Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolassa neuvolatäti ihasteli mun vatsaa kun ei ole tullut yhtään raskausarpea (rv 38)

Vierailija
07.06.2019 |

Kysyi että oonko rasvaillut mun mahaa, sanoin että en oo, enkä oo tehny yhtään mitään muutakaan raskausarpien ehkäisemiseksi.

Toinen raskaus menossa, eikä kummassakaan oo tullut yhden yhtäkään arpea. Täytyy olla tyytyväinen että on perinyt näin kimmoisan ihon. 🤗

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei sanoisi noin potilaalle. Ei todellakaan. Ulkonäön arvostelu ei kuulu mitenkään asiaan, joten en usko.

Kai toisen ulkonäköä voi kehua! Loukkaannutko, jos joku sanoo sinua kauniiksi?

Vierailija
22/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli muutamia arpia vasta rv 42. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei sanoisi noin potilaalle. Ei todellakaan. Ulkonäön arvostelu ei kuulu mitenkään asiaan, joten en usko.

Mulla oli tuttu neuvolatäti jo 10v takaa, jolla kävin myös edellisen lapsen aikana. Ehkä sen takia uskalsi kommentoida asiaa. Ap

Vierailija
24/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä paljastaa asia, mutta sinulla itselläsi ei ollut asiaan mitään ansiota.

Säälittää lukea näitä "rasvasin koko raskauden ajan vatsaa, eikä tullut yhtään arpia". Ei niitä voi itse estää, niitä joko tulee tai ei.

Vierailija
25/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta ei tullut mitään ja tokasta tuli aivan törkeästi vaikka lotrasin ties mitä rasvoja ja öljyjä heti raskauden alusta. Näytän ihan hirveältä

Vierailija
26/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole melko normaalia, että arpia ei tule? Vähän ehkä itselle ainakin jäisi hassu fiilis, jos neuvolassa kommentoitaisi jotain noin ulkonäköön liittyvää. 🤔

No ei todellakaan oo ”normaalia”. Mun mielestä normaalimpaa että saa jonkun verran arpia. Mun mielestä oli vaan mukavaa että neuvolatäti huomioi tuollaisenkin asian. ☺️ Ap

Mistä olet saanut käsityksen, ettei olisi normaalia? Itse olen myös rv 38, ei arpia, ajattelin tämän olevan aivan normaalia. Olen myös guugletellut raskausmahakuvia tässä raskauden aikana, eikä niissäkään yleensä näy mitään arpia, vaikka raskaus olisi pitkälläkin. Ei se nyt kovin harvinaista voi olla.

No voihan se ollakin että on normaalia ettei tuu raskausarpia. Voin ihan hyvin olla myös väärässäkin, sillä mulla ei mitenkään suurempaa kokemusta kyseisestä asiasta oo.

Laitoin vaan googlen kuvahakuun ”ei raskausarpia” hakusanan ja aika paljon siellä kyllä tuli vastaan arpisia vatsoja. Ap

https://www.google.com/search?q=ei+raskausarpia&rlz=1C9BKJA_enFI814FI81…

Vierailija
27/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle usein sanottiin mm. että vatsani on sievä, ihan vaatetusta ja hiuksiakin on kommentoitu postiiviseen sävyyn ja palautumistakin kehuttu. Ja lapsia on tietenkin kehuttu ulkonäöstäkin ja kaikesta kehityksestä. Uskon, että nla-tätini kehuu muitakin potilaita kuin minua, varmasti nuo kätilötkin. Siitähän tulee useimmille vain hyvä mieli eikä kehuilla varmasti pahaa tarkoiteta vaikka joku loukkaantuisikin.

Vierailija
28/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta minusta tämä on tärkeä aihe puhua, koska aina sanotaan, että raskaus ja synnytys pilaavat naisen kehon. Tämä ei useinkaan pidä paikkaansa. Joku nuori voi jättää ulkonäköpaineiden takia lapset tekemättä, vaikka todellisuudessa raskaus ei jättäisi raskausarpia yms. Toki riski on olemassa, mutta niin ei tapahdu kaikille.

Jos ulkonäön pilaantumisen pelossa jättää lapset tekemättä on ihan hyvä ettei lapsia hankikaan.

Vierailija
29/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä,

Synnytyksen jälkeen painoin pari kiloa vähemmän, kuin ennen raskautta. 

Paino ei liity, se on kudostyyppi joka vaikuttaa. Itsellä ekassa raskaudessa tuli painoa vain +6kg ja toisessa +5kg eli molempien synnytysten jälkeen lähdin sairaalasta kotia saman painoisena kuin ennen raskautta mutta silti aivan älyttömät raskausarvet vatsanahan venymisestä.

Vierailija
30/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei myöskään ole kahdessa raskaudessa tullut arpia vatsaan. Takapuoli on sitten toinen tarina :D

Vierailija
31/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Mikä ihmeen fiksaatio sinulla on raskausarpiin? Paistattelet kätilön kommentissa, googlailet asiaa, perustat sille ketjun??

Mielestäni raskausarpien tulo tai niiltä välttyminen on ihan yhdentekevä asia (elleivät nyt ihan täysin mahdottomiksi räjähdä niin että häiritsevät omaa silmää - ja tällöinkin ne haalenevat kuitenkin). Raskausarvet menee elämässä kategoriaan "mitä väliä". En tajua kohkaustasi asiasta.

Vierailija
32/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mullekaan raskausarpia mihinkään. Mulla on viisi lasta ja nuorimmaisen sain 42-vuotiaana. Mutta ei kyllä kertaakaan yksikään hoitaja tai kätilö kommentoinut arvettomuutta ja hyvä niin.

Vierailija
33/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne raskausarvet haittaa. Ei ne kutise tai ei repee ihan verelle. Hienoahan se on että pystyy saamaan lapsia! Tosin voisi harmittaa jos raskausarvet tulisi naamaan. Ajan myötä raskausarvet katoaa tai ainakin minulla kävi niin. Kerta vaan huomasin ettei  "vatsaruusua " enää olekkaan. Onhan ihmisillä tatuointejakin. 

Vierailija
34/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei kannata uskoa kaikkea soopaa, mitä media sylkee. Vähän aika sitten oli iso kampanja siitä, miltä synnyttäneet naiset "oikeasti" näyttävät. Taustalla hieno ajatus nostaa synnyttäneiden naisten itsetuntoa. Mutta kun itselle ei tullut yhtään raskausarpia ja keho ei muuttunut mitenkään suuresti, tuntui minusta, että miksi media valehtelee. Ei kaikkille tule arpia! Ja mitä uimahallissa olen äiteeihmisten vatsoja nähnyt, eivät ne kovin arpisia ole. Olisin itse tehnyt lapset arvista huolimatta, mutta kaikki ehkä eivät. Minullekin yksi nuori nainen sanoi, ettei hän hanki lapsia, koska hän ei halua pilata kroppaansa. Eli nyt nuoret naiset eivät uskalla hankkiutua raskaaksi arpien pelossa. Tämä näkyy jo syntyvyyden laskussa yhtenä osatekijänä. Minusta on ihan oikein kertoa myös, ettei kaikille tule arpia. En halua loukata arpia saaneita, mutta minusta valehtelukin on väärin. Joillekin tulee arpia, joillekin ei, geeneistä riippuen.

Vierailija
35/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli jo teini-iässä rintoihin venymisarpia vaikka olin aika hoikassa kunnossa. Uskon aptä että näin on neuvolassa sanottu sillä minullekin sanottiin samoin. Toisesta raskaudesta mulle tuli jonkin verran pikkujuovia, mutta ei rumia. Työkaveri näytti omaa vatsaansa ja hänellä todella isoja syviä ja pitkiä juovia. Sanoi ettei kehtaa bikineitä laittaa rannalle enää koskaan.

Vierailija
36/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole melko normaalia, että arpia ei tule? Vähän ehkä itselle ainakin jäisi hassu fiilis, jos neuvolassa kommentoitaisi jotain noin ulkonäköön liittyvää. 🤔

No ei todellakaan oo ”normaalia”. Mun mielestä normaalimpaa että saa jonkun verran arpia. Mun mielestä oli vaan mukavaa että neuvolatäti huomioi tuollaisenkin asian. ☺️ Ap

Mistä olet saanut käsityksen, ettei olisi normaalia? Itse olen myös rv 38, ei arpia, ajattelin tämän olevan aivan normaalia. Olen myös guugletellut raskausmahakuvia tässä raskauden aikana, eikä niissäkään yleensä näy mitään arpia, vaikka raskaus olisi pitkälläkin. Ei se nyt kovin harvinaista voi olla.

No voihan se ollakin että on normaalia ettei tuu raskausarpia. Voin ihan hyvin olla myös väärässäkin, sillä mulla ei mitenkään suurempaa kokemusta kyseisestä asiasta oo.

Laitoin vaan googlen kuvahakuun ”ei raskausarpia” hakusanan ja aika paljon siellä kyllä tuli vastaan arpisia vatsoja. Ap

https://www.google.com/search?q=ei+raskausarpia&rlz=1C9BKJA_enFI814FI81…

Hakusanasi on todella hölmö, nuo kuvat ovat niitä, joissa esitellään arpia. Google ei ota negaatiota niin tosissaan. :D Laita vaikka "rv *haluamasi viikko* maha". Suurin osa mahoista on ihan arvettomia ja nättejä.

Vierailija
37/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiva juttu, miten teitä muita on kehuttu. Minua ei. Sen sijaan on moitittu raskausdiabeteksestä ja sanottu voi ei, kun on nähty arpinen vatsani. Tasan ei mene onnenlahjat.

Vierailija
38/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei kannata uskoa kaikkea soopaa, mitä media sylkee. Vähän aika sitten oli iso kampanja siitä, miltä synnyttäneet naiset "oikeasti" näyttävät. Taustalla hieno ajatus nostaa synnyttäneiden naisten itsetuntoa. Mutta kun itselle ei tullut yhtään raskausarpia ja keho ei muuttunut mitenkään suuresti, tuntui minusta, että miksi media valehtelee. Ei kaikkille tule arpia! Ja mitä uimahallissa olen äiteeihmisten vatsoja nähnyt, eivät ne kovin arpisia ole. Olisin itse tehnyt lapset arvista huolimatta, mutta kaikki ehkä eivät. Minullekin yksi nuori nainen sanoi, ettei hän hanki lapsia, koska hän ei halua pilata kroppaansa. Eli nyt nuoret naiset eivät uskalla hankkiutua raskaaksi arpien pelossa. Tämä näkyy jo syntyvyyden laskussa yhtenä osatekijänä. Minusta on ihan oikein kertoa myös, ettei kaikille tule arpia. En halua loukata arpia saaneita, mutta minusta valehtelukin on väärin. Joillekin tulee arpia, joillekin ei, geeneistä riippuen.

Tuo mainitsemasi kehopositiivisuus/voimaannutuskampanja tosiaan vertaistuki ehkä heitä, jotka eivät olleet saaneet itseään entisiin mittoihinsa raskauden jälkeen. Aikamoisia kuviahan se sisälsi.

Täytyy kyllä myöntää, että itse kavahdin sniitä kuvia sillä olin juuri alkanut odottaa esikoistamme. Ennen kyseistä kampanjaa olin ajatellut, että kaipa se vatsa ja tissit kasvaa ja katsotaan miten käy. Sitten juuri silloin, tietenkin, tuli tuo kampanja, jonka tarkoituksena oli kai auttaa ihmisiä hyväksymään kehonsa "virheineen", mutta kyllä siitä nuorelle naiselle, minulle, tuli ahdistus "apua, kroppani menee kyllä pilalle. Pitääköhän mieheni minua haluttavana enää koskaan? (se kun vaikuttaa monen parisuhteeseen tuo asia)"

Mitään muutoksia ei kyllä sitten jäänyt eikä kroppa mennyt pilalle, olisi kai voinut mennä. Mutta nyt äitinä (jonka kroppa ei ole mennyt miksikään) olen kyllä havainnut, että mediassa lapsettoman naisen ihanne on instamalli ja äitinaiselle ei ole ihannetta. Kai se johtuu osin myös siitä, ettei pienen lapsen äidin ole soveliasta esitellä sixpackia, sillä hänen pitää keskittyä vain lapsesta huolehtimiseen. Mutta äidin on soveliasta voimaannuttaa muita kehopositiivisuudella ja kun vain se äideille sallitaan niin tämä vähän vääristynyt kehopositiivisuus värittää jo aika paljon mielikuvaa siitä mihin naisvartalo oikeasti pystyy. Timmejä vartaloita kehtaa esitellä vain nuoret sinkut, tietenkin. Perheenäidille sellainen huomionhaku ei ole sopivaa. Perheenäiti saa sanoa, että "olen tyytyväinen itseeni vaikka kroppani on nyt mitä on"

Se varmasti vaikuttaa nuorten naisten mielikuviin raskaudesta ja synnytyksestä, tutkitusti kun ulkonäköpaineet vaikuttavat nuorten naisten elämään huomattavasti. Tähän on minusta turha sanoa, että pinnalliset jättäköön lapset tekemättä. Suurin osa naisista on kehonsa suhteen vähän pinnallinen.

Tästä ei ole syytä loukkaantua, anteeksi jos joku kuitenkin loukkaantuu. Pointti kai on, ettei mediassa juuri näy äitien normaaleja naisvartaloita sillä vartaloiden esittely ei ole äideille ihan yhtä ok kuin lapsettomille. Kun taas kehopositiivisuuskuvat äideiltä sallitaan. Ja kyllä se jonkin verran vaikuttaa raskautusmishaaveisiin ainakin nuorimmilla naisilla.

Vierailija
39/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

100kg valmiina niin se 5kg lisää ei tee mitään venymistä enää.

Vierailija
40/52 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mullekaan, kaksi raskautta. Toisesta vielä ihan jättimasu kun oli 4kg lapsi. Ei kyllä tullut siskollenikaan. Itseasiassa kaikki kaverinikin ovat säästyneet raskausarvilta. Eli voisi sanoa, että melko yleistä ettei niitä tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä