Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulin sivusta 15-v tyttären puhelua kaverilleen ja järkytyin

Vierailija
07.06.2019 |

Hänen kielenkäyttönsä oli mielestäni ihan hirveää - joka kolmas sana oli joku vittujohdannainen. Järkytys tämä oli mulle siksi, että normaalisti kotona tyttö puhuu aika siivosti ja kirosanoja tulee suusta vain aivan poikkeuksellisesti. Tytär ei siis tiedä, että hänen puhettaan kuulin, enkä ole mitään sanonut.

Mitähän tässä pitäisi tehdä? Jos kerron, että olen kuullut hänen puheluaan, olen hullu natsikyttääjä tms.

M43

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuuko jonkun teinityttö oikeasti kaverilleen puhelimessa? Meidän tyttö ei ikinä puhu puhelimessa kenenkään kanssa, ovat aina snapissa. Kiroiluun kyllä puuttuisin ehdottomasti, se ei todennäköisesti vaikuta siihen miten hän kavereilleen puhuu, mutta ehkä se auttaa ymmärtämään, että ei käytä yhtä rumaa kieltä muualla. Aina kannattaa ohjata ja kasvattaa lapsiaan ja kertoa mikä on hyvää ja mikä huonoa. Kuka sen tekee, ellei omat vanhemmat?

Pöljä. Puhelimessa se snappikin on.

Vierailija
22/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa joskus ohimennen päivitellä miten kamalan nololta kuulostaa kun teinit käyttää vittua välimerkkinä. Ja todeta perään että nuoren kehitysasteen kuulee puheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta otat sen asenteen, että et voi tehdä mitään. Hyviä kavereitahan teidän tulee olla, eikä sinun olla mikään kyttääjänatsi.

Olihan tuo kommentti ironiaa?

Oli :D

Minähän olisin ollut tuossa tilanteessa ensinmäisenä "huutamassa" natsina sille lapselle ettei meidän kodinseinien sisäpuolella kukaan puhu noin sillä se on vanhemman loputon tehtävä nolata lapsensa. 

Vierailija
24/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuuko jonkun teinityttö oikeasti kaverilleen puhelimessa? Meidän tyttö ei ikinä puhu puhelimessa kenenkään kanssa, ovat aina snapissa. Kiroiluun kyllä puuttuisin ehdottomasti, se ei todennäköisesti vaikuta siihen miten hän kavereilleen puhuu, mutta ehkä se auttaa ymmärtämään, että ei käytä yhtä rumaa kieltä muualla. Aina kannattaa ohjata ja kasvattaa lapsiaan ja kertoa mikä on hyvää ja mikä huonoa. Kuka sen tekee, ellei omat vanhemmat?

Puhuminen ja kirjoittaminen lienee eri asioita...

Vierailija
25/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta otat sen asenteen, että et voi tehdä mitään. Hyviä kavereitahan teidän tulee olla, eikä sinun olla mikään kyttääjänatsi.

Olihan tuo kommentti ironiaa?

Oli :D

Minähän olisin ollut tuossa tilanteessa ensinmäisenä "huutamassa" natsina sille lapselle ettei meidän kodinseinien sisäpuolella kukaan puhu noin sillä se on vanhemman loputon tehtävä nolata lapsensa. 

Muistan omasta nuoruudestani hyvin, kun iskä tuli apinoinaan meitä, kun kiroiltiin mun huoneessa. Kävi melko nopeasti kavereillekin selväksi ettei meillä kirota. :D

Vierailija
26/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuminen ja kirjoittaminen lienee eri asioita...

Kyllä ovat. Kumpaakin voi tehdä snapissa, jos sitä et tiennyt.

Vierailija
27/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu omana teiniaikana (20 vuotta sitten) kiroiltiin kaveriporukassa kyllä jatkuvasti, mutta suurin osa ei sitä kotona kuitenkaan tehnyt.

Vierailija
28/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni kysyi minulta ollessani kipeimmässä teini-iässä, että onko sitä v.ittua pakko hokea joka väliin. Suutuin siitäkin sillä en mielestäni kiroillut. Hän sitten nauhoitti työpuhelimella muutaman ihan neutraalin lauseeni, "moneltako koulu alkaa huomenna?" "V*tun aikasin, kaheksalta v*ttu"

Oli aika järkyttävän kuuloista, en itse edes huomannut kiroilevani, se tuli niin "luonnollisesti". Teinien puhekielessä kiroilulla ei ole mitään muuta merkitystä kuin "todella, erittäin, korostan että näin on" eivätkä teinit edes kirosanoja kuule. Karmean kuuloistahan se on, mutta teineillä on teinin aivot ja teinin tavat. Ikäisekseen (15v?) tyttö on aivan normaali ja nuo kirosanat karsiutuu vähitellen puheesta siinä lukio/amisiässä, toivottavasti.

En ehkä suosittele puheen nauhoittamista, voi tulla hyvin helposti teiniraivarit jos iskä nauhoittaa keskustelua kiroilun havainnollistamiseksi. Hyvä, ettei kotona kiroa, se on jo hyvä merkki. Eiköhän ihan fiksuksi aikuiseksi kasva vaikkei sitä vielä ole.

N28

Vierailija
29/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa joskus ohimennen päivitellä miten kamalan nololta kuulostaa kun teinit käyttää vittua välimerkkinä. Ja todeta perään että nuoren kehitysasteen kuulee puheesta.

Tämä kuulostaa hyvältä idealta. Kokeilen. 

ap

Vierailija
30/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi. Kuulostaa hirveältä. Eivät puhu kaikille tutuille noin vaan tietyille.

Itse kyllä kerroin kuulleeni puhelun, mutten nostanut metakkaa.

Vierailija
31/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on kyllä surullista kuulla kaupungilla miten monen nuoren verbaalinen lahjakkuus nykyään rajoittuu v*ittu-s*atanaan. Ei kuulosta kovin älykkäältä, tuleekohan niistä nuorista ikinä kunnollisia työssäkäyviä ihmisiä? Onneksi sinä osaat puhua kuten normaalit aikuiset ihmiset, eikö niin?"

Vierailija
32/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tyttäresi on oppinut jo nuorena suomalaisten tavoille, eikä ole ituhippivihervassarihihhuli joka ei osaa edes kirota.

Vtun toistaminen kertoo heikosta sanavarastosta. Jos kiroilee, pitää kiroilla monipuolisesti ja oikein.

Vierailija
33/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä oli, eikö niin? Tai sitten ihmiset ovat nykyään täysin pihalla siitä, miten muut eri tilanteessa olevat ihmiset ajattelevat ja toimivat. Edes omien lasten teini-ikää ei ymmärretä. Onko tämä sitten nykajan vitsaus, niin syvällä siellä henkilökohtaisessa kuplassa möllöttäminen, ettei mieli enää ole avoin kenenkään muun maailmalle. Outoa, kun ajattelee että nykyään kaikilla on enemmän tietoa maailmasta käsillä kuin koskaan ennen.

Vierailija
34/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, nuoresi on normaali ihminen. Hän osaa hienosti säädellä käyttäytymistään seurasta riippuen. Voit onnitella itseäsi ja lastasi, koska hänestä kasvaa toiset huomioon ottava aikuinen :)

Vierailija
35/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta hogtie ja kunnon piiska ja rainkaise littleä asiaankuuluvalla tavalla

Vierailija
36/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, yltiömäinen kiroilu menee luultavasti ajan kanssa ohi. Olin itse teinityttönä melkoinen törkyturpa ja niin olivat muutkin tytöt. Rumasti puhuminen, vitsillä haukkuminen ja kirosanojen viljely vain tuntui jännältä ja vapauttavalta kun on ensin lapsuutensa tottunut kaunistelemaan vanhempien, sukulaisten ja opettajien mieliksi. Oli hulvatonta ja uutta olla ulosanniltaan hirveä. Juttu kuitenkin vanheni lukioon mennessä ja kaikista meidän porukassa kasvoi tavallisia, kohteliaita nuoria naisia.

Vierailija
37/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret nyt vain kiroilevat. Jopa muuten superkiltti teinipoikani kiroilee. Olen antanut olla, koska hän kuitenkin osaa myös olla kiroilematta. Itselläni sen sijaan on välillä vaikeuksia olla kiroilematta esim. siskon pienempien lapsien läsnä ollessa. Totean heille sitten vain, että mä voin kiroilla ilman seurauksia, koska olen aikuinen, he eivät voi.

Vierailija
38/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia teinipuhetta 😁

No ei ole, vaan on kehäkolmosen sisäpuolella asuvan et-apinasakin puhetta!

39/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ainoa, jonka mielestä tämän ketjun vastaukset ovat kummallisia...

Vierailija
40/44 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy teineiltäni kiroilua, kun itsekään en kiroile. Olen sen heille tehnyt selväksi. Olkaa vanhempia lapsillenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi