan itseluottamuksen puutteen vuoksi seksistä nauttiminen on vaikeaa) ja ihan vaan opetella koskettamaan toisianne positiivisesti, etenkin vatsanaluetta, joka on sulle arka paikka. Koita päästä noista negatiivisista tunteista ensin. Koittakaa ruokkia positiivisia tunteita ja läheisyyttä ja kiintymystä. Ettet vain tuijota niitä arpia ja rakenna sen vuoksi jotain muuria välillenne. Vaan opettelet päästämään toisen sinun itsesi lähelle (jos haluat) ilman, että pelkäät, että mies jonnekin lähtisi vain arpien vuoksi.
Jos miehesi on jotenkin ilmaissut, että arvet olisivat hänelle ongelma niin sitten teillä on ongelmana miehen ymmärryksenpuute. Veikkaan, ettei sitä haittaa. Omalla miehelläni on selässä murrosiän pituuskasvusta tulleita "raskausarpia" ja aivan tulipunaisia kyllä edelleen. Ei edes ole merkki yhdessä lapsen aamisesta, niihin ei liity kauniita muistoja. Mies on silti ihan täydellinen.
Oletko ap nyt tyytyväinen, kun olet saanut joillekin ihmisille mielipahaa ja stressiä aloituksesta? En voi ymmärtää, miten kehtaat.
Ei tullut mullekaan raskausarpia. En ollut koskaan sellaisia nähnytkään, ei ollut äidilläni, eikä tädeilläni, joita joskus näin alasti saunassa. En osannut sellaisten ilmestymistä edes pelätä, kun olivat ihan vieras asia. Lisäkiloja tuli molemmissa raskauksissa lähes 20, mutta karisivat muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta eikä yhtään raskausarpia minullakaan. Olen saanut lapset parikymppisenä, mutta äitini sai nuorimman 38 v eikä hänelläkään ole ainuttakaan arpea. Tasainen painnonnousu ja hyvin sujuvat raskaudet (ei turvatuksia ja lapsivesiongelmia). Käynyt kai tuuri myös ihotyypin suhteen.
Murrosiässä nivuseni tulivat täyteen venymisarpia, mutta mielummin nivusissa kuin vatsassa ehkä. Ja nekin kyllä haalistuivat sitten lähes olemattomiin. :)
Venymisjälkiä tulee käsittääkseni helpommin juuri nuorille. Kommentoin siis vain tuohon, että äitisi sai lapsen 38-vuotiaana eikä tullut jälkiä - todennäköisempää kai juuri niin päin. Mulla on muutamia teini-ikäisenä saatuja arpia reisissä, mutta raskaana ollessani en saanut yhtä ainutta arpea (paitsi sektioarven ;) ). Ikää 30+.
Mulle tuli toisessa raskaudessa kaks pientä arpea navan päälle ihan viimeisellä viikolla. Ne on ainoat mitä mahaan on kolmen raskauden aikana tullut vaikka keskimmäinen raskaus oli ainoa joka ei mennyt yliajalle. Rinnoissa ja reisissä sen sijaan näkyy ensimmäinen raskaus.