Lapsihaaveet ja opiskelu
Hei. Vauva ollut toiveissa jo pitkään ja nyt toivoisimme haaveen toteutuvan mahdollisimman pian.
Molemmat olemme vakituisissa työsuhteissa. Itselläni ei asiaan vaikuttavia säästöjä. Haaveena oma asunto ja lapsi. Itse aijon opiskella tulevaisuudessa (koulutuksen kesto 4v)
Kysymykseni kuuluukin: onko jollakulla kokemusta tai muuten tietämystä kuinka kannattaisi toimia tilanteessamme. Olen olettanut, ettei minun kannata perhettä haaveillessa irtisanoutua vakituisesta työstäni tai pudottaa tulojani tulevaa hoitovapaata ajatellen.
Olen miettinyt vaihtoehtoa avoimessa amk:ssa aloittamiseen ja hakisin sitten myöhemmin tutkinto-opiskelijaksi. Onko vain typerää maksaa opintopisteistä ottaen huomioon tilanteeni?
Toinen vaihtoehto olisi hakea opiskelemaan vanhempainvapaan ajalla. (tekisi sen mitä pystyy/jaksaa vauva-arjen ohella) kaikki kai kuitenkin kotiin päin sensijaan, että urasuunnitelmat seisoisivat mahd. yhteenaä sen 4-vuotta mitä lasten kanssa olisi kotona poissa työelämästä.
Mikä mahtaisi olla järkevintä? Opiskele ensin tee lapset vasta sitten ei nyt meidän kohdalla toimi. 😂
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Aloita opiskelu ensin ja sitten opiskelujen aikana teet lapset
Jos haluat vielä kertoa miksi näin niin olisin kiitollinen. (: Ap
Jätä ne rääkyjät tekemättä, lapsiperheet ulos suomesta!
Vierailija kirjoitti:
Jätä ne rääkyjät tekemättä, lapsiperheet ulos suomesta!
Ja kukas ne sinun eläkkeesi maksoikaan? Vai ajattelitko, että satsataan pakolaisiin sen verran enemmän jotta työntekijöitä riittää maata pyörittämään? Mitä jos Ap:n puoliso jäisi vanhempainvapaalle?
Vanhempainpäiväraha määräytyy kuluneen vuoden tulojen mukaan. Jos jäät äitiyslomalle suoraan opinnoista, raha on minimimääräinen eli tosi pieni. Olet nyt töissä(?) eli äitiysraha ja vanhempainraha menevät sen mukaan. Tarkista Kelan sivuilta :)
Itse päätin tehdä lapset ennen opiskelua, koska minulla on/oli ei-perinnöllinen sairaus, joka heikentää hedelmällisyyttä huomattavasti. Oma lapsi on kuitenkin suurin haaveen, samoin mieheni. Jos haluamme lapsia niin ne on tehtävä nuorena. Olimme olleet jo pitkään yhdessä ennen kuin tulin raskaaksi. Sain ensimmäisen lapsen heti lukion jälkeen ja olen vielä kotona, ja toiveissa olisi vielä toinen lapsi ennen ammattia.
Ajattelen, että opiskella ehtii myöhemminkin ja lapset menevät etusijalle. Itselleni mikään muu ei ole yhtä tärkeää. Asiat varmasti järjestyvät sinunkin kohdallasi. Luota itseesi ja tee, kuten näet itse parhaaksi. Tämä palsta on aika huono mielipiteen hakemiseen.
Olen meistä se jolle on ehdottoman tärkeä ollaa lasten luona kotona ne ensivuodet. Tämä myös taloudellisesti järkevää meillä tulojen suhteen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainpäiväraha määräytyy kuluneen vuoden tulojen mukaan. Jos jäät äitiyslomalle suoraan opinnoista, raha on minimimääräinen eli tosi pieni. Olet nyt töissä(?) eli äitiysraha ja vanhempainraha menevät sen mukaan. Tarkista Kelan sivuilta :)
Itse päätin tehdä lapset ennen opiskelua, koska minulla on/oli ei-perinnöllinen sairaus, joka heikentää hedelmällisyyttä huomattavasti. Oma lapsi on kuitenkin suurin haaveen, samoin mieheni. Jos haluamme lapsia niin ne on tehtävä nuorena. Olimme olleet jo pitkään yhdessä ennen kuin tulin raskaaksi. Sain ensimmäisen lapsen heti lukion jälkeen ja olen vielä kotona, ja toiveissa olisi vielä toinen lapsi ennen ammattia.Ajattelen, että opiskella ehtii myöhemminkin ja lapset menevät etusijalle. Itselleni mikään muu ei ole yhtä tärkeää. Asiat varmasti järjestyvät sinunkin kohdallasi. Luota itseesi ja tee, kuten näet itse parhaaksi. Tämä palsta on aika huono mielipiteen hakemiseen.
Hei ja kiitos, kun jaot oman tarinasi! Pystyn monelta osin samaistumaan kertomaasi. Iän puolesta meillä ei olisi kiirettä vielä mihinkään, mutta itselleni lapsi on elämäni suurin haave ja tämä odotteluaika tuntuu merkityksettömältä elämältä. En niinkään ollut hakemassa mielipidettä vaan haluaisin tietää mikä on oikeasti järkevin tapa toimia tilanteessani. Lapsi halutaan ja opiskeluhaaveeni ja muu suunnitellaan sitten sen ehdoilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hän jolta kysyt mutta sanoisin, että jos opiskelupaikka on varma niin kannattaa ottaa siitä kiinni ja aloittaa opinnot nyt joko kokopäiväisesti tai töiden ohella. - Lapsen saamiseen kun kannattaa varata aikaa, koska lapsen tuleminen ja tai saaminen ei aina ole vain oma päätös ja valinta, että nytpä katson kalenterista sopivan päivän tai ainakin kuukauden milloin lapsemme syntyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hän jolta kysyt mutta sanoisin, että jos opiskelupaikka on varma niin kannattaa ottaa siitä kiinni ja aloittaa opinnot nyt joko kokopäiväisesti tai töiden ohella. - Lapsen saamiseen kun kannattaa varata aikaa, koska lapsen tuleminen ja tai saaminen ei aina ole vain oma päätös ja valinta, että nytpä katson kalenterista sopivan päivän tai ainakin kuukauden milloin lapsemme syntyy...
Tuo on aivan totta. Itsellä sellainen nyt jotain ihan muuta olo työelämässä ja ehkä siksi herännyt opiskeluhaaveet. Opiskelupaikka ei ole varma sillä en ole hakenut paikkaa vaan punnitsen vasta vaihtoehtoja. Ps. Yritin pitkänaikaa muotoilla avausviestin alkua niin, että siitä kävisi ilmi juurikin kertomasi "lapsi on toive ja haave eikä varma asia. - Ap
Lapsi ei kysele, missä vaiheessa tuleminen on sopivaa ja missä ei. Turha siis liikaa pohdiskella. Etenet elämässä niin kuin parhaaksi katsot ja lapsi tulee sitten kun/(jos) on tullakseen.
Mulla melkein sama tilanne!!! Mä ja bf (molemmat 16v) kuumeillaan ihan sikana!!! Ollaan tosiaan amiksen ekal mollemmat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan totta. Itsellä sellainen nyt jotain ihan muuta olo työelämässä ja ehkä siksi herännyt opiskeluhaaveet. Opiskelupaikka ei ole varma sillä en ole hakenut paikkaa vaan punnitsen vasta vaihtoehtoja. Ps. Yritin pitkänaikaa muotoilla avausviestin alkua niin, että siitä kävisi ilmi juurikin kertomasi "lapsi on toive ja haave eikä varma asia. - Ap
Saako sellaista kysyä, että mitä olet mahdollisesti ajatellut voivasi opiskella? - Toisinaanhan opiskelut voi aloitta "jo" ennen kuin varsinainen opiskelupaikka on edes vielä varma.
Jos sinulla vauva opiskellessa päätoimisesti varaudu ottamaan opintolainaa. Itse opiskelen hoitovapaalla avoimessa amk:ssa
On vain valittava lapsi tai pysyvä työpaikka.
Miksi tehdä lapsia tähän jo valmiiksi täyteen maailmaan?
Se ettei synnytä lisää uusia ihmisiä, on paras ilmastoteko, mitä koskaan voi tehdä.
Ruokaa ja tilaa ei riitä kaikille tulevaisuuden maailmassa.
Niin ikävää kuin tämä onkin, se on silti täyttä totta.
Mikä ihmeen hoivavietti suurimmalla osalla naisia on. Ei mitään tolkkua mistään.
Tärkeintä tuntuu olevan ikuinen lisääntyminen, vaikka maailma tukehtuu ihmisiin.
Hyvä että tulevaisuu on lapsettomien sinkkujen, helpottaa maapallon säilymistä maailmankaikkeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei kysele, missä vaiheessa tuleminen on sopivaa ja missä ei. Turha siis liikaa pohdiskella. Etenet elämässä niin kuin parhaaksi katsot ja lapsi tulee sitten kun/(jos) on tullakseen.
Tekisi mieleni kysyä, että et sitten ehkäisystä ole kuullut? - Totta tietysti siinä mielessä, että aina lapsia ei onnistu saamaan vaikka niin halua kun toiveita sekä apua ja tukea olisi enemmän kuin paljon, niin silti lapsen saaminen ei onnistu, ainakaan ns. "perinteisellä tavalla".
sama kuin autohaave, kannattaa eka kerätä rahat kasaan eikä luottaa tulevaisuuden palkkaan.
Tehkää vaan lapsia jo opiskeluaikana. Saadaan suuret veronkorotukset, kun maksellaan teille erilaisia sosiaalitukia halpoine päiväkotimaksuineen ja opintolainojen korkotukineen ja kaikkine muine etuineen.
Kannataisiko ensin valmistua ja vasta varojen mukaan synnyttää lapsoset.
Kyllästyttää maksaa muiden ihmisten elämää, jotka itse elävät siten, kuin maailma olisi vain heitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen hoivavietti suurimmalla osalla naisia on. Ei mitään tolkkua mistään.
Tärkeintä tuntuu olevan ikuinen lisääntyminen, vaikka maailma tukehtuu ihmisiin.Hyvä että tulevaisuu on lapsettomien sinkkujen, helpottaa maapallon säilymistä maailmankaikkeudessa.
Niin. Vaikka näin paljossa on, mitä kirjoitit ei kai silti sinulle voi olla yllätyys vai pitäsikö sanoa järkytys, että vauva palstalla , joku haluaa jakaa ja puhua haavestaa saada jälkikasvua...
Vierailija kirjoitti:
Niin turha siis opiskella, kun ei tiedä vaikka kuolisi huomenna.