HS:n hämmästyttävän erilaiset arviot kahdelle levylle (Chisu, Pyhimys/Saimaa)
Täytyy oikein kirjoittaa kun pisti silmään niin pahasti. Nämä molemmat levyt ovat ilmestyneet aivan hiljattain ja Hesari on tehnyt pitkät arviot niistä.
Tiivistetysti niissä todetaan, että Chisun Momentum-levy on upea, käänteentekevä mestariteos jossa artisti luo nahkansa ja siitä kuulee Knifen yms. muiden genren kulttibändien läsnäolon. **** Linkki
Pyhimyksen ja Saimaan Olisinpa täällä taas on täysi paska, turha tuotos jossa ei ole mitään hittimateriaalia eikä muutenkaan löydy mitään syytä kuunnella, eikä aukea ensimmäisellä kuuntelulla. ”… Olisinpa täällä tuntuu olevan jälleen yksi alemmuuskompleksinen pyrkimys olla uskottava.” ** Linkki
En kyllä voisi olla enempää eri mieltä nyt kun olen kuunnellut molempia levyjä ajan kanssa. Chisun Momentum on ensinnäkin jaettu rasittavan mahtipontisesti kolmeen osaan myös Spotifyssa, joten jokainen osa pitää klikata erikseen auki. Soundit ovat ihan jees, ja levy on minusta käännös toivottuun suuntaan sen jälkeen kun Chisun Polaris oli ainakin minulle valtava, lattea pettymys. Ei tuossa musiikissa silti ole sellaisia tasoja, että löytäisin syytä haluta upota siihen lisää. Se kuulostaa juuri siltä, mitä se on: musiikillisesti lahjakas henkilö on löytänyt Abletonin ja leikkinyt sillä, ja tulos on ihan jees. Ei minun tarvitse kaikkea sellaista kuulla. Ei tämä Knifeltä kuulosta kuin soundien puolesta, kerroksia ja näkemystä puuttuu liikaa. Lyriikat pyörivät omaan makuuni ihan liikaa tekijän omassa itsessä, eikä siinäkään mennä syvälle. Tämä on se kahden tähden levy, ihan hyvä harjoituskappale johonkin tulevaan.
Pyhimyksen ja Saimaan Olisinpa täällä taas on kokonainen levy. Se on itsensä kantavista biiseistä rakentuva hieno kokonaisuus. Rytmisesti, melodisesti ja sovituksiltaan erittäin tyydyttävä ja ensimmäinen kerros aukenee loistavasti jo ensimmäisellä kuuntelulla. Lisäkuunteluilla löytyy silti jatkuvasti lisää. Kaikki tämä silti ilman liikaa kikkailua. Miellyttävä volyymi ja tarkka soitto ei tarvitse alleviivaamista. Jopa Optinen harha -raidalla vieraileva Ellips kuulostaa minusta tässä paremmalta kuin Haloo Helsingin levyillä. Ennen kaikkea tämä on isoa musiikkia, joka luultavasti saa uusia ulottuvuuksia livenä. Tämä on se neljän tähden levy.
Miksi näin? Onko tämä nyt sitä, että Chisu esiintyy Sanoma Median festareilla ja sitä myötä radiokanavilla kesällä, joten nostetta haetaan näin? Tuota toista levyä taas olen tähän mennessä kuullut vain Ylen kanavilla, Sanoma Median konseptikanavilla se on tiukasti pimennossa vaikka sopisi useammankin niistä ohjelmistoon.
Kommentit (32)
Ilmoitan ylläpidolle, että poistaisivat tästä ketjusta kaikki Sa n0ma Med1a mollaukset. Joku roti sentään konsernin sisällä, mitä keskustelupalstalla sallitaan!!!
Kaksi eri levyä ja artistia saa erilaiset arvostelut vieläpä eri arvostelijoilta ja joku ihmettelee tätä?
Just tänään kuuntelin ekaa kertaa Pyhimys & Saimaa -levyä. Mulle toimii tosi hyvin, vaikka suhtauduin epäluuloisesti. Saimaasta siis tykkään kovasti, mut Pyhimys (tai räppi ylipäätään) ei oo miellyttänyt koskaan hirveesti. Aivan loistavia sovituksia, varsinkin kuorosta pidän. Ah, niin hyvä levy!
Päätin kuunnella tuon pyhimys Saimaa levyn mutta en saanut kaikkia biisejä kuunneltua kun oli niin heikkoa settiä. Muutama mielenkiintoinen alkumelodia (esim optinen harha) mutta siihen jäi anti. Heikkoa räppäystä ja mitään sanomattomia biisejä. Ei mennyt itsellä jatkoon.
Minua ihmetyttää tämä Chisun ja Anna Puun ylistäminen Suomen parhaiksi artisteiksi. Chisun levylle kriitikot anoti 5/5 vaikkei kukaan sitä halua kuunnella edes suoratoistoista. Puun tekelettä kehutaan "kansainväliseksi levyksi" vaikka on kamalaa hlpaa plagiointia ja autotunetettua törkyä. Mistä johtuu?
Pyhimyksen biisit ovat ainoata räppiä, jota siedän ja Saimaan kanssa yhdessä tehty levy on upea.
Chisusta en tiedä enkä välitä tietää, kun moinen ei oikein Industrialia diggailevan luukutuksiin kuulu. =)
Chisu on Chisu siitä tykätään vaikkei oikeasti tykättäiskään musiikista, en väitä olevani erimieltä.
Pyhimyksen uusin levy oli tosin huono tai liian hienoa auetakseen näinkin yksinkertaiselle ihmiselle. Aiempiin verrattuna, odotus oli korkealla. Uusin kipale taas loistava, vanhaa pyhimyksen tyylistä hyvää.
Nämä kuitenkin on mielipide asioita, toinen tykkää suolaisesta toinen makeasta, turha kai sitä on miettiä miksi joku tykkää toisesta ja toinen toisesta.
No, Saimaa tekee hyvää musiikkia, Pyhimys huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun Saimaa ja Pyhimys tekevät musiikkia yhdessä? Oikeesti kiinnostais tietää sun mielipide, koska itse ajattelen samalla tavalla. Mä onneks annoin mahdollisuuden tälle yhteislevylle, tykkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun Saimaa ja Pyhimys tekevät musiikkia yhdessä? Oikeesti kiinnostais tietää sun mielipide, koska itse ajattelen samalla tavalla. Mä onneks annoin mahdollisuuden tälle yhteislevylle, tykkään!
Räppääminen pilaa kaiken musiikin.
Uskooko joku vielä että kaikenmaailman levy- arvostelut ja tähtiluokitukset olis puolueettomasti annettuja? Näissä on aina joku, artistin tai kriitikon, oma agenda ja lehmä ojassa. Pyhimys tais tässä keväällä paljastaa että Emma- juhlissa on pitkät vessajonot, sattuneesta syystä.Olisko tällä jotain tekemistä asian kanssa