Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ääniyliherkkyys ja kesä, auttakaa!

Vierailija
03.06.2019 |

Rakastan kesää ja lämpöä, mutta kaiken pilaa lisääntynyt melu ulkona. Naapuruston teinit huudattavat musiikkia pihoillaan, rannoilla on monilla omat kajarit mukana ja musiikki raikaa, yhdessä naapurissa on jatkuvat bänditreenit autotallissa jne. Jos lähtee kaupungille, niin sielläkin on joku torikonsertti tai terasseilla musiikit raikaa.

Mä saan oikeasti paniikkikohtauksia tuosta jatkuvasta melusaasteesta. Oon kokeillut SSRI- lääkkeitä paniikkikohtauksia, niiden haittavaikutukset olivat suuremmat, kuin hyödyt. Olen käynyt terapiassa ja yrittänyt vaan sietää paniikkikohtauksia, ei apua. Ainut mikä auttaa on rauhoittavat lääkkeet, tai melun välttäminen. No en mä kyllä koko kesää voi vedellä rauhoittavia, eikä kotiin linnoittautuminenkaan kuulosta hyvältä vaihtoehdolta. Mitä vielä voisin asialle tehdä?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, olipa hauska törmätä sattumalta aamukahvilla omaan vanhaan avaukseen. Edelleen kärsin äänistä välillä enemmän, välillä vähemmän. Korvatulpat olen ottanut avuksi. Pahimmat tilanteet hoidan edelleen rauhoittavilla lääkkeillä ja festarit kierrän kaukaa. Nyt olen pääsemässä mahdollisesti kevään aikaanaEMDR eli silmänliiketerapiaan. Saa nähdä olisiko siitä apua

Vierailija
62/67 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, olipa hauska törmätä sattumalta aamukahvilla omaan vanhaan avaukseen. Edelleen kärsin äänistä välillä enemmän, välillä vähemmän. Korvatulpat olen ottanut avuksi. Pahimmat tilanteet hoidan edelleen rauhoittavilla lääkkeillä ja festarit kierrän kaukaa. Nyt olen pääsemässä mahdollisesti kevään aikaanaEMDR eli silmänliiketerapiaan. Saa nähdä olisiko siitä apua

Tälleen sivusta katsottuna tuohon kannattanee suhtautua kuin sään mukaiseen pukeutumiseen. Jos on liikaa melua, laittaa korvatulpat tai lähtee pois. Sama idea kuin kylmässä, laittaa lisää vaatetta tai lähtee pois ennenkuin paleltuu. Jokaisella on omat rajoitteet lämpötilalle, äänille yms.

Asiasta pois oppiminen tapahtuu helpoiten kun ei stressaa asiasta. Toki kuulo kannattaa aina suojata kovia ääniä vastaan, vaikka kaikki ei sitä tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus myös toisen aistikanavan stimulointi saattaa auttaa. Yksinkertaisimmillaan jonkun esineen hypisteleminen tai vaikkapa purkan tai väkevän pastillin syöminen voi helpottaa. Myös voimakas kehon käyttö auttaa, lenkillä tai painoharjoittelussa kova musiikki tuskin häiritsee. Auttaako jos mukana on esim. painavampi reppu? 

Vierailija
64/67 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpista, Loop nimisellä merkillä on olemassa vaikka millaista korvatulppaa plus ne ovat mielyttävät pitää. Itselläni on ns. taustahälinää alentavat tulpat, käytän niitä esimerkiksi kun olen leffateatterissa ja leffassa on todella kovalla äänet välillä kohtauksissa.

Vierailija
65/67 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraat jonkun mökin ja lähdet pois. Melua et voi poistaa, mutta itsesi voit. 

Vierailija
66/67 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus myös toisen aistikanavan stimulointi saattaa auttaa. Yksinkertaisimmillaan jonkun esineen hypisteleminen tai vaikkapa purkan tai väkevän pastillin syöminen voi helpottaa. Myös voimakas kehon käyttö auttaa, lenkillä tai painoharjoittelussa kova musiikki tuskin häiritsee. Auttaako jos mukana on esim. painavampi reppu? 

Totta. Raskas liikunta vaikuttaa vielä senkin jälkeen, kun urheilusuoritus on päättynyt. Sopiva väsytys auttaa sietämään painetta.

Liikunta on kaikkein tärkein hoito. Kannattaa välttää muutenkin keräämästä energiaa eli ei kannata syödä liikaa.

Vierailija
67/67 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista terapiaa olet kokeillut? Niitäkin on joka lähtöön.

No keskustelua psykologin kanssa, ollaan yhdessä mietitty, mikä pelon aiheuttaa, miten sen voisi voittaa jne.. Olen saanut erilaisia rentoutusharjoituksia, hengitysohjeita jne. Olen Mennyt tietoisesti paniikkia aiheuttaviin tilanteisiin ja kestänyt paniikkikohtaukset loppuun saakka poistumatta tilanteesta kesken, että kokisin voittavani ja hallitsevia tilanteet. Ihan yhtä kauheita ne on silti, joka kerta.

Otan kyllä ehdotuksia vastaan. Hypnoosia olen miettinyt, voisiko se auttaa pelkoon?

Hypnoosi ei kannata.

OK. Onko sulla oma kokemus asiasta? Kiinnostaa kuulla, jos joku on jotain kokeillut, että mikä auttoi ja mikä ei. Ap

Ennenku lähtee hypnoosiin niin ite ainakin ottasin selvää ja kuuntelisin eri kokemuksia. Esim entinen hypnotisoija Sami Minkkinen kertoo miksi ei enää hypnotisoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan