Lapsi kysy koulutustani
Vastasin että olen käynyt kauppaoppilaitoksen. En aio ikinä kertoa etten ole pystynyt opiskelemaan.
Kommentit (46)
Mikset voi sanoa, että olet opiskellut myyntialaa? Jos lapsi on niin iso, että tietää mikä on merkonomi, hän tajuaa kyllä senkin jos sanot, että olet opiskellut jonkin verran ja haluaisit ehkä jatkossa opiskella vielä lisää. Ja sitten voit selittää, että joillakin on enemmän lukupäätä kuin toisilla, mutta kaikki ovat ihmisenä yhtä tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi sanoa, että olet opiskellut myyntialaa? Jos lapsi on niin iso, että tietää mikä on merkonomi, hän tajuaa kyllä senkin jos sanot, että olet opiskellut jonkin verran ja haluaisit ehkä jatkossa opiskella vielä lisää. Ja sitten voit selittää, että joillakin on enemmän lukupäätä kuin toisilla, mutta kaikki ovat ihmisenä yhtä tärkeitä.
Toki voin sen sanoa.
Oletko kertonut sille, että annoit vanhemman lapsesi adoptioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kysyy koulutusta niin kyseessä ei ole enää kovin pieni lapsi, joten hän varmasti muistaa asian myös myöhemmin. Jossakin vaiheessa valhe paljastuu ja silloin tilanne näyttäytyy erittäin tyhmänä. Viisas vanhempi kertoisi ikätasoon suhteutettuna asiat rehellisesti. Eli kaikki syitä sille miksi ei ole pystynyt opiskelemaan ei tarvitse kertoa ainakaan heti, mutta ajatuksia koulutuksesta kyllä kannattaisi kertoa. Vanhempien esimerkki ja huono-osaisuuden ylisukupolvisuus nimittäin kasautuu oikeasti ja jos lapsi saa kotoa mallin jossa opiskelua ei arvosteta niin ongelmia on varmasti luvassa.
Kasvattaja
Meidän perheessä kyllä arvostetaan opiskelua ja lapsi käy ahkerasti koulua. Tekee aina läksyt heti koulusta tultuaan, lukee kokeisiin yms. Ja minulla on varmaan kasassa myynnin ammattitutkintoon riittävät asiat. Ainakin voin niitä alkaa yrityksessämme suorittamaan kun vähän työt rauhoittuisi. Mies voisi olla työpaikan ohjaajana. Ap
Sun piti ottaa avioero...
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet kun ollaan kaikki 3 tavattu ja juteltu? Minä ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kysyy koulutusta niin kyseessä ei ole enää kovin pieni lapsi, joten hän varmasti muistaa asian myös myöhemmin. Jossakin vaiheessa valhe paljastuu ja silloin tilanne näyttäytyy erittäin tyhmänä. Viisas vanhempi kertoisi ikätasoon suhteutettuna asiat rehellisesti. Eli kaikki syitä sille miksi ei ole pystynyt opiskelemaan ei tarvitse kertoa ainakaan heti, mutta ajatuksia koulutuksesta kyllä kannattaisi kertoa. Vanhempien esimerkki ja huono-osaisuuden ylisukupolvisuus nimittäin kasautuu oikeasti ja jos lapsi saa kotoa mallin jossa opiskelua ei arvosteta niin ongelmia on varmasti luvassa.
Kasvattaja
Meidän perheessä kyllä arvostetaan opiskelua ja lapsi käy ahkerasti koulua. Tekee aina läksyt heti koulusta tultuaan, lukee kokeisiin yms. Ja minulla on varmaan kasassa myynnin ammattitutkintoon riittävät asiat. Ainakin voin niitä alkaa yrityksessämme suorittamaan kun vähän työt rauhoittuisi. Mies voisi olla työpaikan ohjaajana. Ap
Hino juttu jos kodissanne arvostetaan koulutusta. Mutta minusta olisi viel hienompi juttu, jos kodissanne arvostettaisiin myös rehellisyyttä. - Vaikka itse olen käynyt yliopiston, niin en ymmärrä mitä hävettävää ja salattavaa siinä on, että on käynyt ja suorittanut ammattikoulun. Ei yliopistossa opiskelu saati sieltä valmistumien tee kenestäkään parempaa ihmsitä. - Ei ainakaan niin paljon parempaa, että antaisi oikeuden halveksia ja ylenkatsoa muita koulutus ja opiskelu valintoja. Tai muutoin anna oikeutta toimia typerästi.
En minä ole käynyt ammattikoulua vaan suorittanut vain osan tutkinnosta. Miksi kertoisin oppimisvaikeuksistani lapselle? Voi olla että joskus saan tutkinnon suoritettua loppuun. Mies meillä on enemmän opiskellut. Ap
Ei oppimisvaikeuksiaan tarvitse hävetä! Niistä kertominen avoimesti saaattaa saada lapsenkin ymmärtämään eloa ja elämää paljon paremmin kuin se, että salaa ja haluaa peitellä niitä. Ei ne (oppimisvaikeudet) tietenkään mikään erityisen iloinen ja ylpeyden aihe ole. Mutta rehellisyys ja avoimuss niistä on minusta aina parempi vaihtoehto kuin valehtelu. - En tiedä minkä ikäinen lapsenne on, mutta jos on jo vanhempi saattaa "jo" ymmärtää. Tiedän kyllä, että on meitä aikuisiakin joille kaikki opiskeluvaikeudet on vaikeaa tajuta ja opiskeluvaikeuksista kärsivää pidetään tyhmänä ta vähintään hiema yksinkertaisena.
Oppimisvaikeudet on kuitenkin itselleni ollut enempi hidaste kuin asia, jonka antaisin määritellä itseni. Sen sijaan haluaisin määritellä itseni ihmiseksi, joka pyrkii ja yrittää olla rehellinen sekä itselleen että muille. Tsempata ja kannustaa toista ei ole itseltäni pois. En odota tai vaadi, että lapseni tulisi korjata tai poistaa minun puuteeni. Toivon, että hän jaksaa ponnistella ja tavoitella omia unelmiaan.
Olen ollut vastaavassa tilanteessa lapsen näkäkulmasta, enkä ole varma, koska osaan antaa vanhemmalleni anteeksi totuuden vääristelyn. Se aiheutti minulle ylimääräisiä paineita menestyä ja koin koko ajan alemmuuden tunnetta. Kunnes eräänä päivänä minulle valkeni, että olin saavuttanut sen, mitä vanhempani oli vain haaveillut.
Kerro totuus. Voit se edelleen tehdä. Aloitat vaikka, että sinua hävetti oma kesken jäänyt tutkinto. Selvästikään et ole epäonnistunut elämässäsi ja kertomalla totuuden annat myös lapsellesi näkökulman, että elämässä menestyninen ei ole kiinni siitä tutkintotodistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vastaavassa tilanteessa lapsen näkäkulmasta, enkä ole varma, koska osaan antaa vanhemmalleni anteeksi totuuden vääristelyn. Se aiheutti minulle ylimääräisiä paineita menestyä ja koin koko ajan alemmuuden tunnetta. Kunnes eräänä päivänä minulle valkeni, että olin saavuttanut sen, mitä vanhempani oli vain haaveillut.
Kerro totuus. Voit se edelleen tehdä. Aloitat vaikka, että sinua hävetti oma kesken jäänyt tutkinto. Selvästikään et ole epäonnistunut elämässäsi ja kertomalla totuuden annat myös lapsellesi näkökulman, että elämässä menestyninen ei ole kiinni siitä tutkintotodistuksesta.
En minä ole millään mittapuulla menestynyt elämässäni mutta toki voin totuuden kertoa etten ole tutkinnosta suorittanut kuin osan ja että minulla on oppimisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esittelitkö tosiaan nuorimmaiselle isoveljensä? Kerroit siis suoraan, että tässä on isoveljesi? Toivottavasti he saavat tavata toisiaan jatkossakin, eikä miehesi estä sitä. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esittelitkö tosiaan nuorimmaiselle isoveljensä? Kerroit siis suoraan, että tässä on isoveljesi? Toivottavasti he saavat tavata toisiaan jatkossakin, eikä miehesi estä sitä. .
Kyllä mutta isoveli ei halua tavata pikkuveljeä eikä pitää yhteyttä. On liian katkera siitä että pikkuveljellä on oikea perhe. Siis biovanhemmat.
Oletko pohtinut, miksi valehtelet? Eikö se rasita sinua itseäsi? Valehtelu on tuomittavaa, rehellisyys ei.
Vierailija kirjoitti:
Oletko pohtinut, miksi valehtelet? Eikö se rasita sinua itseäsi? Valehtelu on tuomittavaa, rehellisyys ei.
No minä kerron hänelle oppimisvaikeuksista ja kaikesta etten ole opiskellut. Toivottavasti se sitten on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mutta isoveli ei halua tavata pikkuveljeä eikä pitää yhteyttä. On liian katkera siitä että pikkuveljellä on oikea perhe. Siis biovanhemmat.
Sinä olet väylä ja tietenkin vanhempi poikasi tutkailee käytöstäsi, odottaen selitystä ja välittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet väylä ja tietenkin vanhempi poikasi tutkailee käytöstäsi, odottaen selitystä ja välittämistä.
Niin, olen hänelle kyllä asiat selittänyt mutta hän ei halua yhteyttä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi?
10v ja tarkoitus on kyllä tässä suorittaa vielä ne 3 puuttuvaa näyttötutkinto jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkasitko häntä? Pyysitkö anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole loukannut. Tottakai olen pyytänyt anteeksi sitä että tapahtui adoptio. Hän ei vaan pidä siitä, että menin uusiin naimisiin ja perustin perheen. En vaan voi mitään enää tehdä asioiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole loukannut. Tottakai olen pyytänyt anteeksi sitä että tapahtui adoptio. Hän ei vaan pidä siitä, että menin uusiin naimisiin ja perustin perheen. En vaan voi mitään enää tehdä asioiden suhteen.
Voit ainakin pitää sylisi avoinna hänelle, jos hän joskus haluaa lähestyä kipeitä asioita. Älä polta siltaa.
En minä ole käynyt ammattikoulua vaan suorittanut vain osan tutkinnosta. Miksi kertoisin oppimisvaikeuksistani lapselle? Voi olla että joskus saan tutkinnon suoritettua loppuun. Mies meillä on enemmän opiskellut. Ap