Kuinka paljon osaat vanhoja lauluja?
Sain vanhan laulukirjan (150 kaikkien aikojen suosituinta laulua) ja huomasin että osaan ne melkein kaikki. Nukutin lasta ja lauloin koko kirjan läpi 😅 Lapsikin oli nukahtanut aikoja sitten.
Minä olen varmaan se mummo joka kaivaa laulukirjat esiin palvelutalossa ja hoilottaa sydämensä kyllyydestä 😂
Olen syntynyt -82
Kommentit (46)
Ihan hirveästi. Tajusin sen kun ex työkaverin kanssa töitä tehdessä soitettiin tubesta vanhoja tuttuja vuosien takaa ja tunsin ja osasin ne kaikki. Kaveri ihmetteli. Mun pää on sellainen että se tallettaa ne kaikki ihan lastenlauluista ja kansanlauluista lähtien. Aina soi joku mielessä, nyt siellä muuten pyörii Ankin Niin aikaisin.
Eikös se takavuosien Biisikärpänenkin perustunut tällaiseen.
Ja mä olen myös se tuleva dementikkomummo joka ei enää muista mitään mutta lauluja pukkaa ilmoille. Ehkä ihminen muistaa ne tärkeimmät :)
3 varista istui aidalla, silipatiseilaa yksi lenti pois...
Mikä on vanha laulu?
Lasketaanko Pokemonin ekan kauden tunnari?
Eikö muinainen kalevalainen runonlaulantakin perustunut tällaiseen ominaisuuteen? Tosin ne muisti riimejä ihan käsittämättömästi. Ja vanhana vielä. Oon joku Väinämöisen jälkeläinen vai oliko sillä lapsia. Ehkä lehto- :)
Kun on ollut vanhempien ihmisten kanssa tekemisissä, niin toistuu juurikin tuo sama juttu. NImittäin, kaiken eletyn ja koetun jälkeen mielessä pyörii vain ne mieluisimmat muistot lapsuudesta. Ja vaikka jo höperönä muuten, lähimuisti ei enää pelaa, voi muistaa juuri tarkalleen laulun sanoituksia tai virsiä. Niitä sitten voi tosiaan hoilata mielensä kyllyydestä ja ehkä toisten hermojan rajoille =D .
Lauleskelen välillä :Kevät toi kevät toi muurarin..
Meill on metsässä nuotiopiiri, Lapin äidin kehtolaulu, Nyt orjat sorron yöstä nouskaa,
Peltoniemen Hintriika, Kankaan kaunis Katriina, Kasarmille eessä pieni portti on ym.
Siis muistan aika paljonkin lapsuudessa oppimiani.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleni joku rallatus ala-asteen pihalta, missä leikittiin ; 'Hura hura häitä, kello löi jo viistoista keisari seisoo palatsissaan. Didi didi dii dii jotain... se ken tulee viimeiseksi ompi kuolema'. Muistaako muut tätä ? seisottiin vastakkain ja läpi kuljettiin ja sitten se viimeisenä tullut otettiin kiinni käsisillan alta.
Ap muistaa 😊
Meillä laulettiin koulussa tosi paljon. Kaikki maakuntalaulut, kansanlaulut jne. Rakastin noita laulutunteja! Myös tanssia oli paljon. Suurin osa inhosi tanssitunteja (valssi, jenkka..) ja taisin minäkin olla että "eeiii" mutta salaa olin ihan innoissaan!
"Sikanen silleroinen musta possu pulleroinen"
Ap
Riippuu siitä, mitä tarkoitetaan vanhalla laululla. Keskiaikaisia sävelmiä en osaa tietääkseni yhtään, mutta esim. 1950-luvun lauluja osaan moniakin. Olen kasvanut perheessä, jossa lauletaan paljon ja lisäksi olen ollut 3.luokalta lukion loppuun musiikkiluokalla. Lauluskaalani on hyvin monipuolinen. N35
Ratiriti ralla, tuli talvihalla......Rati riti ralla, semmoinen on halla.
Vierailija kirjoitti:
Meill on metsässä nuotiopiiri, Lapin äidin kehtolaulu, Nyt orjat sorron yöstä nouskaa,
Peltoniemen Hintriika, Kankaan kaunis Katriina, Kasarmille eessä pieni portti on ym.
Siis muistan aika paljonkin lapsuudessa oppimiani.
Sori, pakko jatkaa nyt kun muistin tuon: kevät toi kevät toi muurarin, kevät toi kevät toi maalarin, kevät toi kevät toi ?? ,,, ja rakennuksille hanslankarin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis muistan aika paljonkin lapsuudessa oppimiani.Sori, pakko jatkaa nyt kun muistin tuon: kevät toi kevät toi muurarin, kevät toi kevät toi maalarin, kevät toi kevät toi ?? ,,, ja rakennuksille hanslankarin.....
Kevät toi kevät toi muurarin, kevät toi kevät toi maalarin, kevät toi rakennuksille hanslankarin ja rannoille hampparin.
Siinä koko värssy :)
..kevät toi rakennuksille hanslankarin ja rannoille hampparin..
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleni joku rallatus ala-asteen pihalta, missä leikittiin ; 'Hura hura häitä, kello löi jo viistoista keisari seisoo palatsissaan. Didi didi dii dii jotain... se ken tulee viimeiseksi ompi kuolema'. Muistaako muut tätä ? seisottiin vastakkain ja läpi kuljettiin ja sitten se viimeisenä tullut otettiin kiinni käsisillan alta.
Meillä se oli kakstoista eikä viistoista. Niin musta kuin multa, niin valkea kuin lunta.
Ihmettelin lapsena noita laulun sanoja, että mitä ne loppujen lopuksi tarkoittavat ja mistä ne tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Kello löi jo kakstoista. Keisari seisoo palatsissa. Niin musta kuin multa niin valkea kuin varsa. Se ken tulee viimeiseksi ompi kuolemaks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se oli kakstoista eikä viistoista. Niin musta kuin multa, niin valkea kuin lunta.
Ihmettelin lapsena noita laulun sanoja, että mitä ne loppujen lopuksi tarkoittavat ja mistä ne tulevat.
Noinhan se menikin, joo sanat on erikoisemmat. Oisko jotain kansanperinne taustoja kuitenkin, ei ihan lastenlaulu vaan jonkinlainen 'arvontalaulu' kuten kivi paperi ja sakset tyyppinen, millä leikkisästi arvottu kuka tulee viimeisenä.. tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis muistan aika paljonkin lapsuudessa oppimiani.Sori, pakko jatkaa nyt kun muistin tuon: kevät toi kevät toi muurarin, kevät toi kevät toi maalarin, kevät toi kevät toi ?? ,,, ja rakennuksille hanslankarin.....
Kevät toi kevät toi muurarin, kevät toi kevät toi maalarin, kevät toi rakennuksille hanslankarin ja rannoille hampparin.
Eipä ole vaikea tietää, mitä soi päässä loppuviikon.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole vaikea tietää, mitä soi päässä loppuviikon.....
=p =P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello löi jo kakstoista. Keisari seisoo palatsissa. Niin musta kuin multa niin valkea kuin varsa. Se ken tulee viimeiseksi ompi kuolemaks.
Näin minäkin tuon muistan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö muinainen kalevalainen runonlaulantakin perustunut tällaiseen ominaisuuteen? Tosin ne muisti riimejä ihan käsittämättömästi. Ja vanhana vielä. Oon joku Väinämöisen jälkeläinen vai oliko sillä lapsia. Ehkä lehto- :)
Kyllä Väinämöisellä varmaan oli lapsia ja monta, lehtolapsia.