Lapsen nimen vaihtaminen kiusaamisen vuoksi
Olemme päättäneet vaihtaa lapsen etunimen, sillä nimestä on kehittynyt kaikkien lasten ja nuorten tuntema nettivitsi, joka on pyörinyt jo vuosien ajan. Lapselle nimen vaihtaminen on kuin antaisi kiusaajien voittaa, vaikka toisaalta itkee, kun nimestä kiusataan. Olemme valinneet uuden nimen, mutta toisaalta tuntuu surulliselta, että kasteessa huolella valittu nimi täytyy nyt vaihtaa. Toki kutsumme lasta edelleen kotona kastenimellään ja entinen ensimmäinen ja toinen nimi siirtyvät toiseksi ja kolmanneksi. Surullista, että tähän on tultu, mutta näemme tämän rankan kiusaamisen vuoksi ainoana vaihtoehtona. Lapsi vaihtaa syksyllä koulua, joten nyt on sikäli luonteva aika vaihtaa nimeä. Onko muilla kokemusta nimen vaihdosta?
Kommentit (60)
Minä halusin vaihtaa nimeä jo lapsena. Vasta aikuisena se oli mahdollista. Kiusaamisen jättämät jäljet vain eivät ole korjattavissa. Voitte jättää toiseksi nimeksi ja saa palata siihen aikuisena halutessaan. Mutta täällä sairaassa Suomessa aletaan varmaan kiusaamaan uudestakin nimestä. Eihän lapsessa tai nimessä ole oikeasti vikaa. Kiusaamista nyt keksitään kaikesta, koska kiusaaminenhan on hauskaa. Niin he sanoivat ja opettajat nauroivat ja taputtivat olalle iloisten lasten kävellessä pois hymypatsaiden ja stipendien kanssa minun jäädessäni verisenä makaamaan.
Viisaasti tehty.
Otin aikuisena käyttöön toisen nimeni samalla, kun vaihdoin sukunimeä. Entistä etunimeä olin vihannut lapsesta asti.
Ei ole Jonne. Tuntuu pahalta heidän kaikkien puolesta. Siitäkin on tullut yleinen vitsi, vaikka varmasti vanhemmat eivät ole tienneet nimeä vitsiksi, koska se vitsi on kehittynyt myöhemmin. Ap
Mun kaverin tytäeolo kiusattu ja hän vaihtoi nimensä heti aikuisena. Ei ollut netti vielä silloin niin paljon mukana. Tästä on jo 12 vuotta aikaa. Mutta se alkuperäinen nimi toi hänelle aina mieleen kiusaamisen.
Alkuperäinen oli muotinimi tyyliin Emma. Uusi nimi oli 60-luvun nimi tyyliin Merja-Tarja.
Sit mun yks kaveri oli alkuperäiseltä nimeltään tietty, mutta kutsumanimenä oli perheen kesken lyhennelmä. Koulussa käytettiin viralista nimeä. Käytin sitä hänestä kerran ja hän sanoi, että älä käytä, siitä tulee koulukiusaus mieleen.
Jotenkin se kiusaaminen kulminoituu siihen nimeen.
Ottakaa se uusi nimi sitten kunnolla käyttöön eikä noin, että toisessa paikassa on eri kuin toisessa. Ei siinä ikinä pääse muuten uusi identiteetti kehittymään.
Terveisin vaihtanut (mutta äiti ei sitä ole koskaan hyväksynyt ja kutsuu sillä nimellä, jota minulla ei ole, ja jota vihaan sydämeni pohjasta)
Olisiko helpompi vaihtaa koulua ja ympyröitä.
Meinaan vaan, että siitä uudestakin nimestä saattaa kiusaaminen jatkua, jos on saman porukan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa se uusi nimi sitten kunnolla käyttöön eikä noin, että toisessa paikassa on eri kuin toisessa. Ei siinä ikinä pääse muuten uusi identiteetti kehittymään.
Terveisin vaihtanut (mutta äiti ei sitä ole koskaan hyväksynyt ja kutsuu sillä nimellä, jota minulla ei ole, ja jota vihaan sydämeni pohjasta)
Miksi vihaat aiempaa nimeäsi.
Mikä siinä on vikana.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mikä nimi on kyseessä, että osaa muutkin välttää. Ja muistakaa, että vika ei ole nimessä!
Ei tietnkään pidä vaihtaa. Nykyinen nimihän on teidän yhteinen pitkään harkittu ja monista vaihtoehdoista monimutkaisten karsintojen kautta kaikkein parhaaksi (etten sanoisi parhaimmaksi, joka toki on parempi kuin parhaampi) selviytynyt nimi, joka kuvastaa teidän molempien elämänkatsomusta ja asettaa parhaat odotukset lapsenne tulevaisuudelle. Se on jo paras mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Otan tämän huomioon. Lapsi haluaisi, että kutsumme häntä vanhalla nimellä, mutta olet oikeassa. Tätä pitää harkita tarkkaan. Voi vitsi, onkohan tämä nimen vaihto nyt ollenkaan hyvä ajatus... Ihana, kun tuotte näkökulmia.
Ap
Ymmärrän. Tiedän lapsen nimeltä Opina. Ei mennyt putkeen?
Onko siinä nimessä itsessään jotain sellaista, että se aiheuttaa kiusaamista?
Mun luokalla tekussa oli aikoinaan poika, jonka sukunimi oli sama kuin tunnetulla komediahahmolla. Häntä pilkattiin ja vinoiltiin. Hän vaihtoi sukunimensä.
En tosin tiedä, oliko sukunimen vaihdolle muita syitä, mutta harvinaista kai sukunimen vaihto on.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsesi nimi Tuija?
Vai Jeesus?
Ei ole Tuija. Mutta varmasti joku raukka antaa nimeksi Tuija tietämättään, että puolet Suomesta nauraa sille. Aikuisilta se sitten siirtyy koulukiusaajille.
Ap
Nyt jäi vaivaamaan, mikä nimi on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Tuija. Mutta varmasti joku raukka antaa nimeksi Tuija tietämättään, että puolet Suomesta nauraa sille. Aikuisilta se sitten siirtyy koulukiusaajille.
Ap
Mikä vitsi tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, tiedä tuosta. Kasvien nimiähän annetaan yleisesti.
Susanna, Sara, jne, en nyt keksi lisää tähän hetkeen. Enkä kuuklaa.
Alkakaa käyttää lapsen jo olemassaolevaa toista nimeä kutsumanimenä.
Hyvä päätös. "Ei nimi ihmistä pahenna jos ei ihminen nimeä." on typerä sanonta.