Jos teinisi saisi lapsen eikä pystyisi tai haluaisi itse huolehtia
Ottaisitko lapsen itsellesi, vai antaisitko adoptoitavaksi?
Kommentit (35)
Itse sain tietää 11-vuotiaana, että "isosiskoni" oli biologinen äitini ja biologiset isovanhempani kasvattivat minut. Olen kyllä kiitollinen, että minut pidettiin, vaikkei 14-vuotiaana raskaaksi tulleesta siskostani ollut äidiksi.
Suosittelisin kyllä aborttia, ettei koko lasta tule.
Abortti tai adoptio. Teini on erityinen, eikä ole musta enää lasta hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain tietää 11-vuotiaana, että "isosiskoni" oli biologinen äitini ja biologiset isovanhempani kasvattivat minut. Olen kyllä kiitollinen, että minut pidettiin, vaikkei 14-vuotiaana raskaaksi tulleesta siskostani ollut äidiksi.
Sinulla on ihanat isovanhemmat. Mutta todella outoa, että totuutta salailtiin noin pitkään.
Miksi teini ei haluaisi hoitaa lastaan? Kun tietää, miten lapsia tehdään, niin silloin kannattaa miettiä sitäkin, joko sen oman haluaa. Meillä teinillä ei olisi valinnanvaraa: hän hoitaisi lapsensa ja sillä selvä.
Tyttären lapsen olisin voinut ottaa kasvatettavakseni, jos olisi ollut tarve. Poikani ei seurustele, mutta jos hän jonkun tytön saisi raskaaksi, en ottaisi lasta kasvatettavakseni, ellei poikani sitä toivoisi, jota en edes nyt usko.
Vierailija kirjoitti:
Tyttären lapsen olisin voinut ottaa kasvatettavakseni, jos olisi ollut tarve. Poikani ei seurustele, mutta jos hän jonkun tytön saisi raskaaksi, en ottaisi lasta kasvatettavakseni, ellei poikani sitä toivoisi, jota en edes nyt usko.
Miksi kaksoisstandardi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teini ei haluaisi hoitaa lastaan? Kun tietää, miten lapsia tehdään, niin silloin kannattaa miettiä sitäkin, joko sen oman haluaa. Meillä teinillä ei olisi valinnanvaraa: hän hoitaisi lapsensa ja sillä selvä.
Et voisi mitenkään estää annetaanko lapsi adoptioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksoisstandardi?
Ehkä vain puhdasta biologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortista puhumattakaan.
Mutta pirttihirmu kuvittelee hallitsevansa maailmaa. Sääliksi käy hänen lastaan 😐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ihanat isovanhemmat. Mutta todella outoa, että totuutta salailtiin noin pitkään.
Häpeän takia lykkäsivät kertomista ja kertoivat totuuden vasta, kun vahingossa kuulin isäni kuolleen ja joutuivat selittämään tilanteen.
Minulla on vain poika, mutta jos kävisi niin, että vaikka molemmat menehtyisivät, totta kai ottaisin hoitaakseni. Minun lapsenlapsihan se on.
Tuota kommenttia että pojan lapsi eri asia, en ymmärrä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain poika, mutta jos kävisi niin, että vaikka molemmat menehtyisivät, totta kai ottaisin hoitaakseni. Minun lapsenlapsihan se on.
Poika ei seurustele, jos saisi jonkun tytön raskaaksi, olisi se hänelle kohtuu tuntematon tyttö, ja minulle täysin tuntematon tyttö. Kasvattaisin, jos poikani niin haluaisi, en muuten. Enkä usko, että pokani haluaisi edes, että vahinkolapsi syntyisi. Toivoisin hartaasti, että tytön vanhemmat voisivat ottaa vastuulleen. Eikä ole väliä, ymmärrättekö vai ette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on toki totta, mutta silloinkin hän itse hoitaisi asian tuohon pisteeseen, en minä. Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta antaa lapsenlasta adoptioon, kuten ap tuntuu olettavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika ei seurustele, jos saisi jonkun tytön raskaaksi, olisi se hänelle kohtuu tuntematon tyttö, ja minulle täysin tuntematon tyttö. Kasvattaisin, jos poikani niin haluaisi, en muuten. Enkä usko, että pokani haluaisi edes, että vahinkolapsi syntyisi. Toivoisin hartaasti, että tytön vanhemmat voisivat ottaa vastuulleen. Eikä ole väliä, ymmärrättekö vai ette.
Ihan sama kuinka hyvin tunnet tytön, kun et kuitenkaan syntynyttä lasta tule tuntemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en voisi mitenkään päättää sitä, että vaikka teini ei lasta hoitaisi, niin se annettaisiin adoptioon. Vai mistä ihmeestä keksit, että jos teini ei hoida eikä teinin vanhemmat hoida, niin teinin vanhemmat saavat päättää adoptiosta.
Vaikea kuvitella tilannetta, jossa joku lapsistamme hylkäisi oman lapsensa täysin. Meillä on kolme tyttöä ja he varmasti tekisivät parhaansa, kyllä me isovanhempina autettaisiin. Meillä on myös kaksi poikaa, joten heidän saadessaan lapsen alta parikymppisinä mentäisiin varmaan aika paljon vauvan äidin ehdoilla. Hänellekin tukea tarjottaisiin niin paljon kuin antaisi auttaa.
Koska meillä on viisi lasta, en pidä edes mahdottomana ajatuksena, että joku tulisikin nuorena vanhemmaksi, melko todennäköisenä oikeastaan. Minä ja mieheni saimme esikoisen 19- ja 21-vuotiana, joten ehkä osaisimme ollakin jonkinlaisena tukena sen oman kokemuksen perusteella. En minä tähän perhe-elämään ole niin kyllästynyt, että jättäisin lapseni ja lapsenlapseni oman onnensa nojaan. Varsinkin kun kukaan lapsistamme ei ole varsinainen "ongelmatapaus", heidän kanssaan keksittäisiin kyllä rarkaisu tilanteeseen.
Olemme itse miehen kanssa vasta nelikymppisiä, joten kaipa se toinen kierros menisi yhden lapsenlapsen kanssa. Tähän tilanteeseenhan voisi päätyä jo hoitotestamentin kautta ilman, että kukaan varsinaisesti hylkää lasta.
Abortti olisi ainoa mahdollinen vaihtoehto jota suosittelisin. Ei mitään kidutusta ja adoptiota, jonka seurauksena joku olisi oven takana 30 vuoden kuluttua..
Enpä tiedä. Talossa on nyt kolme teiniä ja läheltä piti -tilannettakaan ei ole vielä ollut. Eivät ne lapset vahingossa tule, vaan ihan tieten tahtoen tekemällä ja siihen kun heittää ehkäisyä väliin, niin sekin auttaa. Ja jos ei auta, niin keskeytys on mahdollinen pitkään.
Niillä mentäisiin alkuun ja jos lapsi siitä huolimatta syntyisi, niin luulen, että teinin ovat niin huolehtivia ihmisiä, että huolehtisivat kyllä lapsestaan. Minä voin auttaa kyllä, mutta päävastuu on tekijällä/tekijöillä. Kyllähän lapsella isäkin on.