Janni Hussilla syöpä
Ikävä juttu, mutta onneksi vielä hoidettavissa. Kertoo instagramissa asiasta.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin silloin kun tässä muutama kk sitten Hesari (tai joku) haastatteli Jannia liittyen ravitsemukseen ja terveellisiin elämäntapoihin.
Janni kertoili siinä rakastavansa paahdettuja ja paistettuja ruokia, ts. karsinogeenisia ravinteita, joiden tiedetään aiheuttavan syöpää. Ruokavaliossa oli muutakin sellaista mukaterveellistä, joka ei ole hyvä suolistolle ja vatsalle saati immuniteetille.
Paistetuissa ruuissa ei varsinaisesti ole "karsinogeenisiä ravinteita", mutta jos ruoka palaa niin se on karsinogeeninen. Itse tykkään esim palaneesta lohesta ja grilimakkarasta, terveellistä se ei ole. Pitänee lopettaa näidenkin syöminen palaneena. Paistinpannusta saattaa irrota myös jos ei nyt vaarallisia niin vältettäviä aineita. Terveellistä sen sijaan on esim haudutettu lohi, mikäli lohesta tykkää.
OT mutta kannattaa olla niiden aurinkorasvojenkin kanssa tarkkana. Ne eivät ole mitään terveystuotteita vaan myrkkyjä. Vahvoja kemikaaleja miten monet muutkin tuotteet. Juuri oli juttu lehdessä miten ne imeytyvät heti verenkiertoon. Toki aina parempi aurinkorasvat kuin palaminen, mutta ei noita rasvojakaan kannata ylenpalttisesti läträtä.
Vierailija kirjoitti:
Duodecimista:
Valtaosa pehmytkudossarkoomapotilaista paranee. Jos pehmytkudossarkooma on leikattu riittävällä terveen kudoksen reunamarginaalilla tai vähän niukempi reunamarginaali on täydennetty sädehoidolla, viiden vuoden seurannan aikana on lähes 90 % potilaista selvinnyt ilman paikallista uusiutumaa. Viiden vuoden seurannan jälkeen noin 70 %:lla potilaista pehmytkudossarkooma ei ole uusiutunut paikallisesti eikä etäpesäkkeisenä tautina. Jos pehmytkudossarkooma leviää elimistöön siten, että mahdollisesti parantavaan kirurgiaan ei enää ole edellytyksiä, voidaan syövän etenemistä pyrkiä hidastamaan lääkehoidoin.
Ehkäisy
Koska pehmytkudossarkooman synnyn syy jää valtaosalla potilaista selvittämättä, ei valitettavasti ole tietoa, miten näiden kasvaimien synty voitaisiin ehkäistä.
Mutta iholla olevan syövän tiedetään johtuvan auringosta. Mutta aika harvinaista ihosyöpä on noin nuorella.
Täällä kehopositiiviset yrittävät jankuttaa itselleen, että Jannin syöpä johtuu fitness-elämäntyylistä. Sillä on helppo perustella taas oma sohvalla makaamisensa ja kaiken p**kan mässyttäminen illasta toiseen. Syöpä voi tulla kelle tahansa, jos ette ole tähän päivään mennessä sitä huomanneet.
Pehmutkudossarkooma ei olekaan ihosyöpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin silloin kun tässä muutama kk sitten Hesari (tai joku) haastatteli Jannia liittyen ravitsemukseen ja terveellisiin elämäntapoihin.
Janni kertoili siinä rakastavansa paahdettuja ja paistettuja ruokia, ts. karsinogeenisia ravinteita, joiden tiedetään aiheuttavan syöpää. Ruokavaliossa oli muutakin sellaista mukaterveellistä, joka ei ole hyvä suolistolle ja vatsalle saati immuniteetille.
Fitnessihmiset ajattelevat kaiken jotenkin exhibitionistisesti, ovat nuoria ja pinnallisia eivätkä tajua, että heidän terveellisenä pitämänsä ruoka sisältää yllättävän paljon sisäelimille haitallisia ainesosia: lisä- ja makeutusaineita yms., ja pakollisia mässypäiviä pidetään joka viikko (sokeria ja lisäaineita).
Kun kaikki pyörii painonhallinnan ympärillä, ei enää tajuta miten haitallinen se ruokavalio on. "Kunhan vaan ei liho". Mittarina käytetään painoa ja peiliä, että voi syödä mitä vaan, koska liikkuu paljon.
Ei se niin mene, ne ruuan myrkyt jne. kyllä jäävät elimistöön, karsinogeenit aiheuttavat syöpää siellä sikspäkinkin alla.
Mari Valo/Kasvi mikä lie, kauhistelin hänen kilon piparitaikinan mässyttämistä jo niissä fitnesspäiväkirjoissa... nainen toimi esikuvana monelle nuorelle fitnesstytölle ja päätyi lopulta tiputukseen. Suolisto on pysyvästi tuhoutunut, eikä kroppa palaa enää koskaan ennalleen.
Janna on taas kertonut kärsineensä syömishäiriöistä pitkään ja nyt kuuntelevansa kehonsa ääntä. Edelleenkään en käsitä, kenen mielestä tämä jatkuva itsensä piiskaaminen ja kehon kurittaminen on hyvästä? Mutta kun kropan pitää olla täydellinen ja bikineissä pitää näyttää hyvältä.
Todella paljon harmittaa Jannin puolesta, koska minusta hän on ihanan oloinen persoona, viaton ja harmiton. Silti, hänen noudattamansa elämäntapa ja ruokavalio ei ole yksinkertaisesti keholle hyvästä.
Syöpä voi iskeä myös juuri sinuun vaikka pidätkin itseäsi kovin erinomaisena.
Vedit kyllä ihan hatustas ton, että pidän itseäni erinomaisena. Kaiken lisäksi on oikeasti sympatiat Jannin puolella, mulla on pelkästään positiivisia ajatuksia häntä kohtaan.
Kritisoin kirjoituksessani lehteä, joka teki täysin asiantuntemattomasta julkkiksesta terveellisyyden perikuvan ja häntä käytettiin ravitsemusohjeiden jakajana.
Kärsin itse jatkuvista vatsa/suolistovaivoista ja sen takia olen joutunut selvittämään paljonkin näistä ravitsemusasioista. Syöpää mä juurikin olen pelännyt, tuttuja on kuollut vatsasyöpään useita. Jos nyt itse sairastuisin suolistosyöpään tms. niin se ei olisi shokki, enemmänkin yllätys olisi jos en sairastuisi jossain vaiheessa elämää siihen, se riski on koko ajan olemassa.
Mun terveellisen ruokavalion lähtökohta ei siis ole laihuus ja hyvä bikinikroppa, vaan terve suolisto ja immuniteettijärjestelmä. Tämä unohtuu nykyisin kokonaan kun näitä ravitsemusohjeita ja dieettejä julkaistaan. Kaiken maailman fitfarmit tienaavat miljoonia samalla kun ihmiset tuhoavat suolistoaan niillä saakelin kitudieeteillä.
Yhteistä kaikille näille, jotka tiedän menehtyneen vatsasyöpään, on grilliruoka/grillimakkarat, savustettu kala, paahdetut ruuat. Kaikki ovat olleet nk. terveitä (ulkoisesti) ja paljon liikkuvia ihmisiä. Japanissa kuollaan maailman eniten vatsasyöpään ja meillä on itseasiassa hyvin samantyyppinen ruokavalio ja tapa kokata kuin Japanissa. Meillä tosin vatsasyöpä on vähenemään päin, vaikka niistä uutisoidaan. Se johtuu uuden sukupolven ruokavalion muutoksesta.
Tuttu 49v nainen meni joulukuussa lääkäriin vatsakipujen takia, oli vielä edellisenä päivänä hiihtänyt kymmeniä kilometrejä ja ajatellut, että vähän närästää. Diagnoosi oli pitkälle edennyt vatsasyöpä. Kuoli puolen vuoden päästä. Hän miehensä kanssa asui maalla ja grillasivat kaiken ruokansa, kesällä nuotiolla loimulohta ja makkaroita, lihaa jne.
VAIKKA Jannin syöpä ei liity ruokavalioon mitenkään, niin mun viestin pointti oli vaan alleviivata, että terveeltä ja hyvinvoivalta näyttävät sporttiset ihmiset eivät välttämättä edes ymmärrä, että vaikka vatsalihakset näkyvät ja kuntoilee paljon, saattaa immuniteettijärjestelmä olla tosi huono. Suomessa myydään ennätysmäärä happosalpaajia ja närästyslääkkeitä, mutta ruokavaliota ei vaan muuteta.
Mut ei tämä nyt liity Hussiin enää mitenkään, ajattelin vaan tuoda esille epäkohtaa julkisessa keskustelussa.
Tuo Jannin sarkoomatyyppi on oletettavasti ainakin osittain geneettinen.
"The cause of DFSP is unknown but an injury to the affected skin may be a predisposing factor.[1] Trauma at the affected site has been reported in approximately 10-20% of patients. [3] Recent advances have shown that in approximately 90% of cases, dermatofibrosarcoma protuberans is associated with a rearrangement (translocation) of genetic material between chromosomes 17 and 22 which results in the fusion of two genes. The fused gene produces a protein which some believe may stimulate cells to multiply, leading to the tumorformation seen in dermatofibrosarcoma protuberans. This type of gene change is generally found only in tumor cells and is not inherited.[2] LÄHDE: https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/9569/dermatofibrosarcoma-pro…
Aurinkorasva+kloori (uimavedestä) = varma melanooma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkooma on eri asia kuin melanooma. Toisin kuin melanooman, sen syntyyn ei vaikuta UV-säteily. Google kertoo lisää, jos kiinnostaa. Eli Janni ei ole itse auringossa makaamalla sarkoomaa itselleen aiheuttanut, kuten tässä keskustelussa epäsuorasti annetaan ymmärtää.
Miten tämän nyt selittäisi. Sarkooma on toki eri asia kuin melanooma, mutta Jannin syöpä on tietyllä tapaa ihosyöpä.
Minä en näe sarkoomaa ihosyöpänä, koska se on tukikudossyöpä ja tekee ihan erilaista ja eri tavalla toimivaa solukkoa kuin oikeat ihosyöviksi luokiteltavat syövät.
Vanhemmallani oli kasvain sisäelimessä x ja se leikattiin ajatellen sen olevan sisäelimen x syöpä. Mutta sepä ei ollutkaan vaan oli sarkooma, joka olisi pitänyt leikata toisella tavalla (nopeammin ja isommalla marginaalilla). Oikea tapa ilmaista tauti, on kertoa sen olevan sarkooma, joka alkoi paikasta x, ei x-syöpä.
Hyvä että Jolle on tukena, eikä liukene paikalta tiukassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Fitness-ihmiset on tosi yliedustettuina syövissä. Joku siinä elämäntyylissä on vaarallista. Kropan vieminen liian äärirajoille, lisäravinteet, kaikki proteiinijauhot sun muut?
No ei ne terveet elämäntavat ikinä ole olleet mikään tae siitä etteikö voisi sairastua, vähentävät vain riskejä. Janni on voinut saada syövän puhtaasti vaikka auringon otosta.
Mitä tulee fitnessurheilijoiden elämäntapoihin niin maitoproteiini (hera, proteiinijauhe) ja lisäravinteet (vitamiinit yms.) tuskin ovat aiheuttaneet tätä syöpää. Jos käytetään sitten näytä steroideja ja muita oikeasti vaarallisia aineita niin sitten voi tilanne olla eri.
Kroppa viedään äärirajoille toki kisoihin ja se varmasti sekoittaa jossain vaiheessa, etenkin dieettien huonosti toteuttamisen seurauksena, ainakin suolisto- ja vatsaongelmia.
Se miksi fitnessurheilijat tuodaan herkästi erille mediassa syövästä on tietysti vähän erikoista, ehkä se on vain meille kaikille hyvä muistutus siitä että terveet elämäntavat eivät missään tapauksessa ole tae siitä etteikö voisi menettää terveyttään. Täytyy olla kiitollinen omasta terveydestään ja vaalia sitä. Koskaan ei tiedä. Syöpä voi tulla milloin vain minkä ikäiselle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fitnessihmiset ajattelevat kaiken jotenkin exhibitionistisesti, ovat nuoria ja pinnallisia eivätkä tajua, että heidän terveellisenä pitämänsä ruoka sisältää yllättävän paljon sisäelimille haitallisia ainesosia: lisä- ja makeutusaineita yms., ja pakollisia mässypäiviä pidetään joka viikko (sokeria ja lisäaineita).
Kun kaikki pyörii painonhallinnan ympärillä, ei enää tajuta miten haitallinen se ruokavalio on. "Kunhan vaan ei liho". Mittarina käytetään painoa ja peiliä, että voi syödä mitä vaan, koska liikkuu paljon.
Ei se niin mene, ne ruuan myrkyt jne. kyllä jäävät elimistöön, karsinogeenit aiheuttavat syöpää siellä sikspäkinkin alla.
Mari Valo/Kasvi mikä lie, kauhistelin hänen kilon piparitaikinan mässyttämistä jo niissä fitnesspäiväkirjoissa... nainen toimi esikuvana monelle nuorelle fitnesstytölle ja päätyi lopulta tiputukseen. Suolisto on pysyvästi tuhoutunut, eikä kroppa palaa enää koskaan ennalleen.
Janna on taas kertonut kärsineensä syömishäiriöistä pitkään ja nyt kuuntelevansa kehonsa ääntä. Edelleenkään en käsitä, kenen mielestä tämä jatkuva itsensä piiskaaminen ja kehon kurittaminen on hyvästä? Mutta kun kropan pitää olla täydellinen ja bikineissä pitää näyttää hyvältä.
Todella paljon harmittaa Jannin puolesta, koska minusta hän on ihanan oloinen persoona, viaton ja harmiton. Silti, hänen noudattamansa elämäntapa ja ruokavalio ei ole yksinkertaisesti keholle hyvästä.
Syöpä voi iskeä myös juuri sinuun vaikka pidätkin itseäsi kovin erinomaisena.
Vedit kyllä ihan hatustas ton, että pidän itseäni erinomaisena. Kaiken lisäksi on oikeasti sympatiat Jannin puolella, mulla on pelkästään positiivisia ajatuksia häntä kohtaan.
Kritisoin kirjoituksessani lehteä, joka teki täysin asiantuntemattomasta julkkiksesta terveellisyyden perikuvan ja häntä käytettiin ravitsemusohjeiden jakajana.
Kärsin itse jatkuvista vatsa/suolistovaivoista ja sen takia olen joutunut selvittämään paljonkin näistä ravitsemusasioista. Syöpää mä juurikin olen pelännyt, tuttuja on kuollut vatsasyöpään useita. Jos nyt itse sairastuisin suolistosyöpään tms. niin se ei olisi shokki, enemmänkin yllätys olisi jos en sairastuisi jossain vaiheessa elämää siihen, se riski on koko ajan olemassa.
Mun terveellisen ruokavalion lähtökohta ei siis ole laihuus ja hyvä bikinikroppa, vaan terve suolisto ja immuniteettijärjestelmä. Tämä unohtuu nykyisin kokonaan kun näitä ravitsemusohjeita ja dieettejä julkaistaan. Kaiken maailman fitfarmit tienaavat miljoonia samalla kun ihmiset tuhoavat suolistoaan niillä saakelin kitudieeteillä.
Yhteistä kaikille näille, jotka tiedän menehtyneen vatsasyöpään, on grilliruoka/grillimakkarat, savustettu kala, paahdetut ruuat. Kaikki ovat olleet nk. terveitä (ulkoisesti) ja paljon liikkuvia ihmisiä. Japanissa kuollaan maailman eniten vatsasyöpään ja meillä on itseasiassa hyvin samantyyppinen ruokavalio ja tapa kokata kuin Japanissa. Meillä tosin vatsasyöpä on vähenemään päin, vaikka niistä uutisoidaan. Se johtuu uuden sukupolven ruokavalion muutoksesta.
Tuttu 49v nainen meni joulukuussa lääkäriin vatsakipujen takia, oli vielä edellisenä päivänä hiihtänyt kymmeniä kilometrejä ja ajatellut, että vähän närästää. Diagnoosi oli pitkälle edennyt vatsasyöpä. Kuoli puolen vuoden päästä. Hän miehensä kanssa asui maalla ja grillasivat kaiken ruokansa, kesällä nuotiolla loimulohta ja makkaroita, lihaa jne.
VAIKKA Jannin syöpä ei liity ruokavalioon mitenkään, niin mun viestin pointti oli vaan alleviivata, että terveeltä ja hyvinvoivalta näyttävät sporttiset ihmiset eivät välttämättä edes ymmärrä, että vaikka vatsalihakset näkyvät ja kuntoilee paljon, saattaa immuniteettijärjestelmä olla tosi huono. Suomessa myydään ennätysmäärä happosalpaajia ja närästyslääkkeitä, mutta ruokavaliota ei vaan muuteta.
Mut ei tämä nyt liity Hussiin enää mitenkään, ajattelin vaan tuoda esille epäkohtaa julkisessa keskustelussa.
Tuo Jannin sarkoomatyyppi on oletettavasti ainakin osittain geneettinen.
"The cause of DFSP is unknown but an injury to the affected skin may be a predisposing factor.[1] Trauma at the affected site has been reported in approximately 10-20% of patients. [3] Recent advances have shown that in approximately 90% of cases, dermatofibrosarcoma protuberans is associated with a rearrangement (translocation) of genetic material between chromosomes 17 and 22 which results in the fusion of two genes. The fused gene produces a protein which some believe may stimulate cells to multiply, leading to the tumorformation seen in dermatofibrosarcoma protuberans. This type of gene change is generally found only in tumor cells and is not inherited.[2] LÄHDE: https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/9569/dermatofibrosarcoma-pro…
Tuo on tosi loukkaavaa vaan tulla osoittelemaan syöpään sairastuneelle ja spekuloida johtuuko syöpä tai muu sairaus jostain omista valinnoista. Syövän riskiä lisää ylipaino, tupakointi, alkoholi, liikkumattomuus mutta silti sairaus ei iske vaikka olisi näitä kaikkia. Sen sijaan syöpä voi iskeä terveellisesti ja kohtuullisesti elävään normipainoiseen.
Itse en syö lihaa, harvoin sokeria, en omista grilliä enkä siis kärytä ruokiani, en juurikaan syö lisäaineellisia ruokia saati makeutusaineita. En ota aurinkoa. Olen jo vuosikymmenet käyttänyt enempi luonnonkosmetiikkaa kuin normikemikaaleja. Harrastan liikuntaa paljon, en polta ja tosi harvoin otan muutaman lasin alkoholia. Sain rintasyövän.
Syöpä voi ihan oikeasti iskeä kenelle tahansa meistä. Jopa lapsille jotka eivät ole ehtineet varmasti omilla elintavoillaan elää sen harmillisemmin kuin joku toinen terve lapsi.
Yritä opetella hieman hienotunteisuutta.
p.s. mistä olen saanut tietoosi että uunissa paahdetut kasvikset/uunijuurekset olisivat karsinogeenisiä? Eihän niitä mustiksi asti kärytetä vaan ihan lämmitetään ihan kuin muutkin uuniruoat. Luin tuon hs-jutun Hussin ruokavaliosta ja ihan terveelliselle tuo minusta vaikutti
Janni on liikunnallinen.ei tupakoi.tuskin läträä alkoholin kanssa.syö terveellisesti jne. Silti syöpä voi iskeä.
Vierailija kirjoitti:
Fitness-ihmiset on tosi yliedustettuina syövissä. Joku siinä elämäntyylissä on vaarallista. Kropan vieminen liian äärirajoille, lisäravinteet, kaikki proteiinijauhot sun muut?
Samaa olen ihmetellyt, ja todennäköisesti syynä on ne hormonibodarien tekemät ruokavaliot jotka harvoin ovat oikeasti hyviä. Aivan liikaa kanavoittoista ja sen päälle sitten suositellaan niitä marketin yleensä huonolaatuisia lisäravinteita. Kroppa menee liian tyhjäksi ja sairastumisriski nousee. Hormoneita vetävä bodari ei ole mikään terveyden asiantuntija vaikka niin meille yritetään iltapäivälehdissä uskotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instagramissa sanoo, ettei voinut kuvitella, että hänelle, 27-v nuorelle ja kuolemattomalle voi tulla syöpä..voi Janni, Janni, kun tietäisit..jopa vastasyntyneellä voi olla syöpä, ei se katso ikää. Nim. vuoden lasten syöpäosastolla aikaa viettänyt äiti (oma lapsi parantui).
Miten kukaan 27-vuotias voi kuvitella olevansa kuolematon? Teini-iässä ihminen kuvittelee olevansa kuolematon, mutta että joku on päässyt lähes kolmekymppiseksi samalla kaavalla.
Minä pääsin 50-vuotiaaksi kuolemattomana, sen jälkeen se on ollut päivittäin mielessä ja tiedostan sen nykyisin erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt, ja todennäköisesti syynä on ne hormonibodarien tekemät ruokavaliot jotka harvoin ovat oikeasti hyviä. Aivan liikaa kanavoittoista ja sen päälle sitten suositellaan niitä marketin yleensä huonolaatuisia lisäravinteita. Kroppa menee liian tyhjäksi ja sairastumisriski nousee. Hormoneita vetävä bodari ei ole mikään terveyden asiantuntija vaikka niin meille yritetään iltapäivälehdissä uskotella.
En toki Jannia henk.koht tunne, mutta tuskin vetää mitään hormooneita. Lisäravinteita varmaankin joo, mutta uskallan väittää ilman mitään tieteellistä näyttöä että lisäravinteet ja ne kanat tuskin altistavat syövälle enempää kuin normaali ruokavalio.
Itsekin syön suht puhtaasti, kanaa, jauhelihaa, paljon kasviksia, raejuustoa, rahkaa, perunaa ja makaroonia yms. Toisinaan myös heraa ja proteiinipatukoita. Ja taas uskallan väittää että tuskinpa ruokavalioni altistaa minua enempää syövälle kuin ”normaali” ruokavalio eineksineen, pitsoineen, makkaroineen ja kaljoineen.
Joka päivä ihmisiä sairastuu syöpää ja todella surullistahan se on. Jannin syövästä olemme tietoisia median kautta, metrokuskin syövästä tietää vain lähipiiri.
Monella julkkiksella syöpä,vetävät viherjauheita,proteiinijauhetta,ryppypiikkiä ja siilaritko syynä.
Liika naudanlihan syönti myös aiheuttaa syöpää ja grillatturuoka.
Vierailija kirjoitti:
Pehmutkudossarkooma ei olekaan ihosyöpä
Mutta Jannin syöpä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hirveän monet näin luulevat, niin totuus on aikalailla toinen. Nykypäivän fitnessurheilu ei sisällä hormoneja tai muita haitallisia tuotteita. Esimerkiksi Ilona Siekkinen: syö puhdasta ruokaa ja käyttää lisäravinteina vitamiineja ja tarvittaessa heraa laittaa esim smoothieen jotta saa proteiinia. Ei käytä hormonituotteita vaan on puhtaalla ruokavaliolla ja treenillä saanut itsensä tämän hetkiseen kuntoon. Fitness voi parhaimmillaan olla hyvinkin terveellinen elämäntapa, ei se ole kitudieetillä oloa jatkuvasti ja pelkkiä hormoneja. Toki jotkut ovat niitäkin vetäneet, mutta ei niitä terveellisiksi ole kukaan väittänytkään täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkooma on eri asia kuin melanooma. Toisin kuin melanooman, sen syntyyn ei vaikuta UV-säteily. Google kertoo lisää, jos kiinnostaa. Eli Janni ei ole itse auringossa makaamalla sarkoomaa itselleen aiheuttanut, kuten tässä keskustelussa epäsuorasti annetaan ymmärtää.
Miten tämän nyt selittäisi. Sarkooma on toki eri asia kuin melanooma, mutta Jannin syöpä on tietyllä tapaa ihosyöpä.
Minä en näe sarkoomaa ihosyöpänä, koska se on tukikudossyöpä ja tekee ihan erilaista ja eri tavalla toimivaa solukkoa kuin oikeat ihosyöviksi luokiteltavat syövät.
Vanhemmallani oli kasvain sisäelimessä x ja se leikattiin ajatellen sen olevan sisäelimen x syöpä. Mutta sepä ei ollutkaan vaan oli sarkooma, joka olisi pitänyt leikata toisella tavalla (nopeammin ja isommalla marginaalilla). Oikea tapa ilmaista tauti, on kertoa sen olevan sarkooma, joka alkoi paikasta x, ei x-syöpä.
Katso Jannin diagnoosi, itse on sen kertonut. Katso myös Ylen juttu aiheesta.
Onko tuohon Janninkin syöpätyyppiin suositeltu sädehoitoa? Onko tämä Suomessa 'Käypä hoito' suositus?