Voiko hoikka olla kehonpositiivinen?
Vai onko kehonpositiivisuus varattu vain ylipainoisille?
Kommentit (30)
Mikähän tämänkin aloituksen pointti on? Lietsoa vastakkainasettelua? Vastaus nimittäin löytyy helposti googlaamalla: kehopositiivisuus tarkoittaa kaikenlaisten kehojen pitämistä kauniina ja oman itsensä hyväksymistä. Et löydä yhtään sivua, jossa se määriteltäisiin tyyliin "vain ylipaino on kaunista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kehopositiivisuutta on esim. pienien tissien, roikkuvien tissien tai lyhyiden säärten tai oman pituutensa hyväksyminen sellaisena kuin se on. Sellaisten asioiden hyväksyminen, jolle ei ole mitään tai kovin paljon tehtävissä, mutta jotka eivät aiheuta minkäänlaista terveyshaittaa. Mutta mun mielestä kehopositiivisuutta ei ole ylipainon eikä varsinkaan lihavuuden hyväksyminen! Se ei mun mielestä ole kehopositiivisuutta, että hyväksytään epäterveellinen tila, jota voi omilla tekemisillään muuttaa paljonkin terveellisempään suuntaan.
No etpä järin posiitivinen ole, jos noin puolet väestöstä on sinusta "epäterveellisessä tilassa".
Joku syöpää sairastava ihminen, jonka keho on siis oikeasti todella epäterveessä tilassa, saa varmasti tykkäyksiä kun hymyilee kuvassa peruukki päässä ja meikkiä kasvoilla. Onko se syövän ihannointia? Apua, mitä jos ihmiset oikein hankkivat tahallaan syövän, että näyttäisivät häneltä??
Huomaatko, miten hölmöä tällainen ajattelu on?
Lihavat aktivistit ovat kamppailleet ulkonäköpaineita vastaan jo pitkään, noin 70-luvulta asti. Asia ei vain ylettänyt julkiseen keskusteluun ennen kuin kymmenisen vuotta sitten, kun jotkut firmat päättivät lanseerata "body positive"-ajatuksen, tietysti sen takia että saavat myytyä naisille eniten tavaraa. Nyt sitten hoikat, laihat ja fitness-naiset kiistelevät keskenään siitä, kenelle kehopositiivisuus kuuluu, saako lihavat ottaa mukaan vai heitetäänkö mäkeen. Ja missä vaiheessa ihmisestä tulee niin lihava, että on sairas.
Tämä on täysin hampaatonta eikä ole lähelläkään positiivisuutta. Kaikki hyväksyvät sen, että jollain on pienet tissit tai lyhyet sääret. Itselle se voi olla vaikeaa, mutta kehopositiivisuuteen kuuluu muutakin kuin se että ei ole 100 % täydellinen nainen.
No etpä järin posiitivinen ole, jos noin puolet väestöstä on sinusta "epäterveellisessä tilassa".
Oikeampi luku on 90%.
Anorektikko ja syömishäiriöinen etsii etsimällä tekosyitä laihuudelleen eli vastaus on ehdottomasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen, että kaikkien mielestä on aivan täysin sallittua käyttää kaikenlaisia enempivähempi kuvottavia kuvauksia laihoista. Pulkannaru, kanankoipi jne. Mutta kaikilla nousee heti karvat pystöön, kun ilmoille pääsee suusta sana "LÄSKI". Kuinka kehtaa!
Kuivan kesän orava unohtui listasta.
Kuultu on seuraavia:
- kun sä olet niin laiha
- syötkö sä koskaan mitään
- jos olisit vähänkään laihempi, epäilisin anorektikoksi
- muija on kuin pulkannaru (okei, kuultu WT-muikkelilta baarissa)
- sussa ei ole yhtään lihaa luiden päällä
BMI normaali, eikä edes lähellä alipainoisen rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen, mutta vaikeaa näkyy olevan joillekin muille.
Hoikkuuttani kommentoidaan lähinnä työyhteisössäni tyyliin "milloinhan sinä alat syömään?", "sinä se et taida osata herkutella", vaikka eivät tiedä mitään.
Olen hoikka, aktiivinen, kohta nelikymppinen kolmen lapsen äiti. Elän ihan tavallisesti, en edes varsinaisesti nyt harrasta mitään muuta kuin työmatka- ja arkiliikuntaa. Lihaskuntoni on erinomainen testien mukaan.
Minulla on kaikki hyvin, mutta sekään ei kai ole hyvä :D
Herkuttelusta on tullut samanlainen asia kuin äijien tupakoinnista aikanaan.
Ei ole mies eikä mikään joka ei vedä tupakkia / etkö sä koskaan herkuttele, mikä nipo olet.
Kehopositiivisuusliikkeen ongelma on sama kuin muidenkin liikkeiden.
Se lähtee liikkeelle hyvästä ajatuksesta, mutta pian ajatuksen siivellä aletaan runnomaan läpi itselle edullisia ajatuksia. Halutaan määritellä terveyden ja ylipainon standardit uusiksi (paino ei kerro terveydestä, ylipainoinen->normaalipainoinen, normaalipainoinen->hoikka, hoikka->laiha, jne) siten että epäterveellisestä tulee normaali ja terveellisestä epänormaali.
Normalipainoiset ja hoikat kuuntelevat tätä aikansa, kunnes vttuuntuvat lopullisesti ja antavat puolestaan sanan säilän heilua. Ja sitten vollotetaan taas.
Ei. Koska jos sulla on terve ja kiva keho ja toisilla ei, se tekee niille toisille epämukavan olon. Tämä on tunneälyä.
Lakkaa kirjoittamasta kehonpositiivinen. Sana on kehopositiivisuus eli kehopositiivinen.
Nimenomaan kaunis kärsii Enemmän paineista ku tavis tai joku joka ei yhtää panosta. 😁Koska niitä katotaan enemmän niin siten on myös paineita enemmän.